Bajo Ulloa: 'Txapuzaren omenezko monumentua da ‘Rey gitano’ filma'
Juanma Bajo Ulloa zuzendariak (Gasteiz, 1967) bere alderik zoro, lotsagabe eta politikoki ez-zuzenenari bide eman dio Rey gitano lanean, aretoetara bueltan dakarren filmean. Lan honetan, ?errealitate absurdua eta amildegi ertzean dagoen herrialdea? asmatu ditu (edo islatu egin ditu, esan beharko genuke agian, fikzioa egiten dutenen lehiarik handiena ?Teleberri? dela esan baitigu).
Alboan, Karra Elejalde eta Manuel Manquiña (ostera ere elkarrekin), Arturo Valls eta Maria Leon dituela, Jose Mari eta Primitivoren istorioa kontatu du Bajo Ulloak. Bi detektibeok langabezian daude, Gaje ijito limurtzaile eta parrandazaleak misio zentzugabe bat eskatzen dienean.
Juanma Bajo Ulloarekin hitz egin dugu, filmaren zertzelada batzuk eman diezazkigun.
Zer aurkituko du ikusleak Rey gitano-n?
Film ezohikoa da, beren burua erregetzarekin lotutako abentura batean nahasita ikusiko duten bi galtzaileren inguruko tragikomedia, bizitza bera den bezala, absurdu eta burlatia. Txantxari eginiko omenaldia da, txapuzaren omenezko monumentua.
Komediara itzuli zara, Airbag mitikoaren ostean, eta hainbatek erkatu egingo ditu, dudarik gabe. Zer dute berdin eta zerk ezberdintzen ditu pelikula biak?
Denborak sortzen ditu mitoak. Airbag estreinatu genuenean, hainbat hedabidetan horren erantzun sutsua egon zen, delituren bat egin genuela uste izan genuen. Baina orduko gure laidoa bedeinkapen bihurtu zen gero...
Rey gitano-k eta Airbag-ek politikoki zuzena ez den umorea, erritmo bizia eta komediarako dohain izugarriak dituzten aktoreak dituzte komunean. Baina oso istorio ezberdinak kontatzen dituzte, eta Rey gitano-k gertu-gertukotzat har dezakegun errealitatea islatzen du.
Karra Elejaldek eta Manuel Manquiñak osatzen duten bikotea baliatu duzu berriz. Zer esango zenuke horiei buruz?
Interpretazioaren bi munstro dira, nire aktore fetixeak. Ederto ematen dute kameraren aurrean, nortasun eta indar handiak dituzte, eta kimika berdingabeko bikote komikoa osatzen dute. Rey gitano-ko platoan Jose Mari eta Primitivo gisa jantzita agertzen ziren bakoitzean, lantaldeko kideen ahoetan irribarreak agertzen ziren, inprobisazio zoroak egiten noiz hasiko ote ziren.
Hori bai, beraiekin, pelikula bat aldian behin soilik?

Filmean, ?porrot eginda dagoen herrialdea, susmopean duten gobernu bat, bere onenean ez dagoen monarkia eta bi Espainien ordezkari garbi bana? erakusten dituzu. Fikzioa egiten duzuenon kalterako, ez ote du errealitateak harriduraren maila altuegi jarri?
Hori da. ?Teleberri? dugu lehia nagusi. Hain zuzen ere, pelikula honetan anekdota handia dugu horren inguruan.
2012an idatziriko argumentuan, erregeak semearen alde abdikatzen zuela agertzen zen, eta hori ia sinesgaitza zen Historiaren ikuspegitik. Sinesgarritasuna kenduko ote zion beldur nintzen.
Baina filmatzen hasi baino hilabete lehenago, erregeak abdikatu egin zuen eta nire fikzioa errealitate bihurtu zuen? Eskerrik asko, Juancar!
Zinema aretotik irtendakoan, ikusleak zer pentsatzea gustatuko litzaizuke?
Bere onetik ateratako dibertimendu honetan jendeak dibertsioa aurkitzea, eguneroko gogorretik deskonektatzea, nahiko nuke.
Eta ederra litzateke, gainera, hausnarketa ekartzea gero, bizi dugun egoera honetan guk dugun erantzukizunari adeitasunez baina errua zuritu gabe begiratzea.
Hesien garaian bizi gara, umorea ere mugatzen da? Sortzailearen lanerako, nolako zama da hori?
Egiazki, adierazpen askatasunak garai txarrak bizi ditu, eta zentsura justifikatzeko prest dagoenik bada, beti bezala.
Baina mugak norberak jartzen ditu, eta sortzaileak berea du boteretik ezarritako muga horiek onartzeko edo ez onartzeko erantzukizuna.
Umorea, berez, balio positiboa da, errepresiorik onartu ezin duen adimenaren erreminta, eta ez du zerikusirik errespetu faltarekin edo irainarekin.

Euskal zinema bolada onean dagoela ematen du, estreinaldi askotxo egon da iaz (Loreak, Negociador, Lasa eta Zabala, A escondidas, Los tontos y los estúpidos?). Zelan ikusten duzu zuk?
Euskal zinemaren egunerokotik nahiko aldenduta nago, baina pelikula horietako batzuk ezagutzen ditut eta badakit zer bide egin duten. Euskal herritarrek adierazteko behar handia dute, eta berori hainbat bidetatik transmititzeko talentua badute. Hori dela eta, ez daukat dudarik gure herrian sortzaile andana bat izango dugula beti.
Hala ere, herria definitzen eta haren lekukotasuna lagatzen duen adierazpide honen balioaren inguruko sentiberatasun eta konpromiso sozial eta politikorik gabe, sortzailearen ahalegina galdu egingo da, nahitaez.
Zure interesekoa izan daiteke
Galiziatik Euskal Herrira egindako zeharkaldia ikusarazten du Mikel Urdangarin abeslariak zuzendutako "Itsasora" filmak
Musikariak bere belaontzi zaharberritua ekartzeko laguntza eskatu zion Unai Basurko nabigatzaileari, eta negu betean egindako bidaia hori jorratzen du lanak. Urdangarinen filmak hasiera eman dio Mendifilm jaialdiaren 18. edizioari.
Hind neskatoak Herman “reichsmarschalla” gainditu
Ez dut uste erraturik nagoenik: Palestinak Israel gainditu du kontakizunean.
EITBren parte-hartzea duen Alberto Gastesiren "Singular" thrillerra zinema-aretoetan ikusgai dago
Filma Sitgesen estreinatu zen, eta Patricia Lopez Arnaiz eta Javier Rey ditu protagonista. Dianaren eta Martinen istorioa kontatzen du. Semea hil eta hamabi urtera, bikoteak lakuko bere etxe zaharrean berriz elkartzea erabakitzen du. Hildako semearen antza duen gazte enigmatiko bat etxean agertzen denean, antzinako sekretuak eta susmo berriak argitara ateratzen dira.
“Correct me if I’m wrong” film laburrak irabazi du Zinebiko Sari Nagusia
Hao Zhou txinatar zinemagilearen lan dokumentalak jaso du Bilboko Dokumentalen eta Film Laburren Nazioarteko Jaialdiko epaimahaiaren aintzatespen nagusia. Euskal film labur onenaren saria “Habana industrial” Ainhoa Ordoñezen lanak irabazi du, eta Aitor Gametxoren "Geratzen den hori" filmak Espainiako Film Labur Onenaren Sari Nagusia.
"Los domingos" eta "Maspalomas", Feroz sarietarako film izendapen gehien dituzten filmak
Los domingos, bederatzi izendapenekin, eta Maspalomas, zazpirekin, dira 2026ko Feroz sarietarako izendapen gehien jaso dituzten filmak.
Billy Wilderren 32 film emango ditu Tabakalerak 2026ko zinema programaren barruan
Tabakalerako 2026ko zinema denboraldi berria Donostia Kulturak, Donostiako Zinemaldiak, Euskadiko Filmategiak, Elías Querejeta Zine Eskolak eta Tabakalerak berak diseinatu dute, eta urtarrilaren 8an hasiko da.
Mendi Film, Bilboko nazioarteko mendi zinemaldiaren XVIII. edizioa
Euskalduna Jauregia izango da jaialdiaren kanpaleku nagusia eta abenduaren 5etik 14ra 55 film proiektatuko dira, horietatik 12 euskal ekoizpenak. Jaialdiaren irekiera ekitaldian Entre Juan y Juanito izango da ikusgai, Juanito Oiarzabali buruz Javier Alvarok zuzendu duen filma. Bestalde, iazko Mendi Film bekari esker sortutako Luis Arrietaren filma aurkeztuko da: Sustraiak.
Norma Vila "Salitre" izeneko bere lehen film luzea filmatzen ari da, Nagore Aranburu protagonista duela
Egunotan Arrigorriagan Norma Vila zuzendariaren Salitre pelikula filmatzen ari dira, drama intimoa eta thriller psikologikoa uztartzen dituen film luzea. Nagore Aranburu eta Haizea Carneros dira protagonistak.
Zinebik "Llámame sinsorga" dokumentala aurkeztu du
EITBren parte-hartzea duen filma Zinebi film laburren eta dokumentalen Bilboko jaialdian proiektatuko dute, hilaren 28an zinemara iritsi aurretik. Al Borde Flims etxearen filmak La Sinsorga Bilboko espazio feminista eraikitzeko prozesua jasotzen du.
Umorez, musikaz eta Pablo Bergerrentzako Ohorezko Mikeldiaz abiatu da Zinebi
Zinebiren 67. edizioa Arriaga Antzokian hasi da, Bilboko errodajearen gorakadari, musika emanaldiei eta nobedadeen aurkezpenari keinu eginez. Hasierako saioan Euskal Film Laburren Sail Ofiziala proiektatu dute eta Pablo Berger zinemagile bilbotarrari Ohorezko Mikeldia eman diote.