Bajo Ulloa: 'Txapuzaren omenezko monumentua da ‘Rey gitano’ filma'
Juanma Bajo Ulloa zuzendariak (Gasteiz, 1967) bere alderik zoro, lotsagabe eta politikoki ez-zuzenenari bide eman dio Rey gitano lanean, aretoetara bueltan dakarren filmean. Lan honetan, ?errealitate absurdua eta amildegi ertzean dagoen herrialdea? asmatu ditu (edo islatu egin ditu, esan beharko genuke agian, fikzioa egiten dutenen lehiarik handiena ?Teleberri? dela esan baitigu).
Alboan, Karra Elejalde eta Manuel Manquiña (ostera ere elkarrekin), Arturo Valls eta Maria Leon dituela, Jose Mari eta Primitivoren istorioa kontatu du Bajo Ulloak. Bi detektibeok langabezian daude, Gaje ijito limurtzaile eta parrandazaleak misio zentzugabe bat eskatzen dienean.
Juanma Bajo Ulloarekin hitz egin dugu, filmaren zertzelada batzuk eman diezazkigun.
Zer aurkituko du ikusleak Rey gitano-n?
Film ezohikoa da, beren burua erregetzarekin lotutako abentura batean nahasita ikusiko duten bi galtzaileren inguruko tragikomedia, bizitza bera den bezala, absurdu eta burlatia. Txantxari eginiko omenaldia da, txapuzaren omenezko monumentua.
Komediara itzuli zara, Airbag mitikoaren ostean, eta hainbatek erkatu egingo ditu, dudarik gabe. Zer dute berdin eta zerk ezberdintzen ditu pelikula biak?
Denborak sortzen ditu mitoak. Airbag estreinatu genuenean, hainbat hedabidetan horren erantzun sutsua egon zen, delituren bat egin genuela uste izan genuen. Baina orduko gure laidoa bedeinkapen bihurtu zen gero...
Rey gitano-k eta Airbag-ek politikoki zuzena ez den umorea, erritmo bizia eta komediarako dohain izugarriak dituzten aktoreak dituzte komunean. Baina oso istorio ezberdinak kontatzen dituzte, eta Rey gitano-k gertu-gertukotzat har dezakegun errealitatea islatzen du.
Karra Elejaldek eta Manuel Manquiñak osatzen duten bikotea baliatu duzu berriz. Zer esango zenuke horiei buruz?
Interpretazioaren bi munstro dira, nire aktore fetixeak. Ederto ematen dute kameraren aurrean, nortasun eta indar handiak dituzte, eta kimika berdingabeko bikote komikoa osatzen dute. Rey gitano-ko platoan Jose Mari eta Primitivo gisa jantzita agertzen ziren bakoitzean, lantaldeko kideen ahoetan irribarreak agertzen ziren, inprobisazio zoroak egiten noiz hasiko ote ziren.
Hori bai, beraiekin, pelikula bat aldian behin soilik?

Filmean, ?porrot eginda dagoen herrialdea, susmopean duten gobernu bat, bere onenean ez dagoen monarkia eta bi Espainien ordezkari garbi bana? erakusten dituzu. Fikzioa egiten duzuenon kalterako, ez ote du errealitateak harriduraren maila altuegi jarri?
Hori da. ?Teleberri? dugu lehia nagusi. Hain zuzen ere, pelikula honetan anekdota handia dugu horren inguruan.
2012an idatziriko argumentuan, erregeak semearen alde abdikatzen zuela agertzen zen, eta hori ia sinesgaitza zen Historiaren ikuspegitik. Sinesgarritasuna kenduko ote zion beldur nintzen.
Baina filmatzen hasi baino hilabete lehenago, erregeak abdikatu egin zuen eta nire fikzioa errealitate bihurtu zuen? Eskerrik asko, Juancar!
Zinema aretotik irtendakoan, ikusleak zer pentsatzea gustatuko litzaizuke?
Bere onetik ateratako dibertimendu honetan jendeak dibertsioa aurkitzea, eguneroko gogorretik deskonektatzea, nahiko nuke.
Eta ederra litzateke, gainera, hausnarketa ekartzea gero, bizi dugun egoera honetan guk dugun erantzukizunari adeitasunez baina errua zuritu gabe begiratzea.
Hesien garaian bizi gara, umorea ere mugatzen da? Sortzailearen lanerako, nolako zama da hori?
Egiazki, adierazpen askatasunak garai txarrak bizi ditu, eta zentsura justifikatzeko prest dagoenik bada, beti bezala.
Baina mugak norberak jartzen ditu, eta sortzaileak berea du boteretik ezarritako muga horiek onartzeko edo ez onartzeko erantzukizuna.
Umorea, berez, balio positiboa da, errepresiorik onartu ezin duen adimenaren erreminta, eta ez du zerikusirik errespetu faltarekin edo irainarekin.

Euskal zinema bolada onean dagoela ematen du, estreinaldi askotxo egon da iaz (Loreak, Negociador, Lasa eta Zabala, A escondidas, Los tontos y los estúpidos?). Zelan ikusten duzu zuk?
Euskal zinemaren egunerokotik nahiko aldenduta nago, baina pelikula horietako batzuk ezagutzen ditut eta badakit zer bide egin duten. Euskal herritarrek adierazteko behar handia dute, eta berori hainbat bidetatik transmititzeko talentua badute. Hori dela eta, ez daukat dudarik gure herrian sortzaile andana bat izango dugula beti.
Hala ere, herria definitzen eta haren lekukotasuna lagatzen duen adierazpide honen balioaren inguruko sentiberatasun eta konpromiso sozial eta politikorik gabe, sortzailearen ahalegina galdu egingo da, nahitaez.
Zure interesekoa izan daiteke
"Singular" Alberto Gastesiren filma azaroaren 28an iritsiko da zinema aretoetara
Patricia Lopez Arnaiz eta Javier Rey dira Alberto Gastesi donostiar zinemagilearen (Gelditasuna ekaitzean, Argi gorriak) bigarren film luzearen protagonistak "Adimen artifizialaren mugak eta giza dolua aztertzen dituen zientzia-fikziozko thriller honek EITBren parte-hartzea du, eta azaroaren 28an iritsiko da Hegoaldeko zinema aretoetara, fantasiazko zinemaren Sitgeseko jaialdian estreinatu ondoren. Diana (Lopez Arnaiz) Adimen Artifizialean aditua da, eta udako etxe zaharrera joango da Martin senar ohiarekin elkartzeko, hamabi urtez elkar ikusi gabe egon eta gero. Hasierako giro ona hankaz gora jarriko du, baina, gertakari batek: Andrea batuko zaio bikoteari, bikotearen semea zenarekin antz misteriotsua duen mutikoa.
Omenaldia egin diote Jose Ramon Soroizi Legorretan
Maspalomas pelikula estreinatu dute larunbat honetan Legorretan (Gipuzkoa), eta Jose Ramon Soroiz omendu dute bertan, horren jaioterria baita. Filma ikusteaz gain, herritarrek aktorea aurrez aurre ikusteko eta entzuteko aukera izan dute.
“Deathstalker”ek irabazi du Fantasiazko eta Beldurrezko Zinemaren Asteko film luze onenaren saria
Donostiako zinema jaialdiaren 36. edizioaren palmaresa iragarri dute. "Olentzerori eskatu nion" Amaia San Sebastianen pelikulak irabazi du Euskal Film Labur Onenaren EITB Saria.
“Popel”, nazien biktimen errautsen bila
Oier Plazak František Suchýren eta haren semearen historia bildu du gaurtik aurrera zinemetan ikusi ahalko den dokumentalean: nazien 2.000 biktimaren errautsak ezkutatu zituzten, hildakoon gizatasuna gordetze aldera.
"Subsuelo" zinema aretoetara iritsi da, Seminciko sariaren bermearekin
Fernando Francok zuzendu duen euskal koprodukzioak gidoi onenaren saria jaso zuen Valladolideko zinemaldian, Francok berak eta Begoña Arosteguik idatziz egindako lanari esker.
Zinemaz gozatzen 600 urte eta gero
Betidanik izan dira presente ijitoak zineman. Ez ahaztu, azken ikerketen arabera, ondorengoek baieztatuta, Charles Chaplinek berak bazuela odol ijitoa zainetan.
"Los domingos" eta "Maspalomas", Forque sarietarako izendatuta
Alauda Ruz de Azuaren eta Jose Mari Goenaga eta Aitor Arregiren filmek hiruna izendapen dituzte EGEDA Ikus-entzunezko Ekoizleen Eskubideak Kudeatzeko Espainiako Erakundeak banatzen dituen sarietan.
Mende laurden, Bidasoan zinema eta historia lotzen
FICAB Bidasoko Nazioarteko Zinemaldi Arkeologikoak 25. edizioa abiatuko du azaroaren 10ean. “Iraganetik ikasten jarraitzea” du helburu topaguneak, “oraina ulertzeko eta etorkizuna eraikitzeko”.
Zinebi jaialdiak Pablo Berger eta Esther Garcia sarituko ditu
Bilboko Dokumentalen eta Film Laburren Nazioarteko Jaialdiaren 67. edizioa azaroaren 21ean abiatu, eta hilaren 28an itxiko dute, amaiera-gala eta sari-banaketa eginda.
Javier Gurrutxagak ohorezko Serantes saria jaso du Santurtziko Zinemaldian
Javier Gurrutxaga showman donostiarrak jaso du Santurtziko Zinemaldiko ohorezko Serantes saria. Bestalde, "Tragedium" eta "Erreka zoko hortan" film laburrek irabazi dute EITBren Euskal Pantailak saria.