EAEko kultur sarea: bizia, baina asimetrikoa
2024an, ia 20.000 ekitaldi inguru erregistratu ziren hiru lurraldeetan, Kulturklik atariaren arabera. Beste era batera esanda: egunean, batez beste, 55 kultur saio izan ziren EAEko udalerrietan.
2024an, 20.000 ekitaldi inguru erregistratu ziren Kulturklik atarian, Eusko Jaurlaritzak bultzatutako eta lurraldeko kultur programazioa biltzen duen plataforman. Beste era batera esanda: egunean, batez beste, 55 kultur saio izan ziren EAEko udalerrietan. Hala ere, uzta emankor horren atzean errealitate konplexuago bat dago: kultura ez da berdin iristen txoko guztietara. Ekitaldi ugari izan arren, lurralde-banaketak agerian uzten ditu sarbidean, aniztasunean eta hurbiltasunean eragina duten egiturazko desberdintasunak.
Eskuragarri dauden datuek programazio bizia islatzen dute. Kontzertu, antzezlan, jaialdi, erakusketa, berbaldi eta bestelakoen artean, EAEk kultur jarduera etengabea du urtean zehar. Musika da nagusi: kontzertuek programazio osoaren % 31,8 hartu zuten 2024an (6.342 ekitaldi); ondoren datoz antzerkia (% 21,3) eta ikus-entzunezko proiekzioak (% 11,8). Gainontzekoa beste diziplina batzuek osatzen dute, hala nola dantza-ikuskizunek, erakusketek eta bestelako askotariko jarduerek.
Ekitaldi gehienak udalerri gutxi batzuetan pilatzen dira, jendetsuenetan pilatu ere: hiru hiriburuek –Bilbok, Donostiak eta Gasteizek– ekitaldi guztien % 48 hartu zuten, eta urtean 3.000tik gora antolatu zituzten, batez beste. Hiriburuak kenduta, 36 udalerrik bakarrik gainditu zituzten 100 ekitaldi-urteko langa, eta horien artean nabarmentzekoak dira Getxo (557), Tolosa (338), Barakaldo (335), Durango (334) eta Zarautz (277). Gainerako programazioa 190 udalerritan banatu zen: 3.727 ekitaldi guztira, herri bakoitzeko 19, batez beste. Arrakala horrek ez dio populazioari edo eskura dagoen azpiegiturari soilik erantzuten; instituzioek programatzeko, baliabideak erakartzeko eta kultur agenda egonkor bati eusteko duten gaitasunak ere badu eragina.
Gipuzkoa da dentsitate kultural handiena izan duen lurraldea: mila biztanleko 11,1 ekitaldi. Atzetik datoz Araba (9,7) eta Bizkaia (7,5), eta azken horrek izan du ekitaldi bolumen handiena (8.662). Aldea, beraz, ez dago kantitateari lotuta soilik, biztanle-kopurua ere kontuan hartu behar da. Gipuzkoako zenbait eskualdetan, hala nola Tolosaldean, Urola Kostan, Debagoienan edo Donostialdean, mila biztanleko 10 ekitaldi baino gehiago egin ziren 2024an. Bizkaiko Arratia-Nerbioi eta Enkarterrin, aldiz, ez ziren 7ra iritsi. Lurralde beraren barruan ere, desberdintasunak nabarmenak izan dira.
Ekitaldi motari dagokionez, aurretik esan bezala, musika izan da nagusi,: 6.342 kontzertu (% 31,8). 4.239 antzerki-emanaldi egin ziren (% 21,3); ikus-entzunezko proiekzioek guztizkoaren % 11,8 hartu zuten; hitzaldiek eta jardunaldiek, % 11,5; erakusketek, % 6,9; eta dantza-emanaldiek, % 4,3. Gainerako jarduerek –azokak, ikastaroak, tailerrak, lehiaketak...– agendaren % 12,5 hartu zuten.
Lau ekitalditik hiru eremu itxietan egin ziren, bereziki Donostialdean, Arabako Lautadan eta Bilbo Handian; bertan, formatua % 76tik gorakoa izan da. Gainera, hamar ekitalditik zortzi egun bakarrekoak izan ziren.
Euskara gehiago hauspotu beharra?
Euskal kulturaren panoraman, euskararen erabilera funtsezko elementua da. 2024an, ekitaldien erdiak inguru euskaraz edo ele bietan egin ziren. Batez besteko hori, ordea, aldatu egiten da lurraldetik lurraldera eta eskualdetik eskualdera. Gipuzkoan, zazpi eskualdeetatik seik gainditu zuten % 50eko langa, eta Debagoienan eta Urola Kostan programazioaren erdia baino gehiago euskara hutsean izan zen. Bizkaian, aldiz, zazpitik bostek gainditu zuten muga hori, eta Durangaldea eta Markina-Ondarroa izan dira euskaraz gehien programatu zutenak (% 58,4 eta % 61,5, hurrenez hurren).
Araban, berriz, eskualde bakar bat ere ez da proportzio horietara iritsi; Aiaraldea hurbildu zen gehien (% 38,3 euskaraz, eta % 11,6 ele bietan). Alde horrek agerian uzten du euskarak aurrera egin duela kultur arloan, baina lurraldearen hegoaldeko zenbait eremutan oraindik ere gabeziak daudela. Kultura, zalantzarik gabe, hizkuntza-normalizaziorako bide bat da, baina euskarak oraindik ere bidea urratu beharra du kultur sare osoan erabateko presentzia izateko.
Urteroko jaialdiak, musikalak gehienak
Aparteko kapitulu bat merezi dute urtero-urtero egin ohi diren jaialdiek. 2024an 677 jaialdi egin ziren EAEn, eta horietatik erdiak musikalak izan ziren. Ondoren datoz zinema eta ikus-entzunezko jaialdiak (88), antzerkia (70) eta dantza (49). Gainera, ia ehun jaialdi misto antolatu ziren –musika eta dantza elkartuta, esaterako–, eta 64 hainbat diziplinatara bideratuak, literatura, poesia, argazkilaritza, bideo-jokoak eta modari begirakoak, esaterako.
Eskaintza askotarikoa bada ere, kontzentrazio geografikoa ekitaldi guztiekin dagoen joera errepikatu egiten da: 21 udalerrik hartu zuten jaialdien % 70. Hiriburuak dira berriz buru: Bilbok 134 jaialdi antolatu zituen; Gasteizek, 86; eta Donostiak, 71. Parte-hartzaileen kopuruari dagokionez, aipagarrienak dira Zinemaldia, Jazzaldia eta BBK Live, 100.000 lagunetik gora izan zituzten, nahiz eta ez den neurtzeko sistema ofizial bateraturik existitzen.
Jaialdien formatuari dagokionez, % 25 aire zabalean egin ziren (ekitaldi guztien % 16,5 soilik izaten da aire zabalean). Dantza (% 48,5) eta musika (% 30,1) dira kanpoko espazioetan nagusi. Gainera, jaialdien % 68k egun bat baino gehiago irauten zuten.
Antzinatasunari dagokionez, dantza-jaialdien erdiek 25 edizio baino gehiago dituzte. Musika-jaialdiak, berriz, gazteagoak dira: % 18,4k baino ez dituzte 25 urte baino gehiago. Denen artean, Donostiako Musika Hamabostaldia da beteranoena, 85 edizio bete baitzituen iaz, Zinemaldiaren aurretik (72 edizio).
Ekipamenduen banaketa: gorabeheratsua
Kultur ekitaldi horiek guztiek azpiegitura fisiko bat behar dute. EAEko udalerriek 3.757 kultur ekipamendu dituzte: 1.189 publikoak dira (liburutegiak, kultur etxeak, museoak, aretoak...) eta 2.568 kultur industriari lotutakoak (produkzio-etxeak, argitaletxeak, konpainiak, dendak, akademiak...).
Banaketa asimetrikoa da: Bizkaiak ekipamendu horien guztien % 49,1 du; Gipuzkoak, % 36,2; eta Arabak, % 14,7. Ez da kasualitatea, hartara, azpiegitura gehien dituzten eremuak ere programazio handiena dutenak izatea.
Eremu batzuentzako zail samarra izaten da kulturarako sarbidea bermatzea: urtean 10 ekitaldi baino gutxiago dituzten udalerriak, euskarazko programaziorik ia ez duten eskualdeak, edo, besteak beste, zinema eta horren gisako jarduerarik eskaintzen ez duten txokoak. Kultur arrakala ez da beti agerikoa, baina existitu egiten da. Kulturklik erabilgarria da argazki orokorra egiteko, baina muga bat du, borondatezkoa da eta ez ditu ekitaldi guzti-guztiak jasotzen. Bereziki zirkuitu alternatiboek eta tokiko eragileek antolatutako jarduerak kanpoan gelditzen dira. Horrek iradokitzen du errealitatea datuek erakusten dutena baino are desorekatuagoa izan daitekeela.
Beraz, EAEko kultura sarea bizia, finkatua eta askotarikoa bada ere, baditu argi-itzalak. Oinarri sendoa dago: ekitaldi andana, jaialdi sare zabala, azpiegitura sendoa eta euskararen aldeko apustu gero eta handiagoa. Baina badira premiazko erronkak ere: eskaintza lurraldez lurralde orekatzea, herri txikiei ikusgarritasuna ematea, jaialdien iraunkortasuna bermatzea eta eskualde guztietan euskararen presentzia indartzea.
Aurreko lerroetan aipatutako datuak batuta, galdera argia da: Zer egin daiteke kultura pertsona guztiengana iristeko, baldintza berdinetan? Baliabideen zentralizazioa indartu ala udalerri txikien protagonismoa bultzatzen duen deszentralizazioa lehenetsi? Eredua edozein dela ere, funtsezkoa da kultura eskubide bat dela ez ahaztea, eta, beraz, herritar guztientzat bermatuta egon behar du, non bizi diren kontuan hartu gabe.
Albiste gehiago gizartea
Bittor Arginzoniz's Etxebarri grill remains the second best restaurant in the world
The Peruvian restaurant Maido has been named the best in the world at the 2025 The World's 50 Best Restaurants Awards and the Algerian Mohamed Benabdallah of the Etxebarri grill has been named the best sumiller in the world.
Our circus has received the Abbey Award
Gure Zirkua received this afternoon, at an event held at the top of Arrate (Eibar), this year's Abbey Award for offering an entire community "an innovative place to live and feel together in Euskera." The memory of the Abbey Award has been received by Deputy General Eider Mendoza – sculpture Seven Petalos by Iñigo Aristegui.
Musika, nagusi: EAEko 10 kultur ekitalditatik hiru musikari lotutakoak dira
6.342 kontzerturekin, musika euskal agendan gehien agertzen den forma kultural gisa finkatu zen iaz. Ondoren antzerkia (4.239 ekitaldi) eta, urrunago, zinema/ikus-entzunezkoak (2.349) eta dantza (860).
EAEko kultur ekitaldien ia erdiak euskarazkoak edo elebidunak dira
2024an programatutako kultur ekitaldien % 32,8 euskara hutsean izan ziren, eta % 13,1 elebidunak, gaztelaniarekin edo beste hizkuntza batekin batera.
Cultural programming is sown throughout the year in the CSC, but autumn/winter is the most productive season
Although balance is generally maintained, there are differences between regions. In some areas programming is mainly directed towards the summer season, while in others events are dispersed by killing.
Beskoitz will have a new ikastola in 2026-2027
Near the existing prefabricated ones, the Beskoitz City Council has bought a plot of land, part of which will go to the ikastola. Thanks to the money obtained in Herri Urrats and the solidarity that has come from all over Euskal Herria, Seaska will make an investment of EUR 1 million. In September, work will begin, and the next school year, about 50 children from the Beskoitze area will begin to study in dignified conditions.
Ehgame calls for boycotting the Bilbao Bizkaia Harro initiative
The PNV has denounced the "takeover and touring" of International Pride Day and has called for the "popular and vindictive" demonstration called by Coordinator E28 for 28 June.
The Larraña House in Oñati hosts 100 refugees from 20 countries
The Association of Indirect Refugees that manages the centre denounces that the new reform of the Aliens Regulations "punishes" persons seeking international protection. By 2025, 3,633 people have applied for international protection in the Basque Country.
Effects of climate change in the Basque Country: 0.3 ° C more per decade, more heat waves and rising sea temperatures
A report by the Basque Government warns of the growing effects of global warming in the Basque Country. Temperatures have risen steadily since 1970, the days of heat waves have doubled and sea levels have progressed at a rapid pace. In 2023, the average sea temperature was the highest in its history.