Ximun Fuchs: '’Francoren bilobari gutuna’k egin du bere lana'
"Francoren bilobari gutuna" antzezlanaren bidea helmugara heldu da. Larunbatean, hilak 17, taularatuko dute azkenekoz, Ondarroan, Unai Iturriagak eta Igor Elortzak idatzi eta Ximun Fuchsek zuzendutako lana Ander Lipus, Patricia Urrutia, Manex Fuchs, Zoila Berastegi, Urko R. Pescador, Erika Olaizola eta Pako Revueltas aktoreek.
2016ko urrian Luhuson estreinatutako antzezlanak arrakasta handia lortu du han-hor-hemen, frankismoaren ondoren eta berorren ondorioz "gaitzak jota dagoen komunitate baten hezurren eta gezurren erradiografia traumatologikoa" eginez, areketako, bide bazterretako, gorpuak bezala isilpean lurperatuta utzitako minak azaleratuz.
Izan ere, izugarrikerien transmisioa eta frankismoaren oroimena eta herentzia dira "Francoren bilobari gutuna" lanaren ardatzak, Euskal Herri osoko antzokiak bete dituzten 14.000 lagunek baino gehiagok dagoeneko bertatik bertara ikusi duten bezala.
Ximun Fuchs zuzendariarekin hitz egin dugu, lanari agur esateko egunaren bezperan.
Larunbatean, azken emanaldia egingo duzue Ondarroan. Zer sentipen izaten du sortzaileak ia urtebetez bidaide izan duen lana bukatutzat emateko egunaren bezperan?
Sentimendu kontrajarriak dira. Beti izaten da pena pixka bat ibilbidearen amaieran, noski, baina pozik ere bagaude, orain arteko lana bukatuta bide berriak ikusten ditugulako aurrean.
Gainera, "Francoren bilobari gutuna"ren aurrean, ezberdina da sentimendua, neurri batean, uste dugulako obra honek egin duela bere lana, jendeak bere egin baitu. Jada ez da gurea, jendearena da orain. Guk transmititzeko zeregina hartu dugu geure gain, baina publikoarena da jada, eta horrek asko pozten gaitu.
Orain, elkarlanean eginiko beste bi lanekin egin dugun bezala, antzezlanaren grabazio bat Sarean jarriko dugu, denon eskura eta urririk.

Argazkia: Guillaume Mezia
Zein izan da, zure ustez, "Francoren bilobari gutuna" lanaren arrakastaren giltza?
Zoritxarrez, ez dakit giltzarria zein izan ote den, bestela etengabe errepikatuko nuke formula. Nik uste dut hiru faktore batu direla oraingoan: herri antzerkia egin dugula, molde garaikidea eman diogula eta gai minberatsu bati heldu diogula.
Jendeak bere egin du hori, horien arrangurekin bat egin dugulako, baina ez dakigu oso ondo zergatik. Zortea ere izango da tartean.
Gainera, azpimarratuko nuke Euskal Herri osoarentzat eginiko apustua izan dela, ez dela izan erkidego bati edo lurralde bati begira egindako lana, baizik eta Euskal Herri osotik Euskal Herri osora begira sorturikoa.
Antzezlanak publikoarengan zer ernatu duela uste duzu?
Bada, guk galderak mahai gainean pausatzen ditugu, ez dugu erantzunik ematen. Eta kontuz ibili hitz handien bidez erantzun biribilak ematen dituzten artistekin! Hartu mesfidantzaz! Hainbat tokitan atzamarra sartzea da gure egitekoa.
Bestalde, antzerkigintzaren ikuspegitik, esango nuke eredu bat sortu dugula, lanerako molde bat proposatu dugula. Estetika eta ekonomia propioarekin, erakutsi dugu posible dela Euskal Herrian egindako antzezlan bat bizirik eta arrakastatsu ibiltzea urtebetez.
Frankismoaren garaiko istorioek interesa pizten jarraitzen dute ("Francoren bilobari gutuna" bera edo "Ehiztariaren isilaldia" eleberria dira horren adibide, berbarako), baina, oro har, isilaldi luzea izan da frankismoaren izugarrikerien transmisioan. Zer ondorio izan du horrek egungo euskal gizartean?
Frankismoa ez da soilik garai bateko sarraskia, etnozidio saiakera, bat izan. Frankismoak agerpen asko izan ditu, eta horren aztarnak bizirik dira egun ere. Munduan izan diren beste sarraski askorekin erkatu dugu antzezlana prestatzeko orduan, hobeto ulertzeko.

Legeek, halaber, zer gertatu zen ezkutatu dute, eta, euskaldunon ikuspegitik, ulertu behar dugu kanpotik idatzi dutela Euskal Herriaren historia.
Dena dela, guk ere badugu zer esan, nire irudiko, askotan herri kolonizatu gisa pentsatzen baitugu guk geuk. Zertan dira euskal zinema, antzerkia dantza? Zer baliabide dituzte?
Euskal kulturak herri ekimenei esker eutsi dio, baina arte edo kultura bat eraikitzeko dugu oraindik. Ia-ia ez dago euskarazko film edo antzezlanik ikusteko aukerarik, eskaintza osoaren % 2 edo 3 dira, frantsesezko edo gaztelaniazkoen aldean. Nire ustez, harreman zuzena dago sortzen dugun kultura eskaintzaren eta kulturari ematen diogun garrantziaren artean. Horren isla zuzena da.
Lan hau bukatutakoan, zertan murgilduko zara?
Sei edo zazpi ideia ditut bueltaka, baina noiz eta nola garatuko ditudan erabakitzea falta zait. Lehenik eta behin, Ondarroako emanaldiarekin, ate batzuk itxiko ditut lehenago, gero beste batzuk zabaltzeko.
CONTENIDO NO ENCONTRADO
Zure interesekoa izan daiteke
Pantxoa eta Peioren bigarren agur-kontzertua: 2027ko urtarrilaren 9an BECen!
Bikoteak bere ibilbideari amaiera emango dio bi kontzerturekin BEC!en: urtarrilaren 10ekorako sarrerak ordu gutxitan agortu ziren eta bigarrena iragarri dute orain: 2027ko urtarrilaren 9an.
“Muga-zerga” izan da aurtengo hitza Euskaltzaindiarentzat eta UZEIrentzat
“Atzerriko produktuei aduanan ezartzen zaien zerga” adiera duen izena aukeratu dute Akademiak eta UZEI terminologia eta lexikografia zentroak urteko hitz gisara. “Aduana-zerga” Euskaltziandiaren Hiztegiak jasotzen duen forma baliokidea “askoz gutxiagotan” erabili da.
Goya, Jasper Johns, Steve McQueen, Dan Flavin, Ruth Asawa eta Rosalind Nashashibi, euskal museoetan 2026an
San Telmo Museoak, Artiumek eta Guggenheim Bilbao Museoak datorren urteko programazioa aletu dute.
Gatiburen azken agurra, audientzian lider ETB1en
Musikarik, dantzarik eta festa girorik ez zen falta izan atzo bi ordu eta erdiz BECen. Talde bizkaitarra arrakastara eraman zuen 'Musturrek sartunde' kantuarekin amaitu zen askoren oroimenean iltzatuta geratu den kontzertua.
Milaka pertsonak azken agurra eman diote Robe Iniestari, Extremoduroko abeslariari, Plasencian
Ilara luzeak sortu dira Plasenciako kongresu jauregian, jarraitzaile asko bertaratu baitira musikariari agur esatera. Aurrerantzean, Robe Iniesta izena izango du eraikin horrek.
Urrezko domina eman dio Gipuzkoako Foru Aldundiak Lourdes Iriondo kantariari
Hilondoko aitortza egin dio Urnietako kantari, idazle eta irakasleari eta bere ahizpek jaso dute Foru Aldundiak emandako oroigarria. Ekitaldia omenaldi hunkigarri bilakatu da. Senide eta familiako kideekin batera, eta euskal kulturgintzaren ordezkaritza zabala bildu da.
Balenciaga museoa “josten duten eskuei” begira
Getariako Balenciaga Museoko Igor Uriak hamar urte eman ditu Cristobal Balenciaga jostun handiaren tailerretan lan egin zuten emakumeen lekukotzak eta objektuak biltzen: irudiak, dokumentuak, lanabesak... Paris, Madril, Bartzelona eta Donostian, 2.000 enplegatu izatera iritsi ziren, eta horietako batzuk Getariako museoan batu dira gaur.
Gaztelurrutia: “Bisitari fidelak edukitzea eta bi heren 45 urtez azpikoak izatea dira arrakastaren gakoetako bi”
2025eko Durangoko Azoka bukatu berritan, ETBri emandako lehen balorazioan pozik agertu da Beñat Gaztelurrutia Gerediaga Elkarteko kudeatzeailea. Jendetza ibili dela nabarmendu du, baina erosoa izan dela bai sartzea baita bertan zehar ibiltzea ere. 2026ko Azokak 5 egun izango dituela aurreratu du, eta etorkizuneko erroka kulturaren jaialdi gisa sendotzea izango dela esan du.
60 urteko ibilbidea “borobildu” du Durangoko Azokaren aurtengo edizioak
Lau eguneko topagune oparoa amaitutzat emateko, antolatzaileek aurtengo Azokaren arrakasta nabarmendu dute, baita egitasmoak urte osoan euskal kulturan duen garrantzia ere.
Gazaren aurkako genozidioa, oso presente Durangoko Azokako nobedadeetan
Idazle asko beren nobedadeak aurkezten ari dira egunotan euskal kulturaren plazan, eta horietako batzuek palestinar herriaren aurkako genozidioa jorratu dute, Ekialde Hurbilean gertatzen ari dena azaltzeko asmoz.