Etorkizun handiko jendaiaren iragan ilun samarra
Gure etxe ondoko zinema ez hain korrienteetako bazterretan bada esan eta pentsamendu oneko jendeak, portaera finolatu duen horrek, sekula ikusiko ez duen film bat: Sisu.
Gerta liteke, bai, gure amirazio eta kariño osoa duten moko fin horiek hasiera batean, lehenengo begi- kolpean, baiezkoa ematea Finlandiatik datorren pelikula horri. Azken finean, Europako Iparraldean egiten den zinemari estimu handia diogu, azken finean Finlandiakoaren kasuan, beti sentitu gara egun Portugalen mahastiak dituen Aki Kaurismakiren konplize handiak. Igual Donostiako Parte Zaharreko taberna guztiak itxi eta geroko bere aitzurren eta bestondoen testigu pribilegiatuak izan garelako…
Bai, gerta liteke azaleko begirada batez, intelektual makina batek Sisu ikusi behar zutela pentsatu izana. Izan ere, orain horren modan dauden beste hizkuntzetara itzulezinak diren hitz horietako bat aukeratu zuen zuzendariak izenburu: 'Sisu'-k esan nahi omen du (gutxiiii-goraaaa-beheeeera edo) esperantza guztiak pikutara joan direnean aurrera jarraitzeko zureganatzen duzun indar kasik infernuzkoa. Hizkuntza-jolasak maite dituzten horiek seguru ziren ba, hasiera batean, pelikula hori ikusi behar zuten, jatorrizko bertsioan entzunda, jakina asko…
Filmaren lehendabiziko minutu eta irudietan, esnetan ziren zinemaz orojakile horiek (sakon miresten ditugunak, ez pentsatu gaizki, ez txarto hartu). Argazki zuzendariak dokumental etnografiko serioetan ikusi ohi ditugun koloreak, argi-ñabardurak eta kamera mugimendu luze, geldo, preziosistak elegante eta galant gobernatzen zituen, mugarik gabea zirudien pantaila zabal eta luzean. Agertzen zen gizaki bakarrak aspaldiko jainkoek eta demonioek sortutako jentila ematen zuen. Lur bakartian zen, gerrak birrindutako lautada okre-gorri berdailean, txakur bat eta mendiko zaldi pertxeroi antzekoaren konpainia isolatuan…..
Bai, goi mailako zinema jakintsuek pentsatu zuten Sisu Robert Flahertyren Man of Aran fama, ospe, ohore handiko dokumentalaren bezalako zeluloide puska izango zela.
Ez omen zioten erreparatu kontu txiki bati: non jaso zituen Sisu-k eskuraturiko hamaika sari horiek? Ez zinema antropologiko jasangarriaren jaialdi batean. Ez hizkuntzalari eta itzultzaileen kongresu batean. Ez. Donostiako Beldurrezko Astearen eta Bilboko FANT-en anaia zaharra den Sitgeseko Fantastikoan.
Xehetasun hori nahitaezkoa zen, da, Sisu gustatuko zaizuen ala ez asmatu ahal izateko. Ez tronpatu sasiletradun askok egin zuten moduan. Sisu-k Stalloneren Acorralado, Tarantinoren denak, John Wick guztiak, komikigintza oro, Hanna&Barbera ekoiztetxearen marrazki bizidun basatienak eta aspaldiko auzoetako aretoetan, programazio bikoitzean pantailaratzen ziren hala moduzko pelikulak ditu inspirazio, eredu eta xede. Eta gutako milak opari hartu genuen proposamena. Guk bagenekielako Sisu ez zela sortua mokofinak asetzeko baizik eta behin baino gehiagotan zabor-jan gauzetan kutiziak aurkitzen ditugunen plazererako.
Ulertzekoa da , hala ere, intelektualen sustoa (jatorrizko bertsioarekin ere ezin zuten gozatu, ez baita suomieraz, alemanez eta errusieraz mintzatua, ingelesez baizik. Ingelesez?! Bai, nazioarteko lau haizetara errazago zabaldu asmotan….). Beraiek ez baitzekiten guk aspalditik genekiena. Jalmari Helander zuzendari laponiarra eta bere anaia Juuso Donostian izan ziren 2010ean. Beldurrezko Astean, Rare Export : A Christmas Tale beren lehengo barrabaskeria aurkezten. Eta hitza ematen dizuegu, Aki Kaurismäkik baino askoz alkohol gehiago edaten eta jasaten dute. Eta Kaurismakirena baino askoz luzeago irauten die biharamunak.
Kontatu guztiaren inguruan hausnartu ondoren, zuena da erabakia. Nirea, beti, Sisu-ren aldekoa izango da.
Albiste gehiago kultura
Joxe Azurmendi: "Euskaltasun jatorra egin egin behar da"
Euskal pentsalari oparoa atzo zendu zela eta, 1994an Hasier Etxeberriak "Ez dago larrosarik" saiorako egin zion elkarrizketako pasarte batzuk berreskuratu ditugu. Arantzazu, euskaltasuna, artea eta filosofia hartu zituen hizpide, besteak beste.
Txomin Olabarri, Azkuna Zentroko zuzendari nagusi berria
2018ko maiatzetik 2024ko abendura bitartean Azkuna Zentroko zuzendari izan zen Fernando Perezek kargua bere borondatez utzi ondoren, Olabarri izendatzea erabaki dute.
Milaka lagunek gozatu dute Bilboko Itsasadarreko ur gaineko kontzertuez
Bero egin arren, milaka lagun gerturatu dira Bilboko Itsasadarrera BBK Riak antolatutako kontzertuetara. ETSko Iñigo Etxezarreta, Amaia eta Arde Bogota ur gainerako eszenatokian aritu dira gerturartu direnen gozamenerako.
Itziar Mendizabal dantzariak amaiera eman dio bere ibilbide bikainari Londresko Royal Ballet konpainian
Lau urterekin hasi zen balletean lehen urratsak ematen, eta dantzarako grinak, besteak beste, Alemaniara eraman du. Hondarribiko dantzariak alde batera utziko ditu eszenatokiak, baina ez balleta. Londresko konpainia ospetsuak bere goi mailako dantza eskolako irakasle izateko fitxatuko duela iragarri du.
Santa Ana 1588ko ontziaren gila izan daitekeena topatu dute Pasaiako badian
Santa Ana ontzia Pasaian eraiki zuten, 1586an. Felipe II.aren “Armada Handiko” ontzietako bat zen, eta Ingalaterra konkistatu eta bertan katolizismoa ezartzeko misioan, huts egin zuen operazioan parte hartu zuen.
Hunkituta jaso du Antton Valverdek Adarra Saria
Antton Valverde musikari donostiarrak jaso du aurtengo Adarra saria Eneko Goia alkatearen eskutik. Euskal kantagintzari egindako ekarpena aitortu diote. Saria musika sortzen jarraitzeko bultzada handia dela esan du sortzaile donostiarrak.
Springsteenen zaleak gogotsu daude "The Boss" handiak Reale Arena dantzan jarri aurreko orduetan
Bruce Springsteenek bi kontzertu eskainiko ditu Donostian (larunbatean eta asteartean) "The Land of Hope and Dreams" biraren barruan. 2016an izan zen azkenekoz estatubatuarra Euskal Herrian. Springsteenek 17 musikari eta abeslari izango ditu alboan, E Street Bandeko kide historikoak barne.
EAEko kultur sarea: bizia, baina asimetrikoa
2024an, ia 20.000 ekitaldi inguru erregistratu ziren hiru lurraldeetan, Kulturklik atariaren arabera. Beste era batera esanda: egunean, batez beste, 55 kultur saio izan ziren EAEko udalerrietan.
Kultur programazioa urte osoan zehar ereiten da EAEn, baina udazken-negua da sasoirik emankorrena
Orokorrean orekari eusten zaion arren, eskualdeen arteko aldeak egon badaude. Eremu batzuetan programazioa batik bat uda sasoira bideratzen dute, eta beste batzuetan, aldiz, ekitaldiak hilez hil sakabanatzen dituzte.
EAEko kultur ekitaldien ia erdiak euskarazkoak edo elebidunak dira
2024an programatutako kultur ekitaldien % 32,8 euskara hutsean izan ziren, eta % 13,1 elebidunak, gaztelaniarekin edo beste hizkuntza batekin batera.