Muntaian galdu genuen hori guztia
Ederki asko dakizue, zinejaleok, muntaia aretoan sortzen direla pelikulak. Zuzendaria ondoan edo (batek daki) hor, urrun-urrunean, auskalo non, galduta edo ekoizleen aurrean amore emanda dagoela, muntatzailea gidoian, kameran edo soinua harrapatzen duten gailuetan ez zegoen filma eraiki/eratu/altxatu/asmatu dezake filmaturiko materialarekin.
Beste erritmo bat ezarriko dio, kontatzeko beste modu bat erabiliko du. Kenduko du hori hortik. Hartuko du handik baztertutako irudi zenbait. Josiko. Ala txikituko. Kamerak ikusi ez zuena muntatzaileak ikusiko du. Gidoian ez ziren dialogoak berak aurkituko ditu zaborrontzian. Soinu nahasketan agertzen ez ziren xuxurlak berak adituko ditu.
Dirutza gastatu zuten arte zuzendariak, ekoizpen buruak eta ekoizleek ere plano, eszena, sekuentzia jakin bat lortu ahal izateko. Dirutza. Denbora. Orduak. Egunak. Bete-beteko arduraldian ibili izan dira 24/7an.
Alferrik. Muntaketa aretoan zeluloide jostunak eta zinemagileak sumatuko, antzemango dute (agian, apika, nork daki?) plano horrek, eszena horrek, sekuentzia horrek ez dutela funtzionatzen kontakizunean. Oztopo jartzen omen dio zimena narratibari. Pertsonaiak trabatu egiten bide ditu. Beraz, pelikulatik kanpo geratuko dira; penaz baina damurik gabe desagerraraziko dituzte horrenbeste esfortzu eskatu, exijitu zuten irudiak.
Zorrotz eta errukigaitz jo behar du beti muntatzaileak. Inoren malkoek eta aieneek ez diote bihotza ukituko. Sortu behar du(t)en pelikula besterik ez du izango esku artean, begi aurrean eta pentsamenduetan.
Orain arte idatzitakoak apokaliptiko samar dirudiela badakit. Agian pixka bat exajeratu egin dut. Ez gehiegi, ordea. Pelikulak muntaketa aretoan eraldatu daitezkeelako aldarrikatu zuten sortzaile askok aspaldian Director´s Cut delakoa, Zuzendariaren bertsioa, nolabait esateko. Zinema industria erraldoia den herrialdeetan dirua jartzen dutenek azken hitza izan ohi zuten (dute?) eta beren ustez enpresaren onerako izan zitezkeen aldaketak egiteko eskubidea gordetzen zuten beraientzat. Azken finean, film baten jabe benetakoa, bai Burtsan, bai banketxeetan, bai epaileen aurrean, ekoizlea da. Zuzendariek zuten aukera bakarra auskalo noiz eta non estreinatuko zen euren bertsioa gordetzea zen.
Hala ere, ez pentsa guk maite dugun zinema moderno eta nahiko librean muntaketa jarduera basa eta bihozgabea denik. Ez, gure etxe ondoan egiten diren pelikuletan eskuz esku, buruz buru, begiz begi egin ohi dute lan muntaia gelan zuzendariak eta editoreak. Euskal zineman badira, dagoeneko, bikote interesgarriak jardun horretan. Esaterako, Estibaliz Urresolak eta Raul Barrerasek osatu zutena, 20000 especies de abejas ikusi dugun pelikula (eta ez bestelako bat) izan zedin…
Baina ezin ukatu, muntaia aretoan sartzen direnean biek ala biek ederki dakite oinaze bizian emango dituztela orduak, egunak, asteak. Nahiz eta gero, pantailan agertzen denak erabat poztu. Biak ala biak
Har dezagun, kasurako, galdu ezinezko duzuen Victor Iririareteren Sobre todo de noche-n gertatutakoa. Izugarria den zine puska honek zeluloide klasikoaren manerak leial maneiatu eta gobernatzen dituen arren, badu non esperimenturik egin, non ausartu, non ikuslearen segurantza azpikoz gora jarri. Baditu hiru paisaia, hiru erritmo, hiru argi mota. Donostia, Madril eta Portugal. Bazituen egileak exijentzia eta ardura ikaragarriak, hiru horien arteko orekari eutsi beharra, izan ere. Zer orekaz ari gara? Irudietakoaz, kontakizunarenaz eta zinemari zor zaion leialtasunari dagokionaz.
Madrilgo pasarteetan, lantalde guztiek jo ta ke jardun zuten berrehun lagunek parte hartu behar zuten eszena bat prestatzen. Gauez filmatu behar zen. Complutense Unibertsitateko errugbi zelaian. Kontatu nahi zutena, zera: emakumezko talde biren arteko norgehiagoka basa baten osteko ospakizunak. Jende guztia txaloka, oihuka eta dantzan dagoela, ezeri erreparatu gabe hortik pasatu behar zuen Lola Dueñas aktoreak, bere pentsamenduek hartua. Momentu batean, kamerak jokalarien mugimenduak izoztuko zituen…
Goya sarietarako izendatu duten Izaskun Urkijo arte zuzendariaren, soinu maistra den Alazne Ameztoyen eta efektu bereziez arduratzen direnen ahaleginak ikaragarriak suertatu ziren. Zaila da gauez filmatzea. Zaila horrenbeste jendea mugitzea, mugiaraztea. Zaila zelaiaren inguruko etxeetan bizi direnak ez molestatzea… Nola edo hala, gainditu zuten erronka. Dotore eta ausart gainditu ere… Topa egin zuten denek.
Baina, baina, baina, muntaia aretoan sartzerakoan, eskarmentu handia duen Ana Pfafek eta bere lehen film luzea sortzen ari zen Victor Iriartek, zera antzeman zuten: eszenak ez zuen pantailan ondo ematen, ez zuen funtzionatzen, erritmoa luzatu eta moteldu baizik.
Bai, bazen, dudarik gabe, filmaturiko eszenarik garestienetarikoa, baita, paper gainean eta kamera aurrean, garrantzi handienetarikoa ere. Alta, ez zuen balio kontakizunerako. Eta hantxe geratu zen. Zaborrontzian? Ez, horrenbeste ez. Pelikula DVDn agertzen denean, gehigarri gisa jasoko dugu opari…
Zure interesekoa izan daiteke
Euskal Herriko Musika eta Dantza Eskolen Elkarteak 30 urte bete ditu
Gala berezia prestatu dute Donostiako Victoria Eugenia antzokian data ospatzeko. 69 eskola eta 30.000 ikasle baino gehiago biltzen ditu elkarteak.
"Denetariko 1.026 nobedade aurkeztuko dira Durangoko Azokan"
175 partaidek 285 erakusmahai jarriko dituzte Landakon aurten, Beñat Gaztelurrutia Durangoko Azokaren koordinatzaileak gaur aletu duenez.
Berbagailua eta Atartea guneak estreinatuko ditu Durangoko Azokak, podcasten eta Arte Ederren plazak
60. edizioan, 285 erakusmahaitan paratutako 1.000 nobedadetik gora, inoiz baino gehiago, eta 273 ekitaldi eskainiko ditu DA Kulturaren Jaialdiak. Egitarau osoa iragarri dute, gaur, Landakon.
"Olatuaren enbatean. Emakumeak eta itsasoa XX. mendean" erakusketa Bermeoko Arrantzaleen Museoan
Kostaldeko emakumeen lana funtsezkoa izan da arrantzan eta itsas historian, baina ez da aintzakotzat hartu izan; gizonezkoena izan da beti ardatz. Hori dela eta, emakume horien lanak izan duen, eta duen garrantzia aldarrikatzeko, Bermeoko Arrantzaleen Museoan Olatuaren Enbata erakusketa antolatu dute. Neskatila, saregile kontserberetako langile zein emakume armadoreen eguneroko lana erakusten duten objektuak jaso dituzte, baita emakume horien testigantzak ere. Era berean, bisita gidatuak zein hitzaldiak eta mahai inguruak eskainiko dituzte.
ZuNonHanDA! azoka ibiltariak Durangoko Azoka zabalduko du
Azaroaren 17tik abenduaren 4ra, Durangoko Kulturaren Jaialdia hasteko bezperara arte, 22 liburu aurkeztuko dituzte Euskal Herriko 19 liburu dendatan. Lehenengoz, Azoka egin aurretik egingo dute ZuNonHanDA!, bost aldiz haren ondoren egin eta gero.
"Hasiera bat" diskoaren birako azken kontzertua eman du Gorka Urbizuk, Victoria Eugenia Antzokian
Gorka Urbizuk igande honetan eman du "Tour Bat" biraren azken kontzertua, Victoria Eugenia Antzokian (Donostia). Lekunberriko musikariak 4 kontzertu eskaini ditu Donostiako antzoki horretan, eta sekulako harrera eta berotasuna jasota, denetan agortu ditu sarrera guztiak. Igandeko kontzertua ikusgai izango da oso osorik ETBn.
Eñaut Elorrieta eta Alos Quartet “Ahots kordak” prestatzen ari dira, kontzertu bakanen sorta
Estreinakoz, Eñaut Elorrietak eta Alos Quartetek kontzertu sorta bat emango dute: "Ahots kordak". Taldea sinplea eta eraginkorra izango da: soka laukote bat, ahotsaz osatua. Bidaia musikal honen lehen geldialdia Tolosan izango da, urtarrilaren 3an. Gasteizen, Zornotzan eta Donibane Lohizunen arituko dira gero.
Oinkari taldeak dantzan ospatuko du bere mende erdia
Villabonako dantza taldeak “50 urte dantzan” ikuskizuna taularatuko du Olaederra kiroldegian ostiralean, hilak 21. Korrontzi folk taldea urteurrenari batu zaio, “Oinkari 50” kantuaren bidez.
Durangoko Azokaren 60. edizioaren iragarkia
Durangoko Azokaren 60. edizioa abenduaren 5etik 8ra izango da. Iratxe Reparazen bizkar dago aurtengo Azokaren zuzendaritza kreatiboa.
Olaso Dorrea Fundazioaren funtsak handituz doaz, dohaintza baliotsuei esker
Olaso Dorrea Fundazioa bere artxiboak eta Monzon-Olaso Etxe Museoaren bilduma (Bergara) handitzeko eta aberasteko lanean ari da. XX. mendetik gaur arteko historian sakondu nahi du Fundazioak, bai eta ezagutarazi ere, eta, bide horretan, hauek jaso dituzte: Telesforo Monzonek gordetako Sabino Aranaren mikrofilmatutako obraren kopia bat, Lauaxetaren gabardina eta gurutzea, Karmele Urrestiri eta Txomin Letamendiri (Karmele filmeko protagonistak) Agirre lehendakariaren Gobernuak emandako dokumentazioa, Otaegi eta Garmendiaren aldeko pankarta, bala tiroz zulatutako Txomin Iturberen alkandora eta Txillarre baserriko lehen akordioaren originala.