'Prestige' ontziaren marea beltza, 10 urteren ostean
2002ko azaroaren 13an, Galiziako itsasalde osoa petrolio marea beltz batek estalita utzi zuen hondamendi baten lekuko izan zen Coruñako kostaldea. Marea beltza Asturiasera, Kantabriara, Euskadira eta Frantziara ere iritsi zen. Orain, hondamendia gertatu eta hamar urtera, azkenean, martxan jarri dute petrolio-ontziaren isuriaren inguruko epaiketa erraldoia, Galiziako justiziaren historian inoiz izan den handiena. Prozesuak 133 lekuko, 2.128 alde, 98 peritu, 51 abokatu eta 21 prokuradore izango ditu.
Hondamendi horretan, 115.000 eta 230.000 hegazti bitartean hil ziren, eta, dagoeneko gainditu egin diren arren, kalteak ikaragarriak izan ziren. Elkarte ekologistek araudiak oraindik ere hutsuneak dituela salatu dute, eta, Greenpeacek bere azken txostenean adierazi duenez, "berriz gerta liteke gauza bera". 2013ko irailera arte ez dute epairik emango.
"Prestige" krosko bakarreko ontzia zen, eta 77.000 tona petrolio zeramatzan. Zama kantauriar erlaitzean bota zuenean, munduko itsaski-banku garrantzitsuenak suntsitu zituen. Hondamendiak inoiz gizarte zibilak emandako erantzunik esanguratsuenetako bat ere eragin zuen Espainian. Horrela, mundu osoko boluntarioak iritsi ziren hondartzetatik petrolioa kentzeko. Oraindik gogoan ditugu Costa da Morten marea beltzaren aurka borrokan aritu ziren arrantzaleak
ong>
Marea beltza, euskal kostaldeanEuskadira, azaroaren amaiera aldera iritsi ziren "Prestige" ontziak isuritako petrolioaren lehen arrastoak; Gorrondoatx hondartzan (Bizkaia) agertu ziren. Hala ere, abenduaren erdira arte ez zituzten lehenengoz ikusi Bilbo eta Matxitxako artean. Petrolio orbanak oso sakabanatuta iritsi ziren, eta garbiketa lanak oso zailak izan ziren. Ondorengo egunetan, garbiketa taldeak (12 arrantza ontzi) hamabi tona jaso zituen egunean.

Urtarrilean, petrolio gehiago iristen hasi zen. Kalterik handiena Bizkaiko kostaldean izan zen. Hala ere, otsailetik aurrera nabaritu zen batik bat. Otsailaren 6an, orban ugari agertu ziren euskal uretan, eta egunean 2.000 tona jaso ziren.
ong> Epaiketa, martxan"Prestige" ontziaren auziko epaiketa urrian hasi zen, eta ikerketak 260.000 orrialde ditu. Epaiketan aztertuko den gauzarik garrantzitsuenetako bat ontzia kostaldetik aldentzea erabaki zuzena izan ote zen izango da.
Auziaren lehen fasean, Fiskaltzak 4.000 milioi euroko ordain-sariak eskatu zituen, hasiera batean eskatu zuena baino gehiago. Eskakizuna Santiagoko Unibertsitatearen ikerketa batean oinarritua dago. Fiskaltzaren aburuz, "ingurumenari egindako kalteen ebaluazioaren inguruan mundu mailan egindako txosten zabalenetakoa da", eta petrolio isuriaren kalteak 4.121,64 milioi euroan zenbatu ditu (Espainian eragindako kalteak eta Frantziari ordaindu beharrekoak gehituta).

Epaiketaren bigarren fasea azaroaren 13an hasi da, eta hauek eseri dira akusatuen aulkian: Apostolos Manguras kapitaina (77 urteko greziarra. Fiskaltzak 12 urteko espetxe zigorra eskatu du horrentzat, besteak beste ingurumenaren aurkako atentatua egitea egotzita); Ireneo Maloto lehen ofiziala (egun desagertuta dago); Nikolaos Argyropoulos makina-arloko burua, eta Jose Luis Lopez-Sors Merkataritza Nabigazioko zuzendari ohia, petrolio-ontzia sei egunez noraezean edukitzea egotzita. Nunca Mais plataformaren abokatuak bost urteko kartzela zigorra eskatu du Lopez-Sorsentzat. Gainerako akusatuei dagokienez, Fiskaltzak hamabi urteko kartzela zigorra eskatu du kapitainarentzat, eta lau beste alde batzuentzat.
Horrez gain, The London Steam-Ship Owners Mutual Insurance Association Limited aseguru-etxeari eta Kalteen Ordainsarirako Nazioarteko Funtsari arduradun zibilak izatea egotzi diete, hidrokarburoarekin kutsatzeagatik. Mare Shipping Inc eta Universe Maritime Ltd ontzi-enpresak eta Espainiako Estatua ere erantzule zibil ordezkatzaile gisa inputatu dituzte.
Fiskaltzak aurkeztu duenaz gain, 1.500 erakunde publiko, elkarte, arrantzale kofradia, enpresa pribatu eta pertsona ordezkatzen dituzten beste 51 akusazio egin dituzte epaiketan, dauden akusatuen aurka.Krisiaren kudeaketa
Ahozko saioa (azaroaren 13a) beranduegi iritsi da askoren ustez, baina, hala eta guztiz ere, "Prestige"ren auzia "eredugarria" izatea nahi dute, eta erantzukizunak eskatu dituzte, "Prestige" bezalako ontzi zaharrek itsas garraiorik ez egiteko.
Horren alde egin dute behintzat Greenpeace eta Nunca Mais elkarteek. Hala ere, akusatuen eserlekuan "benetako" arduradunak esertzen ez dituzten bitartean horrelakorik lortuko ez dutela esan dute, eta, "krisia txarto kudeatu zutelako", hondamendiaren erantzule nagusiak Jose Maria Aznarren Gobernuko hainbat kargudun direla uste dute.

Juan Luis Pia auzitegiaren presidenteak, hortaz, krisiaren kudeaketa egokia egin zen erabaki beharko du. Hau da, irtenbiderik onena ontzia babeserako portu batera eramatea edo, Espainiako Estatuak egin zuen modura, kostaldetik urruntzea zen erabaki beharko du.
Legediaren hutsuneak
Gertakari horren ondorioz, krosko bakarreko ontziak ordezkatzen hasi ziren Europan, eta kontrolak gogortu egin ziren. Hala ere, beste hondamendi bat ekiditeko, Europar Batasunean itsas garraioari buruzko araudia gogortzeko ekimen bat aurkeztea eskatu dio Greenpeacek Espainiako Estatuari.
Hondamendia gertatu eta hamar urtera, oraindik ere marea beltzak ekiditeko esfortzurik egiten ez dela salatu du elkarte ekologistak. Duela gutxi, Greenpeace taldeko aktibistek Bilboko uretan "Searacer" petrolio-ontzia ikusi zutela salatu zuten. Dirudienez, ontziak Maltako komenentziako pabiloia du, Liberian erregistratuta dago, Bermudako aseguratzailea du eta enpresa sailkatzailea ABS da, "Prestige" ontziaz arduratu zen berbera.
"Prestige"ren ingurukoa bezalakoak ekiditeko, "kutsaduraren aurkako protokolo argiak sortzeko politika aldatu egin behar da", ekologisten ustez. Horregatik, Greenpeacek horrelako hondamendietarako planak sortzea eta "araudian aldaketak" egitea eskatu du; izan ere, itsasoko legeek petrolioaren industria babesten dute, eta ez dituzte erantzukizun ekonomikoak, legalak eta politikoak argitzen. Horrez gain, "erantzukizunaren printzipio" mugatua ezarri behar dela uste du taldeak, eta Europar Batasunak Europako portuetan debekatu zituen arren oraindik ere nabigatzen ari diren krosko bakarreko ontziak debekatzea eskatu du.
Zure interesekoa izan daiteke
Adin txikiko bati Areatzako komun publikoetan egindako sexu eraso bat ikertzen ari da Ertzaintza
Adin txikiko mutilaren tutoreek salaketa jarri zuten pasa den abenduaren 3an Bilboko komisaldegian, eta Ertzaintza ustezko erasotzailearen bila ari da.
8 kilometrorainoko auto-ilarak N-1 errepidean, Andoain parean, hainbat ibilgailuren arteko istripu baten ondorioz
Sei autok istripua izan dute, baina ez da inor zauritu. Ezkerreko erreia itxita dago, eta ilara luzeak sortu dira Irunerako noranzkoan.
Athleticzaleek festa-giroan egin dute San Mameserako bidea
Athletic eta Paris Saint-Germain taldeen arteko partida hasi baino lehen, zaleak bereizita iritsi dira San Mames estadiora, baina jai giroan. Athleticen zaleek egindako ibilbidean ez dira falta izan jokalari zuri-gorriak animatzeko oihuak eta abestiak.
Rene Cassin Sariak Francesca Albanese NBEko errelatoreak Palestinako biktimekin duen konpromisoa aitortu du
Albanesek ezin izan du saria aurrez aurre jaso, agenda arazoengatik, eta epaimahaikideek jaso dute aitortza haren izenean.
Legebiltzarrak Jaurlaritzari eskatu dio federazioekin lan egin dezala kirolarientzat “aseguru onuragarriagoak” aurkitzeko
PPk aseguruen kontrataziorako plataforma bat sortzea proposatu du. EH Bilduk, berriz, kiroleko osasun-arreta Osakidetzaren ardura izan dadila eskatu du. Bi proposamenak atzera bota dituzte.
Osakidetzak eta Osasunbideak maskara erabiltzea eta txertatzea gomendatzen dute, gripe kasuek gora egiten jarraitzen dutelako
Gripearen intzidentziari buruzko datuei begiratuta, aurreko urtekoa halako lau da aurtengo tasa Euskal Autonomia Erkidegoan: 438,87 kasu, 100.000 biztanleko. Nafarroan, azken astean 74 lagun erietxeratu dituzte, eta Osasunbideak 2025-2026 aldirako Neguko Kontingentzia Plana aktibatu du.
Sarrerarik gabe datozen PSGren zale ultrak geldiarazteko kontrolak egiten dabil Ertzaintza, goizetik, Biriatun eta Zarautzen
Athleticek Paris-Saint Germain taldearen kontra duen neurketa dela eta, Ertzaintza kontrolak egiten dabil, goizetik, Biriatun eta Zarautze, Paristik datozen zaleen ibilgailuak miatzeko. Sarrerarik gabe datozen ultrak Bilbora iristea ekiditea da helburua. Gutxienez, bi autobus gelditu dituzte, eta baita Frantziako matrikuladun auto ugari ere, eta makilak eta bengalak konfiskatu dituzte.
Palestinarekin Elkartasuna plataformak Israelen aurkako protestetan parte hartu zutenen aurkako "errepresioa" salatu du
Iñigo Rodriguez plataformaren bozeramaileak babesa helarazi die pertsona horiei. Gogorarazi du horietako batzuei isunak jarri dizkietela, eta beste batzuk epaitu egingo dituztela, aurtengo Espainiako Itzulian eta Donostiako Zinemaldian egindako protestetan parte hartzeagatik.
Auto-ilarak izan dira goizean Villabonan, Irunerako noranzkoan, N-1 errepidean istripua izan da eta
Lau ibilgailuk istripua izan dute, 09:00ak jo barik zeudela, eta errepidearen ezkerreko erreia itxi behar izan dute. 7 kilometrorainoko auto-ilarak sortu dira, nahiz eta 09:40ak aldera amaitu diren.
Gizon batek bikotekidea hil du, jipoia eman eta ondorioz hiru egunez ZIUn egon ondoren, Catarrojan
Erasoaren ustezko egilea atxilotu egin zuten, eta asteartean epaileak aske utzi zuen kautelazko neurriekin; erabakia hartu eta ordu batzuetara hil da emakumea, zaurien ondorioz. Asteazken goiz honetan, atxilotzeko agindua eman du epaileak, ihes egiteko arriskuagatik, eta erasotzailea berriro atxilotu dute.