Eta hizkiak zinema sortu zuen
Baliteke pentsatu ez izana. Erreparatu ez izana. Litekeena da begiratzeko ardurarik hartu ez izana. Baina zinez diotsuet: zineman letrek, hizkiek, badute garrantzi nahitaezkoa, esanguratsua. Zirt edo zartekoa. Hasiera-hasieratik. Zinema sortu zenetik. Gogoan soinurik ez zuten pelikuletako irudien arteko kartel dotore haiek? Kaligrafia ederraz ziren bertan azalduak elkarrizketak eta argudioaren zertzeladak…
Letrak bai. Hizkiak bai. Zinema ez dago bakarrik zeluloidez edo materia digitalaz egina. Zinema letraz da egina. Hainbat eta hainbat autoreren lanak ziztu batean errekonozitzen ditugu afixa detektatu orduko. Kartelaren estiloak, letren itxurak, irudien, marrazkien eta silueten arteko espazio zuriek, koloreek… Denak ohartarazten digu egilea nor den.
Ekarri pentsamenduetara Almodovar, kasurako. Ez esan itxura hartzen ez diezuenik bere pelikula guztiei karteletik beretik. Bai, ezta? Zergatik? Ba, lehenik eta behin, tipografia dela eta. Har dezagun Mujeres al borde de un ataque de nervios. Kontu handiz aukeratu zituzten Pedrok eta bere bihotzeko diseinatzaileak, Juan Gattik, afixaren letrak. Izan ere, garai hartako 'emakumeentzako' aldizkarienak, prentsa arrosarenak, erabili zituzten eredu gisa, hain zuzen ere.
Ba al du izenik tipografia horrek? Jakina: Bauer Bodoni. Eta ez da hain gaur egungoa, ez pentsa. XVIII. mendean Gianbattista Bodonik asmaturiko letrak dira…
Mujeres al borde de un ataque de nervios-ekoak aspaldi samarreko kontuak dira. Erreparatuko al diogu, esaterako, Yorgos Lanthimosen azken aurreko balentriari, Poor Thing / Pobres criaturas horri? Vladimir Radibratovic diseinatzaile serbo-kroaziarrak sortutako letraz da egina afixa, dira eginik kreditu tituluak. Eta Radibratovicek, hain zuzen, Kubricken hainbat karteletan edo karteletatik jaso zuen inspirazioa. Poor Things horretan zehar, letra horiek pantaila hartzen dute, beren itxura luzanga gero eta nabarmenago zein eszentrikoago bilakatuz
Almodovar, Lanthimos… Pausa dezagun begirada klasiko batengan. Woody Allenek urteak eta pelikulak eman ditu Windsor letra mota erabiltzen. Hollywoodek aspalditik maite duen hizkia da: elegantea, soila, ezer ez du soberan eta atsegina suertatzen da ikuslearen begietarako. 1905ean sortu zuen Eleisha Pecheyek…
Ez esan Sofia Coppolaren Priscilla filmaren letren itxura gogoan ez duzuenik. Bai! Nola ez? Hain historia handia duen Klunster Script izenekoarekin moldatu zen, ederki asko, Lost in Translation-en egilea. 1902an zen asmatua eta jatorrizko hizkuntzan, zera esan nahi du bere adierak: artisten eskuzko idazkera…
Askoren artean, nabari nabaria, begi bistakoa da Wes Andersonen estilo bisuala, hain geometrikoa, hain matematikoa, hain arrazionalista. Manera horiek lortzen eta finkatzen, laguntzaile bikaina izan du beti El Gran Hotel Budapest-eko sortzaileak. Jessica Hische du izena adiskide horrek eta lettering (hizkiak marrazteko artea, hots)-eko artista da, artista fina. Wesek eta Jessicak Futura letra maite dute. Biziki. Oso funtzionala da. Oso geometrikoa. Oso modernoa. Alta, Annie Atkinson diseinatzaile grafikoarekin lan egiten duenean, Wesek letra mota aldatzen du, eta Archer aukeratu. Xarma berezikoa da eta, adituek baieztatu dutenaren arabera, sinesgarritasun moduko bat ematen die kreditu tituluei.
Bere Anora-k ez du oraindik estreinatzeko eguna finkatua Euskal Herrian, baina Cannesen Urrezko Palma eskuratu zuen Sean Baker maitatua beti da leiala eta fidela Aguafina Script izeneko letrarekin. Bere lan guztietan –The Florida Project, Tangerine, Red Rocket– erabili du. Anora-n ere bai. Esanguratsua, akaso, zera… bere filmetan Seanek ardura berezia hartzen du gizarteak bazterturiko jendearekin. Ez da harritzekoa, ba, bere mezuak helarazteko hautatzen dituen letrak copyright-ik, egile-eskubiderik, ez izatea. Dohainik, debalde aurki daitezke eskuragarri Google Fonts- katalogoan.
Ikusten? Zinema ez da soil-soilik irudi eta hitz kontua. Letrek ere badute inporta.
Albiste gehiago kultura
Joxe Azurmendi: "Euskaltasun jatorra egin egin behar da"
Euskal pentsalari oparoa atzo zendu zela eta, 1994an Hasier Etxeberriak "Ez dago larrosarik" saiorako egin zion elkarrizketako pasarte batzuk berreskuratu ditugu. Arantzazu, euskaltasuna, artea eta filosofia hartu zituen hizpide, besteak beste.
Txomin Olabarri, Azkuna Zentroko zuzendari nagusi berria
2018ko maiatzetik 2024ko abendura bitartean Azkuna Zentroko zuzendari izan zen Fernando Perezek kargua bere borondatez utzi ondoren, Olabarri izendatzea erabaki dute.
Milaka lagunek gozatu dute Bilboko Itsasadarreko ur gaineko kontzertuez
Bero egin arren, milaka lagun gerturatu dira Bilboko Itsasadarrera BBK Riak antolatutako kontzertuetara. ETSko Iñigo Etxezarreta, Amaia eta Arde Bogota ur gainerako eszenatokian aritu dira gerturartu direnen gozamenerako.
Itziar Mendizabal dantzariak amaiera eman dio bere ibilbide bikainari Londresko Royal Ballet konpainian
Lau urterekin hasi zen balletean lehen urratsak ematen, eta dantzarako grinak, besteak beste, Alemaniara eraman du. Hondarribiko dantzariak alde batera utziko ditu eszenatokiak, baina ez balleta. Londresko konpainia ospetsuak bere goi mailako dantza eskolako irakasle izateko fitxatuko duela iragarri du.
Santa Ana 1588ko ontziaren gila izan daitekeena topatu dute Pasaiako badian
Santa Ana ontzia Pasaian eraiki zuten, 1586an. Felipe II.aren “Armada Handiko” ontzietako bat zen, eta Ingalaterra konkistatu eta bertan katolizismoa ezartzeko misioan, huts egin zuen operazioan parte hartu zuen.
Hunkituta jaso du Antton Valverdek Adarra Saria
Antton Valverde musikari donostiarrak jaso du aurtengo Adarra saria Eneko Goia alkatearen eskutik. Euskal kantagintzari egindako ekarpena aitortu diote. Saria musika sortzen jarraitzeko bultzada handia dela esan du sortzaile donostiarrak.
Springsteenen zaleak gogotsu daude "The Boss" handiak Reale Arena dantzan jarri aurreko orduetan
Bruce Springsteenek bi kontzertu eskainiko ditu Donostian (larunbatean eta asteartean) "The Land of Hope and Dreams" biraren barruan. 2016an izan zen azkenekoz estatubatuarra Euskal Herrian. Springsteenek 17 musikari eta abeslari izango ditu alboan, E Street Bandeko kide historikoak barne.
EAEko kultur sarea: bizia, baina asimetrikoa
2024an, ia 20.000 ekitaldi inguru erregistratu ziren hiru lurraldeetan, Kulturklik atariaren arabera. Beste era batera esanda: egunean, batez beste, 55 kultur saio izan ziren EAEko udalerrietan.
Kultur programazioa urte osoan zehar ereiten da EAEn, baina udazken-negua da sasoirik emankorrena
Orokorrean orekari eusten zaion arren, eskualdeen arteko aldeak egon badaude. Eremu batzuetan programazioa batik bat uda sasoira bideratzen dute, eta beste batzuetan, aldiz, ekitaldiak hilez hil sakabanatzen dituzte.
EAEko kultur ekitaldien ia erdiak euskarazkoak edo elebidunak dira
2024an programatutako kultur ekitaldien % 32,8 euskara hutsean izan ziren, eta % 13,1 elebidunak, gaztelaniarekin edo beste hizkuntza batekin batera.