Xamar: "Baldintza hauetan zaila da herri kultura garatzea, probableki ezinezkoa luzeran"
Juan Carlos Etxegoien Juanarena Xamar idazlea (Garralda, 1956) euskara jendeari begira ageri zaigu berriz ere Biziaroak. Herri Kultura (Pamiela, 2024) lanean; jendarte horrek munduari begiratzeko, bertan kokatzeko eta ingurua ulertzeko (edo bere buruari ingurua ulertzen zuela sinetsarazteko) erabili izan dituen ospakizun, erritu eta ohiturak bildu eta azaldu ditu aurkezpen zainduko liburuan.
Orhipean. Gure Herria ezagutzen; Euskara Jendea: gure hizkuntzaren historia, gure historiaren hizkuntza eta Etxera bidean (Euskadi Literatura saria 2019an, Euskarazko Saiakera atalean) egilearen aurreko lanetan bezala, prosa atsegina eta dibulgaziorako jaidura darizkio Biziaroak honi, eta dokumentazio jorian bermatzen da gure aurrekoen ohitura eta adierazpideen bilduma.
Nafar idazlearekin hitz egin dugu.
Herri eta kultura hitz bihurritu askoak dira, hitz bihurriturik bada. Zein adiera edo hedadura ezarri dizkiezu Biziaroak lan honetarako herri eta kultura berbei?
Entziklopedian "kultura" hitzak duen adiera bat da liburu honetan jarraitu dudana: herri edo zibilizazio bateko gizarte-egitura eta ezagutza edo fenomeno zientifiko, artistiko edo erlijiosoen multzoa.
Lege testuak, ahozko lekukotasunak, garaian garaiko kontakizunak… Dokumentazio lan eskerga eta askotarikoa du atzean lanak, bistan denez. Nolakoa izan da liburua prestatzeko, antolatzeko eta idazteko prozesua?
Beti bezain korapilatsua, Euskara Jendea edo Etxea lanetan erabilitako egitura bera du Biziaroak liburuak ere.
Gai nagusia ardatz harturik eta atalka antolaturik, osagarri diren testuak bilatzen ditut: bertakoen testigantzak, legedi zaharra, bisitarien lekukotasunak, ikerlarien eta idazleen adierazpenak edota gogoetak…
Norentzat dago idatzita Biziaroak. Herri Kultura?
Dibulgazio lana da; beraz, guztiz irekia da gaian interesa duen edozeinentzat, Euskal Herria hobeki ezagutu nahi duenarentzat.
Oro har, badira ikerketa eta bilketa zabalak, baina dibulgazioa, jakintza horren transmisioa eta zabalpena, aski urria da, hutsaren hurrengoa dela ez esateagatik.
Berrogei urteren ondoren, oraindik ez dago benetako euskal curriculum bat eskoletan; badago beharra, beraz.
Liburuan aletzen diren jakingarriak atal edo biziaro hauetan antolatu dituzu: jaiotza, umezaroa, gaztaroa, dantzak, etxea, komunitatea, sinesmenak, komunitatearen aurkako ekintza gaiztoak, ospakizunak, aisialdiko jarduerak eta heriotza. Zergatik aukeratu dituzu horiek?
Pentsatzen dut, oro har, bizitzaren aro garrantzitsuenak direla eta hobeki azaltzen direla kronologikoki.
Zerrenda horretan, egoera pertsonalaren aldaketak daude (jaiotza, haurtzaroa, gaztedia, ezkontza…), hala nola urtean bizitzen direnak (solstizioak, urte berria, inauteriak…).
Aro guztien arteko aldaketak errituz eta usadioz beterik egon ohi ziren; batzuk aski ezagunak, beste batzuk, berriz, ez hainbeste. Guztien artean garai desberdinetako "argazkiak" nahi nituen eman, gure iragana hobeki ezagutu dadin.
Dantzari eskainitako atalean esaten da Voltairerentzat, besteak beste, dantzarako zaletasuna eta gaitasuna zela Euskal Herriko ezaugarri nabarmenenetako bat. Zeri zor zaio, zure ustez, dantzarekiko lotura estu hori? Zer eboluzio izan du?
Ez dakit zeri zor zaion, argi dagoena da hala dela. Eboluzioa ezagutzeko, adituengana joan behar da, kasu honetan Juan Antonio Urbeltzen lanetara.
Laburbilduz, iduri luke dantza komunitarioek (sokadantzak, karrika-dantzak…), neurri handian bederen, tokia utzi zietela indibidualagoak zirenei (arin-arin, fandango, jotak…).
Bestalde, Elizaren eraginez, argi dago dantza andana galdu zirela, Iztuetak XIX. mendean aipatzen zituen Gipuzkoako Etxekoandre dantza eta Neska dantza adibide.
Euskarak eta euskal kulturak izan dituzten talken eta erronken aurrean, tentazioa izan da "euskaldun hobengabea" eta "irainik gabeko euskara garbia" idealizatzeko. Zeri zor izan zaio, zure ikuspegitik?
Gure kulturaren kontrako oldarrei erantzuna zen. Historikoki etengabeko bazterketa eta mespretxuak pairatu ostean sortu zen erreakzioa da "gurea hobea da" aldarrikatzea, "ez du irainik, garbiagoa eta zaharragoa da" eta abar… Defentsa hutsa.
Nolanahi den, zure liburuan ez da halako zuriketarik, eta "Bidegabekerian" atalean, berbarako, Euskal Herrian izandako gerrak, krimenak, kondaira azientifikoak, esklabotzarekiko harremanak, bortxaketak, euskarazko irainak eta beste bildu dituzu.
Holakoetan iragana idealizatzea erraz gerta daiteke, horregatik ezinbestekoa iduritzen zitzaidan atal bat krimenei eskaintzea.
Gurean, gainerakoetan bezala, denetarikoak izan dira tamalez, bidegabekeria mota guztiak pairatu behar izan baitziren tarteka-marteka.
Nolakoa da komunitatearen eta ohituren joan-etorriko jario hori eta zein indarrek hartzen dute parte gizartearen eta gizabanakoen bizimoduak finkatu, bideratu eta eraldatzeko?
Ez da nolanahiko galdera! Laburbilduko nuke ohartarazten gaur egungo gizarte zerbitzu gehienak, printzipioz gobernuek edo partikularrek (ordaintzen, jakina) eskaintzen dituztenak, ez zirela lehenagoko denboretan.
Dena zegoen elkartasunean oinarriturik. Bereziki bizitzaren gertaera zail eta estu zenbaitetan, auzokoen laguntza, herritarren elkartasuna, funtsezkoak ziren, eta horrek, ezinbestean, komunitatea trinkotzen, elikatzen eta indartzen zuen.
Gaur egun, berriz, gero eta indibidualistago den gizartean, komunitate zentzua urtzen doa… bereziki zeure buruaren gaineko boterea ez baduzu babesteko, gurean gertatzen den bezala.
Indibidualismora bultzatzen gaituzten garai honetan, komunitatea da liburuko ikerketaren objektua. Nola eragiten du komunitatearen egungo ahultze edo lausotze posibleak herri kultura eraldatzeko prozesuan?
Osoki, jadanik aipatu dudan gisan. Indarrean dagoen sistemak komunitateari dagozkion arazoak pertsonalak bihurtzen ditu, hortik autolaguntza liburuen arrakasta. Ez zara zoriontsu? Kulpa zurea da, aztertu zer egiten duzun gaizki, ohartu gabe sistema dela zuzenki eragiten zaituzten bizi baldintzak arautzen dituena: laboralak, osasun zerbitzuak, kulturalak…
Botere erakundeek, Elizak bere garaian eta kapitalismoaren zein estatuen garroek XX. mendetik aurrera, gizartearen eta gizabanakoen alor guztiak, publiko zein intimoak, arautu nahi izan dituzte. Zein bide erabili dituzte, hegemoniaren bila? Limurtzea, promesa, zigorra, herriaren elementuak bereganatu dituzte horien esanahia eraldatu eta desaktibatzeko…
Nire ustez, guztiak. Garaian garaikoak: posible bazen tortura eta erreketak (Inkisizioa), ospakizun pagano guztiak (Eguberriak, ekaina…) zentzuz aldatzea (San Juan, Santa Ageda, Jesusen bizitza…), toki probableki sakratu zaharrak kristautzea (Aralarko San Migel, Xemeingo San Migel Arretxinaga, Urkiolako San Antonio…)…
Franco garaian, adibide gisa, gure auzoko etxeko jaunari guardia zibilek isuna jarri zioten lanean ikusia izan zelako igandean, Elizarako bekatua zena…
Aldakortasuna lege da, sarreran diozun moduan, eta gure kulturaren argazki finkoa eman nahi izatea ezinezkoa, hortaz. Beste ezinezko bat eskatuko dizut, eskatzen jarrita, onartzen badidazu. Norantz goaz? Zein indargune eta arrisku-ahulgune ditu herriak kultura propioa garatzeko?
Galdera egokia eta interesgarria da herri normalizatu batean erantzuteko, baina zoritxarrez ez gaude egoera horretan.
Hemen kinka larrian dagoena Euskararen Herria bera da. Legediak behartzen eta babesten ditu erdararen ezagutza eta erabilpena, zinez ofiziala da. Euskararen ezagutza, berriz, saihesten ahal da aiseki, epaileek erakutsi bezala; funtsean ez da ofiziala inon.
Menderakuntza egoera honetan, aski lan dagoenari eusteko. Baldintza hauetan zaila da herri kultura garatzea, probableki ezinezkoa luzaroan.
Hala ere, orain artean iraun dugu, harrigarriki; beraz, geroak erakutsiko.
Zure interesekoa izan daiteke
Delaware Choral Scholars abesbatzak irabazi du Tolosako 56. Abesbatza Lehiaketa
AEBko abesbatzak lau sari eskuratu ditu: polifonia saileko eta folklore saileko lehenengo sariak, Kutxaren sari nagusia eta euskal abesti baten interpretazio onenaren saria.
Liburuetan ahaztutako objektuen bilduma bitxia ikusgai, Errenteriako Udal liburutegian
Errenteriako Udal Liburutegiak 'Altxorrak orrien artean' erakusketa antolatu du, liburuetan ahaztuta geratutako objektuen bilduma bitxia. Liburuekin batera itzuli diren gauza txikiak daude ikusgai: orri-markatzaileak, tiketak, argazkiak, postalak, eskuz idatzitako oharrak eta irakurleek utzitako bestelako aztarnak.
Eusko Ikaskuntzak "EzBerdin Berdinak" ikuskizuna plazaratu du Bilbon, EITBren egoitzan
Dantza garaikidea eta tradizionala, bertsolaritza, antzerkia eta musika zuzenean uztartzen dituen gogoeta sortzailearen zazpi emanaldi izango dira guztira Euskal Herriko hainbat tokitan.
Beste kontzertu bat emango du La Oreja de Van Gogh taldeak BECen
Donostiako taldeak 2026ko birako sarrerak agortzen eta data eta leku berriak iragartzen jarraitzen du. Abenduan BECera itzuliko dira.
Oteizaren unibertsoa, Euskal Herrian barrena
Jorge Oteiza eskultorea jaio zela 117 urte beteko dira gaur, eta urteurrena baliatuko dute "Danok Oteiza" elkartea aurkezteko, artistaren eta haren ondarearen inguruan jaioko den ekimen berria. 11:00etan egingo dute prentsaurrekoa, Oteiza Museoan, Altzuzan. Euskal Herrian zein mundu osoan da ezaguna oriotarraren obra.
Lekeitioko 48. Euskal Zine Bilerak Urrezko Antzarra eta Zilarrezko Antzarra eman ditu
Film onenaren saria Eneko Muruzabal Elezcanoren “Planetagatik” lanak irabazi du, "film borobil eta jostaria" osatzeagatik. Zuzendari onenaren saria Aitzol Saratxagak jaso du, “Ehiza” filmean egindako lanagatik. EITB Ikuslearen saria, berriz, Mikel Balerdi eta Deñe Garcia-Bravoren “Eraman zutela” lanak eskuratu du.
Maren Galvezek eta Gorka Granadok irabazi dute 49. Euskal Herriko Dantza Txapelketa
Maren Galvez Garmendiak eta Gorka Granado Terronesek osatutako bikoteak irabazi du 49. Euskal Herriko Dantza Txapelketa, Seguran. Bikoteak bigarrenez irabazi du txapelketa, 2021ean ere irabazi baitzuen.
Durangoko Azoka 60. edizioari begira, “Kulturaren Jaialdia” leloari helduta
“Kulturaren Jaialdia” lerroburua erabiliko du aurrerantzean Durangoko Azokak, eta Iratxe Reparaz arduratu da 60. edizioaren iruditegi berriaz.
Sitgesen lehiatuko da "Singular", Alberto Gastesiren bigarren film luzea
Duela hamar urte garatzen hasi zen zientzia-fikziozko drama humanista bat da. Adimen Artifizialaren eta giza doluaren mugak aztertzen dira EITBk babestutako lan horretan. Sitgesko jaialdiko sail ofizialean lehiatuko da Alberto Gastesi eta Alex Merino donostiarrek idatzitako filma.
Lara Izagirreren "El regalo" film laburrak lehen saria eskuratu du Berlinen, Ake Dikhea zinema-jaialdian
Bilboko Otxarkoaga auzoko hiru emakumerekin grabatutako film laburrak ijitoek pairatzen duten diskriminazioa du ardatz.