Kalakan: 'Berkonexio bat behar genuen gure musikarekin eta lurrarekin'
Kolaborazioen eta harreman artistikoen zale eta militante, On bikotearekin, Pello Ramirez eta Xabier Zeberiorekin, entseatzen harrapatu ditugu Kalakan taldekoak, ?Elementuak? disko berriari buruzko zertzelada batzuen xerka deitu diegunean.
Thierry Biscaryk, Xan Errotabeherek eta Jamixel Bereauk beste urrats bat eman dute euskal kantutegi tradizionala arakatu, haren mamia atera, interpretatu eta birmunduratzeko bidean.
?Elementuak? diskoko kantuetan, bakuntasunaren, sinpletasunaren eta gordintasunaren alde egin du hirukoteak, oharkabean edo berariaz Madonnaren eskutik bidelagun izan duten poparen munduan ohikoak diren handikeriari eta gehiegikeriari itzuri eginda.
Txalapartak eta danborrek ezarritako erritmoek, isiluneek, ahots harmonia hunkigarriek eta haize tresnek lagunduta, zinezko nortasunerako bidaia amaiezinerako gonbit berria egiten du Kalakanek ?Elementuak? lanean.
Jamixel Bereaurekin luze eta zabal aritu gara honetaz eta hartaz, tradizioaz eta geroaz, dauden tokiraino eraman dituenaz eta aurrean daukatenaz.
2013. urtean hasi zineten disko berrirako materiala konposatzen, baina gelditu egin zineten, emaitzarekin gustura ez zeundetelako. Zer gertatu zen?
Egia esateko, 2013a baino lehentxeago hasi ginen sortu eta konposatzeko lanean, 2012ko urrian-edo, baina, guri gertatu zaiguna bezalako zerbait pasatu ondoren ?zazpi hilabeteko nazioarteko bira egin zuen hirukoteak 2012an Madonnarekin?, geroa heltzen da, eta galdera batzuk sortzen dira: gauzak nola manatu, zer egin, nora joan?
Milaka galdera pasatu zitzaizkigun burutik orduan (disko berria atera, publikoaren arreta eta arrakasta baliatzeko?), eta ez ginen konturatu zeinen nekatuta eta gure mundutik zeinen deskonektatuta geunden. Erokeria txiki batean sartu ginen, gauza gehiegi egin nahian.
Gerora konturatu gara zenbait gauzatan exijentzia handiegia jarri genuela , pop munduan denbora gehiegi egon ginelako-edo; berkonexio bat behar genuen Euskal Herriarekin, gure musikarekin eta gure lurrarekin.
Orduan, memento batez jabetu ginen gauza batzuk aldatu egin behar zirela, gauzek beren denbora eskatzen dutela, eta abenduan hasi ginen berriz konposatzen, eszenografia prestatzen-eta.

?Elementuak? izena du diskoak, eta inspirazio bila gelditu zinetenean ?zuen elementuekin berkonektatzeko? asmoa zenutela esana duzue. Zein dira elementu horiek? Zerk definitzen du Kalakan?
Musikatik hasita, esan nezake euskal kantuen errepertorioa, ahotsa eta perkusioa direla gure elementuetako batzuk. Ikuspegi organiko batetik, bibrazioa ere aipa nezake: ahotsaren bibrazioa, danborren azalarena, txalapartaren egurrarena eta haizearena, alboka eta txiruletan.
Halaber, Kalakan osatzen dugunon pertsonalitateak ere badira gure elementu bereizgarriak: Thierry, Xan eta ni garen pertsonak, ditugun gustuak, asmoak, desioak?
Eta beste elementu unibertsalagoak ere badaude hor: gizakia, gizartea, pasatzen diren gauzak, modak, ideiak? Bizitza, esan nezake.

Argazkia: Igotz Ziarreta
Mainstream-aren handitasuna edo handikeria barru-barrutik ezagutu eta gero, soiltasunera jo duzuela dirudi, diskoaren hasieratik ?Ama Euskadi? ahots hutsezko kantu hunkigarrian erakusten duzuen moduan. Izan zenuten produkzio handinahiagoa egiteko tentaziorik?
Hastapenean, gauza asko pasatu dira gure burutik, esan dizudan bezala, baina gero, bereziki, bizi hautuak sartzen dira jokoan, mundu horretan sartzeko gauza batzuk egin beharko baitziren: Euskal Herritik alde egin, eta, ez dakit nik, Londresen, Parisen edo New Yorken egon?
Eta gure musikaren aldetik, gauza asko aldatu beharko ziren musika industriaren produktu bat bilakatzeko. Filosofikoki ere, geure burua non ikusten dugun pentsatu behar genuen, eta elkarrekin mintzatu ginen: hautu horiek azaldu, zer egin nahi dugun erabaki, zer-nolako bizimodua eraman nahi dugun?
Hautu horiek honaino ekarri gaituzte, eta nahiko pozik gaude esperientzia horrekin aberastuta etorri baikara, argi berri batekin. Orain, bizi izan dugun hori Kalakanen zerbitzura ezarri nahi dugu, eta oso gauza interesgarriak eta aberasgarriak egiten ari gara. Gure bidea egiten ari gara egunero, ez beste norbaiten bidean ezartzen.
?Kantu zaharrak eguneratu eta jendeari helarazten dizkio Kalakanek?, zuen hitzetan. Zer du, esaterako, ?Bereterretxeren kanthoria? baladak beste balada batzuen aldean, denboraren joanak higa eta desagerraraztea ekidin duena? Zergatik biziraun du?
Askotan, galdera hori egiten diot neure buruari? Ez dakit, magia bat dago hor nonbait: melodia, musika? Biziraun baldin badute, badago arrazoi bat, baina ez dut ezagutzen.
Nire ustez, ?Bereterretxeren kanthoria?k testu oso indartsu eta unibertsala du; kantuan kantatzen direnak bezalakoak mundu osoan gertatzen dira maleruski. Eta kantuaren melodia ere oso boteretsua da.
Guk mami hori atera eta balioztatzen dugu. Kantu horretan indarkeria oso presente dago, eta guk gure modura atera dugu gure bertsioan, raparen eta azkenean entzuten den oihuaren bidez, adibidez.
Horren haritik, gaur egun, euskarri andana bat dugu informazioa gordetzeko, baina eduki azalekoagoak sortzen ditugula dirudi? Aurreikusten diozue kantu tradizionalek izan duten adinako iraunkortasunik egungo kultur adierazpenen bati?
Jendeak, populuak, erabakitzen du melodia bat atxikitzea eta transmititzea. Baliabideak hor daude, baina herriak eraikitzen du bere kultura eta tradizioa, eta hori horrela izan behar da, nahiz eta erakundeek lagundu egin ahal duten proiektu batzuk errazteko.
Herriaren errespontsabilitatea, eskubidea eta pribilegioa dira kultura eta tradizioa, eta gure lana, artisten lana, musika horiek jotzea eta sortzea da, ekarpenak egitea. Tradizioaren iturri horretan ur berria jarri behar dugu, eta gero jendeak hautatuko du zer atxiki eta zer bazterrean utzi.
Nola konposatzen du Kalakanek? Nolakoa da kantuak josteko prozesua eta nola janzten dituzue kantuak?
Denetarik egoten da. Batzuetan, kantu osoa eramaten dut: ideia, moldaketa, bakoitzaren zatia? Horrelakoak gertatzen dira.
Beste batzuetan, batek ideia bat aurkezten du, eta denon artean egiten dugu. Erritmoaren zatiaz ni arduratu ohi naiz; izan ere, ni bateria-jotzailea bainaiz: bereziki punk talde batean jo dut.
Baina melodia bat eramaten badut, gustatzen zait harmonia Thierryri eta Xani asmatzen uztea, bakoitzak bere estiloa gehitzen baitu.
Thierryk euskal musikarekin bere esperientzia dauka eta, nirea ez bezalakoa denez, kantuak aberastu egiten dira. Eta Xan ere instrumentista da, txirularekin eta flautarekin iaioa, eta beste zerbait eransten dio, nik bakarrik lortuko ez nukeena.
Grabatzeko orduan, zelan funtzionatzen duzue?
Gu oso klasikoak gara, nonbait. Oso xume sartzen gara estudioan, dena landuta delarik, eta denbora gutxi pasatzen dugu bertan. Denbora gehiago pasatzen dugu entsegu gelan edo ordenagailuaren aurrean konponketak egiten eta horrela.
Zer musika entzuten dituzue? Zein dira zuen eraginak?
Adin bertsua dugu hirurok, eta, batzuetan, elkarrekin hitz egitean, konturatzen gara gauza berak ikusi eta entzun ditugula iraganean eta manera beraz ?formateatuak? izan garela.
Baina denetarik entzuten dugu bidaia luzeetan, furgonetan: musika klasikoa, metala, rapa, rocka, euskal musika tradizionala eta munduko beste toki batzuetakoa?
Azkenaldian, Iparraldeko artista gazte baten, Paxkal Irigoyenen, diskoak piztu dit arreta. Disko berria atera du, eta lan oso-oso polita egin du.
Diskoa ez da dendetan egongo, zuzenekoetan bakarrik salduko duzue eta zuen webgunetik jaitsi ahalko da. Talde askok birak egiteko aitzakia gisa soilik argitaratzen dituzte lanak, eta esan egiten dute hori. Galdu ote du diskoak objektu gisa zuen balioa?
Aldatu egin da, bai. Nirvanaren bideoklipa lehen aldikoz telebistan ikusi nuenean, mobylettea hartu eta kasetea erostera joan nintzen. Baina diskoaren industria eta ohiturak asko aldatu dira, eta objektuarekiko harremana ez da berdina, horrenbestez. Musika entzuteko hainbeste aukeraren artean, diskoa galduta dago.
Hala ere, diskoa garrantzitsua da oraindik guretzat, publikoari zerbait emateko, zuzenekoaren emozioaren oroitzapen gisa. Horrez gain, guretzat bisita txartela ere bada, eta taldea non dagoen, zer egiten ari den eta nora doan erakusten du.
Zuzenean, zer-nolakoak izango dira ?Elementuak?en aurkezpenak?
Egia esateko, gauza batzuk hobetu, txukundu eta sendotu egingo ditugu: kantu berriak agertuko dira, agertokian apur bat mugitzen hasiko gara ere?
Kalakan talde gaztea da, eta oraindik bere nortasuna eraikitzen ari da. 2011n hasi ginen Xanekin, eta, berarekin urtebete egin aurretik, Madonnarekin biran joan ginen dagoeneko. Beraz, lehen bi urteetan ez dugu gauza anitzik landu alde horretatik, eta 2013an hasi gara, egiazki, gauzak eraikitzen.
Zure interesekoa izan daiteke
140 kultura-eragilek "Fair Saturday" antolatu dute "Black Friday" fenomenoaren alternatiba gisa
Ekitaldia asteazken honetan aurkeztu dute Bilbon, "gaur egungo kontsumismoaren adierazpen handienetako bati aurre egiteko".
Euskal Herriko 162 musika taldek Spotify utzi dute
Musikariak Palestinarekin ekimenean batuta, musika plataformari boikot kolektiboa egin diote “sionismoaren kontra eta palestinar erresistentziaren alde”. Entzuleoi eta gainerako musikariei mugimendura batzeko gonbita egin diete gaur Iruñean egindako agerraldian.
Dwarves, Bridge City Sinners eta hamahiru talde gehiago, Azkena Rock Festivaleko Trashville espazioan
Garageari, surfari, psychobillyari eta punkari irekitako agertokiak bere kartel osoa aurkeztu du; besteak beste, Alice Cooper, Social Distortion eta Imelda May ageri dira aurtengo talde eta artisten zerrendaren buruan.
"Hasiera bat" diskoaren birako azken kontzertua eman du Gorka Urbizuk, Victoria Eugenia Antzokian
Gorka Urbizuk igande honetan eman du "Tour Bat" biraren azken kontzertua, Victoria Eugenia Antzokian (Donostia). Lekunberriko musikariak 4 kontzertu eskaini ditu Donostiako antzoki horretan, eta sekulako harrera eta berotasuna jasota, denetan agortu ditu sarrera guztiak. Igandeko kontzertua ikusgai izango da oso osorik ETBn.
Eñaut Elorrieta eta Alos Quartet “Ahots kordak” prestatzen ari dira, kontzertu bakanen sorta
Estreinakoz, Eñaut Elorrietak eta Alos Quartetek kontzertu sorta bat emango dute: "Ahots kordak". Taldea sinplea eta eraginkorra izango da: soka laukote bat, ahotsaz osatua. Bidaia musikal honen lehen geldialdia Tolosan izango da, urtarrilaren 3an. Gasteizen, Zornotzan eta Donibane Lohizunen arituko dira gero.
Euskal Herria, Ekialdea eta Mendebaldea lotu nahi dituen jaialdi hegokorear baten egoitza
Bakea, identitatea eta gizatasuna sustatu nahi dituen jaialdiaren kontzertu nagusia astelehenean, azaroak 17, izango da, Guggenheim museoan. Hego Koreako musikariak arituko dira, Gorka Hermosa, Garikoitz Mendizabal eta Josu Okiñena musikariekin batera.
Bad Bunny eta Ca7riel eta Paco Amoroso argentinarrak, garaile Latin Grammy sarietan
Bad Bunny izar handia eta gaur egungo bikote argentinar ospetsuena, Ca7riel eta Paco Amoroso, izan dira sari gehien irabazi dituztenak, urrezko bosna gramofono jaso baitituzte. Karol G-k abesti onenaren saria irabazi du "Si antes te hubiera conocido" lanarekin, eta Alejandro Sanzek ezustekoa eman du bi gramofono eskuratuta.
Neomak: "Beldurrek eragiten dizkiguten zalantzei abestu diegu"
Euskal folklorea eta elektronika uztartzen dituen proiektua laukote bilakatuta dator "Lazturak orbain" bigarren diskoa aurkezteko. Alaitzek, Garazik, Iratik eta Leirek, nolanahi den, Etxahun Urkizu (bateria) eta Eider Villalba (teklatua eta ahotsak) musikarien laguntza izango dute zuzenekoetan. "Orbainak ezkutatu beharrean, erakutsi nahi izan ditugu", esan diote Asier Otegui kazetariari "Egun On" saioan, "eraldaketa agerian utzi; indargune direla azpimarratuz, ahultasun gisa hartu beharrean, hausturak eta konponketak historiaren parte baitira".
"Kanthoria eta Auto-tunea", euskarazko musikaren historia entzungai eta ikusgai, Bilbon
Azaroaren 6tik abenduaren 4ra, Bilboko Abando Udaltegiak "Kanthoria eta Auto-tunea" Musika Bulegoak paratutako erakusketa hartuko du. Xabier Erkizia ikertzaile eta soinu-sortzaileak komisariatu du erakusketa, eta bidaia bat proposatzen du ahozko tradizioan jasotako lehen kantuetatik hasi eta musika sortzeko forma hibrido eta digital berrietara arte. Erakusketak material dokumentalak, irudiak eta entzuteko gailuak konbinatzen ditu. Musika; Bereterretxeren khantoria (Kalakan + Euskadiko Orkestra), Bertso Hop (Negu Gorriak), Tesla bat sutan (Merina Gris + Gorka Urbizu).
Bigsound jaialdi berriak Myke Towers, Juan Magan, Omar Montes eta Ben Yart eramango ditu Barakaldora
Valentzia, Sevilla eta Pontevedran ere egiten den jaialdia Ansioko azoka eremuan, Barakaldon, egingo dute 2026ko uztailaren 3an eta 4an, Euskal Herrian lehenengoz.