Maysun: 'Ez gara Indiana Jones eta ez gara jan gabe bizi'
Bederatzi urte zituela, argi ikusi zuen: gauzak gertatzen diren tokian bertan egon nahi zuen, eta ez besteen kontakizunaren zain bizi. Berlineko harresia erortzen ikusi zuen, telebista bidez, eta hor sortu zitzaion argazki-kazetaritzarekiko eta erreportaje dokumentalarekiko zaletasuna. Bere pasioak gatazka pil-pilean dauden herrialdeetan lan egitera eraman du; Siriara, esaterako. The New York Times, National Geographic, The Guardian eta Der Spiegel hedabide entzutetsuek publikatu dituzte, besteak beste, bere argazkiak.
Maysun Bilbon egon da argazkilaritza tailer bat emateko, Blackkamera argazkilaritza dokumentaleko eskolaren eskutik. Berarekin bere ogibideaz eta laneko esperientziez hitz egin dugu.
Zer nolako prestaketak egiten dituzu Siria bezalako leku batera joan aurretik? Dokumentazioa biltzen duzu, kontaktuak egiten dituzu…
Aurreko prozesu hori kazetari-lanaren % 60 da. Egoerari buruzko dokumentazio gehiena biltzen duzun neurrian eta kontaktu gehien egiten dituzunean, zure lanak kalitate handiagoa izango du eta hobeto aurre egingo diezu tokian bertan eman daitezkeen ezustekoei.
Nolakoa da gerra egoeran dagoen leku batean lan egitea?
Gatazka motaren araberakoa izaten da. "Gatazka" hitzak berak gerra-frontea baino gehiago adierazten duela azpimarratzea gustatzen zait. Aurrez aurreko borroka baino gehiago da. Gune geografikoak ere bere eragina du. Gerra bakoitzak bere ezaugarriak dauzka, eta etapa ezberdinak. Ez da gauza bera errefuxiatuen gaia jorratzea edo gerra-fronteko konbateak jorratzea.
Gerra-argazkilarien artean emakumezko gutxi daude. Nola moldatzen zara testosterona nagusi den testuinguru horretan?
Bai, emakumezko gutxi gara, baina nire ustez generoak ez du lan hau baldintzatzen, zure begiak, burua, mundua ulertzeko era eta argazkiak ateratzeko modua dira garrantzitsuak. Ez dut uste emakumezkoen begirada existitzen denik, behin baino gehiagotan konprobatu dut hori, izan ere, nire izenak ez du argi adierazten gizonezkoa ala emakumezkoa naizen, eta editore asko harrituta geratu dira ni aurrez aurre ezagutzean. Horrek generoaren inguruko aurreiritzi asko deuseztatzen ditu, eta horrek izugarri pozik sentiarazten nau.
Zure jatorri espainiar-palestinarrak ba al du eraginik Ekialde Ertaineko albisteak kontatzeko eta interpretatzeko moduan?
Nire pertzepzioan eragina dauka, beste edozein pertsonari bidegabekerien inguruko albisteek barruak astintzen dizkion bezala. Baina hori bakoitzaren etikari lotuta dago, ez jatorriari. Nire jatorriak nire nortasun kulturala finkatzen du, ez nire printzipioak.
Zein istoriok edo irudik izan du zugan eragin gehien?
1989ko azaroaren 9a, Berlingo Harresiaren erorketa. Telebista bidez ikusitako irudiek hunkitu egin ninduten eta hura telebistan ikustea nahikoa ez zela sentitu nuen. Bertan egon beharra nuen, gertatzen ari zena ulertzeko. Handik urte batzuetara, momentu hura kazetaritzaren hazia zela ulertu nuen; beti izan nuen nire baitan, baina lokartuta, esnatzeko zain.
Gatazkan murgilduta dauden herrialdetatik etxera itzultzen zarenean, nola kudeatzen duzu ikusi eta bizi izan duzun guztia?
Prozesu bat da. Denbora behar duzu deskonprimatzeko, ikusitakoa eta sentitutakoa onartzeko; normalean kontatzen ditudan istorioak gogorrak dira, baina oroitzapen politak ere izaten ditut. Zenbait gauza ikustea traumatikoa bada ere, zorionekoa naiz haiek kontatu ahal ditudalako. Lanbide hau sakrifikatua da, baina informazioa helarazteko bitartekaria baino ez naiz. Gerra baten alderik gaiztoena nire argazkietako protagonistek pairatzen dute, heurek zira kezkatu behar gaituztenak.
Argazkilarien lana behar bezala baloratzen da?
Ez, ez da nahikoa baloratzen. Batez ere azken hamarkadetan. Hedabideek ez dute argazkiengatik ordaindu nahi, eta ordaintzen dutenean, miseria bat da, ez du produkzio gastuak ordaintzeko ere ematen (normalean, gastu horiek guk aurreratu behar izaten ditugu). Horrek gure lana zaildu egiten du, eta kalitatea galtzen da. Ez gara Indiana Jones eta ez gara jan gabe bizi. Egoera kezkatzeko modukoa da; mentalitatea aldatzea ezinbestekoa da ogibide honekiko errespetua berreskuratzeko eta lan baldintzak hobetzeko. Bestela, gureak egin du, bai kazetarioi dagokigunez, eta bai gizarteari dagokionez ere. Ezin dugu ahaztu informatuta egotea eskubide bat dela.
Albiste gehiago kultura
Hunkituta jaso du Antton Valverdek Adarra Saria
Antton Valverde musikari donostiarrak jaso du aurtengo Adarra saria Eneko Goia alkatearen eskutik. Euskal kantagintzari egindako ekarpena aitortu diote. Saria musika sortzen jarraitzeko bultzada handia dela esan du sortzaile donostiarrak.
Springsteenen zaleak gogotsu daude "The Boss" handiak Reale Arena dantzan jarri aurreko orduetan
Bruce Springsteenek bi kontzertu eskainiko ditu Donostian (larunbatean eta asteartean) "The Land of Hope and Dreams" biraren barruan. 2016an izan zen azkenekoz estatubatuarra Euskal Herrian. Springsteenek 17 musikari eta abeslari izango ditu alboan, E Street Bandeko kide historikoak barne.
EAEko kultur sarea: bizia, baina asimetrikoa
2024an, ia 20.000 ekitaldi inguru erregistratu ziren hiru lurraldeetan, Kulturklik atariaren arabera. Beste era batera esanda: egunean, batez beste, 55 kultur saio izan ziren EAEko udalerrietan.
Kultur programazioa urte osoan zehar ereiten da EAEn, baina udazken-negua da sasoirik emankorrena
Orokorrean orekari eusten zaion arren, eskualdeen arteko aldeak egon badaude. Eremu batzuetan programazioa batik bat uda sasoira bideratzen dute, eta beste batzuetan, aldiz, ekitaldiak hilez hil sakabanatzen dituzte.
EAEko kultur ekitaldien ia erdiak euskarazkoak edo elebidunak dira
2024an programatutako kultur ekitaldien % 32,8 euskara hutsean izan ziren, eta % 13,1 elebidunak, gaztelaniarekin edo beste hizkuntza batekin batera.
Euskal Museoak 2026ko bigarren hiruhilekoan irekiko ditu ateak berriro
"Enbor arina", euskal kulturaren ikurra, Miserikordia eraikinean jarri dute Bilboko museoaren berrikuntzaren parte gisa. 2026an ateak berriro irekitzea espero dute.
Itziar Ituño protagonista duen ''Argi gorriak'' telesaila grabatzen ari dira egunotan
Alberto Gastesik zuzenduta, umorea, intriga eta drama familiarra uztartzen ditu EITBren parte-hartzea duen telesailak.
"Eguerdi on", Euskaltzaindiak ez du "gibel egin" eta hainbat hitz hiztegiratu ditu
Azken sei hilabeteetan, Euskaltzaindiak 774 forma berri jaso ditu bere hiztegian, "eguerdi on" eta "gibel egin" tartean, 1.635 forma zuzendu edo osatu ditu eta hiru sarrera kendu ditu. Guztira, 52.091 forma jasotzen ditu orain "Euskaltzaindiaren Hiztegia"k.
Fermin Leizaola etnografoa zendu da
81 urte zituen Euskal Herriko artzaintzaren kultura ikertu eta dokumentatu zituen gizonak. Aranzadiko Etnografia saileko zuzendari izan zen, 45 urtez, eta Eusko Ikaskuntzaren Manuel Lekuona saria jaso zuen 2018an.
Gerediaga Elkarteak 60. urteurrena ospatuko du
Ekitaldia egin du larunbat honetan Abadiñoko Gerediaga auzoaren zelaietan, 1965an elkartea abiatu zuten leku berean, alegia. Gainera, Gotzon Gomez elkartearen presidente berriak Nerea Mujikaren lekukoa hartu du, 22 urteren ondotik.