Makina bat plano sekuentzia, hamaika liburu eta baloi bat Zinemaldian
Hona hemen euskarazko Wikipediatik plano sekuentziaren azalpen benetakoa, zuzena eta argia: Zineman eta telebistan, errodajea planifikatzeko teknika bat da. Denbora luze samarrean etenik gabeko hartunea egiten da, eta travellingak eta plano- eta angelu-tamaina desberdinak erabil daitezke pertsonaien jarraipenean edo agertoki baten erakusketan. Efektu dramatiko eta narratiborako erabil daiteke, baldin eta behar bezala egiten bada.
Kantu zahar eta ederrak dio haltzak ez duela bihotzik ez gaztanberak hezurrik. Era berean, entziklopediek ez dute sentimendu handirik beren lerroetan azaltzen eta ez dira eguneroko gozamen eta tristezietan murgiltzen. Ez dakite egile askoren desafioak zertan. Ez dakite zeinen erraz erortzen diren asko harrokerietan. Ez dute aipatzen sareetan erronka horiek eta harrokeria puntu horiek gu ikusleok bizi eta biziko gaituztela.
Aspalditik dator zinemagileek plano sekuentziarekiko maitasunezko-gorrotozko kontu delizios hori.
Zine jaialdietan, denek nahi dute soberan dauzkaten dohainak argitara, pantailetara ekarri, bai ikusleria, bai epaimahaikidek, bai inbertsoreak zoratu, limurtu balakatu ahal izateko.
Eta horretarako, plano sekuentzia baino arma, tresna, truku egokigorik ez da. Nahiz eta askotan, gezur hutsa izan.
Bukatzear den Donostiako zinema bilkura, azoka, festa, erakusleiho horretan, plano sekuentzien afera hau zaletuon artean darabilgun apustu markaz kanpokoa bilakatu da. Aretoetatik atera orduko bat-bateko topaketetan, bertaratu garenok elkarri galdetzen diogu ea ikusi berri dugun pelikulan plano sekuentzarik ba ote zen. Erantzuna baiezkoa izatekotan, bigarrena honako hauxe: eta zenbatekoa?
Bere azken-aurreko eguna betetzen ari den San Sebastian International Film Festivalean, hiru izan dira bikainak, hiru itzelak, hiru berdintzeko zailak oso. Zabaltegi sailean, Hego Koreako zuzendari prestua den Lee Chang-dongek (Burning izeneko film anker-ederraren zuzendaria) 28 minutuko batez harrapatu zituen ikusleak, ahoa bete hortz, begiak bete ustekabe utziz. Izan ere, 28 minutuko plano horrek osatzen du 28 minutu irauten duen intentsitate handikoa. Heartbeat labur berea.
Errumaniako zinema berriaren alde apustu egitea ez da inoiz ez lelokeria. Sasoiko dira bertako zinemagile berriak. Ironia larriaz egiten dute gainezka euren filmek. Etsenplurako, Christian Mungiuren R.M.N. Bertan, 20 minutuko plano sekuentzia batean geratuko zarete seko katramilaturik.
Hirugarrenez, aipatu behar/nahi dizuet laster gure etxe ondoko pantailetan ikusgai izan den Rodrigo Sorogoyenen As bestas akatsik gabeko film tragiko eta bortitza. Bertan, taberna batean, kamera mugitzen ez dela, 10 minutuko bat izango duzue begi-bistan.
Baina ez pentsa, plano sekuentziarik gabeko zinema existitu egiten da. Eta sarri, plazererako beta ikaragarria ematen digu, A las mujeres y a los libros cantok, esaterako, Maria Elorzarenak.
Bai, kantu bat da. Baina ez bakarrik emakumeei, ez soilik liburuei. Bizitzari, tabakoari, aspaldi zaharreko argazki eta irrati nobela horiei, oroipen gazi-gozoei. Banpiroei. Arceko Joanari…
Baliteke Nana Mchedidzeren 1975ko Pirveli mertskhali horretan plano-sekuentziarik izatea. Ez naiz akordatzen. Gogoan eta bihotzean dudana zera da, Georgian futbola nola eta noiz hasi zen, umoretsu eta erritmo finaz kontatzen duen ipuin koloretsu honek jabe eta jainko bakarra onartzen du, BALOIA!
Albiste gehiago kultura
Fermin Muguruzak iluntzean Irunen eskainiko duen kontzerturako gida
Artista polifazetikoak bere auzoan joko du, Urdanibia plazan, hamarkada bat baino gehiagoren ondotik, eta jendetza espero denez, Udalak mapa bat osatu du, informazio praktikoa biltzen duena.
'Karmele' Asier Altunaren film berriaren trailerra, esklusiban
Karmele Asier Altuna zuzendariaren (Amama, Aupa Etxebeste!, Agur, Etxebeste) film luzea urriaren 10ean estreinatuko da. EITBren parte-hartzea duen filma Donostiako Zinemaldian ikusiko da lehenago, nolanahi den, Sail Ofizialaren barruan baina lehiatik kanpo, proiekzio berezi batean. Fikziozko filma Elkarrekin esnatzeko ordua Kirmen Uriberen eleberrian oinarrituta dago, Jone Laspiur eta Eneko Sagardoy ditu protagonista eta Nagore Aranburu eta Javier Barandiaran daude antzeztaldean.
Donostiako Jazzaldiak "arrakasta handiarekin" eta "sasoi betean" itxi du bere 60. edizioa
Miguel Martinen azken edizioa izan da, zuzendari gisa, baina Donostiako jaialdiaren "zerbitzura" lanean jarraituko du. Martinek ordainpeko 17 kontzertutan harmailak lepo bete direla nabarmendu du, eta gainerakoetan ia beteta egon direla. Doako 52 kontzertuek 158.700 pertsona batu dituzte, eta ordainpekoek, berriz, 20.480.
Mississippi Queen & The Wet Dogs bilbotarrek hasiera eman diote Bilbao Blues Festival jaialdiari
Igandera arte, Bilbo bluesaren munduko hiriburua izango da, eta bertan ez da legendarik eta ezustekorik faltako. Ostiral honetan Mississippi Queen & The Wet Dogs, The Kings of Blues eta Blackburn Brothers taldeen txanda izan da.
Portugaleteko "Munduko dantzak" jaialdia
Folklore jaialdia zuzenean.
Jamie Cullumek ireki du aurtengo Jazzaldia kontzertu "intimo" batekin, Kursaalean
Abeslari britainiarra ia ohiko bihurtu da Jazzaldian, eta aurtengoa bere bosgarren aldia da. Hau ez da Jamie Cullumek eskainiko duen kontzertu bakarra izango, izan ere, Zurriolako hondartzan doako kontzertu bat eskainiko du, bere hitzetan "festa bat" izango dena.
Portugaleteko "Munduko dantzak" jaialdia
Folklore jaialdia zuzenean.
Portugaleteko "Munduko dantzak" jaialdia
Folklore jaialdia zuzenean.
Portugaleteko "Munduko Dantzak" Jaialdia
Folklore jaialdia zuzenean.
Portugaleteko "Munduko dantzak" jaialdia
Folklore jaialdia zuzenean.