Zinemaren hainbat berraragiztatze
Hizkuntza gehienen hiztegien arabera, avatar hitzak segidako adiera hauek ditu: berraragiztatze, gorabehera, aldaketa. Kontsulta azkar baterako erabiltzen ditugun lexikon horietan ez da ohi agertu hitzaren erro etimologikoa. Ez dugu ikusten denborak eramanda izan arren, gure kulturan arrasto sakona utzi duen berba horren urruneko eta lehenbiziko isla.
Mintzo askoren abiapuntua izan zen sanskrito hizkeratik dator eta, justu, egungo hiztegi birtualak kontatzen digun hori esan nahi du: jainko baten etorrera, gureganako jaitsiera, berraragiztatze, isla, irudi, ispilu, dirdaia.
Pasa mendean gizakiak asmatu eta garatu izan zituen informatikak, mundu digitalak, internetak, sare sozialek, bideo jokoek berpiztu zuten, derrepentean, jainko askoren etorrera eta desagerpenaren lekuko izandako hitza. Bere egin zuten.
Egun, abatarrak ezinbestekoak dira gure gailu guztietan, hala metabertsoan whatssapeko profilean nola. Gerta liteke, gerta zitekeen, gure abatarra gu geu baino errealagoa izatea. Gerta daiteke, gure abatarra ezkutu edo okelu bezala guk erabiltzea. Gertatuko da, inoiz, guk geuk ez jakitea gu ote garen edo gure abatarra.
Duela 13 urte Abatar hitzak beste adiera bat hartu zuen. Gutako askok biziki maitaturiko Terminator, Aliens, Titanic film erraldoien sortzailea den James Cameronek Zinemaren aro berri bati eman zion hasiera. Zerekin? Avatar lehendabizikoarekin.
Ez zen bakarrik amestu ere amestu izan ez genuen unibertsoa ireki zigula kontakizun berean . Ez. Bestelako lorpen baten partaide bihurtu gintuen. Zinema behin eta berriro saiatu izana zen pantailak faltan zuen dimentsioa lortzen, eratzen, aurkitzen: erreliebea, sakontasuna. Amildegirako bidea nahi zuen hartu. 3 dimentsioetan ibili….
2009ko Avatarrak gainditu zuen erronka. Etorri zen gero ahanztura eta bueltatu ginen denok, mantso-mantso, bi dimentsioetara. Jakinaren gainean izanda hor kanpoan (edo barruan) bazela multibertso bat.
Abenduak 16 egun betetzen dituen honetan, Avatar bigarrenak, (The way of water) gure areto guztietako pantaila ia guztiak okupatu, okupatzen eta okupatuko ditu. Errege Magoak guretik joan arte. Eta gero ere. Gipuzkoan bakarrik 10 du harturik. Bizkaian horiek baino gehiago. Lapurdin, kontu bera. Eta ez pentsa, 2024rako du estreinaldia programaturik Avatar hirugarrenak. 26rako, berriz, laugarrenak….
Leku gutxi, eskasa, urri geratzen da zinemaren, bizitzaren, ametsen beste abatarrentzat. Baina bada pantailari zain eta muin eusten dion balent sorta bat.
Galduko dute diru-lehiatilaren borroka, ez izan dudarik baina ez dute inolaz ere amore emango. Horietako bat aipatuko nizueke, gogoz, Simone, le voyage du siecle, Oliver Dahanek eginda.
Klasikoa da, oso klasikoa, bere zeluloidezko abatarra. Ez du itxura moderno-modernorik. Ez da malabarismo jokoetan ibiltzen kameraz edo planuketaz. Badaki, ordea, Dahanek zinemaren baliabideak erabiltzen. Ez du filmak 3 dimentsio, baina aise egiten du jauzi garaietan barne eta zehar. Erritmo eder batez. Zabal-zabal jokatzen du kamerarekin hainbat pasartetan. Besteetan, aldiz, intimo eta barnerakoi bihurtzen zaigu ilunabarretan.
Simone Veil emakume fin, leial, adoretsu, errenditu ez zenaren berri luzatzen digu filmak. Ez, hemen ez dago abatarrik. Isla bai, dirdaia ere bai. Hemen, gizakion alde borroka guztietan parte hartu zuen emakume batek hartzen du kamera ispilu. Eta gu so. Eta gu alegrantzian. Eta gu tristezian ere.
Bai, triste samar gu eta gure abatarra ezin baitugu ukatu Simone Veilek (beste askorekin batera, ezin ahaztu) lortu zituen giza eta gizarte garaipen anitz kolokan dagoela. Gurean. Europan. Munduan. Ikus ezazue Simone. Ez kezkatu, Cameronen Avatarrek ez dizue ihes egingo. Zuen etxe ondoan iraungo du. Erregeak joan arte. Eta gero ere.
Zure interesekoa izan daiteke
"Olatuaren enbatean. Emakumeak eta itsasoa XX. mendean" erakusketa Bermeoko Arrantzaleen Museoan
Kostaldeko emakumeen lana funtsezkoa izan da arrantzan eta itsas historian, baina ez da aintzakotzat hartu izan; gizonezkoena izan da beti ardatz. Hori dela eta, emakume horien lanak izan duen, eta duen garrantzia aldarrikatzeko, Bermeoko Arrantzaleen Museoan Olatuaren Enbata erakusketa antolatu dute. Neskatila, saregile kontserberetako langile zein emakume armadoreen eguneroko lana erakusten duten objektuak jaso dituzte, baita emakume horien testigantzak ere. Era berean, bisita gidatuak zein hitzaldiak eta mahai inguruak eskainiko dituzte.
ZuNonHanDA! azoka ibiltariak Durangoko Azoka zabalduko du
Azaroaren 17tik abenduaren 4ra, Durangoko Kulturaren Jaialdia hasteko bezperara arte, 22 liburu aurkeztuko dituzte Euskal Herriko 19 liburu dendatan. Lehenengoz, Azoka egin aurretik egingo dute ZuNonHanDA!, bost aldiz haren ondoren egin eta gero.
"Hasiera bat" diskoaren birako azken kontzertua eman du Gorka Urbizuk, Victoria Eugenia Antzokian
Gorka Urbizuk igande honetan eman du "Tour Bat" biraren azken kontzertua, Victoria Eugenia Antzokian (Donostia). Lekunberriko musikariak 4 kontzertu eskaini ditu Donostiako antzoki horretan, eta sekulako harrera eta berotasuna jasota, denetan agortu ditu sarrera guztiak. Igandeko kontzertua ikusgai izango da oso osorik ETBn.
Eñaut Elorrieta eta Alos Quartet “Ahots kordak” prestatzen ari dira, kontzertu bakanen sorta
Estreinakoz, Eñaut Elorrietak eta Alos Quartetek kontzertu sorta bat emango dute: "Ahots kordak". Taldea sinplea eta eraginkorra izango da: soka laukote bat, ahotsaz osatua. Bidaia musikal honen lehen geldialdia Tolosan izango da, urtarrilaren 3an. Gasteizen, Zornotzan eta Donibane Lohizunen arituko dira gero.
Oinkari taldeak dantzan ospatuko du bere mende erdia
Villabonako dantza taldeak “50 urte dantzan” ikuskizuna taularatuko du Olaederra kiroldegian ostiralean, hilak 21. Korrontzi folk taldea urteurrenari batu zaio, “Oinkari 50” kantuaren bidez.
Durangoko Azokaren 60. edizioaren iragarkia
Durangoko Azokaren 60. edizioa abenduaren 5etik 8ra izango da. Iratxe Reparazen bizkar dago aurtengo Azokaren zuzendaritza kreatiboa.
Olaso Dorrea Fundazioaren funtsak handituz doaz, dohaintza baliotsuei esker
Olaso Dorrea Fundazioa bere artxiboak eta Monzon-Olaso Etxe Museoaren bilduma (Bergara) handitzeko eta aberasteko lanean ari da. XX. mendetik gaur arteko historian sakondu nahi du Fundazioak, bai eta ezagutarazi ere, eta, bide horretan, hauek jaso dituzte: Telesforo Monzonek gordetako Sabino Aranaren mikrofilmatutako obraren kopia bat, Lauaxetaren gabardina eta gurutzea, Karmele Urrestiri eta Txomin Letamendiri (Karmele filmeko protagonistak) Agirre lehendakariaren Gobernuak emandako dokumentazioa, Otaegi eta Garmendiaren aldeko pankarta, bala tiroz zulatutako Txomin Iturberen alkandora eta Txillarre baserriko lehen akordioaren originala.
“Gipúzcoa” Pio Caro Barojaren dokumentala, Tabakaleran
“Ipuscua” izena lehenbizikoz agertu zeneko milagarren urteurrenaren ospakizunei dagokie proiekzioa. Pelikula 1976 eta 1979 urteen artean filmatu zuten, eta Gipuzkoako orduko errealitate sozial eta kulturala jasotzen duen dokumentu etnografikoa da.
Frankofoniaren eremuan hizkuntza gutxituek dituzten erronkei buruzko biltzarra antolatu du Etxepare Institutuak Parisen
Astelehen honetan egindako aurkezpenean azaldu dutenez, hilaren 19an eta 20an egingo den topaketak bat egiten du Etxepare Euskal Institutuaren 15. urteurrenarekin, eta 'Ça colle au basque' ekimenaren testuinguruan antolatu da, unibertso frankofonoan euskararen eta euskal sorkuntzaren proiekzioa indartzeko abiatutako egitasmoaren baitan, alegia.
"GO!AZEN" telesailaren 12. denboraldia ikusgai da jada MAKUSI plataforman
Gaur goizetik, "GO!AZEN" telesailaren 12. denboraldiaren lehen atala MAKUSIn da ikusgai. ETB1era, aldiz, ostiralean iritsiko da. Basakabiko gaztetxoek abentura ugari biziko dituzte oraingoan ere. Udalekua guztiz aldatuta ikusiko dugu, Maitane zuzendariaren ideia berriekin eta adingabeen zentrotik etorritako gazteekin. Aurtengo istorioekin, elkar ulertzearen eta taldean aritzearen garrantziaz ohartarazi nahi dituzte ikus-entzule gazteak.