ANALISIA
Gorde
Kendu nire zerrendatik

Kaleak eskobatzen, kamera baten desiraz

Jakin badakizue duela aste hiru edo ospatu izan zela Hondarribian Amua Musika-Film Laburren Zinemaldia.

Jakin badakizue duela aste hiru edo ospatu izan zela Hondarribian Amua Musika-Film Laburren Zinemaldia. Jakin beharko zenukete Goya sarietarako hautatua izan aurretik, galdu ezinezkoa den "Maldita: A Love Song to Sarajevo"k bereganatu zuela sari nagusia eta 70eko hamarkadaren bukaerako NY undergroundeko beteranoa den Mark Cunningham tronpeta-joleak aspalditik merezia duen omenaldia zinemaz  bildutako  "Odd Songs"ek  lortu zuela bigarrena. Horiek kontu jakinak dira, abendu honetako beroak kasik kiskaliak, dagoeneko.

Nik, ordea, erreparatu nahi diot "Dreams" izenburuko lanaren egilearen istorioari. Polita baita. Esanguratsua. Gogoetarako beta ematen duten horietakoa.

"Dreams" honetan,  Fleetwood Mac bandaren musikak lagundurik  dantzan den bikote bat sumatzen dugu. Madrilgo Vallecas auzokoa den Miguel Ariza zinemagilearen gurasoak dira. Banandurik badira ere, askotan  elkartzen dira semearen etxean eta kopa bat eskuan, musika entzuten dute,  berbetan egin  eta dantzatu.

Egun batean, Miguelek filmatu  izan zituen momentu horiek eta gero, muntaketa lanetan  iaioa denez, hainbat kantarekin josi zituen irudi horiek, egokiena aurkitu arte. Eta Fleetwood Macen "Dreeams" izan zen komenigarriena. Omen. Eta bene-benetan, ere.

Ez zekien Miguelek, alta, ezertarako balioko ote zuten irudi horiek, muntaketa hark… Ez zekien ere, ez bide zen bakar bakarrik, soil soilik, etxeko filmaketa bat, senideen artean ikusi ohi diren horietakorik, erretratu intimoa, beste inorekin partekatzen ez diren horietakoa. Beste inori interesatzen ez baitzaizkio eta.

Errezelo horretan ere, hasi zen Miguel zinemak zauriturik diren batzuei Dreams erakusten. Eta denek esan zioten merezi zuela. Eta  Donostiako Docks of the Bay fama handiko jaialdian harrera beroa egin zioten. Animatu zen beste zinema/musika festetara aurkezten. Eta duela hiru aste do, brontzea lortu Txingudiko Badiaren inguruotan.

Miguel Madrilgo Zinema Eskolaren ikaslea izan da eta "Apuntes para una pelicula de atracos" harrigarri hura burutu zuen Leon Siminiani sortzen ari den telesail batean dabil muntatzailearen laguntzaile gisa. Ez dago ba langabezian eta sariak hasi da eskuratzen. 

Baina, baina, baina… "Dreams" hori filmatzeko erabili izan zuen kamera erostearren, kaleak eskobatu behar izan zituen.

Bai, kaleak eskobatu (gustura, ezin ukatu, berak aitortua). Hain zuzen ere, Madrilgo Chueca auzokoak. Baita Gran Viako bazterrak ere. Asteburuetan, Madrilgo Udalak kontrataturik. Poltsikoratu zituen sosekin ia profesionala den Black Magic baten jabe bihurtu zen. Objektibo pare bat erosteko ere iritsi zitzaion  aurreztutakoa.

Zorionekoa, beraz. Horra hor, kale-garbitzaileak kamera eta garaikurra besapean Kantauriko kostaldean.

Madrilerako trena hartu orduko, hausnarketa polita egin zuen Italiako beldurrezko  klasikoak  zein gaur egungo abangoardiako proposamenak miresten dituen Miguelek. Berak, beka batzuen bitartez ikasi zuen zinema eta ederki asko daki ez direla horiek ikasketa merkeak. Dirua izan behar zinema zer, zinema nola, zinema zertan ikasi ahal izateko. Are, diru gehiago zinema sortzeko.

Horren harira,  Miguelen aburuz, arriskutsua da, arriskutsua eta ez zuzena, ez zilegia, gizarte maila eroso bateko kumeek baino beste inork zinema sortzeko eskubidea eta modua  ez izatea. Zergatik? Bada, erantzun mordoa galdera honi  baina zio nagusienetarikoa hauxe: ezin diegu utzi dirua eta baliabideak dituzten horiei istorio guztiak, errealitate guztiak kontatzen ez baitituzte errealitate horiek denak ezagutzen. Ez bederen barrutik, bertatik, erraietatik. Bai, asmo onetan, intentzio sanoetan sartzen dira bereak ez diren eremuetan, auzoetan, komunitateetan. Baina ez dituzte bertakoek bertan darabiltzaten kodeak manejatzen. Baina ez dute leku horietako egunerokotasuna (eta egunerokotasunean) bizitzen. Ilundu orduko itzaltzen dute kamera eta aterpe duten urbanizazio pribatuetara itzultzen dira. 

Abentura horren emaitza? Beste dirudun franko sorginduko dituen Porno-miseria saio bat. Seguru zinemaldi zenbaitetan saririk jasoko duela. Seguru, baina, begirada onbera eta azalekoa ez da, Miguelen ustez, ez giza legea ez zinema legea. Beraz, trena hartu baino lehen, Dreamsen autoreak guztientzako kamerak eta behar gorrian diren auzokoentzako zinema ikasteko modu berri eta merkeak exijitu zituen. Nahi du Miguelek norberak bere istorio propioak  bere tripetatik zinemaratzea, plazaratzea. Eta ez dabil batere oker, nik uste, bere amets ero horietan.

 

Zure interesekoa izan daiteke

18:00 - 20:00
Zuzenean
Duela  min.

"Olatuaren enbatean. Emakumeak eta itsasoa XX. mendean" erakusketa Bermeoko Arrantzaleen Museoan

Kostaldeko emakumeen lana funtsezkoa izan da arrantzan eta itsas historian, baina ez da aintzakotzat hartu izan;  gizonezkoena izan da beti ardatz. Hori dela eta, emakume horien lanak  izan duen, eta duen garrantzia aldarrikatzeko, Bermeoko Arrantzaleen Museoan Olatuaren Enbata erakusketa antolatu dute. Neskatila, saregile kontserberetako langile zein emakume armadoreen eguneroko lana erakusten duten objektuak jaso dituzte, baita emakume horien testigantzak ere. Era berean, bisita gidatuak zein hitzaldiak eta mahai inguruak eskainiko dituzte.

Monzon-Olaso Etxe Museoko bilduma 
aberasteko egitasmoa aurkeztu dute
18:00 - 20:00
Zuzenean
Duela  min.

Olaso Dorrea Fundazioaren funtsak handituz doaz, dohaintza baliotsuei esker

Olaso Dorrea Fundazioa bere artxiboak eta Monzon-Olaso Etxe Museoaren bilduma (Bergara) handitzeko eta aberasteko lanean ari da. XX. mendetik gaur arteko historian sakondu nahi du Fundazioak, bai eta ezagutarazi ere, eta, bide horretan, hauek jaso dituzte: Telesforo Monzonek gordetako Sabino Aranaren mikrofilmatutako obraren kopia bat, Lauaxetaren gabardina eta gurutzea, Karmele Urrestiri eta Txomin Letamendiri (Karmele filmeko protagonistak) Agirre lehendakariaren Gobernuak emandako dokumentazioa, Otaegi eta Garmendiaren aldeko pankarta, bala tiroz zulatutako Txomin Iturberen alkandora eta Txillarre baserriko lehen akordioaren originala.

SAN SEBASTIÁN, 10/11/2025.- Los responsables del Instituto Etxepare (i-d) Imanol Otaegi, Monika Madinabeitia, Irene Larraza y Teresa Larruzea, posan este lunes durante la presentación en San Sebastián del congreso académico sobre lenguas minorizadas que se celebrará en París los días 19 y 20 de noviembre, y de las colaboraciones que el Instituto Etxepare ha establecido con la Sorbona. EFE/Javier Etxezarreta
18:00 - 20:00
Zuzenean
Duela  min.

Frankofoniaren eremuan hizkuntza gutxituek dituzten erronkei buruzko biltzarra antolatu du Etxepare Institutuak Parisen

Astelehen honetan egindako aurkezpenean azaldu dutenez, hilaren 19an eta 20an egingo den topaketak bat egiten du Etxepare Euskal Institutuaren 15. urteurrenarekin, eta 'Ça colle au basque' ekimenaren testuinguruan antolatu da, unibertso frankofonoan euskararen eta euskal sorkuntzaren proiekzioa indartzeko abiatutako egitasmoaren baitan, alegia.

"GO!AZEN" telesailaren 12. denboraldia jada ikusgai MAKUSI plataforman, ostiralean ETB1ean
18:00 - 20:00
Zuzenean
Duela  min.

"GO!AZEN" telesailaren 12. denboraldia ikusgai da jada MAKUSI plataforman

Gaur goizetik, "GO!AZEN" telesailaren 12. denboraldiaren lehen atala MAKUSIn da ikusgai. ETB1era, aldiz, ostiralean iritsiko da. Basakabiko gaztetxoek abentura ugari biziko dituzte oraingoan ere. Udalekua guztiz aldatuta ikusiko dugu, Maitane zuzendariaren ideia berriekin eta adingabeen zentrotik etorritako gazteekin. Aurtengo istorioekin, elkar ulertzearen eta taldean aritzearen garrantziaz ohartarazi nahi dituzte ikus-entzule gazteak.

Gehiago kargatu
Publizitatea
X