Kamerarik ez duenari, kamera eman
Aurreko artikuluan amua bota nizuen. Egokia da eta zuzena zuek jan ez izana, ohartu ez izana, iskin egin izana, ahaztu izana edo arretarik eman ez izana. Nik, zuen baimenaz, nireari helduko diot baina eta bide batez, bitartean, zinemajaleok erabiltzen dugun hizkuntza/hizkera berezi, bitxi eta xelebrearen berri emango.
Alde batetik, Exploitation hitza edo esamoldea dugu. Bere elkartu-eratorri guztiekin. Batzuek ezinezkoak dirudite, bai, baina existitu, existitzen dira. Ez hiztegi arauemailetan, jakina. Bai ordea zinejale muturrekook darabilgun argotean, slang-ean, hitzen mordoiloan.
Hala izanik, hor nonbait aurkituko dituzue jarraian doazkizuen bost duroko edo zentimo bakarreko hitzen antzeko batzuk: Blaxploitation, Bikerploitation, Bruceploitation, Jawsploitation, Sexploitation, Eco-terrroreploitation, Kanibalploitation…
Baina zer demontretan, zer arraiotan ari naiz? Zin degizute serio ari natzaizuela. Merke baina serio. Hitz horiek badira zeluloidearen muturretan gustu handiz gabiltzanen arteko jargoian.
Kontua edo azalpen aldrebes baten beharrean nauzue, bai; hauxe duzue erdipurdikorik: hasieran bada kalitate handiko, ertaineko edo dexenteko pelikula bat: The Wild One, esaterako. Bertan, Marlon Brandok 1953ko Triumph Thunderbird motorra gidatzen zuen. Arrakasta handiko filma. Kultuzko bihurtu zena. Ba handik sortu ziren sosa gutxiz eta maiz jenio urriz egindako film merke-merkeak, motorrez gainezka. Hiriburuetako mugetan ziren auzoetako areto miserableetan baino beste inon kabidarik izango ez zuten gasolinaz elikaturiko filmak ziren…. biker(motor)xploitation generokoak.
Gauza bera, Spielberrgen Jawsek (Hegoaldekoentzako Tiburón-ek) sorrarazi zituen marrazoz beteriko jawsploitation film andanarekin.
Historian zehar gizaki zuriek antzezturiko edo filmaturiko beldurrezko izakiek hartu zituzten, derrepentean, 60ko eta 70ko hamarkadetan, gizaki beltzen ezaugarri fisiko eta psikikoak. Hartu zuten larruazalaren kolore beltza eta beltzenak ziren hirietako eremuetan ibiltzen hasi. Baziren banpiro beltzak, baziren detektibe beltzak, baziren… Eta Black Draculak edo Shaft bezalako pelikulek ireki zuten Blaxploitation xenda.
Ez izan dudarik baina harritu zaitezte, pelikula horiek ia guztiak ikurrak bilakatu dira segun eta zeinentzako. Kultuzko bandera erabiltzen dugu hain baikara arraroak zinejaleok.
Beste hitz edo esamolde ez normatiborik nahi? Hona hemen: Torture Porn/Porno Tortura. Ez, ez naiz zinema gore-az ari. Harago, oso haratago noa. Gore zinemaren mugetatik at dagoen beldurraren inguruan, nazkaren gainean nabil orain, sufrimenduaren harira tiraka.
Gore generotik (badakizue, gorpuzkiak non-nahi eta odola litroka) sortutako mikrogenerora gatoz orain. Bertan, nahiz eta horrelakorik sekula onartu ez, bai zinemagileak bai ikusleek pertsonaiei egindako torturez, ankerkeriez gozatu egiten dute (dugu, duzue, barka). Adibiderik nahi? James Wanek zuzendu edo ekoitzitako Saw hamar horiek.
Baina kontatutako horrek guztiak zer ikusia ote du artikulu honen izenburuarekin? Aitzinsolas izateaz gain, handia. Existitzen baita muturreko zinema kanibalak garenon artean Poverty Porn deitutako zeluloide mota. Bertan, bai egileek bai ikusleriak plazera jasotzen dute gizartearen behe, behe, beheko mailan bizirauten dutenen miseriak plazaratzen eta begiratzen.
Inork ez du plazer hori aitortuko. Baina bada, hitza ematen dizuet. Zuzendariak sartzen dira auzo marjinaletan eta harridurak (baita zirrarak ere) jotako kamera batekin filmatzen dute han dagoena (edo bertakoek, ironiaz, horiengandik ezer probetxuzkorik lortuko ez dutela jakinik, uzten dietena). Etxera edo zinema eskolara bueltatuko dira. Aparretan, esnetan. Pentsatuz salaketa sekulakoa izango dela euren zine puska. Zinemaldiek programatzen dute eta beluzko besaulkietan dagoen ikusleak txalo jotzen du, braboka hasiz. Hor duzue ba Poverty Porn/Pobreziaren pornoa.
Inoiz baino zabalkuntza handiagoa duen generoa. Askotan fantastikoa ematen duena zeren eta sortzaileek auzo eta hiri basamortu horietan aurkitutako testurak, entzundako ahozko kultura altxorrez eta zorigaiztokoen solidaritate harrigarria aipatzen baitituzte aho betez, aho batez, ozen.
Azkenaurreko adibiderik? Cannesen eta Donostiako Zinemaldian aurkezturiko Guillermo Garcia Lopezen Aunque es de noche 16 minutuko laburra, Madrilgo Cañada Realen sartzen dena. Bertan, Europako kokaleku legez kanpokorik handiena den horretan, bertakoak benetan dira bertakoak duela hiru belaunaldi finkatu baitziren hantxe eta hala moduan (gehien bat gizarte ahaldun gureak behar duen guztiarekiko txikizkako salerosketan), bizirauten. Aspaldi zaharretik.
Poverty Porn/Pobreziaren Pornoa. Asko eta asko hasi dira erreibindikatzen barrutik, bertatik, bertakoek, tokikoek baino beste inork ez duela ez modurik ez, agian, eskubiderik barruko hori, bertako hori filmatzeko. Eta asko ari dira erreklamatzen kamerak bertakoei ematea, uztea. Kopetaraino baitaude giza paisaia horietan zinema kameradun bisitariekin.
Egin dezatela hortxe bizi direnek, adibidez, Santiago Zannouk, El Languiren konpliziateaz burutu zuen El truco del manco (Filmin plataforman duzue dastagai) antzeko zerbait. Pan Bendito auzoari bertatik eskainitako amodiozko kanta amorratu eta mingotsa.
Albiste gehiago kultura
Itziar Mendizabal dantzariak amaiera eman dio bere ibilbide bikainari Londresko Royal Ballet konpainian
Lau urterekin hasi zen balletean lehen urratsak ematen, eta dantzarako grinak, besteak beste, Alemaniara eraman du. Hondarribiko dantzariak alde batera utziko ditu eszenatokiak, baina ez balleta. Londresko konpainia ospetsuak bere goi mailako dantza eskolako irakasle izateko fitxatuko duela iragarri du.
Santa Ana 1588ko ontziaren gila izan daitekeena topatu dute Pasaiako badian
Santa Ana ontzia Pasaian eraiki zuten, 1586an. Felipe II.aren “Armada Handiko” ontzietako bat zen, eta Ingalaterra konkistatu eta bertan katolizismoa ezartzeko misioan, huts egin zuen operazioan parte hartu zuen.
Hunkituta jaso du Antton Valverdek Adarra Saria
Antton Valverde musikari donostiarrak jaso du aurtengo Adarra saria Eneko Goia alkatearen eskutik. Euskal kantagintzari egindako ekarpena aitortu diote. Saria musika sortzen jarraitzeko bultzada handia dela esan du sortzaile donostiarrak.
Springsteenen zaleak gogotsu daude "The Boss" handiak Reale Arena dantzan jarri aurreko orduetan
Bruce Springsteenek bi kontzertu eskainiko ditu Donostian (larunbatean eta asteartean) "The Land of Hope and Dreams" biraren barruan. 2016an izan zen azkenekoz estatubatuarra Euskal Herrian. Springsteenek 17 musikari eta abeslari izango ditu alboan, E Street Bandeko kide historikoak barne.
EAEko kultur sarea: bizia, baina asimetrikoa
2024an, ia 20.000 ekitaldi inguru erregistratu ziren hiru lurraldeetan, Kulturklik atariaren arabera. Beste era batera esanda: egunean, batez beste, 55 kultur saio izan ziren EAEko udalerrietan.
Kultur programazioa urte osoan zehar ereiten da EAEn, baina udazken-negua da sasoirik emankorrena
Orokorrean orekari eusten zaion arren, eskualdeen arteko aldeak egon badaude. Eremu batzuetan programazioa batik bat uda sasoira bideratzen dute, eta beste batzuetan, aldiz, ekitaldiak hilez hil sakabanatzen dituzte.
EAEko kultur ekitaldien ia erdiak euskarazkoak edo elebidunak dira
2024an programatutako kultur ekitaldien % 32,8 euskara hutsean izan ziren, eta % 13,1 elebidunak, gaztelaniarekin edo beste hizkuntza batekin batera.
Euskal Museoak 2026ko bigarren hiruhilekoan irekiko ditu ateak berriro
"Enbor arina", euskal kulturaren ikurra, Miserikordia eraikinean jarri dute Bilboko museoaren berrikuntzaren parte gisa. 2026an ateak berriro irekitzea espero dute.
Itziar Ituño protagonista duen ''Argi gorriak'' telesaila grabatzen ari dira egunotan
Alberto Gastesik zuzenduta, umorea, intriga eta drama familiarra uztartzen ditu EITBren parte-hartzea duen telesailak.
"Eguerdi on", Euskaltzaindiak ez du "gibel egin" eta hainbat hitz hiztegiratu ditu
Azken sei hilabeteetan, Euskaltzaindiak 774 forma berri jaso ditu bere hiztegian, "eguerdi on" eta "gibel egin" tartean, 1.635 forma zuzendu edo osatu ditu eta hiru sarrera kendu ditu. Guztira, 52.091 forma jasotzen ditu orain "Euskaltzaindiaren Hiztegia"k.