Aserejé-ja-dejé de jebe tu de jebere seibiunouva majavi an de bugui an de güididípi
Nahi izatera, jarrai genezake. Amaierarik gabeko eternitatean zehar. Kantuan jardun, hizkuntzen mordoiloan, dantzan, auskalo existitzen ote den ragatanga erritmoan aritu.
Segi dezagun, bai. Lerroburura begiratuz gero, batek daki zein mintzotan ari garen ere (gaztelaniaz ote, portugaleraz bide? Spanglish, kasik seguru); hip-hopeko maistra-maisuek erabilitako kaleko ingeles oparoan arituko gara jarraian: I said a hip hop the hippie the hippie / to the hip hip hop, a you don't stop / the rock it to the bang bang boogie say up jumped the boogie / to the rhythm of the boogie, the beat.
Ez esan antzeman ez duzuenik. Bai, disparate hutsa. Bai, baina aitortu: denok dantzatu genuen ragatanga runba hori 2002ko udaran. 8 milioi disko saldu zuen, bai, parerik gabeko aldrebeskeria honek; erritmo eguzkitsuz blai izanik, hartu egin gintuen ezustean eta guk amore eman, gustu handiz.
Zabala suertatu zen kutsadura. Kordobatik Zeelanda Berriraino, Manchesterreko Old Trafford futbol zelai maitatutik Japoniako kostalderaino eraman zituzten soinu, doinu, hitz arraro, estrainio, ulergaitz baina gozagarriak oso familia oneko hiru neska gaztek. Las Ketchup deitzen genituen planeta osoko kantoi denetan. Familia onekoak, bai. Gitarra-jotzaile ikaragarria zuten aita, Tomate izengoitiaz ezagutua eta belaunaldiz belaunaldi agertzen ziren beren arbola genealogikoan flamenkoko kantaore zein bailaora finak.
Bai, gainbegirada azaleko batez, badirudi Aserejek ez duela ez hanka ez buru, ez buztan ez garun. Ez izan horren seguru, alta. Sustraia sendoak baititu. Eta ez prexixo Andaluziako hondartzetan edo olibondoen azpian baizik eta… Estatu Batuetako New Jerseykoa zen The Sugarhill Bandek sortu, eta sekulakoa bilakatu zen 14 minutuko kanta batean, Rappers´s Delighten, alegia.
Ez zen ez hip-hopeko lehenbiziko kanta; bai, ordea, arrakasta kristorena izan zuen estreinakoa. Goian dituzue abestian aditzen diren hainbat hitz. Apur bat, uhar bete hitz, besterik ez, besterik gabe, froga, amu bezala.
Izan ere, Joyceren Finnengan´s Wake bera ere burura ekartzen duten kantu honek 3.000 hitz ditu. Hiru mila! Eta bazen, bada, bertan aldarrikapen antzekorik: Now what you hear is not a test: I'm rappin' to the beat / And me, the groove, and my friends are gonna try to move your feet… Erritmoarekin ari naiz 'rapeatzen'eta denok batera jarriko zaituztegu dantzan…
Beltzak ziren New Jerseykoak eta flamenkoak Kordobako neskak. Aserejé, eje eta the boogie, the bang booggie.
Zergatik ari gara duela 20 urte baino dezente gehiago mundua astindu zuten bi abesti (gora)aipatzen zinemaren inguruko espazio gurean?
Sinetsi ala ez, bada zio benetakoa, garrantzitsua. Esanguratsua. Zinema malkoz bustia. Sundancen, Sao Paulon eta Sevillan saritutako Het Smelt flandieraz mintzaturiko film belgiarrean, udako bakazioetan den neskatoa bizikletaz dabilen bitartean, Aserejé entzuten da. Aserejé apurka-apurka ilunduz joango den pelikula krudel batean, non Las Ketchupen kantak inozentziaren tonuari eusten dion eta urkatu baten inguruko igarkizunak herio itzalez betetzen duen pantaila.
Veerle Baetens zuzendariak, Alabama Monroeren aktore emakume berak, hots, azaldu zuen zinemaldietan Aserejé hautatu zuela soinu bandarako 1985ko The Goonies film zoragarria hartu zuelako inspirazio bere pelikularen unerik gozoenetarako. Eta The Goonies hartan Cyndi Lauperrek marka guztiak hautsi zuen beste udako abestia kantatzen zuen: 'R' Good Enough.
Aholku bat, pasatako garai-minez bazarete, ikusi Richard Donnerren The Goonies. Animoz fuerte samar izanez gero, ausart zaitezte Het Smelt horrekin. Baina ez ahaztu, buruz eta bihotzez sasoian izan behar duzue. Mingarria, oso, baita.
Zure interesekoa izan daiteke
"Olatuaren enbatean. Emakumeak eta itsasoa XX. mendean" erakusketa Bermeoko Arrantzaleen Museoan
Kostaldeko emakumeen lana funtsezkoa izan da arrantzan eta itsas historian, baina ez da aintzakotzat hartu izan; gizonezkoena izan da beti ardatz. Hori dela eta, emakume horien lanak izan duen, eta duen garrantzia aldarrikatzeko, Bermeoko Arrantzaleen Museoan Olatuaren Enbata erakusketa antolatu dute. Neskatila, saregile kontserberetako langile zein emakume armadoreen eguneroko lana erakusten duten objektuak jaso dituzte, baita emakume horien testigantzak ere. Era berean, bisita gidatuak zein hitzaldiak eta mahai inguruak eskainiko dituzte.
ZuNonHanDA! azoka ibiltariak Durangoko Azoka zabalduko du
Azaroaren 17tik abenduaren 4ra, Durangoko Kulturaren Jaialdia hasteko bezperara arte, 22 liburu aurkeztuko dituzte Euskal Herriko 19 liburu dendatan. Lehenengoz, Azoka egin aurretik egingo dute ZuNonHanDA!, bost aldiz haren ondoren egin eta gero.
"Hasiera bat" diskoaren birako azken kontzertua eman du Gorka Urbizuk, Victoria Eugenia Antzokian
Gorka Urbizuk igande honetan eman du "Tour Bat" biraren azken kontzertua, Victoria Eugenia Antzokian (Donostia). Lekunberriko musikariak 4 kontzertu eskaini ditu Donostiako antzoki horretan, eta sekulako harrera eta berotasuna jasota, denetan agortu ditu sarrera guztiak. Igandeko kontzertua ikusgai izango da oso osorik ETBn.
Eñaut Elorrieta eta Alos Quartet “Ahots kordak” prestatzen ari dira, kontzertu bakanen sorta
Estreinakoz, Eñaut Elorrietak eta Alos Quartetek kontzertu sorta bat emango dute: "Ahots kordak". Taldea sinplea eta eraginkorra izango da: soka laukote bat, ahotsaz osatua. Bidaia musikal honen lehen geldialdia Tolosan izango da, urtarrilaren 3an. Gasteizen, Zornotzan eta Donibane Lohizunen arituko dira gero.
Oinkari taldeak dantzan ospatuko du bere mende erdia
Villabonako dantza taldeak “50 urte dantzan” ikuskizuna taularatuko du Olaederra kiroldegian ostiralean, hilak 21. Korrontzi folk taldea urteurrenari batu zaio, “Oinkari 50” kantuaren bidez.
Durangoko Azokaren 60. edizioaren iragarkia
Durangoko Azokaren 60. edizioa abenduaren 5etik 8ra izango da. Iratxe Reparazen bizkar dago aurtengo Azokaren zuzendaritza kreatiboa.
Olaso Dorrea Fundazioaren funtsak handituz doaz, dohaintza baliotsuei esker
Olaso Dorrea Fundazioa bere artxiboak eta Monzon-Olaso Etxe Museoaren bilduma (Bergara) handitzeko eta aberasteko lanean ari da. XX. mendetik gaur arteko historian sakondu nahi du Fundazioak, bai eta ezagutarazi ere, eta, bide horretan, hauek jaso dituzte: Telesforo Monzonek gordetako Sabino Aranaren mikrofilmatutako obraren kopia bat, Lauaxetaren gabardina eta gurutzea, Karmele Urrestiri eta Txomin Letamendiri (Karmele filmeko protagonistak) Agirre lehendakariaren Gobernuak emandako dokumentazioa, Otaegi eta Garmendiaren aldeko pankarta, bala tiroz zulatutako Txomin Iturberen alkandora eta Txillarre baserriko lehen akordioaren originala.
“Gipúzcoa” Pio Caro Barojaren dokumentala, Tabakaleran
“Ipuscua” izena lehenbizikoz agertu zeneko milagarren urteurrenaren ospakizunei dagokie proiekzioa. Pelikula 1976 eta 1979 urteen artean filmatu zuten, eta Gipuzkoako orduko errealitate sozial eta kulturala jasotzen duen dokumentu etnografikoa da.
Frankofoniaren eremuan hizkuntza gutxituek dituzten erronkei buruzko biltzarra antolatu du Etxepare Institutuak Parisen
Astelehen honetan egindako aurkezpenean azaldu dutenez, hilaren 19an eta 20an egingo den topaketak bat egiten du Etxepare Euskal Institutuaren 15. urteurrenarekin, eta 'Ça colle au basque' ekimenaren testuinguruan antolatu da, unibertso frankofonoan euskararen eta euskal sorkuntzaren proiekzioa indartzeko abiatutako egitasmoaren baitan, alegia.
"GO!AZEN" telesailaren 12. denboraldia ikusgai da jada MAKUSI plataforman
Gaur goizetik, "GO!AZEN" telesailaren 12. denboraldiaren lehen atala MAKUSIn da ikusgai. ETB1era, aldiz, ostiralean iritsiko da. Basakabiko gaztetxoek abentura ugari biziko dituzte oraingoan ere. Udalekua guztiz aldatuta ikusiko dugu, Maitane zuzendariaren ideia berriekin eta adingabeen zentrotik etorritako gazteekin. Aurtengo istorioekin, elkar ulertzearen eta taldean aritzearen garrantziaz ohartarazi nahi dituzte ikus-entzule gazteak.