Sinadura
Gorde
Kendu nire zerrendatik

Belengo izarra Buenos Airesen urdina dena, gurean

Zein ederra zinema etorkizunaz beteriko eta etorkizuna aldatzeko arma eta tresna dela ikustea!

Zinemaldi guztien artean, Berlingoa da sen politiko handiena duena. Dudarik gabe. Egia, zine festa edo batzar ia guztiek badute lotura politikarekin. Ez ahaztu pasa den mendeko buruzagi orok segituan ikusi zuela zinema arma eta tresna ikaragarria zela. Herria doktrinatzeko, herria kontrolatzeko, herriak, garaipenaren edo mendekuaren grinak jota, armak har zitzan, herria alegeratzeko, herria inguruko egoera edo errealitate latzarekin ahaztu zedin.

Buruzagi, lider den-denek sentitu zuten hori. Horrexegatik Leninek sostengatu eta bultzatu zituen Eisensteinen edo Pudovkin lan guztiak. Horrexegatik sortu zuen Mussolinik Veneziako Mostra. Horrexegatik idatzi zuen Francisco Francok Raza izenburuko pelikularen  gidoia, Jaime de Andrade izengoitia erabiliz.

Zinema arma, zinema tresna. Eskubideen alde, beren libertatearen alde, borrokatzen diren herrientzat ere bai. Horrexegatik Federico Garcia Lorcak Espainiako Errepublika garaian sortutako La Barraca ekimenean, pelikulak eramaten zituzten herriz herri. Kotxez zein gurdiz, plaza nagusiko pareta batean proiektatzen zituzten.

Zinema… Egun, bestelako hitzak maneiatu beharko genituzke, akaso. Irudia, esaterako. Mugitzen diren (eta mugiarazten gaituzten) irudiak. Edozein kamerak jasoak, edozein pantailatan (eskumuturreko erloju adimentsuetakoetan ere) ikus daitezkeenak. Irudi mugikorrak, gizakion (barne, buru, kanpoko) mugimendua areagotzen dutenak…

Politika da Zinema. Zinema da Politika, Eta hori askoz nabarmenagoa da Berlinalen. Izan ere, bitan banandua zen hiri batean jaio zen, sortu zuten. Helburu, intentzio zehatz batekin. Gerra Hotzak izozturiko munduaren bi zatien artean zubi izatea nahi izan zuten eratzaile horiek.

Artean (urte pila joan eta etorri behar, eraitsi arte…) Berlingo Hesiak zutik irauten zuen, baina Berlinalek izozte hura epeltzeko balioko zuen esperantzaz (maltzurkeria puntu batez ere) abian jarri zuten Internationale Filmspiele hura.

Politikoak izan dira beti zinemaldiak. Politikak bizi izan ditu. Zapuztu izan ditu. Kolokan, kinka larrian jarri izan ditu. Euskal Herriko eta Espainiako garai beltz eta  belztuetan, manifestazioek,  hilketek, protesta ekintzek isla  ikaragarria izan zuten Donostiakoan. Ez ahaztu Berlinekin, Cannesekin, Veneziarekin partekaturiko kategoria goi mailakoa galtzeko zorian izan zela. Ez ahaztu Medemen La pelota vasca edo Evoleren No me llame Ternera lanek sortu zituzten gatazka eta ika-mikak eta….eskandalu mami eta ziorik gabeak.

Aurtengo Berlinalek inoiz baino sen, joera, jarrera, bide politikoagoa hartu ditu. Hasi zenean, Ukrainako gerraren lehen bi urteak bete ziren. Hasi zenerako, urriaren 7ko triskantzaren ondorengo sarraskiak dar-dar bizian jarri eta jartzen zuen mundua.

Hasi baino astebete lehenago, AfD eskuin muturreko alderdiaren proposamen arrazista eta libertatearen aurkakoen kontra atera ziren kaleetara milaka lagun. Berlinaleko zuzendaritza taldeak erabaki gogorra baina askoa hartu zuen une hartan: ez zituen  Alternativa für Detschland partiduko kideak, ordezkariak, gonbidatuko. Ez emanaldietara ez bestelako zinema ekintzetara.

Harrotu ziren haizeak eta bazterrak asaldatu, baina irmo eutsi zioten erabakiari.

Latzak dira gaurko egunak munduan. Eta zinemak islatu egin ditu. Berlinale aurtengoaren saridunen artean badira  film braboak, kamera lepoan harturik edo poltsikoan ezkutaturik,  filmatuak, hala nola No Other Land. Bertan, kontatzen da gaurko gerra (edo) lehertu aurretik zein maneratan birrintzen zituen Israelgo armadak Gazako kokaleku palestinarrak.

Azken gauean, Carlo Chatrain eta Mariëtte Rissenbeek Berlinaleko zuzendariek zera aitortu zuten penaz itxiera zeremonian: 'Mundu hobea eraikiko genuela uste genuen denok, baina ez, ez dugu asmatu'.

Klausura hartan  saridun ugarik mundua hobetzen lagatzen ez duten gobernuen kontra agertu ziren biziki, sutsu, ozen. Molestatu ziren agintari eta hedabide saldo bat. Olaf Scholz lehen ministroak ere azalpenak exijitu zizkion zuzendaritza taldeari…

Gaizki pasa dituzte, bai, gau eta egun hauek Berlinaleko kudeatzaileek, baina ai zein ederra zinema, mugitzen den, mugiarazten gaituzten irudi mugikor horiek etorkizunaz beteriko eta etorkizuna aldatzeko (bederen, aldatzen saiatzeko…) arma eta tresna dela ikustea!

Eta irudi horietako bi aipatzearren,  ez ahaztu Berlingo zeru gurea, non aingeruek deskubritu izan zuten gizatiarrak zirela. Zeru horren pean bazen  pelikula majo-majoa, gazte eta misteriotsua. Los tonos mayores du izenburu, Ingrid Prokopek zuzendua da eta bertan, Hegoko Gurutzea konstelazioari begiratzen dion neskatoak hitzordu estrainoa du Belengo Izarra izeneko kafetegi batean. Egunen batean iritsiko da gure aretoetara. Bitartean, egiozue bisita Donostiako Zinemaldian Epaimahai Gaztearen ikurra eskuratu zuen La estrella azul horri. Ez zarete damutuko. Zinema, jo ta ke, guapo demonio.

Zure interesekoa izan daiteke

18:00 - 20:00
Zuzenean
Duela  min.

"Olatuaren enbatean. Emakumeak eta itsasoa XX. mendean" erakusketa Bermeoko Arrantzaleen Museoan

Kostaldeko emakumeen lana funtsezkoa izan da arrantzan eta itsas historian, baina ez da aintzakotzat hartu izan;  gizonezkoena izan da beti ardatz. Hori dela eta, emakume horien lanak  izan duen, eta duen garrantzia aldarrikatzeko, Bermeoko Arrantzaleen Museoan Olatuaren Enbata erakusketa antolatu dute. Neskatila, saregile kontserberetako langile zein emakume armadoreen eguneroko lana erakusten duten objektuak jaso dituzte, baita emakume horien testigantzak ere. Era berean, bisita gidatuak zein hitzaldiak eta mahai inguruak eskainiko dituzte.

Monzon-Olaso Etxe Museoko bilduma 
aberasteko egitasmoa aurkeztu dute
18:00 - 20:00
Zuzenean
Duela  min.

Olaso Dorrea Fundazioaren funtsak handituz doaz, dohaintza baliotsuei esker

Olaso Dorrea Fundazioa bere artxiboak eta Monzon-Olaso Etxe Museoaren bilduma (Bergara) handitzeko eta aberasteko lanean ari da. XX. mendetik gaur arteko historian sakondu nahi du Fundazioak, bai eta ezagutarazi ere, eta, bide horretan, hauek jaso dituzte: Telesforo Monzonek gordetako Sabino Aranaren mikrofilmatutako obraren kopia bat, Lauaxetaren gabardina eta gurutzea, Karmele Urrestiri eta Txomin Letamendiri (Karmele filmeko protagonistak) Agirre lehendakariaren Gobernuak emandako dokumentazioa, Otaegi eta Garmendiaren aldeko pankarta, bala tiroz zulatutako Txomin Iturberen alkandora eta Txillarre baserriko lehen akordioaren originala.

SAN SEBASTIÁN, 10/11/2025.- Los responsables del Instituto Etxepare (i-d) Imanol Otaegi, Monika Madinabeitia, Irene Larraza y Teresa Larruzea, posan este lunes durante la presentación en San Sebastián del congreso académico sobre lenguas minorizadas que se celebrará en París los días 19 y 20 de noviembre, y de las colaboraciones que el Instituto Etxepare ha establecido con la Sorbona. EFE/Javier Etxezarreta
18:00 - 20:00
Zuzenean
Duela  min.

Frankofoniaren eremuan hizkuntza gutxituek dituzten erronkei buruzko biltzarra antolatu du Etxepare Institutuak Parisen

Astelehen honetan egindako aurkezpenean azaldu dutenez, hilaren 19an eta 20an egingo den topaketak bat egiten du Etxepare Euskal Institutuaren 15. urteurrenarekin, eta 'Ça colle au basque' ekimenaren testuinguruan antolatu da, unibertso frankofonoan euskararen eta euskal sorkuntzaren proiekzioa indartzeko abiatutako egitasmoaren baitan, alegia.

"GO!AZEN" telesailaren 12. denboraldia jada ikusgai MAKUSI plataforman, ostiralean ETB1ean
18:00 - 20:00
Zuzenean
Duela  min.

"GO!AZEN" telesailaren 12. denboraldia ikusgai da jada MAKUSI plataforman

Gaur goizetik, "GO!AZEN" telesailaren 12. denboraldiaren lehen atala MAKUSIn da ikusgai. ETB1era, aldiz, ostiralean iritsiko da. Basakabiko gaztetxoek abentura ugari biziko dituzte oraingoan ere. Udalekua guztiz aldatuta ikusiko dugu, Maitane zuzendariaren ideia berriekin eta adingabeen zentrotik etorritako gazteekin. Aurtengo istorioekin, elkar ulertzearen eta taldean aritzearen garrantziaz ohartarazi nahi dituzte ikus-entzule gazteak.

Gehiago kargatu
Publizitatea
X