Zezenak larretan, plazetan, pantailetan
Bere garaikideek nola, gustuko zuen zinema Ignacio Sanchez Mejías toreroak, aurten bere mendeurrena ospatzen ari garen Franz Kafkak adina.
Ez ziren halamoduzkoak garaikide horiek, 27ko Belaunaldiko guztiak baizik: Lorca, Dali, Buñuel bera. Ez zen nolanahiko gizakia Ignacio: antzerkia idazten zuen, Sevillako egunkari guztiak lehiatzen ziren bere artikuluak argitaratu ahal izateko. Hizkuntzak zekizkien, poetak laguntzen zituen, kotxe lasterketetan hartzen zuen parte. Betis futbol taldeko presidentea izendatu zuten bazkideek. Gurutze Gorrikoa ere. Gustuko zuen zinema, arte berri hura, toreroak. Franz Kafkak hainbeste. Jantzia zen kultura kontuetan. Ikasia. Kiroletan iaioa. Lagunen laguna, maitaleen amorante fina. Gustuko zuen zinema toreroak.
Harrapatu zuen Granadino zezenak plazan. Eta hil zen momentuan, poetak bilakatu zuen hilezina toreroa. Federico Garcia Lorcak negar egin zuen laguna hondarrean hilik sentitzean eta Llanto por Ignacio Sánchez Mejias izango zen poema ikaragarria zirriborratu. Irakurtzen da bertan herioa, herio berdea, herio lizundua, arrastaka zela plazako harmailetan. Leitzen da bertan iztarteetatik sartzen doala herio hori, goroldio ustelduaren kolorea duena. Oihu egiten du poetak, Ignacioren odola hor da, harea bustitzen, baina Federicok ez du ikusi nahi, hain dago min handitan.
Gustuko zuen zinema poetak hilezina bilakatu zuen toreroak
Alta, zinemak ez ditu izan estimu handian ez toreroak ez zezenak. Badira gaia ukitzen duten pelikulak. Baina ez hainbeste, eta ez batzuek eta besteek merezi duten bezain goi mailakoak. Sorta bat salbatzearren, salbatzeko modukoak diren bi, Ladislao Vajdaren Mi tio Jacinto eta Carlos Veloren ¡Torero!
Berriz, afizionatu on guztien desaire erabatekoa jaso zuten, estreinatu zirenean, Belmonteri eta Manoleteri eskainitako zeluloidezko pieza ezin txarragoek. Ez du asmatu, ez, zinemak larretan bizi eta plazan hiltzen diren animalia jainkotar horiek islatzen. Ez da izan kapaz, inolaz ere, gizakiaren eta zezenaren arteko herio dantza harrapatzeko. Zerbaitek egin dio alde beti zinemari, toreroari eta zezenari begiratu izan dien bakoitzean.
Baina torero hark, Ignaciok, zinema zuen gustuko, zinema hura, jostailu kasik jaio berria baino ez zen hura. Zer esango luke egun Sanchez Mejiasek gaurko zinema ia ahalguztidunak zezenekin eta toreroekin duen hartu-eman berrituaz, hain sekulako eta harrigarria dirudienaz?
Albert Serraren Tardes de Soledad dokumentalak Donostiako Zinemaldiaren Urrezko Maskorra bereganatu zuen; azaroaren 12an proiektatuko da Bilboko Zinebi jaialdian, Beautiful Docs izen ezin aproposagorik duen sailean. Izango da bertan zuzendariarekin hitz egiteko parada ederra. Tardes de soledad horretako pertsonaia nagusi eta bakarra Euskal Herriko, Espainiako, Frantziako, Mexikoko plazak jendez, zalez betetzen dituen Andrés Roca Rey da. Bera eta Animalia (maiuskulaz). Arras sentsorialak, zeharo sentsualak diren irudi eta soinuetan, zezenak berak bere intimitate uneak ditu. Eta ederrak dira intimitate horren testurak. Filma kontra edo aldeko polemikaz harago doa. Gizakiak eta animaliak eratzen duten harreman hilgarria zentzu antropologiko batetik da hartua. Izan ere, denbora bera existitzen ez zen garai haietan, existitzen ziren zezenekiko jolasak eta bizirik zen Minotauroa labirintoan.
Tardes de soledad anbizio guztiak dituen gizon baten erretratua ere bada. Ederki daki Roca Reyek zer nahi duen: denen artean onena izan eta kontran dituenak isilarazi. Miresten, adoratzen duen kuadrilla batek inguratua, atxilo, itoa kasik, bizitzen du toreroak bere barne bakardadea, kamera begira duela…
Sanchez Mejiasek (eta izerdia elur bihurtu zen erizaindegiko ohatilan, gurpildun hilkutxa zirudien hartan, dio Lorcak dedikatu zion poemak) harriduraz ikusiko luke zelako garrantzia hartu duten gaurko zineman zezenarekiko jolasek. Donostiako Fantasiazko eta Beldurrezko Astearen atarian, Kresala zineklubak Cannesen eta Sitgesen izandako Emma Benestanen Animale programatu zuen. Oraingoan ez gaude ez Bilboko, ez Debako, ez Zestoako, ez Iruñeko, ez Baionako, ez Azpeitiko, ez Akizeko, ez Sevillako plazetan, baizik eta Frantziako La Camargue eskualdean. Gur egiten diote bertan zezenari. Miresten dute. Zaintzen. XII. mendetik hona izan dira han les courses camargueaises. Ez dute animalia toreatzen baizik eta bere aurrean korritzen, bere ondotik, iskintxo eginez, pasatzen, adarretan zein buruan dituen apaindurak harrapatzen saiatzen. Bizkorrak dira Camargako zezenak, beren aurrean jartzen diren gizonak baino lixtoagoak askotan...
Hori da fantasiazko Animale horren paisaia. Neska batek nahi du parte izan. Maite ditu zezenak, ezagutzen ditu zezenak baina usadioak dio emakumezkoek ez dutela zer egitekorik plazan…. Genero mordo bat (beldurrezkoa, dokumentala, western bera) primeran nahasten dituen pelikula honek zera aldarrikatzen du: existitu badira emakume banpiroak, emakume otsoak, zergatik ez ahalmen guztiak biltzen dituen emakume zezen bat? Ez zen bada izan (Sanchez Mejiasek horren berri bazuen) Minotaurorik Kretan?
Tardes de Soledad, Animale gehi, Donostiako Zinemaldian bere Mugaritz, sin pan ni postre filmarekin saria jaso zuen Paco Plazak bukatzear duen La Suerte telesaila. Bertan, galdutako ospea eta aitortza berreskuratu nahi dituen torero baten nahasmendua kontatzen da. Komedia moduan. Ez pentsa, Cantinflasen batzuk kenduta, oso gutxitan heldu dio umoreari zinemak toreoa jorratu duenean. Pena, Ignacio festazalea zen. Amorratua. Zinema zuen gustuko. Poetak bilakatu zuen hilezina.
Zure interesekoa izan daiteke
"Olatuaren enbatean. Emakumeak eta itsasoa XX. mendean" erakusketa Bermeoko Arrantzaleen Museoan
Kostaldeko emakumeen lana funtsezkoa izan da arrantzan eta itsas historian, baina ez da aintzakotzat hartu izan; gizonezkoena izan da beti ardatz. Hori dela eta, emakume horien lanak izan duen, eta duen garrantzia aldarrikatzeko, Bermeoko Arrantzaleen Museoan Olatuaren Enbata erakusketa antolatu dute. Neskatila, saregile kontserberetako langile zein emakume armadoreen eguneroko lana erakusten duten objektuak jaso dituzte, baita emakume horien testigantzak ere. Era berean, bisita gidatuak zein hitzaldiak eta mahai inguruak eskainiko dituzte.
ZuNonHanDA! azoka ibiltariak Durangoko Azoka zabalduko du
Azaroaren 17tik abenduaren 4ra, Durangoko Kulturaren Jaialdia hasteko bezperara arte, 22 liburu aurkeztuko dituzte Euskal Herriko 19 liburu dendatan. Lehenengoz, Azoka egin aurretik egingo dute ZuNonHanDA!, bost aldiz haren ondoren egin eta gero.
"Hasiera bat" diskoaren birako azken kontzertua eman du Gorka Urbizuk, Victoria Eugenia Antzokian
Gorka Urbizuk igande honetan eman du "Tour Bat" biraren azken kontzertua, Victoria Eugenia Antzokian (Donostia). Lekunberriko musikariak 4 kontzertu eskaini ditu Donostiako antzoki horretan, eta sekulako harrera eta berotasuna jasota, denetan agortu ditu sarrera guztiak. Igandeko kontzertua ikusgai izango da oso osorik ETBn.
Eñaut Elorrieta eta Alos Quartet “Ahots kordak” prestatzen ari dira, kontzertu bakanen sorta
Estreinakoz, Eñaut Elorrietak eta Alos Quartetek kontzertu sorta bat emango dute: "Ahots kordak". Taldea sinplea eta eraginkorra izango da: soka laukote bat, ahotsaz osatua. Bidaia musikal honen lehen geldialdia Tolosan izango da, urtarrilaren 3an. Gasteizen, Zornotzan eta Donibane Lohizunen arituko dira gero.
Oinkari taldeak dantzan ospatuko du bere mende erdia
Villabonako dantza taldeak “50 urte dantzan” ikuskizuna taularatuko du Olaederra kiroldegian ostiralean, hilak 21. Korrontzi folk taldea urteurrenari batu zaio, “Oinkari 50” kantuaren bidez.
Durangoko Azokaren 60. edizioaren iragarkia
Durangoko Azokaren 60. edizioa abenduaren 5etik 8ra izango da. Iratxe Reparazen bizkar dago aurtengo Azokaren zuzendaritza kreatiboa.
Olaso Dorrea Fundazioaren funtsak handituz doaz, dohaintza baliotsuei esker
Olaso Dorrea Fundazioa bere artxiboak eta Monzon-Olaso Etxe Museoaren bilduma (Bergara) handitzeko eta aberasteko lanean ari da. XX. mendetik gaur arteko historian sakondu nahi du Fundazioak, bai eta ezagutarazi ere, eta, bide horretan, hauek jaso dituzte: Telesforo Monzonek gordetako Sabino Aranaren mikrofilmatutako obraren kopia bat, Lauaxetaren gabardina eta gurutzea, Karmele Urrestiri eta Txomin Letamendiri (Karmele filmeko protagonistak) Agirre lehendakariaren Gobernuak emandako dokumentazioa, Otaegi eta Garmendiaren aldeko pankarta, bala tiroz zulatutako Txomin Iturberen alkandora eta Txillarre baserriko lehen akordioaren originala.
“Gipúzcoa” Pio Caro Barojaren dokumentala, Tabakaleran
“Ipuscua” izena lehenbizikoz agertu zeneko milagarren urteurrenaren ospakizunei dagokie proiekzioa. Pelikula 1976 eta 1979 urteen artean filmatu zuten, eta Gipuzkoako orduko errealitate sozial eta kulturala jasotzen duen dokumentu etnografikoa da.
Frankofoniaren eremuan hizkuntza gutxituek dituzten erronkei buruzko biltzarra antolatu du Etxepare Institutuak Parisen
Astelehen honetan egindako aurkezpenean azaldu dutenez, hilaren 19an eta 20an egingo den topaketak bat egiten du Etxepare Euskal Institutuaren 15. urteurrenarekin, eta 'Ça colle au basque' ekimenaren testuinguruan antolatu da, unibertso frankofonoan euskararen eta euskal sorkuntzaren proiekzioa indartzeko abiatutako egitasmoaren baitan, alegia.
"GO!AZEN" telesailaren 12. denboraldia ikusgai da jada MAKUSI plataforman
Gaur goizetik, "GO!AZEN" telesailaren 12. denboraldiaren lehen atala MAKUSIn da ikusgai. ETB1era, aldiz, ostiralean iritsiko da. Basakabiko gaztetxoek abentura ugari biziko dituzte oraingoan ere. Udalekua guztiz aldatuta ikusiko dugu, Maitane zuzendariaren ideia berriekin eta adingabeen zentrotik etorritako gazteekin. Aurtengo istorioekin, elkar ulertzearen eta taldean aritzearen garrantziaz ohartarazi nahi dituzte ikus-entzule gazteak.