Mainetik datorren artista bat naiz ni…
Bada film bat gure karteldegian zinema negozioa, industria, merkatua dela agerian uzten duena, argi eta garbi erakusten duena zelako eta nolako tratutan jarduten duten ekoizleek, estudioetako abokatuek eta inbertitzaileek.
Huskeria dirudi, baina zin degizuet garrantzi handiko afera dela kontatzera natorkizuen hori. Longlegs beldurrezko pelikula igualik gabea egin zuen Osgood Perkinsek izuzaleok aldareetan dugun Stephen Kingen The Monkey kontaketa egokitu zuen pantailarako. Denok ginen emaitza ikusteko grinaz, desiraz, txirrintaz. Bai Stephen bai Osgood miresten baititugu. Eta, aitor dezagun, panpina eta muñeko hiltzaileak gogoko ditugulako. Begiko. Gure kuttunak dira. Gure pertsonaia maite-maiteak. Ez dizuet egingo zerrenda luzerik, baina, batzuk aipatzeagatik, hona hemen Chucky, Tiffany, bere amorantea, M3GAN, Blade Runner-eko erreplikante ederrak edo La acompañante-ko Iris, sentimenduak eta maitasuna (baita joko sexualak ere) eskaintzen dituzten robot gaurkoen sublimazio erabatekoa.
Era berean (badakit zuetako askok ez duzuela gure gustua partekatzen. Zilegia da. Eta egokia), danborra jotzen zuenero heriotza eragiten zuen tximinoaren ipuina gure plazer ezkutuetako bat izan da. 1980an Gallery izeneko aldizkarian kaleratu zutenetik. Beraz, hotzikara sumatu genuen hezur, bihotz, burmuin eta erraietan Osgood Perkinsek egokitu zuela jakinarazi zigutenean. Konfiantza osoa genuen berarengan, eta desioak akabaturik pasa genituen egunak, gauak, asteak, hilabeteak… Ziur geunden: kontakizunari darion umore iluna gehiago belztuko zuen Osgoodek.
Ohikoa denez, filma estreinatu baino askoz lehenago irudiak hasi ziren agertzen sarean eta gure poltsikoko aplikazio guztietan. Biral bilakatu ere. Zinema engainua dela jakitun garenez, istorioa Kingen aberri txikia den Maine estatuan kokatua bada ere Kanadan filmatu izanak ez gintuen harritu. 'Iparreko Hollywood' deitzen diete Vancouver ondoko paraje horiei. Ziento bat pelikula errodatzen dira bertan zergak asko txikiagoak direlako eta bertako agintariek erraztasun handiak eskaintzen dizkietelako ekoizleei (antzeko proposamen interesgarriak egin zizkien zineman aritzen diren inbertsio-funtsei Zineuskadik Berlinalen izan zen Film Merkatuan). Onar genezake, bai horixe, inolako dolurik gabe The Monkey Columbia Britainiarrean filmatu izana; denboraren eta Stephen Kingekiko atxikimenduaren poderioz Maineko hiritarrak sentitzen bagara ere.
Arraroagoa, ulergaitzagoa (kasik onartezina, esango nuke nik) egiten zitzaigun tximu muñekoak txindatarik ez izatea esku artean. Izan ere horiek ziren seinalea. Jotzen zituen bakoitzean norbait hiltzen zen. Ez, ez galdetu zergatik. Badira munduan azalpenik ez duten kontuak. Are gutxiago terrorezko unibertsoan. Baina txindatak ziren pelutxe eta metalezko muñeko horren armak (edo). Pantailan, aldiz, danborra jotzen zuen. Errezeloa hartu genien irudiei. Esan berri dut badirela izuzko munduan erantzunik gabeko aferak baina… nolatan danborra? Zer gertatu ote zen txindatekin? Ba ote zen erabaki artistikoa? Ez genuen uste, ez.
Galdezka hasi, ikertzeari ekin eta azkenean aurkitu genuen zioa. Ez zen ez arte kontua, negozioarena baizik. Harrigarria bezain izugarria gertatu zitzaigun esplikazioa, The Monkey-ren Atomic Monster eta Black Bear ekoiztetxeek ezin izan dute txindatarik erabili Disneyk baititu musika tresna hori erabiltzen duen tximino panpinaren eskubideak!!!!
Benetan? Egiatan? Horrelakorik existitzen al da? Badirudi baietz. Normala oso, Zinema Zazpigarren Artea izateaz gain, merkatua, industria eta negozioa baita. Disney Toy Story film guztien jabea da Badakizue bost direla. Orain arte. 2010ean, hirugarrena agertu zen gure eta mundu osoko aretoetan eta bertan bazen txindatak jotzen zituen tximinoa. Horrexegatik du Disneyk bere gaineko jabegoa. Izatekotan, erabiltzeko aukera izan dezakeen bakarra jostailuak (baita Toy Story-n ikusten ditugun denak ere) merkaturatzen dituen Mattel konpainia erraldoia litzateke, eta ez prezio onean, ez, baizik eta dirutza pagatuz…
Hori guztia dela eta, gutako askok maite dugun, defendatzen dugun, The Monkey-n tximuak danborra jotzen, eta ez txindatak. Ez zen erabaki artistikoa. Ezta teknikoa ere. Ez zen zuzendaria danbolin-jolea izan zelako txikitan. Ez danborrak egiten duen soinuak txindatenak baina beldur handiagoa eragiten duelako. Ez. Merkataritza auzia izan zen. Zinemak Wall Streeteko Burtsan kotizatzen baitu. Eta ez bakarrik Cannesko, Berlingo, Veneziako edo Donostiako epamahaikideen eta ikusleen aurrean.
Albiste gehiago kultura
Jose Ramon Soroizek irabazi du interpretazio onenaren Zilarrezko Maskorra, Zhao Xiaohong aktore txinatarrarekin batera
Jose Ramon Soroiz aktore euskaldunak irabazi du Donostiako Zinemaldiko interpretazio onenaren saria, 'Maspalomas' filmean egindako lanagatik. Ex aequo izan da saria, Zhao Xiaohong txinatarrarekin ('Her heart beats in its cage' ) batera. Soroizek filmeko zuzendariei eta bere familiari eskerrak eman dizkie, baita bere herriari, Legorretari, ere.
EITBk Jennifer Lawrence elkarrizketatu du, Zinemaldiko Donostia Saria irabazi ondoren
Aktore gazteak Die, My Love filma aurkeztu du Donostian, erditze osteko estresa duen ama bati buruzkoa. "Lynne Ramsay zuzendaria gure garaiko handienetakoa da. Bere poesiak eta zinemagintzak ikustea merezi dute", esan du. Oraindik ezin izan du hiriaren erdigunetik irten, baina prest agertu da.
Joseba Etxebarria Uriarte, Son Gokuren euskarazko ahotsa, hil da
Bikoizketa aktore, bertsozale eta musikari larrabetzuarra zendu da, gaixotasun larri batek jota, 69 urte zituela.
"Duela 20 urte sortu zen lantalde bati emango zaio Zinemira saria"
Telmo Esnal eta Asier Altuna zuzendariek Zinemira ohorezko saria jasoko dute astearte honetan, Euskal Zinemaren Galan. Duela 20 urte eta Zinemaldian estreinatu zen, hain justu, elkarrekin egindako lehen filma: "Aupa Etxebeste!". Euren ibilbidearen hastapenak gogoratu ditugu, eta film horrek euskal zinemagintzari egindako ekarpena.
Albiste izango dira: Zinemaldiaren hasiera, lehendakariaren eta Illaren arteko bilera, eta abisu horia beroagatik
Gaurkoan Orain-en albiste izango direnen laburpena, bi hitzetan.
Robert Redford hil da, 89 urte zituela
Aktore, zuzendari eta aktibista estatubatuarra bere etxean hil da, Utahn, The New York Times egunkariak jakitera eman duenez.
'The Studio', 'Adolescence' eta 'The Pitt' nagusi Emmy sarietan
"The Studio" telesailak 13 sari jaso ditu eta Emmy sarien 77. edizioko garaile nagusia izan da. Los Angelesen egindako ekitaldian "The Pitt" eta "Adolescence" telesailak ere nabarmendu dira.
"The Studio", "Adolescence" eta "The Pitt" garaile Emmy sarietan
Seth Rogen protagonista duen komediak 13 sari lortu ditu guztira, tartean komedia eta aktore onenarenak, Los Angelesen egin duten Emmy sarien 77. edizioaren galan.
Jende ilara luzeak lehen ordutik Zinemaldirako sarrerak erosteko
Pertsona ugari hurbildu dira goizean Kursaalera, Donostiako Zinemaldiaren 73. ediziorako sarrerak erosteko asmoz. Sarrerak arin erosten ari dira, eta ilarak azkar doaz aurrera.
Elkarretaratzea egin dute Uztaritzen Euskal Kultur Erakundeak deituta
Frantziar estatuak aurrekontua murriztuko dio Iparraldeko kultur eragileen egitasmoak sustatzen dituen erakundeari. Egoera salatzeko protesta egin dute administrazio kontseiluaren atarian.