Sariak bai, paperik ez
Cannesen aurkeztu zen L´histoire de Souleymane filma, bertako Un Certain Regard sail arras garrantzi eta distira handikoan. Sariak ugari jaso zituen han, epaimahaiarena, gizonezko aktorerik onenarena eta Nazioarteko Kritikarien Elkartearena. Filosofia irakaslea izandako eta Vietnam izugarri ondo ezagutzen duen Boris Lojkine dugu zuzendaria, beste zinemaldi anitzetan aitortzak jaso izandakoa, Camille, bere lehengo filma, 2014ean estreinatu zen Canneseko La Semaine de la Critique sailean, non aukeratzaileen komiteak zorrotz, zorrotz asko erabakitzen duen zer pantailaratu, zer lehiaketarako hautatu eta zer ez. Hope bere bigarrenak Locarnoko ikusleen mira jaso zuen. Ez pentsa, ez, abangoardiako ertzetan den zinemaldi horretako publikoa engainatzen erraza denik, inor gutxik sartu dio ziria urteetan zehar.
Europako zinemaren festan, Samuel Aïchounek, Rodrigo Diazek, Pierre Bariaudek, Marc-Olivier Brullék eta Charlotte Butrakek osaturiko lantaldeak Souleymanen istorioan jasotako soinuak liluratu zituen epaileak. Frantziako zinema ondratzen duten Cesar sarietan, aldiz, Nina Meurissek lortu zuen protagonista ez diren aktore emakumeentzat erreserbaturiko ohore ikurra. Filmaren muntaketaren ardura izan zuen Xavier Sirvenek ere jaso zuen bertan merezitutako errekonozimendua.
Hilaren 30ean estreinatuko da L´Histoire de Souleymane gure etxe ondoko zinema areto korrienteetan, Donostiako Giza Eskubideen zinemalditik pasa ondoren. Lepoa jokatuko nuke: ikusleak harrapatuko eta hunkituko ditu. Oso. Sakon.
Parisko kaleetatik janaria banatzeko pedalei eragin bitartean, Souleymane berriro ari da bere istorioa bizitzen. Bi egun barru elkarrizketatua izango da asiloa eskatzeko, hori baita paperak lortzeko gakoa. Baina Souleymane ez dago horretarako prest…
Erritmo handiko film honetan, mila eta bat gai agertzen dira Parisko kaleetan barrena, haietako bat, bizikletaz janaria banatzen duten rider horien lan baldintza eskas eta prekarioak, beren zaurgarritasuna, enpresa banatzaile eta bezeroak garenon krudeltasuna, Europara amets baten bila etortzen direnen amesgaiztoak, garai zaharretako esklabotasunarekin parekotasun estua duten lan harreman bortitzak, zeinetan auskalo nork sortutako eta gobernatutako algoritmo batek erabakitzen duen zenbat banaketa egingo duzun, zein preziotan eta zein izango den zure gaztigua agindu orduan edo abiaduran iristen ez bazara eskatutakoa ematera…
Donostian, solasaldi betea eragin zuen filmak Victoria Eugenia antzokian, Prekaritatea Etxean: Paperik gabeko rider migratzaileak izenburu izan zuena.
Filmak kontatzen duena ez asmakizuna ez fantasia ez dela baieztatzen duen gertaera samin eta garratz bat bihurtu zen eskandalu Cannesen bertan. Souleymaneren egiten duen Abou Sangare bera Gineatik alde, ihes, ospa, hanka egin zuen gaztea da. Libiako kartzeletan izan zen, gupidagabeko torturatzaileen menpe; kostata eta minez iritsi zen Frantziara. Paperik gabe, jakina. Mekanikaria izateko klaseetara joan zen Amiens hirian, bertako enpresari batek lana eskaini zion ona, oso ona, baitzen ofizioan. Lan eskaintza edukita ere, paperik ez zuen lortzen. Pelikularen protagonista izateko aukeratu zutenean, denek uste izan zuten agiri ditxoso horiek emango zizkiotela…
Ba ez, are krudelago jo zuen zoriak. Izan ere, Cannesen pelikula estreinatu zen egun berean, horren distira eta ospe handia duen Cannesko alfonbra gorria zapaldu zuen arratsean jaso zuen Abou Sangarek berri zorigaiztokoa: auzitegiak ez zuen bere eskaera ontzat eman.
Saria, aktore onenaren saria jasoko zuen gero; Ralph Fiennes bera eta Daniel Crag bera gaindituz, Europako aktore onena aukeratuko zuten handik hilabetetara… Alferrik, Frantziako estatuaren ustez, esanetan eta erabakiz, ilegala izaten jarraitzen zuen Sangarek. Bere alde egin zuten pelikularen zuzendariak, ekoiztetxeak, Canneseko antolatzaileek… Eskaini zizkioten abokaturik prestuenak helegitea aurkeztu ahal izateko…
Oraindik ere, pelikula gure pantailetan eta mundu osokoetan estreinatzear dagoela eta inor ez dela ilegala dakigun honetan ere, Abou legez kanpo dago Frantzian…
Nahi dugu sinetsi zinema ahalguztiduna dela, justiziarik gabeko arauak sortzen dituztenak ere bere aurrean makurtuko direla. Tamalez, hori fantasia hutsa da, guk nahi baino gehiagotan… Ala ez? Paperak lortuko ahal ditu Abouk pelikula batean agertzen delako? Inch Allah, hala bedi!
Albiste gehiago kultura
Albiste izango dira: Zinemaldiaren hasiera, lehendakariaren eta Illaren arteko bilera, eta abisu horia beroagatik
Gaurkoan Orain-en albiste izango direnen laburpena, bi hitzetan.
Robert Redford hil da, 89 urte zituela
Aktore, zuzendari eta aktibista estatubatuarra bere etxean hil da, Utahn, The New York Times egunkariak jakitera eman duenez.
'The Studio', 'Adolescence' eta 'The Pitt' nagusi Emmy sarietan
"The Studio" telesailak 13 sari jaso ditu eta Emmy sarien 77. edizioko garaile nagusia izan da. Los Angelesen egindako ekitaldian "The Pitt" eta "Adolescence" telesailak ere nabarmendu dira.
"The Studio", "Adolescence" eta "The Pitt" garaile Emmy sarietan
Seth Rogen protagonista duen komediak 13 sari lortu ditu guztira, tartean komedia eta aktore onenarenak, Los Angelesen egin duten Emmy sarien 77. edizioaren galan.
Jende ilara luzeak lehen ordutik Zinemaldirako sarrerak erosteko
Pertsona ugari hurbildu dira goizean Kursaalera, Donostiako Zinemaldiaren 73. ediziorako sarrerak erosteko asmoz. Sarrerak arin erosten ari dira, eta ilarak azkar doaz aurrera.
Elkarretaratzea egin dute Uztaritzen Euskal Kultur Erakundeak deituta
Frantziar estatuak aurrekontua murriztuko dio Iparraldeko kultur eragileen egitasmoak sustatzen dituen erakundeari. Egoera salatzeko protesta egin dute administrazio kontseiluaren atarian.
Saioa Alkaizak uko egin dio Igartza Sariari, “palestinar herriaren kontra gauzatzen ari den genozidioan CAFek duen inplikazioa salatzeko”
Trenak egiten dituen enpresa da sariaren diru-emaile nagusia, eta idazle eta bertsolari nafarrak saria jaso izana baliatu nahi izan du “palestinar herriarekiko elkartasuna adierazteko”.
Eduardo Chillidaren "Burdinaren gorazarrea III" eskultura Bilbora itzuli da
Eduardo Chillidaren "Burdinaren gorazarrea III" eskultura monumentala Bilboko Arte Ederren Museoaren sarreran dago jada. 2018tik Chillida Lekun egon da, kontserbazio-arrazoiengatik. Lanak lau metroko altuera eta 18 tonako pisua du, eta BBVAren enkarguz sortu zuen Eduardo Chillidak 1991n. Aurretik, bi hamarkada inguru eman zituen "Burdinaren gorazarrea III" lanak Bizkaiko hiriburuko Kale Nagusian.
'Mitoaroa III' ikuskizuna San Mames futbol-zelaira iritsiko da 2026ko ekainaren 20an
Zetak taldeak Bilbo aukeratu du bere ikuskizun arrakastatsuaren hirugarren zatirako, Bizkaia euskal kulturaren erdigunean kokatuz.
Giorgio Armani diseinatzaile italiarra hil da, 91 urte zituela
Amaierara arte nekaezina, bere azken egunetara arte lan egin zuen, eta enpresan, bildumetan eta abian diren eta etorkizunean izango diren proiektu ugarietan aritu zen.