Kaligrafian aditu batek dio Eliseo Gilek egin zituela Iruña-Veleiako faltsifikazioak
Kaligrafian aditu batek esan du Eliseo Gil Iruña-Veleiako aztarnategiko zuzendari ohiak egin zituela bertan agertutako ustezko grafito faltsuak. Ostegun honetan azaldu duenez, ikerketa batek hori frogatu du, baina Gilen defentsak zalantzan jarri du ikerketa hori, Photoshop editorea erabili baitu konparazioa egiteko.
Arkeologia-aztarnategi horretan izandako ustezko faltsifikazioengatik Gasteizen egiten ari diren epaiketan, ostegun honetako saioan kaligrafia-txostenak izan dituzte hizpide berriro, faltsifikazio horiek nork egin zituen argitze aldera.
Fiskaltzaren eta Arabako Aldundiaren iritziz, Gilek egin zituen (Aldundia akusazio partikularra da, eta Gil da auziko inputatu nagusia). Fiskaltzak bost urte eta erdiko kartzela-zigorra eskatu ditu Gilentzat, eta Aldundiak zazpi eta erdi.
Asteazkenean, kaligrafian hiru adituk egin zuten adierazpena: Ertzaintzako bik eta Aldundiarentzako txosten bat egin zuen beste batek. Hirurek nabarmendu zuten ezin izan zutela ondorioztatu Gilek ustezko grafito faltsuak egin izana. Ikerketak egiteko, ustezko grafito faltsuen argazkiak eta txostenak, alde batetik, eta Gilek egindako idazki eta irudi batzuk, bestetik, alderatu zituzten (arkeologo batzuek esan dutenez, Gilek egurraren gainean egin zituen idazki eta irudi horiek, erakustekoa zen erromatar komun baten kopian; ustezko grafito faltsuak aztarnategian aurkitutako zeramika batzuetan topatu zituzten). Gilek kopia horretako marrazkiak egin zituela onartu du, hori bakarrik.
Esan zutenez, "kointzidentzia morfologikoak" antzeman zituzten; Aldundiko adituaren esanetan, "oso garrantzitsuak, deigarriak eta adierazgarriak" ziren horiek. Baina ezin izan zuten ondorioztatu zeramiketako eta kopiako idazkiak eta irudiak pertsona berak egin izatea, eta, horrez gain, onartu egin zuten ez dagoela inon modu zientifikorik horrelako ondorioak ateratzeko. Arrazoia da materialak desberdinak direla, eta, hortaz, ez dago alderatzerik parametro jakin batzuk: presioa, abiadura, tipo-keinuak eta motrizitate leuna.
"Esku berak egin zituen"
Ostegun honetan, beste aditu batek egin du adierazpena (berak ere egin zuen Aldundiarentzako txostena); konparazioa egin ostean, argiagoa izan da: "Esku berak egin zituen guztiak", ziurtatu du.
Esan duenez, ez dago identifikazio grafikoko metodo zientifikorik, eta idazteko erabilitako objektua edo materiala ez dira garrantzitsuak zehazteko nor den testu baten egilea. Gehitu duenez, nork bere modu "pertsonala eta berezkoa" du idazteko, eta modu hori, azkenean, beti geratzen da agerian, kopiatzen ari garen arren.
"Agian kasu honetan bi pertsona daude, bata hirugarren mendekoa eta bestea hogeigarren mendekoa, eta idazteko modu berdina zuten. Hala balitz, topatu egin dugu, esku bera baita, zehazki esku bera. Zorte handia izan dugu", nabarmendu du.
Adituaren esanetan, "oinarri zientifikoa" duten "esperimentuak" egin ditu txostenean islatu duen iritzia emateko; adibidez, Photoshop editoreaz baliatuta, alderatzekoak diren grafien eta marrazkien tamainak berdindu ditu, lerroek eta trazuek bat egiten ote duten aztertzeko. Gilen abokatuak, baina, zalantzan jarri du prozedura hori, bai eta adituaren txostenaren sendotasuna ere.
Eusko Jaurlaritzaren Ondareko teknikari baten adierazpena
Ostegun honetako saioan, Eusko Jaurlaritzaren Ondareko teknikari batek ere egin du adierazpena, lekuko gisa. Azaldu duenez, nagusi batek eskatuta, balioespen "abstraktua, generikoa" egin zuen, ustezko faltsifikazioengatik kalteak zituzten zeramika-piezen gainean; helburua zen etorkizunean tasazioa egitea.
Teknikariak, arkeologoa bera, nabarmendu du lan orren asmoa ez zela izan balioespen "zehatza" egitea, baizik eta kalte ekonomikoaren gutxieneko zenbatekoa ezartzea. Hala, epaitegira helarazitako txostenak dioenez, "pieza bakoitzak 600 eurotik gorako kaltea izango luke". Fiskaltzaren esanetan, 476 piezatan daude kalteak.
Ruben Cerdan fisikaria ere dago auzipetuta. Fiskaltzak haren aurkako bi urte eta sei hilabeteko kartzela-zigorra eskatu du, eta Aldundiak beste hiru hilabete gehiago. Epaiketak astelehenean jarraituko du.
Zure interesekoa izan daiteke
"Bizkaiaren espiritua" erakusketa ikusgai, Bizkaiko Eleiz Museoan
Lurraldearen espiritualtasunetik egindako bidaia da "Bizkaiaren espiritua. Nortasun sozial eta erlijiosoaren irudikapenak mende-aldaketan (1870-1936)", XIX. mendearen erdialdetik XX. mendearen lehen hamarkadetara arte.
Iñaki García Erguin pintorea zendu da
Bilbotar pintorea Jose Lorenzo Solisen ikaslea izan zen, eta Emen taldea sortu zuen, 1966an, Jose Maria de Ucelayrekin eta Agustin Ibarrolarekin, besteak beste. 91 urte zituela hil da.
Nafarroako Museorako sarrera doakoa izango da martxoaren 1era arte
Eraikina egokitzeko obren lehen zatia amaitu ondoren, bilduma iraunkorreko lau solairuak bisitarien eskura daude berriro.
"Lurraren Arteak" erakusketak landarez bete du Guggenheim Bilbao
Bizkaiko hiriburuko Guggenheim Museoak naturarekin eta lurrarekin lotura duten ehun artelan berri baino gehiago jarri ditu ikusgai, abenduaren 5etik maiatzaren 3ra arte, 'Lurraren Arteak' erakusketan.
FIG Bilbao Grabatu eta Paperean Artearen Nazioarteko Jaialdiaren XIV. edizioa hasi da
2025eko azaroaren 27tik 30era egingo dute topagunea, Euskaldunan. Grafika garaikideko egunerokotasuna eta joerak erakusten dituen bilkurako herrialde gonbidatua Taiwan da.
Artiumek Raisa Alavaren horma-irudi bat jarri du publiko gazteenentzako liburutegian
Raisa Alavak (Zuatza, 1990) beren-beregi sortu du "Nomen Omen" Gasteizko museoan ipintzeko.
Bonnat-Helleu museoa inauguratu dute berriro, eta Baionako alkatea eta Frantziako eta EAEKo Kultura ordezkariak bertan izan dira
Rachida Dati Frantziako Kultura ministroa, Jean-Rene Etchegaray Baionako alkatea eta Ibone Bengoetxea Eusko Jaurlaritzako Kultura sailburua, besteak beste, izan dira bertan. 14 urte luzatu dira lanak, eta 29 miloi euroko kostua izan dute. Museoaren azalera bikoiztu da, 4.000 metro koadroraino, eta gaur egun ia 7.000 artelan ditu.
Baionako Bonnat-Helleu Museoaren aurpegi berria, 14 urteko zaharberritzearen ondoren
Museoa gaur inauguratu dute berriro, 29 milioi euroko kostua izan duten 14 urteko lanen ostean. Museoak 2011ko apirilean itxi zituen ateak jendearentzat, berregituraketa errazteko eta bere azalera 2000 metrotik eta 4000 metro karratura bikoizteko.
"Lurrak ez du jaberik izango" Marwa Arsaniosen erakusketa ireki du Artiumek
Euskal Herriko Arte Garaikidearen Museoak, Artium Museoak, Marwa Arsanios. Lurrak ez du jaberik izango erakusketa paratu du A1 aretoan, eta 2026ko apirilaren 12ra arte izango du ikusgai.
Guggenheimek 22 pieza berri jarri ditu ikusgai Bildumako artelanen artean
Bilboko museoak bere bildumako 39 artistaren 55 lan jarri ditu ikusgai, horietatik 22 pieza berriak: Basquiat, Klein, Tàpies, Twombly, Warhol, Chillida, Oteiza, Ibon Aramberri, Juan Pérez Agirregoikoa, Erlea Maneros Zabala.... Eraikinaren hirugarren solairuan bisitatu ahal izango dira. Musika: "La espera" (Amaia Miranda).