Iruña-Veleiako "faltsifikazio" batzuk "guztiz baldarrak" dira, dio geologo batek
Espainiako Kultura Ondarearen Institutuko geologo batek Iruña-Veleiako erromatar aztarnategiko grafitoetan ustez egindako "faltsifikazio" batzuk "guztiz baldarrak" direla esan du, grafitoak faltsuak ote diren ebazteko egiten ari diren epaiketan.
Astelehen goizeko saioan, adituaren txostena izan dute hizpide. Bertan, aztarnategiko 39 zeramika-pieza aztertuta (ustez, 476tan egin zituzten grafito faltsuak) "zalantzarik gabe" ondorioztatu du 39 horietako 35ek "jatorri garaikidea" dutela.
Ikerketa egiteko, adituak mikroskopio elektroniko bat baliatu zuen, "ia 400 orduan". Erabilitako teknikak ez du inolako arrastorik uzten zeramikan, nabarmendu duenez.
Argi fluoreszente ultramoreaz aztertu zituzten piezak (lanetan berriro margotu duten edo zerbait erantsi duten egiaztatu ahal izateko). Esan duenez, bakarrik teknika horren bidez ikus zezakeen faltsuak zirela; izan ere, kasu batzuetan faltsifikazioa "guztiz baldarra" da.
Altzairu komuneko hondarrak
Geologoak lau ordu eman ditu deklaratzen (bionbo baten atzean egin du, irudia babesteko); esan duenez, grafitoen ildo askotan altzairu komuneko hondarrak aurkitu dituzte, eta bi piezatan altzairu herdoilgaitza ere.
Hondar metaliko "moderno" horiek, gainera, aldatu gabe daude. Bakarrik hizkietako eta marrazkietako ildoetan agertu dira, eta, horrez gain, hainbat mende lurpean eman osteko piezen "zarakarra" apurtu dute, adituak deskribatu duenez.
Grafito horiek egiteko ustez baliatutako tresnari dagokionez, adituak zehaztu du baliteke objektu metaliko eta puntazorrotza erabili izana, "tresna moderno" bat. Iltzea izan liteke, edo laborategiko edozein ezten, hau da, "eguneroko erabilerakoa den edozein tresna".
Letretako eta marrazkietako ildoekin lotutako metal-hondar horiek, halaber, ezin dezakete jatorria izan piezak garbitzeko erabilitako tresnetan.
Gehitu duenez, ustezko grafito faltsuetako ildoetan "betetze-lurra" topatu dute; lur horren helburua grafitoei "zaharrak izateko itxura" ematea omen zen.
Azaldu du, horrez gain, "anomaliak" antzeman dituztela zarakarrik gabeko piezetako apurketa batzuetan, bai eta trazu anomaloak ere: grafitoetako letra batzuk ez zeuden alfabeto erromatar arkaikoan, eta zeramiketako ildo batzuk ez dira kontaktuan egon aztarnategiko lurrarekin.
Adituaren esanetan, aukeratutako zeramiken sortak "oso ondo ordezkatzen ditu beste guztiak ere"; izan ere, ezinezkoa da guztiak aztertzea.
2006an, historikotzat jo zituzten grafitoak
Orain arte, aztarnategian lanean izandako hainbat arkeologok jarri dute zalantzan grafitoak benetakoak izatea. 2006an aurkeztu zituztenean, historikotzat jo zituzten: euskararen agerpena eta Kristautasunaren sarrera III. mendera aurreratu egiten zituzten.
Auzia ikertu zuten ertzainek ondorioztatu zutenez, aztarnategi horretan gertaturikoa "erromatar munduko material arkeologikoetan egindako manipulaziorik edo faltsutzerik handienetakoa izan da". Hala ere, kaligrafian lau adituk deklaratu dute bistan, eta horietako hiruk ezin izan dute ondorioztatu Eliseo Gil aztarnategiko zuzendari ohiak egin zituenik grafitoak. Gil da auziko auzipetu nagusia, eta Fiskaltzak bost urte eta erdiko kartzela-zigorra eskatu du harentzat; berak, alabaina, berretsi du errugabea dela.
Gilekin batera, Ruben Cerdan ere dago auzipetuta; Ministerio Publikoak harentzako bi urte eta erdiko kartzela-zigorra eskatu du. Gilen kolaboratzaile Oscar Escribano ere bazegoen auzipetuta, baina, epaiketaren hasieran, urtebeteko kartzela-zigorra onartu zuen; aitortu zuen inskripzio bat egin zuela pieza baten gainean, puntzoi batez baliatuta, "txantxa" egiteko.
Zure interesekoa izan daiteke
"Bizkaiaren espiritua" erakusketa ikusgai, Bizkaiko Eleiz Museoan
Lurraldearen espiritualtasunetik egindako bidaia da "Bizkaiaren espiritua. Nortasun sozial eta erlijiosoaren irudikapenak mende-aldaketan (1870-1936)", XIX. mendearen erdialdetik XX. mendearen lehen hamarkadetara arte.
Iñaki García Erguin pintorea zendu da
Bilbotar pintorea Jose Lorenzo Solisen ikaslea izan zen, eta Emen taldea sortu zuen, 1966an, Jose Maria de Ucelayrekin eta Agustin Ibarrolarekin, besteak beste. 91 urte zituela hil da.
Nafarroako Museorako sarrera doakoa izango da martxoaren 1era arte
Eraikina egokitzeko obren lehen zatia amaitu ondoren, bilduma iraunkorreko lau solairuak bisitarien eskura daude berriro.
"Lurraren Arteak" erakusketak landarez bete du Guggenheim Bilbao
Bizkaiko hiriburuko Guggenheim Museoak naturarekin eta lurrarekin lotura duten ehun artelan berri baino gehiago jarri ditu ikusgai, abenduaren 5etik maiatzaren 3ra arte, 'Lurraren Arteak' erakusketan.
FIG Bilbao Grabatu eta Paperean Artearen Nazioarteko Jaialdiaren XIV. edizioa hasi da
2025eko azaroaren 27tik 30era egingo dute topagunea, Euskaldunan. Grafika garaikideko egunerokotasuna eta joerak erakusten dituen bilkurako herrialde gonbidatua Taiwan da.
Artiumek Raisa Alavaren horma-irudi bat jarri du publiko gazteenentzako liburutegian
Raisa Alavak (Zuatza, 1990) beren-beregi sortu du "Nomen Omen" Gasteizko museoan ipintzeko.
Bonnat-Helleu museoa inauguratu dute berriro, eta Baionako alkatea eta Frantziako eta EAEKo Kultura ordezkariak bertan izan dira
Rachida Dati Frantziako Kultura ministroa, Jean-Rene Etchegaray Baionako alkatea eta Ibone Bengoetxea Eusko Jaurlaritzako Kultura sailburua, besteak beste, izan dira bertan. 14 urte luzatu dira lanak, eta 29 miloi euroko kostua izan dute. Museoaren azalera bikoiztu da, 4.000 metro koadroraino, eta gaur egun ia 7.000 artelan ditu.
Baionako Bonnat-Helleu Museoaren aurpegi berria, 14 urteko zaharberritzearen ondoren
Museoa gaur inauguratu dute berriro, 29 milioi euroko kostua izan duten 14 urteko lanen ostean. Museoak 2011ko apirilean itxi zituen ateak jendearentzat, berregituraketa errazteko eta bere azalera 2000 metrotik eta 4000 metro karratura bikoizteko.
"Lurrak ez du jaberik izango" Marwa Arsaniosen erakusketa ireki du Artiumek
Euskal Herriko Arte Garaikidearen Museoak, Artium Museoak, Marwa Arsanios. Lurrak ez du jaberik izango erakusketa paratu du A1 aretoan, eta 2026ko apirilaren 12ra arte izango du ikusgai.
Guggenheimek 22 pieza berri jarri ditu ikusgai Bildumako artelanen artean
Bilboko museoak bere bildumako 39 artistaren 55 lan jarri ditu ikusgai, horietatik 22 pieza berriak: Basquiat, Klein, Tàpies, Twombly, Warhol, Chillida, Oteiza, Ibon Aramberri, Juan Pérez Agirregoikoa, Erlea Maneros Zabala.... Eraikinaren hirugarren solairuan bisitatu ahal izango dira. Musika: "La espera" (Amaia Miranda).