Iruña-Veleiako "faltsifikazio" batzuk "guztiz baldarrak" dira, dio geologo batek
Espainiako Kultura Ondarearen Institutuko geologo batek Iruña-Veleiako erromatar aztarnategiko grafitoetan ustez egindako "faltsifikazio" batzuk "guztiz baldarrak" direla esan du, grafitoak faltsuak ote diren ebazteko egiten ari diren epaiketan.
Astelehen goizeko saioan, adituaren txostena izan dute hizpide. Bertan, aztarnategiko 39 zeramika-pieza aztertuta (ustez, 476tan egin zituzten grafito faltsuak) "zalantzarik gabe" ondorioztatu du 39 horietako 35ek "jatorri garaikidea" dutela.
Ikerketa egiteko, adituak mikroskopio elektroniko bat baliatu zuen, "ia 400 orduan". Erabilitako teknikak ez du inolako arrastorik uzten zeramikan, nabarmendu duenez.
Argi fluoreszente ultramoreaz aztertu zituzten piezak (lanetan berriro margotu duten edo zerbait erantsi duten egiaztatu ahal izateko). Esan duenez, bakarrik teknika horren bidez ikus zezakeen faltsuak zirela; izan ere, kasu batzuetan faltsifikazioa "guztiz baldarra" da.
Altzairu komuneko hondarrak
Geologoak lau ordu eman ditu deklaratzen (bionbo baten atzean egin du, irudia babesteko); esan duenez, grafitoen ildo askotan altzairu komuneko hondarrak aurkitu dituzte, eta bi piezatan altzairu herdoilgaitza ere.
Hondar metaliko "moderno" horiek, gainera, aldatu gabe daude. Bakarrik hizkietako eta marrazkietako ildoetan agertu dira, eta, horrez gain, hainbat mende lurpean eman osteko piezen "zarakarra" apurtu dute, adituak deskribatu duenez.
Grafito horiek egiteko ustez baliatutako tresnari dagokionez, adituak zehaztu du baliteke objektu metaliko eta puntazorrotza erabili izana, "tresna moderno" bat. Iltzea izan liteke, edo laborategiko edozein ezten, hau da, "eguneroko erabilerakoa den edozein tresna".
Letretako eta marrazkietako ildoekin lotutako metal-hondar horiek, halaber, ezin dezakete jatorria izan piezak garbitzeko erabilitako tresnetan.
Gehitu duenez, ustezko grafito faltsuetako ildoetan "betetze-lurra" topatu dute; lur horren helburua grafitoei "zaharrak izateko itxura" ematea omen zen.
Azaldu du, horrez gain, "anomaliak" antzeman dituztela zarakarrik gabeko piezetako apurketa batzuetan, bai eta trazu anomaloak ere: grafitoetako letra batzuk ez zeuden alfabeto erromatar arkaikoan, eta zeramiketako ildo batzuk ez dira kontaktuan egon aztarnategiko lurrarekin.
Adituaren esanetan, aukeratutako zeramiken sortak "oso ondo ordezkatzen ditu beste guztiak ere"; izan ere, ezinezkoa da guztiak aztertzea.
2006an, historikotzat jo zituzten grafitoak
Orain arte, aztarnategian lanean izandako hainbat arkeologok jarri dute zalantzan grafitoak benetakoak izatea. 2006an aurkeztu zituztenean, historikotzat jo zituzten: euskararen agerpena eta Kristautasunaren sarrera III. mendera aurreratu egiten zituzten.
Auzia ikertu zuten ertzainek ondorioztatu zutenez, aztarnategi horretan gertaturikoa "erromatar munduko material arkeologikoetan egindako manipulaziorik edo faltsutzerik handienetakoa izan da". Hala ere, kaligrafian lau adituk deklaratu dute bistan, eta horietako hiruk ezin izan dute ondorioztatu Eliseo Gil aztarnategiko zuzendari ohiak egin zituenik grafitoak. Gil da auziko auzipetu nagusia, eta Fiskaltzak bost urte eta erdiko kartzela-zigorra eskatu du harentzat; berak, alabaina, berretsi du errugabea dela.
Gilekin batera, Ruben Cerdan ere dago auzipetuta; Ministerio Publikoak harentzako bi urte eta erdiko kartzela-zigorra eskatu du. Gilen kolaboratzaile Oscar Escribano ere bazegoen auzipetuta, baina, epaiketaren hasieran, urtebeteko kartzela-zigorra onartu zuen; aitortu zuen inskripzio bat egin zuela pieza baten gainean, puntzoi batez baliatuta, "txantxa" egiteko.
Albiste gehiago artea
Euskalduna izango da ‘Mastodophonika’ ikuskizunaren eszenatokia, irailaren 5 eta 6an
Ekitaldian Mastodonte, Leioako San Juan Bautista Abesbatza eta Euskadiko Gazte Orkestra (EGO) igoko dira taula gainera.
Bilboko Arte Ederren Museoak 1970eko eraikina berriro zabalduko du urriaren 8an, egitarau berezi batekin
Irekierarekin, museoak "mugarri garrantzitsua jarri du" bere eraldaketan, eta 2026ko ekainean aurreikusitako 'Agravitas' espazioaren inaugurazioarekin amaituko da.
Arteleku zentroaren lehen 15 urteei begira, Artiumen
Gasteizko museoak Gipuzkoako arte eta kultura garaikideko zentroaren artxiboa arakatu du, Mikel Onandia, Sergio Rubira, Leire Vergara eta Beatriz Herraezen komisariotzaren pean.
Txomin Olabarri, Azkuna Zentroko zuzendari nagusi berria
2018ko maiatzetik 2024ko abendura bitartean Azkuna Zentroko zuzendari izan zen Fernando Perezek kargua bere borondatez utzi ondoren, Olabarri izendatzea erabaki dute.
Tabakalerak Hlynur Pálmason zinemagile eta artista islandiarraren erakusketa aurkeztu du
Irailaren 28ra arte egongo dira ikusgai bakarkako erakusketako ikus-entzunezko instalazioak, argazki-sailak, pinturak eta eskulturak. Pálmasonen filmografia osoa eskainiko du Tabakalerak.
"Barbara Kruger: Another day. Another night" erakusketa zabaldu du Guggenheimek
Erakusketak Krugerren lan goiztiar adierazgarrietako batzuk berraztertzen ditu, eta goitik behera hartuko ditu Guggenheim Bilbao Museoko hainbat areto. Boterearen hizkuntzaren inguruan hausnarketa egitera bultzatuko du ikuslea, azaroaren 9ra arte.
Agustin Ibarrolaren ''Euskadi, 1977-1979'' erakusketa berreskuratu du Arte Ederren Bilboko Museoak
Agustin Ibarrolak 1979an museorako sortu zuen jatorrizko instalazioko 18 mihise zaharberrituta aurkeztuko dira. Sei gehiago batuko dituzte, eta jatorriko 27 aleko multzoa osatzeko falta diren beste hirurak galdutzat eman dituzte.
Ruth Asawa, Jasper Johns, Steve McQueen eta Dan Flavin, Guggenheimen 2026an
Bilboko museoaren fundazioko patronatuak bilera egin du bart, Miren Arzalluz zuzendari nagusi denetik egin duen lehenengoa. Museoak inoiz baino bisitari gehiago izan ditu 2025ean.
Artiumek Josu Bilbaoren eta Chantal Akermani buruzko erakusketa bana aurkeztu du
Euskal Herriko Arte Garaikidearen Museoak "h" bermeotarraren erakusketa eta "Chantal Akerman. Irudiari aurre egitea" Akermanek eta erakusketaren komisario Claire Athertonek elkarlanean sortutako instalazioak paratu ditu.
''Miñan'' liburuaren antzezlana Londresen estreinatu dute, ''Little Brother'' izenburupean
Amets Arzallusen liburuan oinarritutako antzezlana Londresko Jermyn Street Antzokian estreinatu da aste honetan, Timberlake Wertenbaker antzerkigilearen eskutik, eta ekainaren 21a arte izango da ikusgai.