Nestor Basterretxea, artista moderno eta osoa
Ehun urte dira gaur Nestor Basterretxea jaio zela. Maiatzaren 6 batez sortu zen mundura, Bermeon, eta 2014ko uztailaren 12an zendu zen, Hondarribian, 90 urte zituela. Bide horretan, arrasto sakon eta baliotsua utzi zuen Euskal Herriko artearen eta arteaz haraindiko –artea, batzuen penagarri, ez da eremu estankoa– historian.
Ezinezkoa da Basterretxearen obra-bizitzak artikulu batera ekartzea, hainbeste dira eta artistaren munduan murgiltzean zabaltzen diren bideak: Francoren estatu kolpearen ondorengo erbestealdia (Ipar Euskal Herria, Frantzia eta Buenos Aires) eta itzulera; Equipo 57 eta Gaur talde artistikoen sorrera; Arantzazuko kriptako muralak (1950eko hamarkadan hasi eta, debekua dela medio, 1980ko hamarkadan bukatu zituen); pintura eta, batez ere, eskultura obra oparoa (Euskal Sail Kosmogonikoa, arte publikoa…); Izaro Eusko Legebiltzarraren ikurra, Bai Euskarari kanpaina historikoaren logotipoa eta beste hainbat lan ikonografiko; diseinu industrialaren eta arkitekturaren esparruetan egindako lanak; Ama Lur film-mugarria eta zinemagintzari egindako ekarpena…
Balioko ahal dute obra ia amaigabe horren lagin hauek irakurlearen jakin-mina pizteko eta Basterretxea zenaren obran sakontzera bultzatzeko.
ARANTZAZUKO KRIPTAKO MARGOAK
1952an, Buenos Airesetik bueltan zegoela, Arantzazuko Basilikako kriptako muralak egiteko hautatu zuten Basterretxea. Urtebeteko lanaren ondoren, santutegiko dekorazioa geldiarazi zuten, 1954an, Donostiako Gotzaintzaren eta Erromako agintarien aginduz, eta, azkenean, 1985ean bukatu zituen lanok Basterretxeak.
"AMA LUR"
Zinemagintzan ere jardun zen Basterretxea, Fernando Larruquertekin lankidetzan hainbat proiektutan. 1966an, Ama Lur pelikula filmatu zuten, "euskal zinemaren benetako sortze-obra", Peio Aguirre komisario eta arte kritikariaren hitzetan.
Euskalduntasunaren gaineko begirada aberatsa da pelikula, Euskal Herriaren eta bertan bizi direnen erretratua.
Bi urte itxaron behar izan zituzten estreinatzeko, frankismoaren zentsuraren erruz, eta Donostiako 1968ko Zinemaldian proiektatu zen lehenengoz jendaurrean.
"EUSKAL SERIE KOSMOGONIKOA"
1972 eta 1975. urteen artean egindako 18 eskultura dira, 17 haritz-egurrezkoak eta bat brontzezkoa. "Pertsonaia mitologikoetan, naturaren indarretan eta euskal kulturako objektu tradizionaletan daude oinarrituta" aleok, Arte Ederren Bilboko Museoak dioenez. Hain zuzen ere, han jarri zituzten eskulturak ikusgai lehenengoz, seriea artean bukatu gabe zegoela, 1973an.
Serieko irudiak Diccionario de Mitología Vasca (1972) Jose Migel Barandiaranen liburutik hartuta daude, Ama Lur-en ildoan, euskal iruditeria sortzeko Basterretxeak egin zuen lanaren erakusgarri.
Artearen unibertsaltasuna euskalduntasunetik abiatuta bilatu zuen Nestor Basterretxeak ibilbide artistiko osoan.
"IZARO"
Euskal herritartasuna gorpuzteko saiakera horretan, 1982an ideia lehiaketa bat irabazi, eta Basterretxeak irudiz jantzi zuen Eusko Legebiltzarra. Izaro eskultura, Araba, Bizkai eta Gipuzkoako parlamentuaren ikurra, egurrezko bi metroko alea da, zazpi adarreko zuhaitza; adar bakoitza euskal lurralde historiko bakoitzari dagokio.
Posfrankismoko aro politiko eta sozial bizian, Basterretxeak beste hainbat ekarpen egin zituen herri mugimenduen alde, ikastolei eta hedabideei laguntzeko esaterako. Esparru horri dagozkio Bai Euskarari euskararen aldeko 1978ko kanpainarako logotipoa, Gernikako Estatutuaren aldeko ikurra, Aberri Eguneko kartela…
OBRA PUBLIKOA
Esan gabe doa obra publikoa, Euskal Herriko zein kanpoko kaleetan ikus ditzakegun eskulturak, direla Nestor Basterretxearen lan artistikoaren alderik ezagunena.
Esparru horretan, batzuk nabarmentzearren, Donostiako Bakearen Usoa (1988an inauguratu zuten, Zurriolan, eta joan-etorria egin zuen Anoeta aurrera, Aita Donostia plazara) azpimarra dezakegu, baita artistaren jaioterrian ikusgai dauden Olatua (2006) eta Matxitxakoko Guda (2007) ere. Euskal artzainen omenezko monumentu nazionala (1989) ere ezaguna da, XX. mende hasieran batez ere artzain jardutera Ameriketara joan ziren euskal herritaren omenez Renon (Nevada, AEB) ezarritako obra.
Euskal Herriko hainbat eta hainbat herritan dago gozagai Nestor Basterretxearen obra: Gasteiz, Iruñea, Goraine-Irabarne, Sartaguda, Baiona, Bilbo, Leioa, Zeanuri, Oñati, Mutriku, Hondarribia, Tolosa…
ARKITEKTURA ETA DISEINUA
Arkitektura ikasi nahi zuen Basterretxeak, eta, Gerra Zibilak eta erbesteratu beharrak ate hori ireki bazioten ere, Basterretxeak lan asko egin zituen arkitektura esparruan bere bizitzan zehar, eta altzariak diseinatzen zein beste hamaika lanetan aritu zen, diseinuaren esparruan.
CONTENIDO NO ENCONTRADO
Peio Aguirre, Pedro Feduchi eta Pedro Reula komisarioek erakusketa bat prestatu dute Arte Garaikideko Bilboko Museorako, arkitektura-proiektuen collageak, diseinu industrialeko piezak, altzariak, Irunen Oteiza eta Valletekin batera proiektatutako lantegi-etxearen memoria dokumentala, paperean egindako izaera utopikoko bolumetria arkitektonikoak, arkitektura eta hirigintzako maketak, argazkilaritzako dokumentazioa, eta abar bilduta.
Maiatzaren 26ra arte egongo da ikusgai.
Zure interesekoa izan daiteke
"Bizkaiaren espiritua" erakusketa ikusgai, Bizkaiko Eleiz Museoan
Lurraldearen espiritualtasunetik egindako bidaia da "Bizkaiaren espiritua. Nortasun sozial eta erlijiosoaren irudikapenak mende-aldaketan (1870-1936)", XIX. mendearen erdialdetik XX. mendearen lehen hamarkadetara arte.
Iñaki García Erguin pintorea zendu da
Bilbotar pintorea Jose Lorenzo Solisen ikaslea izan zen, eta Emen taldea sortu zuen, 1966an, Jose Maria de Ucelayrekin eta Agustin Ibarrolarekin, besteak beste. 91 urte zituela hil da.
Nafarroako Museorako sarrera doakoa izango da martxoaren 1era arte
Eraikina egokitzeko obren lehen zatia amaitu ondoren, bilduma iraunkorreko lau solairuak bisitarien eskura daude berriro.
"Lurraren Arteak" erakusketak landarez bete du Guggenheim Bilbao
Bizkaiko hiriburuko Guggenheim Museoak naturarekin eta lurrarekin lotura duten ehun artelan berri baino gehiago jarri ditu ikusgai, abenduaren 5etik maiatzaren 3ra arte, 'Lurraren Arteak' erakusketan.
FIG Bilbao Grabatu eta Paperean Artearen Nazioarteko Jaialdiaren XIV. edizioa hasi da
2025eko azaroaren 27tik 30era egingo dute topagunea, Euskaldunan. Grafika garaikideko egunerokotasuna eta joerak erakusten dituen bilkurako herrialde gonbidatua Taiwan da.
Artiumek Raisa Alavaren horma-irudi bat jarri du publiko gazteenentzako liburutegian
Raisa Alavak (Zuatza, 1990) beren-beregi sortu du "Nomen Omen" Gasteizko museoan ipintzeko.
Bonnat-Helleu museoa inauguratu dute berriro, eta Baionako alkatea eta Frantziako eta EAEKo Kultura ordezkariak bertan izan dira
Rachida Dati Frantziako Kultura ministroa, Jean-Rene Etchegaray Baionako alkatea eta Ibone Bengoetxea Eusko Jaurlaritzako Kultura sailburua, besteak beste, izan dira bertan. 14 urte luzatu dira lanak, eta 29 miloi euroko kostua izan dute. Museoaren azalera bikoiztu da, 4.000 metro koadroraino, eta gaur egun ia 7.000 artelan ditu.
Baionako Bonnat-Helleu Museoaren aurpegi berria, 14 urteko zaharberritzearen ondoren
Museoa gaur inauguratu dute berriro, 29 milioi euroko kostua izan duten 14 urteko lanen ostean. Museoak 2011ko apirilean itxi zituen ateak jendearentzat, berregituraketa errazteko eta bere azalera 2000 metrotik eta 4000 metro karratura bikoizteko.
"Lurrak ez du jaberik izango" Marwa Arsaniosen erakusketa ireki du Artiumek
Euskal Herriko Arte Garaikidearen Museoak, Artium Museoak, Marwa Arsanios. Lurrak ez du jaberik izango erakusketa paratu du A1 aretoan, eta 2026ko apirilaren 12ra arte izango du ikusgai.
Guggenheimek 22 pieza berri jarri ditu ikusgai Bildumako artelanen artean
Bilboko museoak bere bildumako 39 artistaren 55 lan jarri ditu ikusgai, horietatik 22 pieza berriak: Basquiat, Klein, Tàpies, Twombly, Warhol, Chillida, Oteiza, Ibon Aramberri, Juan Pérez Agirregoikoa, Erlea Maneros Zabala.... Eraikinaren hirugarren solairuan bisitatu ahal izango dira. Musika: "La espera" (Amaia Miranda).