Ione Atenea: "Etxeak pertsona batzuen historia ezkutatzen zuen, eta ez nuen zakarrontzira bota nahi"
Ione Atenea zinemagileak (Iruñea, 1985) Punto de Vista Nafarroako Zinema Dokumentaleko Nazioarteko Jaialdia irekiko du astelehenean, martxoak 14, Iruñean, Sail Ofizialean baina lehiatik kanpo "Los caballos mueren al amanecer" bere bigarren film luzea aurkeztuta.
Filmaren abiapuntua Bartzelonako auzo bateko etxe batean aurkitutako objektu batzuk dira, arterako isuria zuten Juanito, Rosita eta Antonio neba-arreba bitxien gauzak, Atenearen lilura piztu zutenak. Iragan horien arrastoetan oinarrituta, Ateneak bizitza horiek birsortu eta ikus-entzunezkoan irudikatu ditu.
Berarekin hitz egin dugu.
Nola jaio zen etxean aurkitutako material horrekin pelikula bat egin beharra?
Etxean bizitzera sartu nintzenean, berehala ohartu nintzen bertan bazegoela pelikula bat. Interesgarria iritzi nion gertatzen ari zen enkontruari: bi garai ezberdin, bi belaunaldi, bi familia ezezagun ausaz espazio berean bat egiten.
Baina, batez ere, material horien guztien bidez etxeak pertsona batzuen historia ezkutatzen zuen, eta ez nuen zakarrontzira bota nahi. Objektu horiek ziren Garcia familiak utzitako bakarra.
Material guztia pelikulan gorde nahi nuen, gero atera ahal izateko eta egungo biztanleentzat tokia libre izateko.
Zerk erakarri zintuen horrenbeste neba-arreba horien bizitzatik edo berorien bizitzetako txataletatik?
Gehienbat, etxean barreiatuta aurkitu nituen argazki batzuek: hainbat eszenaratze dira, 50eko hamarkadako generoko pelikulak (westernak, zinema beltza, gerra zinema) errodajeakirudikatzen dituztenak, baina berehala ezagutu nituen bertan hiru neba-arrebak. Beraiek dira pelikula posible horietako protagonistak.
Antonioren marrazkien artean, egiaztatu nuen berak irudi horiek marrazteko eredu gisa erabili zituela, baina susmoa nuen hori ez zela helburu nagusia. Aditu batekin hitz egin nuenean eta marrazkiak erakutsi nizkionean, esan zidan sekula ez zuela halakorik ikusi, beste marrazkilari batzuek ez zutela horrelakorik egiten.
Nik beti izan dut susmoa batez ere ondo pasatzeko egiten zutena, fikzio horietan babesa aurkitzen zutela nolabait.
Nola deskribatuko zenuke labur pelikulako protagonistetako bakoitza, hots, Juanito, Rosita eta Antonio García?
Antonio, nagusia, komikilaria izan zen, batez ere abenturazko istorioena. Bere kabuz hasi zen, txikitan, urtebetez ibili ezinik utzi zuen istripu bat izan zuenean.
Rosita abeslari liriko eta pianista zen, eta gaztetan zaldun zoragarria izan zen. Diotenez, sarritan ikusten zuten auzoan zaldi gainean paseoan.
Juanito, txikia, zazpi bikainen zalea zen, petanka-jokalaria, txiste-kontalaria eta (bere hitzetan) "pelikulen begiratzailea".
Gustatuko zitzaizukeen ezagutu izana? Zer galdetuko zeniekeen, aukera eduki izan bazenu? Bere bizitzaren inguruko zein zalantza argitu nahi izango zenukeen?
Egia esan, ezagutu ditudala sentitzen dut, sentipen hori dut. Pertsonen inguruan asko jakin daiteke aurkitu ditudan bezalako materialen bitartez, eta atsegin dut gure arteko harremana horrelakoa izan izana.
Bizi izango balira, nik sekula ez nukeen pelikula hau egingo… Baina hilei galdetu ahal izan banie, pelikula egiteko baimena eskatzea gustatuko zitzaidakeen. Egia esan, horrek kezkatzen nau gehien.
Beren bizitzari buruzko zalantzei buruz, gustatzen zait, hein batean, irekita gelditzea.
Neba-arrebentzat garrantzitsuena sortze prozesua zela esaten duzu filmean, ez zutela "arrakastarik" bilatzen. Zer da zuretzat arrakasta sormenaren, kasu honetan zinemaren, esparruan?
Niretzat, egiten duzunarekin gustura egotearekin lotuta dago arrakasta sormenaren esparruan.
Baina pelikulan, esaten dudanean ez zirudiela arrakastaren bila ari zirenik, esan nahi dudana da ez duela ematen osperik edo dirurik bilatzen zutenik, baizik eta bere sormena lotuago zegoela prozesu pertsonalekin, eta nik bat egiten dut horrekin.
Nola bizi duzu, bestalde, sormen lan horren emaitza jendartean erakusteko prozesua?
Arraroa da… Ez dut asko maite jendearekikoak egitea, baina ezinbestekoa da honetan aritzeko. Beraz, alde onarekin gelditzen naiz, publikoa zure obren bidez hunkitu edo pentsatzen jartzearekin.
Atsegin handia ematen du jendeak erakustea zure lanak barnean gauzak mugitu dizkiola.
Garciatarren bizitzako txatalak bateratzeko obsesio moduko bat ageri da pelikulan. Lana bukatu eta artxiboa dohaintzan eman eta gero, amaitutzat eman duzu hiru pertsona horiekiko lotura? Nolakoa da horrenbeste urtetan zure arreta bereganatu duen zerbaitetik urruntzeko bidea?
Arnasa apur bat behar dudala uste dut. Oso harreman bizia izan dut, eta ondo etorriko zait, zinez, apur bat aldentzea. Filma pixka bat gainez eginda bukatu nuen, urruntzeko premiaz, eta ahal izan nuen moduan egin nuen. Batik bat, artxiboa bazter batean utzi behar nuen, orduak eta orduak eman baititu berarekin, eta atseden hartu behar nuen.
Orain, estreinarekin, filma gogora ekarri behar dut berriro horretaz hitz egiteko, eta uste dut beste toki batetik egiten dudala dagoeneko, beste distantzia batez. Gustuko dut modu berri honetan itzultzea, uste dut beharrezkoa dela prozesua ixteko.
Pelikulak Punto de Vista jaialdia irekiko du. Ezin estreina ederragorik irudikatu, ezta?
Oso jaialdi berezia da niretzat, nire gogokoena dela esatera ausartuko nintzateke ia; beraz, alde horretatik pozarren nago. Baina, egia esan behar badizut, pitin bat larrituta ere banago.
Oraingoz, ez naiz ohitzen jendearen aurrean hitz egitera, eta lehen aldiz horren areto handira irteteak larridura handia eragiten dit.
Zer etorkizun opa diozu "Los caballos mueren al amanecer" filmari?
Lehenik eta behin, jaialdietan ahalik eta biderik luzeena egitea gustatuko litzaidake, eta nazioarte mailako estreinaren bat izatea ere nahiko nuke.
Areto komertzialetan zabaltzea zaila izango da, baina espero dut gero bestelako espazio batzuetan ikusi ahal izatea eta ikusi nahi duten guztiengana iristea.
Baduzu beste lanik esku artean?
Hainbat gauza ditut buruan, baina hastapenetan dauden ideiak dira oraindik, eta nahiago dut apur bat itxaron, garatuago izan, beraiei buruz hitz egin aurretik.
CONTENIDO NO ENCONTRADO
Zure interesekoa izan daiteke
Umorez, musikaz eta Pablo Bergerrentzako Ohorezko Mikeldiaz abiatu da Zinebi
Zinebiren 67. edizioa Arriaga Antzokian hasi da, Bilboko errodajearen gorakadari, musika emanaldiei eta nobedadeen aurkezpenari keinu eginez. Hasierako saioan Euskal Film Laburren Sail Ofiziala proiektatu dute eta Pablo Berger zinemagile bilbotarrari Ohorezko Mikeldia eman diote.
Bost euskal film labur, Zinebiren Sail Ofizialean
Bea Lema, Aitor Gametxo, Ainhoa Ordoñez, Giulia Cosentino, Perla Sardella eta Maren Zubeldia eta Silvina Guglielmottiren azken lanak Bilboko Dokumentalen eta Film Laburren Nazioarteko Jaialdiak lehiatuko dira. Gaur hasi, eta hilaren 28an amaituko da 67. edizioa.
Jende-oste handi batez inguraturik eraikitako basoan
Gero eta luzeagoak dira filmen bukaerako kredituak, gero eta jende-multzo handiagoa baita ezinbesteko pelikula bat osatzeko. Are, Gaua filmean bezala, fantasiaren mugetan aritzen bagara.
“Lurdes Iriondo, ez gera alferrik pasako” dokumentala zinemetatik pasatuko da
Iruñean, Bilbon, Donostian eta Madrilen izango da ikusgai filma estreinaren egunean, azaroaren 14an, eta herriz herri erakutsiko dute gero: Tolosa, Lasarte, Basauri, Aramaio…
Paul Urkijo: "Euskal izaki mitologikoak modu eder eta epikoenean erakutsi nahi nituen"
Gaua filmean berritzen eta omentzen diren izaki eta kondaira mitologikoez mintzo zaigu Paul Urkijo, EITBrentzat primizian: Gaueko, Inguma, Mateo Txistu, Akerbeltz... Aita Barandiaranek jasotako objektu eta kondairak, sorginkeria uxatzeko erritualak, sorginkeriarekin lotutako esaldi eta elezaharrak... Urkijok euskal tradizioa arakatu du bere hirugarren film luzean. Haien errepasoa egin eta, konjurua oker esan zuen gizona hegaz nola jarri zuen ulertzeko trukoa argitu digu, esate baterako.
Paul Urkijo: “Txikitan jaso nituen gaueko istorio guztien multzo bat da ‘Gaua’”
Gaua pelikula epikoaren zuzendariak azaldu duenez, “Inkisizioak sortu zituen gezurrak hartu, geureganatu, elikatu eta haien kontra jaurtitzeko” egin dute filma. “Bide argitsutik joateko esaten digute, baina batzuetan bide horretatik aldendu behar zara, beldurrak eta iluntasuna zeharkatu, zoriontasunera eta askatasunera iristeko, nahi dugun modukoak izateko”. Arabar zuzendariak eta Iñake Irastorza, Ane Gabarain eta Elena Irureta aktoreek EITBren parte-hartzea duen ekoizpenaren zertzelada batzuk aletu dizkigute bideo esklusibo honetan. Filmatze “gogor eta luzearen” sekretu batzuk eman dizkigu Yune Nogueiras protagonistak ere: “Paulekin lan egiteko ametsa bete dut”.
“Gaua”n ez galtzeko koordenadak: pelikularen materiala primizian
Paul Urkijoren hirugarren film luzea ostiralean, hilak 14, iritsiko da zinema-aretoetara. Lehenago, Urkijok berak pelikularen gako batzuk eman dizkigu primizian, gauean murgiltzeko mapa modura erabil ditzagun.
"Singular" Alberto Gastesiren filma azaroaren 28an iritsiko da zinema aretoetara
Patricia Lopez Arnaiz eta Javier Rey dira Alberto Gastesi donostiar zinemagilearen (Gelditasuna ekaitzean, Argi gorriak) bigarren film luzearen protagonistak "Adimen artifizialaren mugak eta giza dolua aztertzen dituen zientzia-fikziozko thriller honek EITBren parte-hartzea du, eta azaroaren 28an iritsiko da Hegoaldeko zinema aretoetara, fantasiazko zinemaren Sitgeseko jaialdian estreinatu ondoren. Diana (Lopez Arnaiz) Adimen Artifizialean aditua da, eta udako etxe zaharrera joango da Martin senar ohiarekin elkartzeko, hamabi urtez elkar ikusi gabe egon eta gero. Hasierako giro ona hankaz gora jarriko du, baina, gertakari batek: Andrea batuko zaio bikoteari, bikotearen semea zenarekin antz misteriotsua duen mutikoa.
Omenaldia egin diote Jose Ramon Soroizi Legorretan
Maspalomas pelikula estreinatu dute larunbat honetan Legorretan (Gipuzkoa), eta Jose Ramon Soroiz omendu dute bertan, horren jaioterria baita. Filma ikusteaz gain, herritarrek aktorea aurrez aurre ikusteko eta entzuteko aukera izan dute.
“Deathstalker”ek irabazi du Fantasiazko eta Beldurrezko Zinemaren Asteko film luze onenaren saria
Donostiako zinema jaialdiaren 36. edizioaren palmaresa iragarri dute. "Olentzerori eskatu nion" Amaia San Sebastianen pelikulak irabazi du Euskal Film Labur Onenaren EITB Saria.