Mariana, Ariana, aretoetan espero zaituztegu
Samanta Schweblin, Gabriela Cabezón Cámara, Camila Sosa Villada, María Gainza, Selva Almada, Leila Guerriero, Ana María Shua, gehi, nola ez, Mariana Enriquez eta Ariana Harwicz. Kontu jakina bezain harritzeko moduko bat jarriko dizuet begi aurrean: Argentinako emakume idazleak gailurrean daude; beraiek eta ez beste inork ireki, urratu, zapaldu dute bidea. Ez zen bide samurra, munstroak zeuden, erne eta prest, ertzetan…
Bidegurutzeak bidegurutze, xendaren amaian gailurra zegoen, tontorra. Igo ziren haraino eta hor daude egun, Latinoamerikako eta mundu osoko literaturaren apurtzaileak, menderatzaile hutsak, Elurretakoa bezain erregina perilosak. Beraiek jarri izan dituzte baldintzak, beraiek markatu noranzkoa, beraiek estiloa ezarri, El huésped edo La hija única idatzi dituen Mexikoko Guadalupe Nettelen onespen eta konplizitatearekin. Zergatik? Markaz fuerakoa baita, nork ukatuko?
Aipatutako kreatura eme guztiek sorturiko unibertsoak aztoragarriak dira oso. Ez zara batere eroso sentitzen beren idatzietan sartzen zarenero. Zerbait ezezagunak (edo kontrakoa, okerragoa ere, oso ondo ezagutzen duzun horrek) erraietan zein burmuinean egiten dizu koska, urratu, erre, ziztatu. Sekula ez zaude lasai, trankil, bare, emakume horiek idatzitako orrialdeetan. Baina tentazio ilunenak garaitzeko modu bakarra bertan erortzea da; ederki zekien hori Oscar Wildek.
Ez da harritzekoa zinema beren lanen atezuan izatea. Zinemak jana, bazka, behar du etengabe, pelikulero. Zinema ehiztari aseezina da, eta badira zeluloide bihurtuko den ehiza horren eraikitzaile gisa ibiltzen direnak: futboleko klub handienek ere ez dauzkate zinemak dituen bezalako ikuskatzaile finak. Ezta pentsatu ere.
Ezinbestekoa zen. Noraezekoa. Baitezpadakoa. Berandu baino lehen, esploratzaile horiek aipatu autoreen lanari erreparatu behar. Erreparatu eta berandu baino lehen, nobela eta kontakizun horiek zinema bihurtzeko eskubideak erosi, ondo pagaturik.
Adibiderik nahi? Bi jarriko dizkizuet. Oso hurbilak, gainera. Ez duzue zertan penatu, luzatuko ditudan liburuak liburu-dendetan dituzue. Baita zuen etxe ondoko liburutegietan ere. Eta liburu horietatik sortutako pelikulak udazkena bukatu baino lehen izango dira pantailetan.
Ariana Harwiczek 2012an kaleratu zuen gurean Perder el juicio nobela garratz- garratza, arantzaduna, sosegurik eskaintzen ez diguna. Bertan, Rachel Cuskek bere A Life's Work: On Becoming a Mother (Un trabajo para toda la vida) saiakeran egin zuen bezala, ama izatearen dohainak eta alegrantziak jarri zituen dudatan. Nobelaren protagonista psikopata hutsa bilakatzen da (ez ahaztu, gutako batzuok psikopatak ditugu begiko, lagun eta bidelagun…) erditu eta gero. Pasako dira hilabeteak baina amatasunak eragindako ajeek (fisikoak, psikikoak) hor diraute, min emanez.
Martin Scorsesek berak izan zuen nobela latz eta goibel eta eder eta polemiko horren berri, segituan eraman baitzuten ingelesera. Excellent Cadaver izeneko ekoiztetxea duen Jennifer Lawrence aktoreari pasa zion egun gure kaleetako erakusleihoetan Mátame, amor izenburua hartu duen nobela, eta biak bat etorri: zinemara ekarri behar zuten. Ariana Harwiczen tragedia beldurrezko, tentsiozko, intrigazkoaren fotogrametako bertsioa Die My Love izenburupean estreinatu zen Cannesen, eta hilaren 25ean, 26an eta 27an izango da ikusgai Donostiako Zinemaldian, hortxe jasoko baitu Jenniferrek Donostia Saria.
Nolako pelikula den? Izugarria. Balenta, oldarkorra. Ezeri ez dio iskin egiten. Ez da harritzekoa, zuzendaria ezeri beldur ez dion Eskoziako emakume bat baita, Lynne Ramsay.
Mariana Enriquez iaioa da oso izenburuak asmatzen: Las cosas que perdimos en el fuego, Los peligros de fumar en la cama, Nuestra parte de la noche… Marianak izua du gogoko. Munstroak ere bai, baina ez ditu bere kontakizunak Karpatoetan edo Parisko katakonbetan kokatzen, baizik eta berak ezin hobeto ezagutzen dituen parajeetan, Argentinako hirietako karriketan. Ez du derrigorrezkoa giro ikaragarria sortzea. Ez, aberriak berak doan jartzen dio paisaia bere izu kontakizunetarako.
Mariana hartuko dugu hilaren 17an Donostian, badator gurera bere lanaz franko, luzez eta patxadaz berba egitera. Baita Laura Casabek pantailara egokitu duen La Virgen de la Tosquera-z ere. Ahoa bete hortz utziko zaituzte filmak, zeinak Carrie ekarriko dizuen bihotzera, zeinak David Lynchek zituen filmatzeko moduak begietara ekarriko ere…
La Virgen de la Tosquera filmak bi ipuin bero eta ero egokitu ditu, izen berekoa eta dardaraz uzten zaituen El carrito. Laura eta Marianaren filma gurean izango da azaroa hasi berritan…
Paperezkoa da askotan zinema. Eta zeluloidezkoak dirudite maiz liburuek…
Zure interesekoa izan daiteke
'Los domingos' eta Jose Ramon Soroiz garaile Forque sarietan, Goyen atarian
Donostian Urrezko Maskorra eskuratu ostean, Alauda Ruiz de Azuaren filmak irabazi du larunbat honetan fikziozko film luze onenaren saria. Patricia Lopez Arnaizek eta Soroizek eskuratu dituzte aktore onenen golardoak.
Ikusi primizian "Aro berria" filmaren sekuentzia bat
Irati Gorostidiren lehen film luzeak aipamen berezi bat jaso zuen Donostiako Zinemaldiko New Directors sailean, eta ostiralean, abenduak 12, zinema aretoetara iritsiko da. Primizian erakusten dizugun txatalean, Oliver Laxe zinemagilearen kolaborazio berezia agertzen da. Donostian, 1978an, hainbat langilek asanblea egingo dute, greba bat bideratzeko, baina azkenean ez dute adostasun nahikorik lortuko. Etsirik, aldaketa sozialerako irrika bizitza pertsonalera eramango dute, eta komunitate bat sortuko dute, mendialdean. EITBren parte-hartzea du filmak.
"One Battle After Another" nagusi, Urrezko Globoen izendapenetan
Paul Thomas Andersonen filma dago Hollywoodeko atzerriko prentsaren sarietako izendapenen zerrendaren buruan, eta Affeksjonsverdi, Sinners, Hamnet eta Frankenstein ere nabarmendu dira. Jacob Elordik bi sari lortzeko hautagai da: Frankenstein filmagatik bigarren mailako gizonezko aktore onenaren sailean, eta The Narrow Road to the Deep Northgatik, minisail bateko gizon protagonistaren atalean.
Galiziatik Euskal Herrira egindako zeharkaldia ikusarazten du Mikel Urdangarin abeslariak zuzendutako "Itsasora" filmak
Musikariak bere belaontzi zaharberritua ekartzeko laguntza eskatu zion Unai Basurko nabigatzaileari, eta negu betean egindako bidaia hori jorratzen du lanak. Urdangarinen filmak hasiera eman dio Mendifilm jaialdiaren 18. edizioari.
Hind neskatoak Herman “reichsmarschalla” gainditu
Ez dut uste erraturik nagoenik: Palestinak Israel gainditu du kontakizunean.
EITBren parte-hartzea duen Alberto Gastesiren "Singular" thrillerra zinema-aretoetan ikusgai dago
Filma Sitgesen estreinatu zen, eta Patricia Lopez Arnaiz eta Javier Rey ditu protagonista. Dianaren eta Martinen istorioa kontatzen du. Semea hil eta hamabi urtera, bikoteak lakuko bere etxe zaharrean berriz elkartzea erabakitzen du. Hildako semearen antza duen gazte enigmatiko bat etxean agertzen denean, antzinako sekretuak eta susmo berriak argitara ateratzen dira.
“Correct me if I’m wrong” film laburrak irabazi du Zinebiko Sari Nagusia
Hao Zhou txinatar zinemagilearen lan dokumentalak jaso du Bilboko Dokumentalen eta Film Laburren Nazioarteko Jaialdiko epaimahaiaren aintzatespen nagusia. Euskal film labur onenaren saria “Habana industrial” Ainhoa Ordoñezen lanak irabazi du, eta Aitor Gametxoren "Geratzen den hori" filmak Espainiako Film Labur Onenaren Sari Nagusia.
"Los domingos" eta "Maspalomas", Feroz sarietarako film izendapen gehien dituzten filmak
Los domingos, bederatzi izendapenekin, eta Maspalomas, zazpirekin, dira 2026ko Feroz sarietarako izendapen gehien jaso dituzten filmak.
Billy Wilderren 32 film emango ditu Tabakalerak 2026ko zinema programaren barruan
Tabakalerako 2026ko zinema denboraldi berria Donostia Kulturak, Donostiako Zinemaldiak, Euskadiko Filmategiak, Elías Querejeta Zine Eskolak eta Tabakalerak berak diseinatu dute, eta urtarrilaren 8an hasiko da.
Mendi Film, Bilboko nazioarteko mendi zinemaldiaren XVIII. edizioa
Euskalduna Jauregia izango da jaialdiaren kanpaleku nagusia eta abenduaren 5etik 14ra 55 film proiektatuko dira, horietatik 12 euskal ekoizpenak. Jaialdiaren irekiera ekitaldian Entre Juan y Juanito izango da ikusgai, Juanito Oiarzabali buruz Javier Alvarok zuzendu duen filma. Bestalde, iazko Mendi Film bekari esker sortutako Luis Arrietaren filma aurkeztuko da: Sustraiak.