'Sortzaileentzako plaza duina sortu behar da'
Jalgi Euskal Kulturaren Plaza Ibiltaria abian da, eta Aiaraldea Araba eta Bizkaiko hainbat udalerri hartzen dituen eskualdean du lehen geltokia. Maiatzaren 23tik 29ra, hausnarketarako, euskal kulturaren ikusgarritasun eta transmisioaz gogoeta egiteko, eta 65 kultur adierazpenez gozatzeko parada eskainiko du topaguneak.
Ahotseneak, Topaguneak, Bertsozale Elkarteak eta EHAZE Euskal Herriko Antzerkizale Elkarteak akuilatu eta bidean hainbat bidaide topatu dituen jaialdiak hausnarketarako bi saio eskainiko ditu Amurrion, maiatzaren 26an eta 27an. Saio monografikootan, “komunikazioa” eta “transmisioa” jorratuko dituzte, hurrenez hurren, aurkezpen eta mahai-inguruen bidez.
Halaber, Laudio, Amurrio, Urduña, Aiara, Orozko, Artziniega, Okondo, Arrankudiaga eta Arakaldo udalerriek hamaika kultur proposamen jarriko dituzte publikoaren eskura, “ohiko eta ezohiko leku eta ordutegietan, plaza berrietara zabaltzeko”: dantza (Elirale, Aiko…), arte plastikoak (Eider Eibar, Irantzu Lekue…), musika (Mikel Uraken, Joseba Tapia, Xabi Solano, Ruper Ordorika, Galder Izagirre…), ikus-entzunezkoak (Asier Altuna, Iratxe Fresneda…), bertsolaritza (Jon Maia, Miren Amuriza…), magia (Kidam magoa…), antzerkia (“Zerura eroria”, “Abeltxuriak”…), literatura (Katixa Agirre, Yolanda Arrieta, Maite Franko…).
Jon Agirresarobe Bertsozale Elkarteko kideak Jalgiri buruzko gure galderei erantzun die.
Bizimodua erabat aldatu zaigu, eta plaza ez da dagoeneko, agian, lehen bezala, denon bilgune… Plaza, sortzailearen eta ikus-entzulearen arteko elkargunea, non dago egun? Non bilatu behar du sortzaileak publikoarekiko harremana?
Plaza da oholtza, sortzaileak publikoari bere lana erakusteko lekua, eta aurrera begira ere hala izan behar luke. Euskal Herrian plazak indarra du oraindik, lekuaren arabera plaza aldatzen den arren, baina, oro har, badu ikusgarritasun arazoa, seguru asko, plaza txikia eta atomizatua delako.
XXI. mendeko kulturaren hiru gabezia nagusiak zerrendatu dituzue Jalgiren antolatzaileek: plaza falta, ikusgarri izateko beharra eta transmisiorik eza. Zer bidetan aurreratu daiteke eremu horietan?
Eragileen arteko elkarlanak lagundu dezake aurrerabideak sortzen; Jalgiren esperientziak, gogoetak batik bat, horretan lagunduko ahal du!
Sortzailearentzat plaza duina sortu behar da. Sormen lana erakusteko formula eta espazio arrakastatsuak behar ditugu euskal kulturgintzan.
Publikoa klabea da plaza duinak sortzerakoan, eta kulturak hedapena behar du publikoari irrika pizteko. Asko dago egiteko: euskal kulturari komunikabideetan eta sare sozialetan eskaintzen zaion tarteak handitu eta hobetu behar dira.
Gainera, transmisioan katebegiak galtzen ari gara, eta soka ez dadila gehiago eten: larria da gaur egungo gazteek aurreko bi generazioek euskal kulturan sortu dutenaren berri ez izatea. Transmisioa bermatzeko baldintzak zein diren adostea da asmoa.
Sorkuntza ugari eta kalitatezkoa dago Euskal Herrian, arteen eta kulturaren esparruan, baina ez da publiko zabalarengana iristen. Sortzaileek ez dute baliabiderik eskura interesdun izan litekeen publikoarengana iristeko edo ez dago hemen egiten denerako interesik? Zerk sortu du sormen lanaren eta publikoaren arteko amildegia?
Lotuta daude bi gaiak: euskal kulturak ez du espazio nabarmenik komunikabideetan eta sare sozialetan. Modu honetan, nekez piztuko dugu herritarren interesa.
Publikoak informaziorik ez badu, nekez sortuko da euskal kultura kontsumitzeko ohitura. Joan-etorriko lana da: komunikabideek ez ezik, kultur munduak ere aldatu behar du komunikatzeko modua, noski.
Izango dute jarraipenik komunikazioari eta transmisioari buruz egingo dituzuen jardunaldietan mahaigaineratzen diren hausnarketa eta proposamenek?
Hori da asmoa: adostasun gehien duten alorrei heltzea. Gogoetak aurrera begirakoa eta praktikoa izan behar du, erabilgarri egingo badugu. Martxan jartzeko moduko neurriak adostea da helburua.
Urtero Euskal Herriko eskualde batean egingo da jaialdia, auzolanean. Zergatik aukeratu duzue Aiaraldea lehen hau egiteko?
“Plaza ibiltaria” deitu diogu aldakorra izango delako. Euskalgintza indartsu dagoelako jo dugu Aiaraldera: komunikazio proiektu indartsua aurkitu dugu bertan.
Sormen jarduera osasuntsuaren erakusgarri, programa zabala aukeratu duzue. Zein ekitaldi azpimarratuko zenukete?
70 ekitaldietan aukeraketa egitea ez da lan samurra. Genero guztietako ekitaldiak daude, Aiaraldeko herri guztietan eta publiko askori zuzendutakoak.

Zure interesekoa izan daiteke
Pantxoa eta Peioren bigarren agur-kontzertua: 2027ko urtarrilaren 9an BECen!
Bikoteak bere ibilbideari amaiera emango dio bi kontzerturekin BEC!en: urtarrilaren 10ekorako sarrerak ordu gutxitan agortu ziren eta bigarrena iragarri dute orain: 2027ko urtarrilaren 9an.
“Muga-zerga” izan da aurtengo hitza Euskaltzaindiarentzat eta UZEIrentzat
“Atzerriko produktuei aduanan ezartzen zaien zerga” adiera duen izena aukeratu dute Akademiak eta UZEI terminologia eta lexikografia zentroak urteko hitz gisara. “Aduana-zerga” Euskaltziandiaren Hiztegiak jasotzen duen forma baliokidea “askoz gutxiagotan” erabili da.
Goya, Jasper Johns, Steve McQueen, Dan Flavin, Ruth Asawa eta Rosalind Nashashibi, euskal museoetan 2026an
San Telmo Museoak, Artiumek eta Guggenheim Bilbao Museoak datorren urteko programazioa aletu dute.
Gatiburen azken agurra, audientzian lider ETB1en
Musikarik, dantzarik eta festa girorik ez zen falta izan atzo bi ordu eta erdiz BECen. Talde bizkaitarra arrakastara eraman zuen 'Musturrek sartunde' kantuarekin amaitu zen askoren oroimenean iltzatuta geratu den kontzertua.
Milaka pertsonak azken agurra eman diote Robe Iniestari, Extremoduroko abeslariari, Plasencian
Ilara luzeak sortu dira Plasenciako kongresu jauregian, jarraitzaile asko bertaratu baitira musikariari agur esatera. Aurrerantzean, Robe Iniesta izena izango du eraikin horrek.
Urrezko domina eman dio Gipuzkoako Foru Aldundiak Lourdes Iriondo kantariari
Hilondoko aitortza egin dio Urnietako kantari, idazle eta irakasleari eta bere ahizpek jaso dute Foru Aldundiak emandako oroigarria. Ekitaldia omenaldi hunkigarri bilakatu da. Senide eta familiako kideekin batera, eta euskal kulturgintzaren ordezkaritza zabala bildu da.
Balenciaga museoa “josten duten eskuei” begira
Getariako Balenciaga Museoko Igor Uriak hamar urte eman ditu Cristobal Balenciaga jostun handiaren tailerretan lan egin zuten emakumeen lekukotzak eta objektuak biltzen: irudiak, dokumentuak, lanabesak... Paris, Madril, Bartzelona eta Donostian, 2.000 enplegatu izatera iritsi ziren, eta horietako batzuk Getariako museoan batu dira gaur.
Gaztelurrutia: “Bisitari fidelak edukitzea eta bi heren 45 urtez azpikoak izatea dira arrakastaren gakoetako bi”
2025eko Durangoko Azoka bukatu berritan, ETBri emandako lehen balorazioan pozik agertu da Beñat Gaztelurrutia Gerediaga Elkarteko kudeatzeailea. Jendetza ibili dela nabarmendu du, baina erosoa izan dela bai sartzea baita bertan zehar ibiltzea ere. 2026ko Azokak 5 egun izango dituela aurreratu du, eta etorkizuneko erroka kulturaren jaialdi gisa sendotzea izango dela esan du.
60 urteko ibilbidea “borobildu” du Durangoko Azokaren aurtengo edizioak
Lau eguneko topagune oparoa amaitutzat emateko, antolatzaileek aurtengo Azokaren arrakasta nabarmendu dute, baita egitasmoak urte osoan euskal kulturan duen garrantzia ere.
Gazaren aurkako genozidioa, oso presente Durangoko Azokako nobedadeetan
Idazle asko beren nobedadeak aurkezten ari dira egunotan euskal kulturaren plazan, eta horietako batzuek palestinar herriaren aurkako genozidioa jorratu dute, Ekialde Hurbilean gertatzen ari dena azaltzeko asmoz.