"Bizitza zabaltzeko gaitasuna" duen artea aldarrikatu dute Antzerkiaren Mundu Egunean
Urtero bezala, Antzerkiaren Mundu Eguna ospatuko da gaur, martxoaren 27arekin, mundu zabalean. Samiha Ayoub egiptoar aktoreak idatzi du aurten testua, eta jarraian irakur dezakezue:
Nire lagun guztiei, mundu osoko antzerkilariei:
Antzerkiaren Mundu Egunean idazten dizuet mezu hau eta, zuekin mintzatzeagatik pozez gainezka sentitzen banaiz ere, nire izaeraren zuntz bakoitzak dardara egiten du guk denok –antzerkiko eta antzerkitik kanpoko artistek– munduaren egungo egoera honetan ditugun presio latzengatik eta sentimendu nahasiengatik. Ezegonkortasuna gure mundua pairatzen ari den istilu, gerra eta hondamendi naturalen ondorio zuzena da, eragin suntsitzaileak izan dituztenak alde materialean ez ezik baita alde espiritualean eta gure bake psikologikoan ere.
Gaur, zuekin hizketan ari naizela, sentitzen dut mundua eraldatu egin dela; orain, uharte isolatuak baino ez daudela, edo zerumuga lainotsu batean ihesi doazen ontziak, bakoitzak bere belak zabalik dituelarik, lemazainik gabe nabigatuz zerumugan bidea erakuts diezaiokeen ezer ikusi gabe; eta, hala eta guztiz ere, nabigatzen jarraitzen du portu seguru batera iristeko esperantzarekin, itsaso zakartu baten erdian noraezean ibili ondoren abegi egin diezaion.
Gure mundua inoiz ez da egon gaur bezain estuki konektaturik, baina, aldi berean, inoiz ez da izan gaur egun baino disonanteagoa eta elkarrengandik aldenduagoa. Horretan datza gure mundu garaikideak dakarkigun paradoxa dramatikoa. Nahiz eta konbergentzia denon begien aurrean egon –bai, behintzat, albisteek nola zirkulatzen duten eta komunikazio modernoek muga geografikoetako hesiak nola suntsitu dituzten aintzat hartuz gero–, mundu honek ikusten dituen gatazka eta tentsioek pertzepzio logikoaren mugak gainditu dituzte eta, itxurazko konbergentzia horren erdian, funtsezko dibergentzia bat sortu dute, gizadiaren benetako esentziatik aldentzen gaituena bere formarik sinpleenean.
Antzerkia, bere jatorrizko esentzian, gizakiaren ekintza hutsa da, gizadiaren benetako esentzian oinarritzen dena, hau da, bizitzan. Konstantin Stanislavski aitzindari handiaren hitzetan: «Ez etorri antzokira oinetan lokatza duzula. Utzi hautsa eta zikinkeria kanpoan. Astindu zure kezkak, zure liskarrak, zure zailtasunak, zure soingainekoa, alegia, zure bizitza hondatu eta zure arreta artetik desbideratzen duten gauza guztiak, atarian». Agertokira igotzen garenean, barnean bizitza bat daramagu pertsona batentzat, baina bizitza horrek ahalmen handia du zatitzeko eta ugaltzeko, mundu honetan beste bizitza batzuk barreiatzeko, eta, horrela, biziberritu egiten da, loratu, eta bere lurrina beste batzuenarekin nahastu.
Antzerkigile, zuzendari, aktore, eszenografo, poeta, musikari, koreografo eta teknikariok –gu guztiok salbuespenik gabe– antzerkian egiten duguna da agertokira igo aurretik existitzen ez zen bizitza bat sortzea. Bizitza horrek merezi du eutsiko dion esku maitekor bat, besarkatuko duen bular samur bat, zainduko duen bihotz onbera bat, eta aurrera egiteko arrazoiak emango dizkion adimen zentzudun bat.
Ez naiz esajeratzen ari esaten dudanean agertokian sortzen duguna bizitza bera dela, eta ezerezetik sortzen dugula, ilunpetan diz-diz egiten duen txingar bat bezala, gauaren iluntasuna argituz eta hoztasuna berotuz. Geuk ematen diogu bizitzari bere distira. Geuk haragiztatzen dugu. Geuk egiten dugu kartsu eta esanguratsu, eta geu gara bizitza ulertzeko arrazoiak. Geuk erabiltzen dugu artearen argia ezjakintasunaren eta estremismoaren iluntasunari aurre egiteko. Geuk besarkatzen dugu bizitzaren doktrina, mundu honetan bizitza zabal dadin. Horregatik, gure ahalegina, denbora, izerdia, malkoak, odola eta nerbioak erabiltzen ditugu, egin beharreko guztia egiten dugu mezu zintzo hau ezagutarazteko, egiaren, ontasunaren eta edertasunaren balioak defendatuz, eta bizitzak bizitzea merezi duela sinetsiz.
Gaur zuekin mintzo naiz; ez, baina, berriketan aritzeko, ezta antzerkia –arte guztien ama dena– bere mundu-egunean ospatzeko ere. Aitzitik, gonbidatzen zaituztet gu guztiok elkarturik egotera, eskuz esku eta sorbaldaz sorbalda, eta gure indar guztiekin oihu egitera, antzokietako agertokietan egin ohi dugun bezala, horrela gure hitzek mundu osoaren kontzientzia iratzarri eta bakoitzak bere barnean bila dezan giza esentzia galdua, alegia, gizatasun askea, tolerantea, maitekorra, sinpatikoa, atsegina eta abegikorra. Baztertu ezazue irudi zital hura, basakeriaz, arrazakeriaz, gatazka odoltsuz, aldebakarreko pentsamenduz eta estremismoz osatua. Gizakia milaka urtean ibili da lur honen gainean eta zeru honen azpian, eta aurrera jarraituko du. Beraz, atera ditzagun oinak gerren eta gatazka odoltsuen lokatzetik; utzi ditzagun lazkeriok agertokiko atarian. Agian, gure gizatasuna –zalantzaren lanbro artean dagoena– berriro ere ziurtasun kategoriko bat izango zaigu, harro egon gaitezen denok gizaki izateaz eta gizatasunean senide izateaz.
Eginkizun bat dugu antzerkigileok, lehen aktorea lehen aldiz lehen agertokian aritu zenetik argiaren zuzia daramagunok. Abangoardian egon behar dugu itsusi, odoltsu eta anker denari aurre egiteko orduan. Eder, garbi eta gizatiar denarekin egin behar diogu aurre. Geuk dugu, eta ez beste inork, bizitza zabaltzeko gaitasuna. Zabal dezagun guztiok batera mundu bakar baten eta gizadi bakar baten alde.
Samiha Ayoub
*Asier Larrinaga EITBko Euskara Zerbitzuko buruak euskaratu du testua
Zure interesekoa izan daiteke
Arriagak kontzertua eta antzerki ibilbideak eskainiko dizkio izena eman zion konpositoreari
2026ko urtarrilaren 17an Juan Crisostomo de Arriaga konpositorearen heriotza goiztiarraren (19 urte zituela hil zen) 200 urte beteko direla eta, haren izena daraman Bilboko antzokiak proposamen bikoitza egingo du. Urtarrilaren 17an, La Ritirata Josetxu Obregón bilbotar musikariak zuzendutako orkestrak Arriaga y el eco de su tiempo kontzertua eskainiko du, eta urtarrilaren 10ean eta 24an, eta otsailaren 1ean, goizez, Koldo Olabarrik eta Ainhoa Etxebarria aktoreek prestatutako antzerki ibilbideak izango dira. Kontzerturako sarrerak 26 eta 52 euro bitarteko prezioan eros daitezke, eta ibilbideetakoak 15 euroan.
"Muro de piedra" antzezlanak inauguratuko du Pabellon 6ko Gazte Konpainiaren espazio berria, Bilbon
Bilboko udal antzoki berrian ikusiko den lehen antzezlana "oroitzapen baten historia da". Torremolinoseko Pasaje Begoña kalezulo txikian, polizia-sarekada masibo bat egin zuten errepresio frankistatik ezkutuan askatasunez bizitzen saiatzen ari zirenen kontra, 1971an. Markel Hernandezen testua Aritz Castillok, Nora Urdanpilletak, Nerea Sanzek, Pino de Pablosek, Markel Urrestarazuk eta Arnatz Puertasek zuzendu, sortu eta interpretatu dute, talde lanean. Guk Sanzekin eta Castillorekin hitz egin dugu. Emanaldiak azaroaren 6tik 23ra egingo dituzte, ostegunetik igandera.
“Dena egiteke dago”tik “Dena eginda dago”ra arteko tentsioan mugituko da “Ikimilikiliklik Vol.2” lan berria
Edurne Azkarate zuzendari artistikoaren gidaritzapean, Loraldia festibalaren ikuskizun berriak Laboa, Artze anaien eta Zumetaren jatorrizko lanaren espiritu esperimental eta abangoardiazkoa berpiztu nahi du musika, poesia, dramaturgia eta zuzeneko ikus-entzunezkoen bidez.
Ximun Fuchs: "Arkeologia antzerkiaren metafora da, arrasto humanoekin istorioak kontatzen ditugu"
Artedrama eta Axut konpainiek "Nor naizen baneki" antzezlana estreinatuko dute ostiral honetan, urriak 17, Luhuson. Harkaitz Canok eta Ximun Fuchsek idatzi dute, eta azken horrek zuzendu du. "Ez ote da antzerkia barne indusketarako tresnarik onena?", galdetzen dute antzezlanaren arduradunek.
Calixto Bieitok bere Rikardo III. "itxuragabe eta makiavelikoa" erakutsiko du Arriagan
Arriaga Antzokiak "La maldad de Ricardo III" antzezlana taularatuko du, Joaquín Furriel protagonista duen lana.
"The Rocky Horror Show" musikala, Arriagan
Richard O'Brienen musikala Londreseko ekoizpenarekin iritsiko da Bilbora, jatorrizko bertsioan, euskarazko eta gaztelaniazko gainidatziekin. Urriaren 8tik 12ra izango da ikusgai.
Lauza horiko bidea Bilbora iritsi da
Euskalduna Bilbaok Andrew Lloyd Webberren musikalaren bertsio berri bat aurkeztuko du, abenduaren 23tik aurrera. Urtarrilaren 6ra arte egongo da ikusgai.
Pabellon 6 bota eta berritu aurreko azken emanaldia egin dute
14 urteren ondoren eta 2.200 ikuskizun ingururen ostean, Bilboko Pabellon 6 antzokia bota egingo dute, baina berreraikitzeko izango da. Urriaren 5ean, igandean, eskaini dute azken emanaldia. Bertan sarritan antzeztutako Ay, Carmela lana aukeratu dute etapa bati agur esateko.
Ados Teatroak bakardadeari helduko dio “52 hertz” antzezlan berrian
Jose Antonio Vitoriak eta Garbi Losadak gizarte isolamenduari buruz idatzi duten lana urriaren 3an eta 4an, euskaraz, eta urriaren 5ean, gaztelaniaz, taularatuko dute estreinakoz.
Erriberriko antzerki jaialdia
Nafarroako konpainiekin topaketa.