Autopublikazioa: goraldian dagoen fenomenoa
Zenbatetan ukatu dituzten argitaletxeek gerora arrakasta izugarria izan duten liburuak. Best-seller bat idatzi duten zenbat autore hartu dituzten hala moduzko idazletzat argitaletxe horiek eurek. Ugari. Agian, horregatik izango da gero eta artista gehiagok autopublikazio eta autoediziora jotzen dutela eta ez literatura ekoizteko bide tradizionaletara.
Armando Roderak, ingelesera itzulitako Estatuko lehen idazle autopublikatuak, argitaletxe baten ateak jo zituen bakarkako ibilbidea hasi baino lehen. “Zenbait agentzia eta argitaletxerekin hitz egin nuen orduan [2014] idatzita neuzkan bi lanei buruz eta, arrakastatsuak izan zitezkeela esan arren, ez zuten argitaratzeko erabakirik hartu”. Egun, Roderak hamar liburu autopublikatu ditu eta Amazon plataforman gehien saltzen duten espainiar idazleetako bat da.
Hala ere, argitaletxeek kaleratzeko aukera baztertu edo argitaratzeko erabakirik hartu ez izana ez dira izaten autopublikatzeko arrazoi bakarrak. Nerea Vara Tentaciones Peligrosas eta Placeres Violentos liburuen idazleak Nova Casa Editorialekin publikatu zituen bere lanetako bi. Liburu-dendetan ikusi nahi zituen bere liburuak. Baina: “Ni nengoen argitaletxearekin, liburuak gehiago zeuden Latinoamerikan hemen baino. Bai, eska zenezakeen, baina liburu-denda batean sartu eta ez nuen ikusten. Beraz, kontratua bertan behera utzi nuen, eta orain nik autopublikatzen ditut”.
Mónica García Saiz Amor Enredadoren autoreak kontratua bertan behera uztea erabaki zuen argitaletxearen kudeaketa txarraren ondorioz. Ez zituzten publikazio epeak betetzen, ezta agindutako baldintzak ere. “Liburua abenduan kaleratuko zela esaten zuten, baina gero, ezer esan ez eta, azkenean, liburua ez zuten kaleratzen. Gero, digitalean bakarrik kaleratu zuten, kontratua digitalerako eta papererako izan arren… Sei hilabete pasatu ziren paperean atera zutenerako, eta Amazonen soilik. Azkenean, kontratua bertan behera uztea erabaki nuen”.

Armando Rodera. Argazkia: Armando Rodera
Egile bakoitzaren erabakia
Argitaletxeetan sartzea zaila da oso. Idazten duten pertsona guztiek ez dute haien arreta piztea lortzen. Ez bakarrik argitaletxe bakoitzak ildo propioa duelako, baizik eta ezinezkoa delako argitaletxe batek autopublikazioaren munduak eskaintzen dituen liburu guztiak argitaratzea. Elkar argitaletxeak, adibidez, liburuak oinarrizko kalitatea izatea eskatzen du, interes publikoa piztea eta euskaraz idatzita egotea.
Era berean, argitaletxeek autopublikazioak ematen ez dituen plusak eskaintzen dituzte: edizio gastuak, promozioarekin eta zabalkundearekin zerikusia duen guztia, etab. “Argitaletxea prozesu osoaz arduratzen da, ediziotik salmentara bitartekoa, editatu berak egiten du eta gainerakoaz beste egitura batzuk arduratzen dira, baina betiere argitaletxearen kontrolpean”, azaldu du Elkarreko Joan Mari Larrartek. “Gero, egile bakoitzak erabaki behar du laguntza hori izan nahi duen edo nahiago duen berak egin guztia”.
Digitalaren utopia
Autopublikazioa betidanik existitu baldin bada ere, fenomeno hau nabarmen hazi da teknologia berrien agerpenarekin eta hauek eskaintzen dituzten erraztasunekin. Autoedizio digitala ahalbidetu zuen lehenengo plataformetako bat Amazonek 2007. urtean sortu zuena izan zen. Plataforma horri esker, edozeinek igo zezakeen bere liburuaren edizio digitala, betiere obraren gaineko eskubideak izanez gero.
Hain zuzen ere, Armando Rodera izan zen espainiar idazleen artean Amazonen autopublikatzeko pausoa eman zuen lehenengoetarikoa. “Amazonen publikatzera arriskatu nintzen inork ezagutzen ez zuenean, eta ondo atera zitzaidan”, azaldu du harro. “Zorionez, garairako utopikoa zirudien proiektu digital batekiko interesa zuen jende askoren laguntza jaso nuen, sektorea ezagututa ia suizida bazen ere, baina milaka irakurlerengana iristeko aukera eman zidan”.
2006an, Amazonek plataforma propioa sortu baino urtebete lehenago, Wattpad agertu zen. Idazleei liburuak partekatzeko aukera ematen zien, eta ematen die, inolako baldintza eta gasturik gabe. 2009ko otsailean, Wattpadek 17.000 liburu elektroniko jarri zituen erabiltzaile guztientzat eskuragarri. Urte bereko ekainerako, bost milioi deskarga baino gehiago izan zituen.
Nerea Varak eta Mónica García Saizek idazteko leku perfektua aurkitu zuten Wattpaden. Ez zuten ezer espero hainbat herrialdetan milioika erabiltzaile zituzten plataforma batetik. Bien helburu nagusia partekatzea zen, besterik gabe. García Saizek idazlea izan nahi zuela noiz erabaki zuen gogoratzen du oraindik: “Egun batean, neska batek komentarioetan idatzi zidan istorioa asko gustatu zitzaiola, eta ea zergatik ez nuen horretan lan egiten galdetu zidan. Orduan esan nion neure buruari: zergatik ez?”.

Nerea Vara. Argazkia: Nerea Vara
Ortzi-mugak zabaldu
Idazten dena partekatzeak ez du ezertarako balio inork ez badu irakurtzen. Sare sozialek garrantzi berezia dute zentzu honetan, merkatu zabala eskaintzen baitute. Nerea Vararentzat ezinbesteko tresna dira: “Irabazten dudan diruaren zati bat ordaindutako publizitatean inbertitzen dut Instagramen, Facebooken… jendearengana heltzeko; izan ere, zure kontuan bakarrik egiten baldin baduzu, jada ezagutzen zaituzten pertsonengana helduko zara. Gauza da ezagutzen ez zaituztenengana heltzea”.
Armando Roderak ere sare sozialen beharra izan zuen publiko handiago batera heltzeko. “Sare sozialak oso garrantzitsuak izan ziren hasi nintzenean, eta marketin estrategiak zehaztu nituen nire lanak online promozionatzeko”. Aurretik zeukan blogaz gain (www.armandorodera.com), fanpage bat eta autore orrialde bat sortu zituen Facebooken, Youtuberako Booktrailer bat eta kontu pertsonala Twitterren eta Instagramen.
Ezagutzen ez dena
Autopublikazioak autoreei eskaintzen dizkien onura guztien artean, bi nabarmentzen dira: egileak lanaren gainean dituen kontrol eta eskubideak, eta konpentsazio ekonomikoa. Argitaletxeetan irabazi-marjina % 7 eta % 15 bitartekoa da, eta autopublikazioan % 70ekoa izan daiteke. Gainera, autopublikazioan ordainketak hilero jasotzen dira; argitaletxeetan, aldiz, urtero.
Autopublikazioa, baina, korapilatsua ere izan daiteke. Argitaletxeak, erakunde bitartekari gisa, artistek liburu-dendetan, liburu-sinaduretan eta azoketan lekua izateaz arduratzen dira. Autopublikazioan artistak berak aztertu behar du norekin harremanetan jarri, nora joan, nola... “Hori da azkenean autoedizioak ematen ez dizuna. Autoedizioan dena zuk egin behar duzu”, azaldu du Mónica García Saizek.
Era berean, online merkatuan ikusgarritasuna lortzea oso zaila izan daiteke autopublikatu duten pertsonentzat; are gehiago, egun dauden hedabide eta ikus-entzunezkoen eskaintza ikusita. Horregatik da hain garrantzitsua promozioa eta literaturaren munduan izena sortzea. Hala laburbildu du Roderak: “Ezagutzen ez dena saltzeko zaila da, eta ospetsua ez bazara edo aitortza handia ez baduzu, gailentzeko zailtasunak agerikoak izango dira”.

Mónica García Saiz. Argazkia: Mónica García Saiz
Lehia, gero eta handiagoa
Liburu autopublikatuen kopurua hazi den heinean, autopublikazioa nahiago duten autoreen kopurua ere hazi da. Ondorioz, orain lehia handiagoa da gremioan, eta, beraz, bidea zabaltzeko zailtasuna ere handiagoa da. “Ni hasi nintzenean, idazle asko zeuden, baino ez egun dauden beste. Eta ni baino lehen hasi zenak errazago izan zuen aukeratzeko hainbeste ez zegoelako”, esan du Nerea Varak.
Vararen ustez, gainera, “dena dago idatzita”, eta horrek gehiago zailtzen du nabarmentzea. “Hitzez hitz, dena dago idatzita jada. Beraz, zure modura egin dezakezu, zure ukitua emanda”, azaldu du. García Saizek, bere aldetik, zoriaren garrantzia azpimarratu du: “Nik uste dut momentu egokian heldu behar dela, une horretan atera deitu, istorio jakin baten bila dabiltzala harrapatu eta nahi duten istorioa justu zuk ematea”. Eta irakurleei ez ezik, baita argitaletxeei ere. Merkatuari, orokorrean.
Roderak argi dauka: “Lana ona bada, lehenago edo geroago bere publikoa izango du”.
Zure interesekoa izan daiteke
Zestoako kasuari buruz gizarte-zerbitzuek egindako txostena "ez zen zuzena", Arartekoaren teknikari baten arabera
Zestoako sei herritarren aurka atzo abiatutako epaiketaren bigarren saioan deklaratu du Herriaren Defendatzailea erakundeko langileak, defentsaren lekuko gisa.
Kirola, musika eta lan gogorra: 110 urteko Isabel donostiarraren sekretua
Isabel Etxeberriak, 110 urterekin, pianoa jotzen jarraitzen du, arratsaldero, Bartzelonako bere etxean. Betidanik egin izan du kirola, eta gaur egun ere oso bizimodu aktiboa duela kontatu digu. Bere iritziz, sasoiz zahartzeko, garrantzitsuagoa da maitasuna kontu materialak baino.
Eider Gotxi (Guggenheim Urdaibai Stop): "Herritarron lanari esker lortu da Guggenheim Urdaibai proiektua bertan behera geratzea"
Guggenheim Urdaibai egitasmoa behin betiko bertan behera gelditu eta biharamunean, erakundeen jarrera "zurrun eta inposatzailearen aurrean" herria garaile atera dela azpimarratu du Eider Gotxi Guggenheim Urdaibai Stop plataformaren bozeramaileak. Garaipena jai giroan ospatzeko otsailaren 7rako Gernikan antolatu duten ospakizunean parte hartzeko deia egin die herritarrei. Bestalde, Gotxik ohartarazi du plataformaren bidea ez dela bukatzen eta ontziola Muruetatik ateratzea izango dela hurrengo erronka.
Gutxienez 11 kilometroko auto-ilarak AP-8an, Irunen, eta kamioiak ezin dira Biriatuko mugan zehar pasa
AP-8an, gutxienez 11 kilometroko auto-ilarak daude Irun parean, Baionarako noranzkoan, eta 0 kilometroan kamioientzako trafikoa arautzeko neurri bereziak aktibatu dira. Ibilgailu astunen murrizketak 05:00etatik 20:00etara egongo dira indarrean.
ETB ON aurkeztu dute, EITBren telebista plataforma digital berria
ETB ON plataforman zuzenekoen eskaintza handia eta EITB Taldearen edukirik onenak klik bakar batean topatuko ditu erabiltzaileak, nahi duen unean eta moduan ikusteko. Teknologia berri bat ardatz hartuta, Nahieran plataforma historikoa birformulatu eta etorkizunera begira jarri du EITBk.
Gernika, Bermeo eta Mundakako herri plataformek Busturialdea-Urdaibairako plan estrategikoa kritikatu dute
Ez daude ados Eusko Jaurlaritzak eta Bizkaiko Foru Aldundiak eskualderako egin duten inbertsio planarekin. Eskualdea zahartzen ari dela diote, gazteak kanpora joaten ari direlako ez dutelako bertan lan egin eta bizitzeko aukerarik. Beraz, lehendabizi enplegua eta etxebizitza planak behar direla diote.
Urdaibaiko Guggenheim museoa baztertu dute, proiektua iragarri eta 17 urtera
Bi urteko azterketa eta hamaika eztabaidaren ondoren, Urdaibaiko Guggenheim proiektua baztertzearen erabakia hartu du Patronatuak. Orain hilabete, Elixabete Etxanobe Bizkaiko ahaldun nagusiak azaldu zuen luze joko zuela museoa eraikitzeko lurrak garbitzea, bai eta egitasmoaren aurkako salaketak epaitegietan argitzea ere. Eta kalean proiektuak kritika andana jaso izan du talde ekologisten eta herritarren aldetik.
Guggenheim Urdaibai egitasmoa behin betiko baztertu du museoko Patronatuak
Arratsaldean egindako bileran aho batez hartu dute azken erabakia, proiektuaren bideragarritasun faltagatik. Egitasmoa aurrera eramateko zailtasun handiena Murueta ontziola dagoen lur zatiaren egoera juridikoa dela jakinarazi du Elixabete Etxanobe diputatu nagusiak.
163 postuk eta hogei bat jarduerak girotuko dute Donostiako San Tomas azoka
Datorren igandean, Gipuzkoako hiriburuan izango den azokara hurbilduko direnek, salmenta postuez gozatzeaz gain, gustu eta adin guztietarako jardueretan parte hartu ahal izango dute.
Entzute prozesuak islatzen du Guggenheim Museoa Urdaibain zabaltzerik "ez" dela nahi, baina eskualdeko garapenari begi onez begiratzen zaiola utzi du agerian
Herritarren artean entzute-prozesua gidatu duen Agirre Lehendakaria Centerrek azaldu duenez, "hasierako narratiba" horien zati handi bat "beste joera bat" hartu du hilabeteetan zehar. Izan ere, Urdaibaiko Guggenheimen aurkako iritziak jaso dira, baina baita eskualdearen garapenaren aldeko jarrerak ere.