Fernando Bernues: "Nozioen eta emozioen antzerkia interesatzen zait"
Istiluen kontrako polizia bat eta polizia indarkeriaren biktima bat, afari informal batean. Hori du abiapuntu El rey tuerto Tanttaka eta In Extremis Teatro konpainiek ostiralean (urtarrilak 28, 20:00), Gayarre Iruñeko antzokian estreinatuko duten antzezlanak.
Bi konpainien arteko koprodukzioa, "umore beltzaren ukituak dituen komedia soziala", Marc Crehuet kataluniar antzerkigileak idatzi, eta 2013an estreinatu zuten, eta bertsio berri honetan Fernando Bernues dabil zuzendari eta Txori García Uriz, Iratxe García Uriz, Leire Ruiz, Oier Zuñiga eta Ion Barbarin antzezle taldean.
Bernuesekin hitz egin dugu udazkenetik aurrera euskaraz ere ikusi ahalko den antzezlan honi buruz.
Zerk eman zizuen arreta jatorrizko antzezlanetik zuen bertsioa egitea erabakitzeko?
Lehen unetik liluratu eta harrapatu gintuen, komedia beltz oso garratz, garaikide eta harrigarria delako, tentsio egoera izugarria sortzen duena. Gidoiaren sigi-saga guztien ondorioz, gertakari guztien dinamikak pertsonaia guztiak durduzatzen ditu.
Funtzioak ahalmen handia du gure iruditeria komun sozial eta politikoarekin bat egiteko, umore dirdiratsu eta garratza du, eta pertsonaietako batzuen bizitzan tragedia existentzial moduko bat da.
Ertz asko dituen antzezlana da.
Zein neurritan egokitzen zaio "El rey tuerto"ren zuen bertsioa jatorrizko bertsioari edo haren zinemarako egokitzapenari?
Begirune handiz jokatu dugu testuarekin, hori baita ezagun zaiguna. Marc Crehuetek berak antzezlana zuzendu zuen, baita pelikula ere, baina ez dugu ikusi ez bata ez bestea.
Testua, ostera, ondo ezagutzen dugu, eta den bezala errespetatu dugu, nahiz eta ia oharkabean pasatzen den anekdotaren bat gehitu dugun.
Antzezlana komedia bat da. Zure ustez, arriskua dago umoreak hainbat gai desaktibatzeko edo horiei garrantzia kentzeko edo, aitzitik, umoreak bestela jende jakin batengana iritsiko ez liratekeen mezuak helarazteko balio du?
Esaten duzun bezala, aho biko ezpata da umorea. Nire ustez, hausnarketak desaktiba litzake, baina baita, ironiaren bidez, aktibatu ere.
Kasu honetan, funtzioak asko du komedia garratzetik, baina bidea zabaltzen joaten da gertaera askoz gogorragoak, hausnarketa askoz existentzialagoak eta diskurtso politiko askoz sendoagoak emateko.
Zentzu horretan, gustatzen zaidana da pertsonaiak beti kontraesanez beteta daudela.
Nola urruntzen da lana arketipotik? Nola ematen zaie sakontasuna horren markatuta dauden pertsonaiei benetakoak emateko eta, horrela, hausnarketak pizteko ahalmena izateko?
Hainbat modutara egiten duela uste dut. Egia da testuak oso egoera indartsua aurkezten duela hasieran, tentsio handikoa eta komedia beltzerako oso egokia, gertakari mingarri bat baitu abiapuntu.
Hala ere, testua ez da gertakari horretan gelditzen, eta haratago iristen da: jirabira narratibo ugariek ikuslea ezustean harrapatzen dute, eta oso gauza interesgarria egiten du: pertsonaiek kontraesanak izatea lortzen du. Horrek ematen dizkio testuari ñabardurak eta gizatasuna, eta horri esker ez dugu ikusten horietako bakoitzaren arketipoak soilik.
Zer gustatuko litzaizuke buruan eramatea "El rey tuerto" ikusi eta gero antzokitik irteten denak?
Nire ustez, fikzioak orokorrean eta antzerkiak bereziki besteren tokian jartzeko balio du, gure sineste sendoetako batzuen inguruan zalantzak sortzeko eta ikusteko bakoitzaren inguruabarrek bizitza modu askotakoa izatea eragiten dutela.
Beti esaten dut nozioen eta emozioen antzerkia interesatzen zaidala, non ideiek eta sentimenduek eskua eman diezaioketen elkarri. Uste dut horretarako dela artea.
Nahiko nuke testuak eskaintzen dituen galderei buruz hitz egiten jarraitzeko gogoa izatea.
Antzezlana euskaraz emateko asmoa ere baduzue. Noiz ikusi ahalko dugu "El rey tuerto" euskaraz?
Bai, euskaraz eta gaztelaniaz egingo da. Euskarazko bertsioa urriaren 15ean estreinatuko da Beran, eta agertoki askotatik jarraitzea gustatuko litzaidake.
Albiste gehiago antzerkia
Bill Murray aktorea, Arriagan
"New worlds" ikuskizuna taularatu du bart estatubatuar aktoreak Jan Vogler biolontxelistarekin, Mira Wang biolinistarekin eta Vanessa Pérez pianistarekin.
Euskal arte eszenikoak esku hutsik irten dira Gayarretik
Max saria eramateko sei aukera zeuzkaten euskal arte eszenikoek bart, Gayarren egin den Max sarien banaketa ekitaldian. Ignacio Aranguren eta Vicente Galbete Navarro Villoslada Iruñeko institutuko antzerki irakasleek soilik lortu dute golardoa.
Sei Max sari jokoan, agertoki ezin hobean
Gayarre Iruñeko antzokiak arte eszenikoen Espainiako sarien gala hartuko du astelehenarekin; euskal ordezkariek sei izendapen dituzte guztira.
Bilboko Kalealdiak 59 ikuskizun eskainiko ditu ekainaren 30etik uztailaren 5era
Casilda Iturrizar parkea, Arriagako plaza, Areatza eta EHUren Bizkaia Aretoa izango dira kale antzerkiko doako jaialdiaren aurtengo agertokiak.
'Carrer 024' Sol Picó kataluniar konpainiaren lanak irekiko du Kaldearte
Kaleko arteen nazioarteko Gasteizko jaialdiak 70 ikuskizun eskainiko ditu asteburu honetan.
Dena prest Gayarre antzokian, astelehenean Max Sarien gala hartzeko
Natalia Huarte nafar aktoreak gidatuko du Espainiako arte eszenikoen sarien gala, astelehenean, eta María Álvarez, Ana Berrade, Ángel García Moreno, Javier Ibáñez, Marta Juániz, Ane Sagüés, Joli Pascualena, Oier Zuñiga, Gorka Urbizu eta Aurora Beltran ere arituko dira.
'Mamma Mia!' musikala Bilbora iritsiko da Aste Nagusian
Madrilen 800.000 pertsona baino gehiago liluratu ondoren, musikala Arriagara itzuliko da abuztuaren 14tik irailaren 21era.
Erriberriko Antzerki Jaialdiak 27 konpainiaren 40 emanaldi eskainiko ditu
Jaialdiaren 26. edizioa uztailaren 18tik abuztuaren 3ra egingo dute, eta musika, dantza, zirkua, clownak, performancea eta antzerkia bildu ditu programan.
"Shostakóvich 14" eta "Gesualdo WC Station" ekoizpen propioak estreinatuko ditu Arriagak
Calixto Bieitok eta Alex Gerediagak zuzendutako lanez gain, Tanttaka Teatroaren eta Lucía Lacarra Balleten hurrengo proiektuen estreinaldiak ere hartuko ditu Arriagak 2025-2026 denboraldian.
Dantzerti eskolako ikasleek ''Eldarnio'' antzezlana taularatuko dute
Jokin Oregiren zuzendaritzapean ikasleek mendian girotutako antzezlan hau, gradu amaierako lana, antzeztuko dute apirilaren 9an eta 10ean, Azkuna Zentroan.