Abel Azconak Iruñean duen erakusketaren aurkako kereila aurkeztu dute
Abokatu Kristauen Espainiar Elkarteak kereila kriminala jarri dio Abel Azcona artista iruindarrari, “profanazioa” egotzita; “Desenterrados” Azconak Iruñean ikusgai duen erakusketan ostia sagaratuak erakusten direla eta jo du talde horrek auzitara.
Serapio Esparza plazan Iruñeko Udalak duen aretoan dago ikusgai Azconaren lana, bere ibilbidearen bilduma bat, eta erakusketa itxi ezean Udala ere auzitara eramango duela esan du kereila jarri duen taldeak. Erakusketaren aurkezpenean azaldu zutenez, paratu dituzten argazki, binilozko hitz eta instalazioetan “norberaren eta besteren sufrimenduaz” hausnarketa egiten du egileak.
Erakusketako elementu horien artean, Abokatu Kristauen Espainiako Elkartearen salaketak adierazten duenez, “ostia santuen plater bat eta, ostia horiekin idatzita, ‘pederastia’ hitza erakusten duen argazki bat” daude.
Elkartearen arabera, 40.000 pertsonak baino gehiagok protesta egin dute 20 ordutan baino gutxiagotan “sare sozialetan” eta change.org webgunean, Udalak erakusketa “berehala” ken dezan. Halaber, talde horreako kide batek EiTBri esan dionez, "herritar batek ostia horiek begi-bistatik kendu ditu asteburu honetan".
Kereilaren egileen arabera, erakusketaren egileak berak aitortu du Madrilen eta Iruñean egindako elizkizunetan ostia sagaratuak lapurtu izana: komulgatzera joan eta ostia gorde egiten zuen. Hori, abokatu elkartearen ustez, “profanazio delitu jarraitua eta sentimendu erlijiosoen aurkako delitua" dela dio Zigor Kodeak.
Bestalde, Espainiako Gobernuak Nafarroan duen ordezkaritzak ere Abel Azconaren erakusketa ikertzeko eskatu dio Fiskaltzari, deliturik egin duen ala ez argitzeko.
Espainiako Gobernuaren ordezkariak uste du Zigor Kodearen 525. artikulua urra dezakeela erakusketak, erlijio baten dogmari, sinesmenei, errituei edo zeremoniei “irain” egiteagatik. Delitu horentzat 8 eta 12 hilabete arteko zigorra dago aurreikusita.
Erakusketa ostiralean ireki zuten, Serapio Esparza kaleko erakusketa aretoan, eta urtarrilaren 17ra arte egongo da zabalik.
“Ez dago deliturik”
eitb.eus-ek Abel Azconarekin hitz egin du, eta erakusketak ekarritako soka luzearekin harrituta dagoela esan digu: milaka mezu gaitzesle, irain eta mehatxu jaso ditu azken egunotan, eta erakusgai duen lanaren segurtasunak kezkatzen du orain.
Halaber, mundu osoko sei edo zazpi museok interesa agertu diote dagoeneko “Amen” proiektuaren gainean, mezetan jasotako ostiez eginiko irudi sortaren inguruan alegia. Hain zuzen, sail horretako irudi batzuk Arte Garaikidearen Los Angeleseko Museoan erakutsi ditu aurretik ere.
Horrez gain, artistak gogorarazi du hautsak harrotu dituzten irudiek erakusketaren oso zati txikia hartzen dutela; izan ere, “Desenterrados” Gerra Zibilari buruzko sailaren materialak areto osoaren % 80 hartzen du.
Azconak adierazi digunez, bere abokatuarekin hitz egin du, eta inolako delitu zantzurik ez dagoela esan dio honek. Artista mezatara joan, komulgatu eta ostiak gorde zituen, gero beroriekin zenbait artelan egiteko.
Udalarekin harremanetan jartzeko hainbat saiakera egin ditu orain Azconak, aretoaren kudeatzailea denez gero, zenbait sektore katolikok hartu duten jarreraren aurrean artelanaren inguruko segurtasuna indartzeko.
“Desenterrados”
Azconaren lan politiko eta subertsiboa biltzen duen erakusketaren material gehiena Gerra Zibilean fusilatutakoei buruzkoa da.
Erakusketa osatzeko, beste proiektu eta lan batzuetako laginak erantsi ditu artistak, hala nola “The Shadow” pederastiari buruzko lanarena, “Nine Container” zabor fisiko eta emozionalaren kritikarena edo “Empathy and Prostitution”ekoa. Lanotan, bere buruarekin esperimentatu du egileak, barnean duena hobeto ulertzeko prozesuan, jatorria eta haurtzaroko gertakari traumatikoak oinarri hartuta.
Guztira, Azconaren 18 proiektu jotzen ditu erakusketak, lagin txikien bitartez: Enterrados, Lluvia, Guernica, Eudación, Nine container, Biological meeting, EXP.09812, Visibles, The Shadow, Amén, Memoria deconstruida, Vaginas anónimas, Empathy and prostitution, En la calle, El círculo, Las horas, The stairs eta Útero.
Albiste gehiago artea
EITBk eta Artiumek hitzarmena sinatu dute arte garaikidearen ondarea ikus-entzunezko lanen bitartez zabaltzeko
2025ean garatuko den lehen proiektua Esther Ferrer eta Mari Puri Herrero artisten ibilbideei buruzko bi pieza dokumental ekoiztea izango da.
Euskalduna izango da ‘Mastodophonika’ ikuskizunaren eszenatokia, irailaren 5 eta 6an
Ekitaldian Mastodonte, Leioako San Juan Bautista Abesbatza eta Euskadiko Gazte Orkestra (EGO) igoko dira taula gainera.
Bilboko Arte Ederren Museoak 1970eko eraikina berriro zabalduko du urriaren 8an, egitarau berezi batekin
Irekierarekin, museoak "mugarri garrantzitsua jarri du" bere eraldaketan, eta 2026ko ekainean aurreikusitako 'Agravitas' espazioaren inaugurazioarekin amaituko da.
Arteleku zentroaren lehen 15 urteei begira, Artiumen
Gasteizko museoak Gipuzkoako arte eta kultura garaikideko zentroaren artxiboa arakatu du, Mikel Onandia, Sergio Rubira, Leire Vergara eta Beatriz Herraezen komisariotzaren pean.
Txomin Olabarri, Azkuna Zentroko zuzendari nagusi berria
2018ko maiatzetik 2024ko abendura bitartean Azkuna Zentroko zuzendari izan zen Fernando Perezek kargua bere borondatez utzi ondoren, Olabarri izendatzea erabaki dute.
Tabakalerak Hlynur Pálmason zinemagile eta artista islandiarraren erakusketa aurkeztu du
Irailaren 28ra arte egongo dira ikusgai bakarkako erakusketako ikus-entzunezko instalazioak, argazki-sailak, pinturak eta eskulturak. Pálmasonen filmografia osoa eskainiko du Tabakalerak.
"Barbara Kruger: Another day. Another night" erakusketa zabaldu du Guggenheimek
Erakusketak Krugerren lan goiztiar adierazgarrietako batzuk berraztertzen ditu, eta goitik behera hartuko ditu Guggenheim Bilbao Museoko hainbat areto. Boterearen hizkuntzaren inguruan hausnarketa egitera bultzatuko du ikuslea, azaroaren 9ra arte.
Agustin Ibarrolaren ''Euskadi, 1977-1979'' erakusketa berreskuratu du Arte Ederren Bilboko Museoak
Agustin Ibarrolak 1979an museorako sortu zuen jatorrizko instalazioko 18 mihise zaharberrituta aurkeztuko dira. Sei gehiago batuko dituzte, eta jatorriko 27 aleko multzoa osatzeko falta diren beste hirurak galdutzat eman dituzte.
Ruth Asawa, Jasper Johns, Steve McQueen eta Dan Flavin, Guggenheimen 2026an
Bilboko museoaren fundazioko patronatuak bilera egin du bart, Miren Arzalluz zuzendari nagusi denetik egin duen lehenengoa. Museoak inoiz baino bisitari gehiago izan ditu 2025ean.
Artiumek Josu Bilbaoren eta Chantal Akermani buruzko erakusketa bana aurkeztu du
Euskal Herriko Arte Garaikidearen Museoak "h" bermeotarraren erakusketa eta "Chantal Akerman. Irudiari aurre egitea" Akermanek eta erakusketaren komisario Claire Athertonek elkarlanean sortutako instalazioak paratu ditu.