Borja Cobeaga: 'Zama arinduko du jende askok, ‘Negociador’ ikusita'
Borja Cobega donostiar zuzendaria bueltan da, “Pagafantas” eta “No controles”en ostean, “Negociador” bere hirugarren film luzearekin. Zinemaldian erakutsitako lan honetan, lehen bi pelikuletako estilo komiko zoro eta neurrigabetik aldendu eta kutsu tragikomikoago batera lerratu da Cobega.
Hain zuzen ere, 2005 eta 2006. urteetan ETAren ordezkariek eta Jesus Eguiguren PSE-EEko euskal politikariak izandako elkarrizketen alderik gizatiarrenari begiratzen dio ostiraletik, hilak 13, aurrera zinemetan ikusi ahalko den filmak.
Donostiar zinemagilea hotsandiz, urruntasunez, aurkeztu ohi diren elkarrizketen alderik xeheenera, gertukoenera, hurreratu da herrialdearentzat berebiziko garrantzia izan zuen gertakari baten ‘b aldea’ agerian uzteko. Titular handien, kontakizun politikoen, itzaletan gelditu zirenak eraman ditu pantailara Cobeagak, hala nola, diskrezioak aginduta, kreditu txartelik erabili ezin eta elkarrizketetako parte-hartzaileek ogitartekoak jaten zituztela edo horren munta handiko arazoei ekin aurretik negoziatzaileek elkarrekin sanferminetako entzierroak ikusten zituztela, esaterako.
Borja Cobeaga “Vaya Semanita”n parte hartu zueneko aspaldiko lagun eta “Ocho apellidos vascos” arrakastatsuaren gidoilariarekin (Diego San Jose kidearekin idatzi zuen filma) hitz egin dugu, ‘Negociador’ filmaren nondik norakoak ale diezazkigun.
Zelan piztu zen pelikula ekarri duen txinparta? Noiz esan zenion zeure buruari ‘hau pelikula batean kontatzeko modukoa da’?
Telebista saio batean Jesus Eguiguren elkarrizketatu zuten; 2005. urtearen inguruan ETArekin eginiko negoziazioaz ziharduen. Lekukotasun horren bidez, esperientzia horrek berarengan arrasto sakona utzi zuela ikus zitekeen. Une horretantxe Eguigurenek berak Aizpeolearekin elkarrizketari buruz idatzi zuen liburua kaleratu zuten, Angel Amigok gai horren inguruan eginiko dokumentala, ETBk “Bisitaria” egin zuen berarekin…
Informazio asko zegoen nonahi. Baina pelikula bat egin nezakeela eguneroko detaileek pentsarazi zidaten: solemnetzat dugun horren eta egiatan gertu-gertukoa den errealitatearen arteko kontraste erabatekoak. Hartara, negoziazio mahaiaz kanpo gelditzen zen hori hartu nuen ardatz, elkarrizketa horien alde gizatiarra.
Zer aurkituko du ikusleak ‘Negociador’ lanean?
Ez dut ikuslea engainatu nahi. Ez du nire aurreko filmen estiloko komedia zororik aurkituko. Tragikomedia da, umore lehor samarra duen komedia malenkoniatsua. Barreak badaudela uste dut, baina egoera batzuen izaera absurduek eragiten dituzte, txisteek baino gehiago.
Euskadin garrantzi handia izan duten, toki gehiegi hartu duten, gauza batzuk desmitifikatu nahi ditu pelikula honek, mintzairaren, egunerokoaren, politizazioa, adibidez. Nire ustez, ikusle askok zama handia arinduko dute ikusita.
Zure interesekoa izan daiteke
“Lurdes Iriondo, ez gera alferrik pasako” dokumentala zinemetatik pasatuko da
Iruñean, Bilbon, Donostian eta Madrilen izango da ikusgai filma estreinaren egunean, azaroaren 14an, eta herriz herri erakutsiko dute gero: Tolosa, Lasarte, Basauri, Aramaio…
Paul Urkijo: "Euskal izaki mitologikoak modu eder eta epikoenean erakutsi nahi nituen"
Gaua filmean berritzen eta omentzen diren izaki eta kondaira mitologikoez mintzo zaigu Paul Urkijo, EITBrentzat primizian: Gaueko, Inguma, Mateo Txistu, Akerbeltz... Aita Barandiaranek jasotako objektu eta kondairak, sorginkeria uxatzeko erritualak, sorginkeriarekin lotutako esaldi eta elezaharrak... Urkijok euskal tradizioa arakatu du bere hirugarren film luzean. Haien errepasoa egin eta, konjurua oker esan zuen gizona hegaz nola jarri zuen ulertzeko trukoa argitu digu, esate baterako.
Paul Urkijo: “Txikitan jaso nituen gaueko istorio guztien multzo bat da ‘Gaua’”
Gaua pelikula epikoaren zuzendariak azaldu duenez, “Inkisizioak sortu zituen gezurrak hartu, geureganatu, elikatu eta haien kontra jaurtitzeko” egin dute filma. “Bide argitsutik joateko esaten digute, baina batzuetan bide horretatik aldendu behar zara, beldurrak eta iluntasuna zeharkatu, zoriontasunera eta askatasunera iristeko, nahi dugun modukoak izateko”. Arabar zuzendariak eta Iñake Irastorza, Ane Gabarain eta Elena Irureta aktoreek EITBren parte-hartzea duen ekoizpenaren zertzelada batzuk aletu dizkigute bideo esklusibo honetan. Filmatze “gogor eta luzearen” sekretu batzuk eman dizkigu Yune Nogueiras protagonistak ere: “Paulekin lan egiteko ametsa bete dut”.
“Gaua”n ez galtzeko koordenadak: pelikularen materiala primizian
Paul Urkijoren hirugarren film luzea ostiralean, hilak 14, iritsiko da zinema-aretoetara. Lehenago, Urkijok berak pelikularen gako batzuk eman dizkigu primizian, gauean murgiltzeko mapa modura erabil ditzagun.
"Singular" Alberto Gastesiren filma azaroaren 28an iritsiko da zinema aretoetara
Patricia Lopez Arnaiz eta Javier Rey dira Alberto Gastesi donostiar zinemagilearen (Gelditasuna ekaitzean, Argi gorriak) bigarren film luzearen protagonistak "Adimen artifizialaren mugak eta giza dolua aztertzen dituen zientzia-fikziozko thriller honek EITBren parte-hartzea du, eta azaroaren 28an iritsiko da Hegoaldeko zinema aretoetara, fantasiazko zinemaren Sitgeseko jaialdian estreinatu ondoren. Diana (Lopez Arnaiz) Adimen Artifizialean aditua da, eta udako etxe zaharrera joango da Martin senar ohiarekin elkartzeko, hamabi urtez elkar ikusi gabe egon eta gero. Hasierako giro ona hankaz gora jarriko du, baina, gertakari batek: Andrea batuko zaio bikoteari, bikotearen semea zenarekin antz misteriotsua duen mutikoa.
Omenaldia egin diote Jose Ramon Soroizi Legorretan
Maspalomas pelikula estreinatu dute larunbat honetan Legorretan (Gipuzkoa), eta Jose Ramon Soroiz omendu dute bertan, horren jaioterria baita. Filma ikusteaz gain, herritarrek aktorea aurrez aurre ikusteko eta entzuteko aukera izan dute.
“Deathstalker”ek irabazi du Fantasiazko eta Beldurrezko Zinemaren Asteko film luze onenaren saria
Donostiako zinema jaialdiaren 36. edizioaren palmaresa iragarri dute. "Olentzerori eskatu nion" Amaia San Sebastianen pelikulak irabazi du Euskal Film Labur Onenaren EITB Saria.
“Popel”, nazien biktimen errautsen bila
Oier Plazak František Suchýren eta haren semearen historia bildu du gaurtik aurrera zinemetan ikusi ahalko den dokumentalean: nazien 2.000 biktimaren errautsak ezkutatu zituzten, hildakoon gizatasuna gordetze aldera.
"Subsuelo" zinema aretoetara iritsi da, Seminciko sariaren bermearekin
Fernando Francok zuzendu duen euskal koprodukzioak gidoi onenaren saria jaso zuen Valladolideko zinemaldian, Francok berak eta Begoña Arosteguik idatziz egindako lanari esker.
Zinemaz gozatzen 600 urte eta gero
Betidanik izan dira presente ijitoak zineman. Ez ahaztu, azken ikerketen arabera, ondorengoek baieztatuta, Charles Chaplinek berak bazuela odol ijitoa zainetan.