Hasi da normaltasunaren Zinemaldia, Donostiara azken hamarkadako zinema mailarik altuena ekarriko duena
Normaltasunera itzuli da Zinemaldia, ohiko inaugurazio gala batekin, Kursaalean. Iraganera begiratu dute, jaialdiaren historiara, 70. edizio borobilari aurre egiteko. Aurten, gainera, azken hamarkadako zinema mailarik altuena espero da.
Loreto Mauleon aktoreak eta Paco Leon aktore eta zuzendariak murrizketarik eta maskararik gabeko gala aurkeztu dute. 17 film izango dira Urrezko Maskorraren lehian, pantailan ikusi ahal izango diren euskal ekoizpenen kopuru bera. Horietatik, hainbat sailetan banatuta, euskal film onenaren Irizar sarirako lehiatuko dira. Izar askoren artean, Juliete Binoche eta David Cronenberg izango dira Gipuzkoako hiriburuan, merezitako Donostia sariak jasotzeko.
Jose Luis Rebordinos zuzendariaren hitzetan, azken hamarkadako maila handieneko Zinemaldia izango da, eta horrekk ekarriko duenari begiratu aurretik, Mauleonek eta Leonek iraganari bota diote begirada; jaialdiaren lehen edizioari, hain zuzen.
1953an, hitzordu hartan parte hartu zuten lau emakume igo dira agertokira. Argi geratu zaigu Zinemaldiaren bilakaera ikaragarria. Jaialdi txiki hori munduko garrantzitsuenen artean dago gaur egun, eta hazten jarraitzen du.
Orain dela zazpi hamarkada, arku eta ezpata dantzen artean hartzen zituzten lau emakume horiek. Gaur, txalo zaparrada hunkigarria jaso dute Kursaalean.
Edurne Ormazabal Tabakalerako egungo zuzendari nagusiak Zinemaldiko agertokiko aurpegi ezaguna izan da urte askotan, eta jaialdia irudikatzera deitzen gaituen Tabakalerako erakusketa aurkeztu du. "Ametsik onenetan ere ez nuen horrelako Zinemaldia imajinatuko", esan du.
Antoinette Boulat, Tea Linderburg, Rosa Montero, Lemohang Jeremiah Mosese eta Hlynur Palmason, Matias Mosteirin ekoizle argentinarra buru dutela, 70. edizioko Epaimahai Ofizialeko kideak dira. Eztabaida asko izan ondoren, edo agian behar hori gabe, hemendik astebetera banatuko diren urrezko eta zilarrezko maskorrak zein filmek eta artistak merezi duten erabakitzea egokitu zaie.
Mosteirinek askatasuna, kontraesana eta desberdintasunean ere hitz egiteko gaitasuna ospatzeko deia egin du, "jarrera zurrun eta hutseko mundu baten aurrean". "Zinema ahots anitz horiek dira, mundua ikusteko moduak, zuri-beltzean, koloretan, isilik edo burrunban", amaitu du.
Mikel Erentxun eta Rocio Marquez eta Bronquio musikariek ere hartu dute parte galan, eta Fipresci Sari Nagusia Ryûsuke Hamaguchi japoniarrari emateko ere balio izan du, Drive my car filmagatik. Ostean, lehiaketatik kanpoko Modelo 77 filmea proiektatu dute.
Gaurtik aurrera, Kursaaleko publikoak Zinemaldiaren 70. urtebetetzean "zorionak zuri" abestu ondoren, donostiarrek eta hamaika bisitarik aukera izango dute zinemagileen eta norberaren begirada ezezagunekin partekatzeko, areto ilun batean. Non aukeratu egongo da.
Zure interesekoa izan daiteke
Jende-oste handi batez inguraturik eraikitako basoan
Gero eta luzeagoak dira filmen bukaerako kredituak, gero eta jende-multzo handiagoa baita ezinbesteko pelikula bat osatzeko. Are, Gaua filmean bezala, fantasiaren mugetan aritzen bagara.
“Lurdes Iriondo, ez gera alferrik pasako” dokumentala zinemetatik pasatuko da
Iruñean, Bilbon, Donostian eta Madrilen izango da ikusgai filma estreinaren egunean, azaroaren 14an, eta herriz herri erakutsiko dute gero: Tolosa, Lasarte, Basauri, Aramaio…
Paul Urkijo: "Euskal izaki mitologikoak modu eder eta epikoenean erakutsi nahi nituen"
Gaua filmean berritzen eta omentzen diren izaki eta kondaira mitologikoez mintzo zaigu Paul Urkijo, EITBrentzat primizian: Gaueko, Inguma, Mateo Txistu, Akerbeltz... Aita Barandiaranek jasotako objektu eta kondairak, sorginkeria uxatzeko erritualak, sorginkeriarekin lotutako esaldi eta elezaharrak... Urkijok euskal tradizioa arakatu du bere hirugarren film luzean. Haien errepasoa egin eta, konjurua oker esan zuen gizona hegaz nola jarri zuen ulertzeko trukoa argitu digu, esate baterako.
Paul Urkijo: “Txikitan jaso nituen gaueko istorio guztien multzo bat da ‘Gaua’”
Gaua pelikula epikoaren zuzendariak azaldu duenez, “Inkisizioak sortu zituen gezurrak hartu, geureganatu, elikatu eta haien kontra jaurtitzeko” egin dute filma. “Bide argitsutik joateko esaten digute, baina batzuetan bide horretatik aldendu behar zara, beldurrak eta iluntasuna zeharkatu, zoriontasunera eta askatasunera iristeko, nahi dugun modukoak izateko”. Arabar zuzendariak eta Iñake Irastorza, Ane Gabarain eta Elena Irureta aktoreek EITBren parte-hartzea duen ekoizpenaren zertzelada batzuk aletu dizkigute bideo esklusibo honetan. Filmatze “gogor eta luzearen” sekretu batzuk eman dizkigu Yune Nogueiras protagonistak ere: “Paulekin lan egiteko ametsa bete dut”.
“Gaua”n ez galtzeko koordenadak: pelikularen materiala primizian
Paul Urkijoren hirugarren film luzea ostiralean, hilak 14, iritsiko da zinema-aretoetara. Lehenago, Urkijok berak pelikularen gako batzuk eman dizkigu primizian, gauean murgiltzeko mapa modura erabil ditzagun.
"Singular" Alberto Gastesiren filma azaroaren 28an iritsiko da zinema aretoetara
Patricia Lopez Arnaiz eta Javier Rey dira Alberto Gastesi donostiar zinemagilearen (Gelditasuna ekaitzean, Argi gorriak) bigarren film luzearen protagonistak "Adimen artifizialaren mugak eta giza dolua aztertzen dituen zientzia-fikziozko thriller honek EITBren parte-hartzea du, eta azaroaren 28an iritsiko da Hegoaldeko zinema aretoetara, fantasiazko zinemaren Sitgeseko jaialdian estreinatu ondoren. Diana (Lopez Arnaiz) Adimen Artifizialean aditua da, eta udako etxe zaharrera joango da Martin senar ohiarekin elkartzeko, hamabi urtez elkar ikusi gabe egon eta gero. Hasierako giro ona hankaz gora jarriko du, baina, gertakari batek: Andrea batuko zaio bikoteari, bikotearen semea zenarekin antz misteriotsua duen mutikoa.
Omenaldia egin diote Jose Ramon Soroizi Legorretan
Maspalomas pelikula estreinatu dute larunbat honetan Legorretan (Gipuzkoa), eta Jose Ramon Soroiz omendu dute bertan, horren jaioterria baita. Filma ikusteaz gain, herritarrek aktorea aurrez aurre ikusteko eta entzuteko aukera izan dute.
“Deathstalker”ek irabazi du Fantasiazko eta Beldurrezko Zinemaren Asteko film luze onenaren saria
Donostiako zinema jaialdiaren 36. edizioaren palmaresa iragarri dute. "Olentzerori eskatu nion" Amaia San Sebastianen pelikulak irabazi du Euskal Film Labur Onenaren EITB Saria.
“Popel”, nazien biktimen errautsen bila
Oier Plazak František Suchýren eta haren semearen historia bildu du gaurtik aurrera zinemetan ikusi ahalko den dokumentalean: nazien 2.000 biktimaren errautsak ezkutatu zituzten, hildakoon gizatasuna gordetze aldera.
"Subsuelo" zinema aretoetara iritsi da, Seminciko sariaren bermearekin
Fernando Francok zuzendu duen euskal koprodukzioak gidoi onenaren saria jaso zuen Valladolideko zinemaldian, Francok berak eta Begoña Arosteguik idatziz egindako lanari esker.