"Fede handia dugu 'Maldita'ren aukeretan: ikusleek asko maite dute eta erantzun polita jasotzen ari gara"
Sevdah bosniar musika malenkoniatsuak maiteminari kantatzen dio, doinu gozoz eta ahots sarkorrek gidatutako eta hautsitako egitura askez. Maitasun grina bizi eta askotan etsi edo tragikoez dihardute kantu nostalgiko indartsu horiek, eslaviarren kantu lirikoak, otomandarren doinu kromatikoak eta sefardien tradizioa uztartuta.
Hain zuzen ere, sevdah musika hori jorratzen duen balkandar artista bat, Bozo Vreco, da Raul de la Fuente eta Amaia Remirez zinemagileen ("Minerita", "El infierno", "Beste egun bat bizirik"…) film labur dokumentalaren protagonista.
Sevdalinka sevdah musikako aleak bezala, maitasun kantua da "Maldita: A love song to Sarajevo", larunbatean sortzaile bikoteari bere hirugarren Goya eman liezaiokeen pelikula (otsailaren 11n banatuko dituzte sariok, Sevillan). Musikari, sentikortasunari eta bizitzari zuzendutako ikus-entzunezko besarkada bat da filma, baina bizitasuna, askatasuna eta argia darizkio, bosniar kantu tradizionalei ez bezala.
De la Fuenteren eta Remirezen kameraren zuri-beltzezko begirada dotorearen azpian, Vrecok eta Clara Peya bartzelonar pianistak "Maldita" kantu hunkigarria idatziko dute lau eskutara, zubiak eraikitzen jarraitzeko; zubiak, Sarajevo eta Bartzelona artean, tradizioaren eta abangoardiaren artean eta generoen artean.
Amaia Remirez "Maldita: A love song to Sarajevo" filmaren zuzendari eta gidoilariarekin hitz egin dugu ezberdintasuna aldarrikatzen, maitatzen eta txalotzen duen pelikula honi buruz.
Zorionak izendapenagatik! Nola jakin zenuten "Maldita" film labur dokumental onenaren Goya sarirako bost izendatuen artean zegoela?
Blanca Portillo eta Nora Navas aktoreek eman zituzten jakitera duela hilabete. Raul de la Fuente zuzendari kidea atzerrian zegoen beste filmaerrodaje batean, eta ni lanean... Lagunen mezuengatik jakin genuen.
Ikusi dituzue zuen sailean izendatuta dauden gainerako lanak? Zer iruditu zaizkizue?
Batzuk bakarrik ikusi ahal izan ditut oraindik. Dokumental, fikzio zein animaziozko laburretan, maila handia dago.
Gainera, euskal lan bat izendatu dute kategoria bakoitzean: fikzioan, Esti Urresolaren "Cuerdas"; eta animazioan, Unikok ekoitzitako "Loop", Pablo Polliedrirena.
Hiru aldiz egon zarete Goya sarietarako izendatuta eta bi aldiz lortu duzue garaikurra. Esperientzia horretatik, nola bizi nahiko zenukete otsailaren 11ko gaua?
Aurreko esperientzietatik ikasi dugu, argi eta garbi, edozer gerta daitekeela eta faktore askok eragiten dutela erabakian: lana zenbat ikusi den eta zenbat aipatu den prentsan, saririk jaso duen edo zinemaldi nabarmenetan egon den, ospe handiko norbaitek lagundu duen, zer gai jorratzen duen, konpetentzia...
Faktore horien guztien ondorioz, edozer gerta daiteke. Guk fede handia dugu "Maldita"ren aukeretan: ikusleek asko maite dute eta erantzun polita jasotzen ari gara.
Badaukazue zerbait prest, Goya jasotzera atera behar baduzue-edo?
Atera behar izanez gero, prest edukiko dugu zerbait! Oso zorrotzak dira esker onetarako denborarekin, minutu bat dago bakarrik.
Zer ematen diete sariek pelikulei? Zer balio ematen diezue sariei?
Sariek bizi berria ematen diete pelikulei. Ikusle gehiago interesatzen da, zinemaldi eta erakunde gehiagok eskatzen dute programatzeko, plataformen interesa pizten da… Dagoeneko, jende askoz gehiagok ikusi ahal izan du promozioan.
Sariak oso inportanteak izan dira Kanaki Films gure ekoiztetxearen bidean; hurrengo pelikuletarako kide berriak lortzeko, finantzatzeko, protagonisten baietza lortzeko...
Nola ezagutu zenituzten Bozo Vreco eta Clara Peya? Nola deskribatuko zenuke biotako bakoitza eta zergatik uste duzu funtzionatzen duela horren ondo bien arteko baturak?
Bozo Vreco artista duela hainbat urte ezagutzen zuen Ivan Zahinosek, Medicus Mundi Mediterraniako proiektu zuzendariak, Bartzelonak Sarajevorekin duen kooperazio historia luzea dela medio.
Eta Clara Peya Bartzelonan bizi den lagun batek, Nekane Navarrok, deskubritu zidan aspaldi. Txundituta utzi ninduen.
Bozoren eta Clararen arteko harremana deskribatzeko, hitz hauek erabiliko nituzke: garbia, naturala, espontaneoa, artistikoa. Txinparta momentuan piztu zen bion artean.
Gainera, biek konpartitzen dute oso harreman berezia musikarekin: sendagarria da beraientzat. Bozori epilepsia sendatzen lagundu zion gaztetan, eta Clararentzat, nahasmendu obsesibo-konpultsiboa eramangarriagoa egiteko esparrua da musika.
Zer kontatu nahi zenuten erabaki eta gero, dotoreziaz nola kontatu erabaki zenuen, gidoian. Zer irizpide ezarri zenituzten istorioa kontatzeko?
Dokumentalaren formari eta gidoiari buruz, erabaki asko hartu genituen grabatu aurretik; hasteko, pelikula amodiozko kanta baten sormen prozesuaren narrazioa izango zela.
Ondoren, Bartzelonaren eta Sarajevoren arteko harremana zela eta, genero epistolarrean pentsatu nuen. Baina era modernoan gutunek bideo deien forma hartu dute mugikorrei esker; hor, Raulek pantaila banatua erabiltzea pentsatu zuen.
Zuri-beltzezkoaren erabakia intuizioa izan zen, hasieratik. Bozo Vreco ezagutu, eta dualtasunean pentsatzen da nahitaez. Eta dotorezian. Zuri-beltzak bi horiek ematen ditu.
Sarajevoko gudak presentzia eduki behar zuen, baina orainari tokia utzita. Horregatik, bi momentutan agertzen da bakarrik: Bozok bere haurtzaroaz hitz egiten duenean eta amaierako sekuentzian, niretzat pelikulako ederrena denean, non ezinezkoa den geure burua gudan murgilduta ez imajinatzea, Bozo eta Clararen emanaldia moztu eta bat-batean zibilak frankotiratzaileen suaren azpian hiriko kaleetatik korrika ikustean.
Sarajevo hiria ere, Bozo Vreco bezala, zauritua baina bizipozez ageri da dokumentalean, kultura askoren oinordeko moduan, 90eko gerrak bertako dibertsitatea murriztu bazuen ere. Nolako hiria aurkitu zenuten, Gerratik 30 urtera?
Guk Sarajevo batez ere Bozoren bitartez eta produkzioan handik lagundu duten pertsonen aldetik ezagutu dugu; abegikorra, dibertigarria eta dibertsoa iruditu zitzaigun.
Ikusi dute pelikula Bozok eta Clarak? Zer iruditu zaie?
Bartzelonan egin genuen aurrestreinaldian ikusi zuten biek. Clara oso kritikari zorrotza da, eta beraren onespena jaso dugu! Bartzelonaren irudia triunfalista eta instituzionala izateak kezkatzen zuen bera ikusi aurretik, baina pozik geratu da.
Bozok malkoak begietan eskertu zigun lana Rauli eta bioi.
Baduzue beste proiekturik esku artean?
Bat baino gehiago! Aurten amaituko dugu elkarrekin zuzendutako gure bigarren proiektua, "Bayo Bayo Baby" film luze dokumentala, Sierra Leonan sei urtez jarraitu ditugun bi gazteren istorioak.
Beste bat grabatzen ari gara, Euskadirekin eta Afrikarekin zerikusia daukana, eta bi ideia berri idazten.
Zure interesekoa izan daiteke
Odola! Odol gehiago!
Telebista-emankizun batentzako kamerak har dezaken horretatik harago doaz beti Albert Serraren eta Imanol Rayoren objektiboak, errealitateak ezkutatzen duen ‘egia’ horren bila. Eta ez egia biribila, osoa, aldaezina den hori, baizik eta gauzen, gizakion, bizidunen, momentuen esentzia dardartia gordetzen duena.
Oscarren banaketa ekitaldia Youtuben ikusi ahal izango da 2029tik aurrera
Hollywoodeko Akademiaren eta bideo plataformaren arteko akordioa 2033ra artekoa da gutxienez.
"Las hijas" filmaren grabaketan izan gara, Urduñan
Urduñan (Bizkaia), Las hijas filmatzen ari dira, EITBk parte hartzen duen pelikula. Emakumeak protagonista dituen thriller psikologikoa da eta hausnarketa sakona egitera gonbidatuko gaitu. Bost aste daramatzate grabazioak egiten, eta filmaketaren azken egunetan daude; beraz, laster ikusiko dugu pantaila handian.
Rob Reiner aktore eta zine zuzendaria eta Michele Singer haren emaztea hilda aurkitu dituzte Los Angelesen
Los Angeleseko Polizia ustezko homizidio gisa ikertzen ari da gertaturikoa.
'Los domingos' eta Jose Ramon Soroiz garaile Forque sarietan, Goyen atarian
Donostian Urrezko Maskorra eskuratu ostean, Alauda Ruiz de Azuaren filmak irabazi du larunbat honetan fikziozko film luze onenaren saria. Patricia Lopez Arnaizek eta Soroizek eskuratu dituzte aktore onenen golardoak.
Ikusi primizian "Aro berria" filmaren sekuentzia bat
Irati Gorostidiren lehen film luzeak aipamen berezi bat jaso zuen Donostiako Zinemaldiko New Directors sailean, eta ostiralean, abenduak 12, zinema aretoetara iritsiko da. Primizian erakusten dizugun txatalean, Oliver Laxe zinemagilearen kolaborazio berezia agertzen da. Donostian, 1978an, hainbat langilek asanblea egingo dute, greba bat bideratzeko, baina azkenean ez dute adostasun nahikorik lortuko. Etsirik, aldaketa sozialerako irrika bizitza pertsonalera eramango dute, eta komunitate bat sortuko dute, mendialdean. EITBren parte-hartzea du filmak.
"One Battle After Another" nagusi, Urrezko Globoen izendapenetan
Paul Thomas Andersonen filma dago Hollywoodeko atzerriko prentsaren sarietako izendapenen zerrendaren buruan, eta Affeksjonsverdi, Sinners, Hamnet eta Frankenstein ere nabarmendu dira. Jacob Elordik bi sari lortzeko hautagai da: Frankenstein filmagatik bigarren mailako gizonezko aktore onenaren sailean, eta The Narrow Road to the Deep Northgatik, minisail bateko gizon protagonistaren atalean.
Galiziatik Euskal Herrira egindako zeharkaldia ikusarazten du Mikel Urdangarin abeslariak zuzendutako "Itsasora" filmak
Musikariak bere belaontzi zaharberritua ekartzeko laguntza eskatu zion Unai Basurko nabigatzaileari, eta negu betean egindako bidaia hori jorratzen du lanak. Urdangarinen filmak hasiera eman dio Mendifilm jaialdiaren 18. edizioari.
Hind neskatoak Herman “reichsmarschalla” gainditu
Ez dut uste erraturik nagoenik: Palestinak Israel gainditu du kontakizunean.
EITBren parte-hartzea duen Alberto Gastesiren "Singular" thrillerra zinema-aretoetan ikusgai dago
Filma Sitgesen estreinatu zen, eta Patricia Lopez Arnaiz eta Javier Rey ditu protagonista. Dianaren eta Martinen istorioa kontatzen du. Semea hil eta hamabi urtera, bikoteak lakuko bere etxe zaharrean berriz elkartzea erabakitzen du. Hildako semearen antza duen gazte enigmatiko bat etxean agertzen denean, antzinako sekretuak eta susmo berriak argitara ateratzen dira.