Munduaren akabamendua Aragoiko basamortuan
Jendeak gauza ugariz egiten du berba egunotan (Iran, Israel, Gaza, atzoko, gaurko, biharko ustelkeria politikoa, beroa, ekaitzak, uda, oporrak….) Zinemazale/jaleon artean, berriz, gai bakarra dago ezpainetan: Oliver Laxeren Sirat pelikula, alegia.
Barrenetan egin digu eztanda, dar-dar bizian utzi zentzumen guztiak (zientziak balekotzat jotzen dituen bostak gehi hain zinematografikoa de seigarrena eta, segun eta multibertsoaren zein dimentsiotan gauden/zaudeten zazpigarren bat ere).
Gutako bakoitza, eraman gaituen techno-zeluoidezko trantzean geundela ( nik uste, gehiengook zorabiotik ezin atera gaude oraindik ere), ero moduan hasi ginen erreferentzien bila. Eta hara non gure delirioetan honako hauek aurkitu (edo asmatu, batek daki): Antonioniren Il desserto rosso, George Millerren Mad Max guztiak, Kubricken 2001: A Space Odyssey, Coppolaren Apocalypse Now. Bere aldetik, Ander Makazaga kritikariak euskarazko hainbat hedabidetan idatzi du Sirat-i badariola Gaspar Noeren Climax edo Lux AEterna filmek oinarrian duten isuri sentsorial bera. Atrebimendu osoz Anderrek frogatu du O que arde-ren autorea den Oliver Laxek darabilzkien kontatzeko moduek maiz egiten dutela bat Albert Serraren narratiba erradikalarekin.
Horretan gabiltza buruz belarri, bihotzez arima, gu baino askoz normalagoa den jendea San Joango suaz edo Futbol Klubetako Nazioarteko Txapelketaz arduratzen den bitartean.
Dagoeneko (filma ekainaren 6an estreinatu zen), goitik behera aztertu/ikertu/analizatu/ikasi izan dugu Kangding Rayen soinu banda super elektronikoa eta, hara!, bakezkoak egin ditugu Almodovar anaiekin beraiek baitira Sirat-en ekoizlerik garrantzitsuenak.
Antza, nahiko izan behar genuen. Nahiko eta soberan. Ba ez. Ematen dugun pauso bakoitzak, irakurtzen, aditzen, ikusten, amesten dugun orok Cannesen Epaimahaiaren Sari Nagusia jaso zuen filma ekartzen digu gogora. Esaterako…
Jakin berri dugu Monegroseko Desert Festival delakoaren 32garren edizioa uztailaren 26an izango dela. Non? Aragoiko mortuan. Musika elektronikoari, technoari, soinu industrialari eskainitako jaialdi munstroa izanik, diru/sarrera leihatilaren markak leherrarazi duen zeluloidezko puska gori-goriarekiko gure antsietate sendaezina berpiztu da berriro. Zergatik?
Oliver Laxe Galiziakoa da izatez. Galiziako Zinema Novoren aurrendari eta ordezkari nagusienetarikoa, Donostian jaiotako Jaione Camborda, Lois Patiño, Álvaro Gago Diazekin batera. Baina Oliverrek ederki asko ezagutzen ditu Maroko eta Magreb osoa. Hantxe bizi izan da. Hantxe dituzte erro sendoak, abiapuntua, muina eta jomuga estreinako bere bi filmek, Filmin plataforman ikusgai dauden Mimosas eta
Todos vós sodes capitáns horiek. Ibilia da, beraz, Oliver Sahara basamortuaren sakonetan eta Aljeriako hamadan, non paisaia harrizko/hareazko eremu idorra den. Bestalde, denok dakigu desertuetan egiten direla rave festa handienak, ikusle/entzule/ dantzari gehien biltzen duten horiek. Beste leku frankotan, baita hirietako estadioetan ere antolatzen dira, jakina, baina haitz erraldoiek babesturiko hondarrezko espazio estralurtarretan gertatzen direnek badute infernuzko xarma, deabruak soilik eskaintzen duen libertate basa. Froga bezala, goian aipaturikoa, Huescako Monegrosen izango den Desert Festival.
Elkarrizketa
Oliver Laxe: "Ikusleak gorputzarekin pentsatzea nahi nuen"
Horrexegatik akordatu gara Sirat-ekin jaialdiaren berri izan dugunean. Egia, Sirat Maroko bertan da filmatua. Baina memorian eta begietan iltzaturik geratu zaizkigun irudi gehienak Aragoiko beste probintzia batean izan ziren hartuak, Teruelen. Non zehazki? 65 hektarea duen Barrachinako Ramblan, (hor zaudela, erraz irudikatzen duzu Marte planeta gorriaren balizko paisaiarik), Tortajadako urmaelean (zeinen sorrera nahiko ezezaguna den, zeinen ezaugarriak estepa gazi batenak diren) eta Villarquemadoko harrobian. O que arde ere bertan filmatu zuten. Harrobi horretatik kareharria erauzi izan da mendeetan zehar.
Ahoa bete hortz (bete harkaitz eta harea) geratuko zara paisaia horietara guztietara begira. Beste ziento bat pelikula ibiliko zaizu dantzan erraietan. Zeintzuk? Arizonako Monument Valleyen, Utah-ko Moaben eta Kaliforniako Herio Haranean filmaturiko mila western eta Star Wars ere. Burura etorriko Txileko Ilargiaren Haranean grabatu zituzten Dune bi horiek ere.
Zeluloidezko ispilatzeetan barna gabiltza Siraten adoratzaileok, burua erdi sano erdi joana dugula. Igual esnatzen garenean, sendatzen garenean Nafarroako Errege Bardean gaudela deskubrituko dugu . Eta, akaso harri eta harea bihurtu gara.
Albiste gehiago zinema
"Lurdes Iriondoren beste irudi bat islatu nahi genuen"
Inge Mendioroz zuzendariak eta Idoia Garzes gidoilariak "Lurdes Iriondo, ez gera alferrik pasako" gaiari buruz hitz egin digute. Dokumentalak Zinemaldiko Zinemira sailean parte hartzen du, eta abeslari eta idazlearen bizitzaren eta ibilbidearen hainbat alderdi aldarrikatzen saiatzen da.
Juan Antonio Bayona buru, zinemako zazpi profesionalek osatzen dute Zinemaldiko epaimahaia
Zinemaldiko Sail Ofizialean lehiatuko diren 17 filmen artean aukeratu beharko du epaimahaiak. "Zarata eta haustura garai zalantzagarri hauetan", zinema "inoiz baino beharrezkoagoa" dela defendatu du Bayonak irekiera ekitaldian.
Esther Garcia ekoizleak Donostia Saria jaso du
Segovian jaiotako ekoizleak Agustin eta Pedro Almodovar anaien eskutik jaso du saria, haiekin lan egin baitu bere ibilbide profesionalaren zati handi batean. Hitzaldian, Ukrainan eta Gazan bizi den indarkeria gaitzetsi du, eta eskubideen, batik bat emakumeen eskubideen, defentsa sutsua egin du.
Zinemaldirik euskaldunena abian da Donostian
Esther Garciak Kursaalen jaso du ekoizle bati eman dioten lehen Donostia Saria, Silvia Abril, Toni Acosta eta Itziar Ituño aktoreek aurkeztu duten inaugurazio galan. Palestinarekiko elkartasuna nabaria izan da.
'Ainda estou aqui' pelikulak jaso du Fipresci 2025 saria Zinemaldiaren irekiera galan
Zineman espezializatutako kazetariek ematen duten sariak Brasilgo ekoizpen hori aukeratu du 2025ean. Walter Salles zuzendariak jaso du saria Kursaal jauregian.
Palestinaren eta Israeli boikota egitearen aldeko oihua Zinemaldiko alfonbra gorrira iritsi dira
Jende asko bildu da Kursaal aurrean, Zinemaldiaren inaugurazio ekitaldiko alfonbra gorrian, Palestinari elkartasuna adierazteko eta Israel egiten ari den genozidioa salatzeko. Zinema-mundua, baita Jose Luis Rebordinos Zinemaldiko zuzendaria ere, protestaren alde agertu da.
Mikel Zumeta kritikariak Zinemaldiko Sail Ofizialeko lehenengo hiru pelikulak aztertu ditu
ORAINeko zinema kritikaria Zinemaldian dago Sail Ofizialeko lanei buruzko iruzkinak egiteko. Lehenengo hirurak ikusi ditu dagoeneko: "27 noches" (Daniel Hendler), irekiera galakoa; "Six jours ce printemps-là" (Joachim Lafosse) eta "In-I In Motion" (Juliette Binoche).
Esther García: "Ekoizpena sormen handieneko lanetako bat da ikus-entzunezkoetan"
Espainiar ekoizleak Donostia saria jasoko du gaur gauean, Zinemaldiaren 73. edizioaren inaugurazio-ekitaldian. Goraipamen hori jasoko duen lehen ekoizlea izango da, eta, hala, Matador (1986), La ley del deseo (1987), Mujeres al borde de un ataque de nervios (1988), Acción mutante (1993), La vida secreta de las palabras (2005), Relatos salvajes (2014) eta Sirāt (2025) filmetan eta beste hamaika ekoizpenetan egindako lana sarituko dute.
Juliette Binoche Donostian da dagoeneko
2022an Donostia saria jaso zuen aktorea Zinemaldira buelta da, "IN-I In Motion" zuzendu duen lehen pelikula aurkeztera.
Jesus Mari Lazkano: "Proiektu benetan berezia da 'Natura fugit'"
Bergarar artistak "Natura fugit" animaziozko film laburra aurkeztu du gaur, Donostiako Zinemaldiaren Zinemira atalean. Arteaz eta klima aldkaetaz dihardu 3.000 koadro baino gehiago erabiliz egindako filmak.