Munduaren akabamendua Aragoiko basamortuan
Jendeak gauza ugariz egiten du berba egunotan (Iran, Israel, Gaza, atzoko, gaurko, biharko ustelkeria politikoa, beroa, ekaitzak, uda, oporrak….) Zinemazale/jaleon artean, berriz, gai bakarra dago ezpainetan: Oliver Laxeren Sirat pelikula, alegia.
Barrenetan egin digu eztanda, dar-dar bizian utzi zentzumen guztiak (zientziak balekotzat jotzen dituen bostak gehi hain zinematografikoa de seigarrena eta, segun eta multibertsoaren zein dimentsiotan gauden/zaudeten zazpigarren bat ere).
Gutako bakoitza, eraman gaituen techno-zeluoidezko trantzean geundela ( nik uste, gehiengook zorabiotik ezin atera gaude oraindik ere), ero moduan hasi ginen erreferentzien bila. Eta hara non gure delirioetan honako hauek aurkitu (edo asmatu, batek daki): Antonioniren Il desserto rosso, George Millerren Mad Max guztiak, Kubricken 2001: A Space Odyssey, Coppolaren Apocalypse Now. Bere aldetik, Ander Makazaga kritikariak euskarazko hainbat hedabidetan idatzi du Sirat-i badariola Gaspar Noeren Climax edo Lux AEterna filmek oinarrian duten isuri sentsorial bera. Atrebimendu osoz Anderrek frogatu du O que arde-ren autorea den Oliver Laxek darabilzkien kontatzeko moduek maiz egiten dutela bat Albert Serraren narratiba erradikalarekin.
Horretan gabiltza buruz belarri, bihotzez arima, gu baino askoz normalagoa den jendea San Joango suaz edo Futbol Klubetako Nazioarteko Txapelketaz arduratzen den bitartean.
Dagoeneko (filma ekainaren 6an estreinatu zen), goitik behera aztertu/ikertu/analizatu/ikasi izan dugu Kangding Rayen soinu banda super elektronikoa eta, hara!, bakezkoak egin ditugu Almodovar anaiekin beraiek baitira Sirat-en ekoizlerik garrantzitsuenak.
Antza, nahiko izan behar genuen. Nahiko eta soberan. Ba ez. Ematen dugun pauso bakoitzak, irakurtzen, aditzen, ikusten, amesten dugun orok Cannesen Epaimahaiaren Sari Nagusia jaso zuen filma ekartzen digu gogora. Esaterako…
Jakin berri dugu Monegroseko Desert Festival delakoaren 32garren edizioa uztailaren 26an izango dela. Non? Aragoiko mortuan. Musika elektronikoari, technoari, soinu industrialari eskainitako jaialdi munstroa izanik, diru/sarrera leihatilaren markak leherrarazi duen zeluloidezko puska gori-goriarekiko gure antsietate sendaezina berpiztu da berriro. Zergatik?
Oliver Laxe Galiziakoa da izatez. Galiziako Zinema Novoren aurrendari eta ordezkari nagusienetarikoa, Donostian jaiotako Jaione Camborda, Lois Patiño, Álvaro Gago Diazekin batera. Baina Oliverrek ederki asko ezagutzen ditu Maroko eta Magreb osoa. Hantxe bizi izan da. Hantxe dituzte erro sendoak, abiapuntua, muina eta jomuga estreinako bere bi filmek, Filmin plataforman ikusgai dauden Mimosas eta
Todos vós sodes capitáns horiek. Ibilia da, beraz, Oliver Sahara basamortuaren sakonetan eta Aljeriako hamadan, non paisaia harrizko/hareazko eremu idorra den. Bestalde, denok dakigu desertuetan egiten direla rave festa handienak, ikusle/entzule/ dantzari gehien biltzen duten horiek. Beste leku frankotan, baita hirietako estadioetan ere antolatzen dira, jakina, baina haitz erraldoiek babesturiko hondarrezko espazio estralurtarretan gertatzen direnek badute infernuzko xarma, deabruak soilik eskaintzen duen libertate basa. Froga bezala, goian aipaturikoa, Huescako Monegrosen izango den Desert Festival.
Elkarrizketa
Oliver Laxe: "Ikusleak gorputzarekin pentsatzea nahi nuen"
Horrexegatik akordatu gara Sirat-ekin jaialdiaren berri izan dugunean. Egia, Sirat Maroko bertan da filmatua. Baina memorian eta begietan iltzaturik geratu zaizkigun irudi gehienak Aragoiko beste probintzia batean izan ziren hartuak, Teruelen. Non zehazki? 65 hektarea duen Barrachinako Ramblan, (hor zaudela, erraz irudikatzen duzu Marte planeta gorriaren balizko paisaiarik), Tortajadako urmaelean (zeinen sorrera nahiko ezezaguna den, zeinen ezaugarriak estepa gazi batenak diren) eta Villarquemadoko harrobian. O que arde ere bertan filmatu zuten. Harrobi horretatik kareharria erauzi izan da mendeetan zehar.
Ahoa bete hortz (bete harkaitz eta harea) geratuko zara paisaia horietara guztietara begira. Beste ziento bat pelikula ibiliko zaizu dantzan erraietan. Zeintzuk? Arizonako Monument Valleyen, Utah-ko Moaben eta Kaliforniako Herio Haranean filmaturiko mila western eta Star Wars ere. Burura etorriko Txileko Ilargiaren Haranean grabatu zituzten Dune bi horiek ere.
Zeluloidezko ispilatzeetan barna gabiltza Siraten adoratzaileok, burua erdi sano erdi joana dugula. Igual esnatzen garenean, sendatzen garenean Nafarroako Errege Bardean gaudela deskubrituko dugu . Eta, akaso harri eta harea bihurtu gara.
Albiste gehiago zinema
Europa, Asia eta Costa Ricako zinemagile hasiberriek osatzen dute New Directors saila
Jonatan Etzler suediarrak, Yukari Sakamoto japoniarrak eta Seyhmus Altun kurduak, besteak beste, bat egingo dute Irati Gorostidi Agirretxe nafarraren eta Jose Alayon kanariarraren proposamenekin.
Biba Zinema eta Lege Berriak!
Begoña del Tesok gaur egun zinema kontsumitzeko moduaren analisia egin du.
Marisa Paredes omenduko du Zinemaldiak 73. edizioko kartel ofizialean
Bestalde, gaur jakitera eman da Esther Garcia ekoizleak jasoko duela aurtengo Donostia sarietako bat, "Espainiako eta Latinoamerikako zinemagintza nazioartekotzeko egin duen lanagatik".
‘Zeru Ahoak’, Almandozen azken lanaren lehen irudiak aurkeztu dituzte
Lau ataleko serie noir laburra da eta Nagore Aranburu aktore azpeitiarra da protagonista. Orain ikusi ez den Bilbo erakustea da asmoa. Donostia Zinemaldiaren 73. Edizioko Sail Ofizialeko Emanaldi Berezietan hartuko du parte.
Alauda Ruiz de Azua zuzendari bizkaitarra lehen aldiz lehiatuko da Donostiako Zinemaldiko Urrezko Maskorra lortzeko, ‘Los Domingos’ filmarekin
Film honek klausura-komentuko kontenplazio-bizitzak erakarri egingo duen gazte aparteko eta idealista baten istorioa jorratzen du. Ruiz de Azuaren lehen film luzea 'Cinco lobitos' izan zen.
"Gaua" eta "Decorado" euskal ekoizpenak Sitgeseko zinema jaialdian lehiatuko dira
Paul Urkijoren film berria eta Alberto Vázquez galiziarraren animaziozko lana urriaren 9tik 19ra Kataluniako kostaldeko herrian egiten den zinemaldiko Sail Ofizialean izango dira.
Urriaren 10ean estreinatuko dute “Karmele” filma
Lehenago, Asier Altunaren filma Donostiako Zinemaldiko Sail Ofizialean proiektatuko dute. Jone Laspiur eta Eneko Sagardoy dira protagonistak, eta “Elkarrekin esnatzeko ordua” Kirmen Uriberen eleberrian oinarrituta dago.
Karmele, Maspalomas eta Zeru ahoak Zinemaldiko Sail Ofizialean egongo dira
Donostiako Zinemaldiak aurtengo programazioan egongo diren Estatuko ekoizpenak aurkeztu ditu gaur, Madrilen. Euskarazko hiru jasoko ditu aurtengo edizioaren Sail Ofizialak: Koldo Almandozen Zeru Ahoak, Asier Altunaren Karmele eta Moriartiren Maspalomas. Azken hori, gainera, Maskorra eskuratzeko lehian izango da.
Euskarazko hiru ekoizpen jasoko ditu Donostiako Zinemaldiaren Sail Ofizialak
“Maspalomas” Moriarti hirukotearen filma Maskorretarako lehian izango da, eta “Karmele” Asier Altunaren filma eta “Zeru ahoak” Koldo Almandozen seriea, lehiatik kanpo. Donostiako Zinemaldiak aurtengo programazioan egongo diren Estatuko ekoizpenak aurkeztu ditu gaur, Madrilen.
Ion de Sosak Locarnoko zinema jaialdian estreinatuko du “Balearic”
Donostiar zinemagilearen film luzea Concorso Cineasti del Presente sailean lehiatuko da Suitzako hiriko jaialdian.