Saretzen
Gorde
Kendu nire zerrendatik

EAEko eguneroko mugikortasunaren erradiografia: nola, zertarako eta norantz mugitzen garen

6,5 milioi joan-etorri baino gehiago egiten dira egunero Araba, Bizkai eta Gipuzkoan. Fenomeno horrek hiri-bizitzaren intentsitatea islatzeaz gain, gizarte-, ekonomia-, ingurumen- eta genero-dinamikak jartzen ditu agerian.
02_NOLA_MUGITZEN_GARA_GE_ZUZ
Irudia: EITB MEDIA

Edozein lanegun buruzuritan, bizi-bizi topa ditzakegu Euskal Autonomia Erkidegoko (EAE) eta Nafarroako kale, errepide eta garraio publikoak; izan ere, 6,5 milioi joan-etorri baino gehiago egiten dira egunero lurralde horietako lehenengoan. Fenomeno horrek hiri-bizitzaren intentsitatea islatzeaz gain, gizarte-, ekonomia-, ingurumen- eta genero-dinamikak jartzen ditu agerian.

Eusko Jaurlaritzak 2021eko datuekin egindako mugikortasunari buruzko azken azterlanaren arabera, Bizkaian biltzen dira EAEko eguneroko joan-etorrien erdiak. Bilbo Handian bakarrik egin ziren 2,9 milioi desplazamendu inguru, hau da, lurraldeko mugikortasunaren % 80, eta metropoli-desplazamenduen % 42ren epizentroa Bilbo izan zen. Kontuan izan behar da, halaber, urte hartan izandako pandemiak mugikortasuna mugatu zuela, eta, beraz, 2016ko datuekin alderatuta mugikortasunean beherakada egon den arren (6,7 milioi joan-etorri), eguneroko joan-etorri kopuruek gora egitea da joera urterik urtera.

Gipuzkoan, Donostialdean —Donostia muin dela— egiten da lurraldeko joan-etorrien % 53, eta Araban, Gasteizen metatzen da Arabako Lautadakoen % 96 eta Arabakoen % 82.

Oinez, autoz edo autobusez... Nork eta zertarako?

Egunero-egunero, joan-etorrien ia erdiak (% 45) oinez egiten ditugu, eta kopuru hori % 72ra igotzen da 65 urtetik gorakoei erreparatuta. Generoaren ikuspegitik, emakumeak gehiago mugitzen dira oinez (% 51, eta gizonak, % 39), eta gehiago erabiltzen dute garraio publikoa (% 16 eta % 11, hurrenez hurren). Aldiz, gizonek gehiago jotzen dute auto pribatua erabiltzera (% 46 eta % 30, hurrenez hurren).

Adinaren arabera ere aldeak argiak dira. 7-19 urtekoen artean, mugikortasuna oso lotuta dago hezkuntza-esparruarekin, eta oinez egiten dituzte joan-etorri gehienak (% 49). Aldiz, 20 eta 64 urte bitartean —biztanleria aktiboa—, joan-etorriak lana dela eta egiten dira gehienbat, eta ibilgailu pribatua da garraiobide erabiliena. Azkenik, 65 urtetik aurrera, mugikortasun-ereduak izugarri aldatzen dira: lana ez da joan-etorrien eragile nagusia, eta aisia eta bestelako jarduerek — eguneroko kudeaketak, berbarako— dira protagonista. Gehienak oinez egiten dira (% 72).

Gainera, 10 bidaiatik ia 7 udalerrian bertan egiten dira, baina joera hori ere lurraldearen araberakoa da: nabarmenagoa da Araban (% 84,4), Bizkaian ( % 65,8) eta Gipuzkoan (% 62,2) baino.

Hiriburuak eta lurraldeen arteko harremanak

Edozein lanegunetan egiten den hamar bidaiatik lauk Bilbo, Donostia edo Gasteiz dute helmuga. Guztira, egunero 42.000 joan-etorri egiten dira hiriburutik hiriburura, batez ere Bilbo eta Donostia artean (21.166 bidaia, egunero), ondoren Bilbo-Gasteiz (15.622) eta Donostia-Gasteiz ibilbidea egiten da gutxien (5.236).

EAEko hiriburuen arteko mugikortasuna
18:00 - 20:00

Albiste gehiago gizartea

osakidetza ambulatorio centro de salud osasun etxea gasteiz vitoria
18:00 - 20:00
ZUZENEAN
Duela  min.

Osakidetzak ordutegiak murriztu eta osasun-zentro batzuk itxiko ditu udan

Aldaketa horiek zentroen % 37ri eragingo diete. ELA eta CCOO sindikatuek udako plangintza kritikatu dute. Osakidetzaren egiturazko arazoek “bere horretan jarraitzen dutela” ziurtatu dute eta “benetako konponbideei heltzeko" negoziazio prozesua hastea eskatu dute.

Gehiago kargatu