Patxo Telleria: 'Gaztetako gure musika da gure aberria'
Patxo Telleriak idatzitako testu batean oinarrituta, Telleriak berak eta Mikel Martinezek "euskal musikaren benetako istorioa" kontatuko dute gaurdanik, han-hor-hemen, agertoki gainean hiru musikari lagun hartuta.
Jokin Oregik zuzendutako lana martxoaren 7an eta 8an taularatuko dute, 11:00etan eta 20:00etan, Arriaga Bilboko antzokian, Loraldia euskal kulturaren jaialdia abiatzeko, eta Patxo Telleriak berorren inguruko zertzelada batzuk eman dizkigu berarekin izandako solasaldian.
Ez Dok Amairu-tik Ez Dok Hiru-ra egin duzue… Zer dago izen horren atzean?
Ez Dok Hiru izena Patxo Telleria eta Mikel Martinez bikotearen zigilua da; hitz jokoa da, noski, eta matematikoki gezurtaezina da: bi gara gu, ez hiru.
Ikuskizun berri honi izenburu bat eman behar genionean, aproposena geure izena bera zela ikusi genuen, Ez Dok Amairurekin duen loturagatik.

Argazkia: Guillermo Casas
Izenburuarekin jarraituta, "Euskal musikaren benetako istorioa" taularatuko duzuela esaten duzue. Benetakotasuna "Historiarekin" eta fikzioa "Istorio(ar)ekin" lotuta egon ohi da, baina. Zenbat dauka historiatik eta zenbat istoriotik zuen lanak?
Historia da neurri batean, euskal musikaren ondarea erabili dugulako eszenetarako material gisa: kantak benetakoak dira, eta gure historiaren, gure memoria historiko emozionalaren, parte dira.
Eta beste neurri handi batean "istorioak" dira, guk material horrekin umorea egiten dugulako, eta, beraz, errealitatea distortsionatu, irauli eta absurdo bilakatzen dugu.
Euskal Herriko "imajinario musikala" errepasatzen duzue zuen lanean. Zer estilo eta garai sartzen dira horren barruan?
Muga bakarra kanta errotuta egotea da: gure memorian iltzaturik geratu diren kantak erabiltzen ditugu. Zaku horretan, herri kanta guztiak sartzen dira, baita joan den mendeko 60ko hamarkadatik hona musikariek sortu dituzten hainbat eta hainbat kanta ere.
Akaso berrienak, azken hamarkadakoak, ez dira agertzen, oraindik denbora pixka bat behar dutelako erroak egiteko.
Adrián García de los Ojos, Maria Arriaga eta Ivan Allue musikariekin batera taularatzen zarete. Nola uztartu dituzue musika piezak gidoian?
Musika eta testuak uztartzeko, modu asko erabili ditugu. Kontuan izan ikuskizun hau autonomia daukaten eszena soltez, esketxez, osatzen dela, gure zigiluaren aurreko besteak bezala: "Lingua Nabajorum", "Euskarazetamol", "Euskara sencilloaren manifestua"…
Eszena bakoitzean, musika interpretazioren eta umorearen tratamendu desberdina erabili dugu. Batzuk oso kantatuak dira, beste batzuetan testua da nagusi eta instrumentazio musikala hornidura soila da…

Argazkia: Pío Ortiz de Pinedo
Musikak euskal kulturan berebiziko pisua izan zuen garaiak gogoratuko dituzue ikuskizunean, Ez Dok Amairuren denbora esaterako. Zelan ikusten duzue euskal musikak gaur egungo gure bizitzetan duen pisua? Nola aldatu da?
Uf! Galdera zaila! Arlo honetan ikertzaile aditua ez naizen aldetik, ezin erantzun objektiborik eman, eta neure subjektibitatetik erantzun behar dut.
Nire inpresioa (subjektiboa, jakina) da Ez Dok Amairuren garaian sekulako indarra hartu zuela euskal musikak, eta euskal kulturak oro har berebiziko pizkundea ezagutu zuela. Dena den, ni garai hartan adoleszentea nintzen, eta, denok dakigun bezala, bizitzaren garai horretan musika modu oso indartsuan bizitzen da; seguru asko, gaur eguneko nerabeak gaurko musikarekin identifikatuko dira.
Nik esango nuke gure aberria gure gaztetako musika dela.
Ez Dok Hiruk Loraldia euskarazko kulturaren Bilboko jaialdia zabalduko du. Zer ekarri dio hiriari, zuen ustez, aurten hirugarrenez egingo duten jaialdi horrek?
Loraldia errotzen ari da, eta oso azkar, gainera. Berebiziko ekimen kulturala da, eta nik esango nuke urtetik urtera hazi eta poztasun handiak emango dizkigula, instituzioek ez badute bertan behera uzten (bekatu larria izango litzateke).
CONTENIDO NO ENCONTRADO
Zure interesekoa izan daiteke
Pantxoa eta Peioren bigarren agur-kontzertua: 2027ko urtarrilaren 9an BECen!
Bikoteak bere ibilbideari amaiera emango dio bi kontzerturekin BEC!en: urtarrilaren 10ekorako sarrerak ordu gutxitan agortu ziren eta bigarrena iragarri dute orain: 2027ko urtarrilaren 9an.
“Muga-zerga” izan da aurtengo hitza Euskaltzaindiarentzat eta UZEIrentzat
“Atzerriko produktuei aduanan ezartzen zaien zerga” adiera duen izena aukeratu dute Akademiak eta UZEI terminologia eta lexikografia zentroak urteko hitz gisara. “Aduana-zerga” Euskaltziandiaren Hiztegiak jasotzen duen forma baliokidea “askoz gutxiagotan” erabili da.
Goya, Jasper Johns, Steve McQueen, Dan Flavin, Ruth Asawa eta Rosalind Nashashibi, euskal museoetan 2026an
San Telmo Museoak, Artiumek eta Guggenheim Bilbao Museoak datorren urteko programazioa aletu dute.
Gatiburen azken agurra, audientzian lider ETB1en
Musikarik, dantzarik eta festa girorik ez zen falta izan atzo bi ordu eta erdiz BECen. Talde bizkaitarra arrakastara eraman zuen 'Musturrek sartunde' kantuarekin amaitu zen askoren oroimenean iltzatuta geratu den kontzertua.
Milaka pertsonak azken agurra eman diote Robe Iniestari, Extremoduroko abeslariari, Plasencian
Ilara luzeak sortu dira Plasenciako kongresu jauregian, jarraitzaile asko bertaratu baitira musikariari agur esatera. Aurrerantzean, Robe Iniesta izena izango du eraikin horrek.
Urrezko domina eman dio Gipuzkoako Foru Aldundiak Lourdes Iriondo kantariari
Hilondoko aitortza egin dio Urnietako kantari, idazle eta irakasleari eta bere ahizpek jaso dute Foru Aldundiak emandako oroigarria. Ekitaldia omenaldi hunkigarri bilakatu da. Senide eta familiako kideekin batera, eta euskal kulturgintzaren ordezkaritza zabala bildu da.
Balenciaga museoa “josten duten eskuei” begira
Getariako Balenciaga Museoko Igor Uriak hamar urte eman ditu Cristobal Balenciaga jostun handiaren tailerretan lan egin zuten emakumeen lekukotzak eta objektuak biltzen: irudiak, dokumentuak, lanabesak... Paris, Madril, Bartzelona eta Donostian, 2.000 enplegatu izatera iritsi ziren, eta horietako batzuk Getariako museoan batu dira gaur.
Gaztelurrutia: “Bisitari fidelak edukitzea eta bi heren 45 urtez azpikoak izatea dira arrakastaren gakoetako bi”
2025eko Durangoko Azoka bukatu berritan, ETBri emandako lehen balorazioan pozik agertu da Beñat Gaztelurrutia Gerediaga Elkarteko kudeatzeailea. Jendetza ibili dela nabarmendu du, baina erosoa izan dela bai sartzea baita bertan zehar ibiltzea ere. 2026ko Azokak 5 egun izango dituela aurreratu du, eta etorkizuneko erroka kulturaren jaialdi gisa sendotzea izango dela esan du.
60 urteko ibilbidea “borobildu” du Durangoko Azokaren aurtengo edizioak
Lau eguneko topagune oparoa amaitutzat emateko, antolatzaileek aurtengo Azokaren arrakasta nabarmendu dute, baita egitasmoak urte osoan euskal kulturan duen garrantzia ere.
Gazaren aurkako genozidioa, oso presente Durangoko Azokako nobedadeetan
Idazle asko beren nobedadeak aurkezten ari dira egunotan euskal kulturaren plazan, eta horietako batzuek palestinar herriaren aurkako genozidioa jorratu dute, Ekialde Hurbilean gertatzen ari dena azaltzeko asmoz.