'Fidel eta Che iraultza fotogeniko baten estrategak izan ziren'
Artium, Arte Garaikidearen Gasteizko Euskal Zentro-Museoa, Kubara begira egongo da urriaren 4ra arte. “Ikonokrazia. Boterearen irudia eta irudien boterea Kubako argazkigintza garaikidean” Arabako museoaren Ipar aretoak hartzen duen erakusketan, hainbat belaunalditako kubatar sortzaileek herrialdeko argazkilaritza garaikidea definitzeko eginiko lanaren lagin bat dago ikusgai.
Ivan de la Nuez erakusketaren komisarioaren hitzetan, Karibeko herrialdearen iruditeriaren eraldaketa ikus daiteke Gasteizko museora bisita eginda: “1959ko Iraultzaren protagonistek proposatu zuten eredu estetikotik egungo argazkilariek adierazpide horren aukerak muturrera arte eramanik sortutako irudi multzora arteko bidean ibiliko da ikuslea”.
De la Nuez uharteko argazkilaritzaren iraganaz eta orainaz mintzatu zaigu, honako galde-erantzunetan.
Zein dira Kubako Gobernuak 1959ko Iraultzaren ondoren bultzatu zuen iruditeriaren ezaugarri nagusiak?
Kubatar Iraultzak, besteak beste, ikonokrazia ezarri zuen. Proiektu politikoa argazkilaritzaren bidez zabaldu zuen, eta, hein handi batean, zinemaren, telebistaren eta poparen bidez ere… Ez zuten agintarien estatua erraldoirik eraiki, sobietarrek bezala, ezta liburu fundatzailerik sortu ere.
Nolabait esateko, Fidel eta Che iraultza fotogeniko baten estrategak izan ziren, argazkietarako jarriz eta, are gehiago, argazkiak eurek eginez. Erraz aurki daitezke euren kamerez beren buruari eginiko argazkiak, eta Chek ateratako argazkiak liburu eta erakusketan bildu dituzte gerora.
Horri guztiari gehitu behar dizkiogu balentria jarraitu zuten argazkilari kubatarren (Corrales, Korda, Salas, Noval) maila ona eta nazioarteko beste argazkilari batzuen (Cartier Bresson, Rene Burri, Menese) lilura; ondorioz, iraultza argazkilaritzaren bidez zabaldu zuten hipotesia defenda daitekeela uste dut.
![]()
'El Revolucionario' (Arturo Cuenca)
Zelakoa da, labur-labur, gaur egungo kubatar argazkilaritza?
Kubatar argazkilaritza garaikidea lehenago azaldu dizudan tradizio horrekin borrokatu behar da. Eta bai ikono horiek bai argazkilaritzaren mugak berak muturreraino eramatearen tentsioa dakarkio horrek argazkilaritzari. Erakusketak tentsio horretan eta asmo horietan sakontzen du.
![]()
'Maravilla' (Carlos Garaicoa)
Zer muga aurkitu dituzte egungo argazkilariek Iraultzak ezarri zuen estandarrean, halakorik ezarri bazuen betiere?
Nire ustez, gaur egun ez dago inolako muga estilistikorik. Gainera, garaiaren edo lekuaren ezaugarriez harago, Kubak ezaugarri propio bat du, sobietar munduan sartutako herrialde karibetarra izan da, eta horrek ukitu interesgarria eman dio bertako argazkilaritzari.
![]()
'Progreso de una nación' (Lázaro Saavedra)
Kubatik mundura igarota, ikuspegi globalagotik, zer alde dago boterean ezarritakoek eta boteretik kanpokoek irudiez egiten duten erabileratik? Badago orokortzerik?
Ikonokrazia kontzeptua irudien totalitarismoari erreferentzia egiteko erabili ahal da, baina erakusketan "ekosistema" zentzua eman nahi izan diogu. Boterearen irudiei irudien boterearekin erantzuten diote artistek, askotan horiek kontrabotere, mendeku edo demokratizazio kritiko gisa erabilita.
Irudiek pentsamendua moldatu edo pitz dezakete ala berresteko soilik balio dute?
Kubaren kasuan, irudiak bi norabideetan erabili zituzten: Iraultzaren hasierako boterea berretsi zuten eta haren iruditeria sortu zuten, nolabait. “Ikonokrazia” erakusketan, hori guztia hautemateko edo, bederen, digeritzeko hainbat modu kritikori toki egiten diegu.
![]()
It's only water (Rogelio Lopez)
Egungo testuinguru politikoan, zer ondorio izan lezake Kubaren eta AEBren arteko harremanak aldatzeak uharteko arteetan eta iruditerian?
Erakusketako hainbat lanek ironiaz begiratzen diote egoera berri honi, birkolonizaziorako aukerei, behinola sobietarrekin gertatu zena burura dakarren inperioaren itzal horri eta diruaren munduak uharteko kultura bisualean sorrarazi lezakeen iruditeria berriari.
![]()
Wrinkle series (Greandy Pavón)
Zure interesekoa izan daiteke
"Bizkaiaren espiritua" erakusketa ikusgai, Bizkaiko Eleiz Museoan
Lurraldearen espiritualtasunetik egindako bidaia da "Bizkaiaren espiritua. Nortasun sozial eta erlijiosoaren irudikapenak mende-aldaketan (1870-1936)", XIX. mendearen erdialdetik XX. mendearen lehen hamarkadetara arte.
Iñaki García Erguin pintorea zendu da
Bilbotar pintorea Jose Lorenzo Solisen ikaslea izan zen, eta Emen taldea sortu zuen, 1966an, Jose Maria de Ucelayrekin eta Agustin Ibarrolarekin, besteak beste. 91 urte zituela hil da.
Nafarroako Museorako sarrera doakoa izango da martxoaren 1era arte
Eraikina egokitzeko obren lehen zatia amaitu ondoren, bilduma iraunkorreko lau solairuak bisitarien eskura daude berriro.
"Lurraren Arteak" erakusketak landarez bete du Guggenheim Bilbao
Bizkaiko hiriburuko Guggenheim Museoak naturarekin eta lurrarekin lotura duten ehun artelan berri baino gehiago jarri ditu ikusgai, abenduaren 5etik maiatzaren 3ra arte, 'Lurraren Arteak' erakusketan.
FIG Bilbao Grabatu eta Paperean Artearen Nazioarteko Jaialdiaren XIV. edizioa hasi da
2025eko azaroaren 27tik 30era egingo dute topagunea, Euskaldunan. Grafika garaikideko egunerokotasuna eta joerak erakusten dituen bilkurako herrialde gonbidatua Taiwan da.
Artiumek Raisa Alavaren horma-irudi bat jarri du publiko gazteenentzako liburutegian
Raisa Alavak (Zuatza, 1990) beren-beregi sortu du "Nomen Omen" Gasteizko museoan ipintzeko.
Bonnat-Helleu museoa inauguratu dute berriro, eta Baionako alkatea eta Frantziako eta EAEKo Kultura ordezkariak bertan izan dira
Rachida Dati Frantziako Kultura ministroa, Jean-Rene Etchegaray Baionako alkatea eta Ibone Bengoetxea Eusko Jaurlaritzako Kultura sailburua, besteak beste, izan dira bertan. 14 urte luzatu dira lanak, eta 29 miloi euroko kostua izan dute. Museoaren azalera bikoiztu da, 4.000 metro koadroraino, eta gaur egun ia 7.000 artelan ditu.
Baionako Bonnat-Helleu Museoaren aurpegi berria, 14 urteko zaharberritzearen ondoren
Museoa gaur inauguratu dute berriro, 29 milioi euroko kostua izan duten 14 urteko lanen ostean. Museoak 2011ko apirilean itxi zituen ateak jendearentzat, berregituraketa errazteko eta bere azalera 2000 metrotik eta 4000 metro karratura bikoizteko.
"Lurrak ez du jaberik izango" Marwa Arsaniosen erakusketa ireki du Artiumek
Euskal Herriko Arte Garaikidearen Museoak, Artium Museoak, Marwa Arsanios. Lurrak ez du jaberik izango erakusketa paratu du A1 aretoan, eta 2026ko apirilaren 12ra arte izango du ikusgai.
Guggenheimek 22 pieza berri jarri ditu ikusgai Bildumako artelanen artean
Bilboko museoak bere bildumako 39 artistaren 55 lan jarri ditu ikusgai, horietatik 22 pieza berriak: Basquiat, Klein, Tàpies, Twombly, Warhol, Chillida, Oteiza, Ibon Aramberri, Juan Pérez Agirregoikoa, Erlea Maneros Zabala.... Eraikinaren hirugarren solairuan bisitatu ahal izango dira. Musika: "La espera" (Amaia Miranda).