Ukitzeko moduko artea
Nola aurkeztu artelanak pertsona itsuei? Zein bitarteko erabili kalitatezko esperientzia bermatzeko? Zer behar eta jakin-min ase behar dira? Galdera horietatik abiatzen dira museoak, galeriak eta artistak artea ahalik eta irisgarriena eta inklusiboena izateko.
Guggenheim museoak duela ez asko aurkeztu du Jeff Koons eskultorearen "Idi-bihotzak" obraren erreprodukzio bat, museoaren erreplika-kolekziorako beste pieza bat; "Puppy", "Ama", "Zuhaitz handia eta begia" eta Guggenheim eraikinaren beraren maketak daude bertan.
Museoak lehen unetik erabaki zuen maketak izango zirela artea pertsona itsuei gerturatzeko "lerro nagusiena". Rogelio Diez Mantentze Lan eta Instalazioetako arduradunak azaldu du ONCErekin bildu zirela "kasik museoa ireki zenetik", haren aholkularitzarekin batera, guztientzako irisgarritasun unibertsala lortzeko.
Ana Davila ONCEko Afiliatuen Gizarte Zerbitzuetarako buruak azaldu du aholkatzen dituzten entitateekin duten "helburu amankomuna" dela bisita guztiak irisgarri egitea pertsona itsuentzat. "Garrantzitsua da ukitzea, baina jakin behar dugu kolore desberdinak dituztela tulipanek, ez direnak ukimenarekin hautematen. Artelana gida batekin osatu behar da", gehitu du. ONCEk braillera transkribatu ditu testuak, eta museora bisitak antolatuko ditu.
Tentu handiz aditzea
Testuaz gain, Davilak azpimarratu du zer-nolako garrantzia duen ez soilik obrak ukitzeak, baita ahalik eta ondoen ulertzeak ere; itsu batentzat garrantzitsua da informazioa zentzumen bat baino gehiagotik etortzea: "Audiogidetan pertsona itsuentzako kanal espezifiko bat jartzen saiatzen gara, ohikoena ez bada ere". Deskripzioa egiteaz gain, espazioaren erreferentziak ere izaten dituzte halakoek. "Informazio osagarria da. Ez dakit tulipanen koloreaz hitz egingo duten, petaloen eta koloreen ordenaz", adierazi du Davilak.
Diez artelanen audiodeskripzioekin lanean jarraitzeko asmoez aritu da. Aurretik, museoaren kanpoaldeko lanen audioak eginda daude. "Berriro ekin nahi diogu proiektuari, audioak aberastuz; erreminta oso egokiak dira", azaldu du.
Audioen garrantzia frogatzeko saiakera batean, Davilak gordeta zuen koadro bat atera du. Mozorro batekin, esperimentua hasi du. Iluntasun osoa; ez da ezer ere ikusten. Koadro laukizuzen bat, hondoan mihise testuraduna duena. Erliebedun lerro batzuk beheko ezkerreko muturretik goiko eskuineko muturrerantz doaz. Borobil formadun erliebea dago bertan; apur bat beherago, bi zirkulu txiki, erdian puntu batekin. Bi testurek inguratzen dituzte lerroak: bata leuna da; bestea, belusatua.
Hondoa zerua ote? Borobila, ilargia? Davila koadroa deskribatzen hasi: "Mihisean guztiz biluzik dagoen neska gazte bat dago, ikuslearen parean. Etzanda dago". Goyaren "Maja biluzia". "Ukimenak esperientzia zabaltzen du, baina ezinbestekoa da informazio osagarria ere izatea", gehitu du.
Ukitze ahalik eta antzekoena
Guggenheimeko maketen kolekzioa ukitzeko diseinatuta dago; museoak eskaintzen dituen bisita ukigarrietan ikus daitezke. "Idi-bihotzak" eskulturaren erreprodukzioa obra originala ukitzeko ezintasunagatik egin dute. "Idi-bihotzak eskultura ezin da ukitu, ezta bisita ukigarrietan ere. Hatz-markak uzten dituen altzairu leunduz dago eginda; eskularruekin ukitu ahalko litzateke, baina grazia guztia galduko luke, ezta?", Diezen ustez.
Forma ez ezik, artelan horren erreplikan jatorrizko materiala errespetatu da, gainerako besteetan bezala. Loreak imitatzen dituen azala "Puppy"-renarentzat; "Ama"-ren brontze, marmol eta altzairu landua; museoaren kanpoaldeko titanioa; "Zuhaitz handia eta begia"-ren altzairu landua. Oraingoan, metalezko hauts batekin, tulipanen petaloak 3D teknologiarekin inprimatu dira, materiala "ahalik eta antzekoena" izateko.
Halako lanen helburua "heztea eta gozatzea" da. "Horretarako mekanismoak eskaini behar dira; bisitari bakoitzak errealitate desberdin batekin egiten du topo, eta gai izan behar gara errealitate horren zatiren bat behintzat guztiengana heltzeko", azpimarratu du Diezek. Davilak hitz bakarrean laburbildu du ONCEren egitekoa: "Inklusioa".
Albiste gehiago artea
EITBk eta Artiumek hitzarmena sinatu dute arte garaikidearen ondarea ikus-entzunezko lanen bitartez zabaltzeko
2025ean garatuko den lehen proiektua Esther Ferrer eta Mari Puri Herrero artisten ibilbideei buruzko bi pieza dokumental ekoiztea izango da.
Euskalduna izango da ‘Mastodophonika’ ikuskizunaren eszenatokia, irailaren 5 eta 6an
Ekitaldian Mastodonte, Leioako San Juan Bautista Abesbatza eta Euskadiko Gazte Orkestra (EGO) igoko dira taula gainera.
Bilboko Arte Ederren Museoak 1970eko eraikina berriro zabalduko du urriaren 8an, egitarau berezi batekin
Irekierarekin, museoak "mugarri garrantzitsua jarri du" bere eraldaketan, eta 2026ko ekainean aurreikusitako 'Agravitas' espazioaren inaugurazioarekin amaituko da.
Arteleku zentroaren lehen 15 urteei begira, Artiumen
Gasteizko museoak Gipuzkoako arte eta kultura garaikideko zentroaren artxiboa arakatu du, Mikel Onandia, Sergio Rubira, Leire Vergara eta Beatriz Herraezen komisariotzaren pean.
Txomin Olabarri, Azkuna Zentroko zuzendari nagusi berria
2018ko maiatzetik 2024ko abendura bitartean Azkuna Zentroko zuzendari izan zen Fernando Perezek kargua bere borondatez utzi ondoren, Olabarri izendatzea erabaki dute.
Tabakalerak Hlynur Pálmason zinemagile eta artista islandiarraren erakusketa aurkeztu du
Irailaren 28ra arte egongo dira ikusgai bakarkako erakusketako ikus-entzunezko instalazioak, argazki-sailak, pinturak eta eskulturak. Pálmasonen filmografia osoa eskainiko du Tabakalerak.
"Barbara Kruger: Another day. Another night" erakusketa zabaldu du Guggenheimek
Erakusketak Krugerren lan goiztiar adierazgarrietako batzuk berraztertzen ditu, eta goitik behera hartuko ditu Guggenheim Bilbao Museoko hainbat areto. Boterearen hizkuntzaren inguruan hausnarketa egitera bultzatuko du ikuslea, azaroaren 9ra arte.
Agustin Ibarrolaren ''Euskadi, 1977-1979'' erakusketa berreskuratu du Arte Ederren Bilboko Museoak
Agustin Ibarrolak 1979an museorako sortu zuen jatorrizko instalazioko 18 mihise zaharberrituta aurkeztuko dira. Sei gehiago batuko dituzte, eta jatorriko 27 aleko multzoa osatzeko falta diren beste hirurak galdutzat eman dituzte.
Ruth Asawa, Jasper Johns, Steve McQueen eta Dan Flavin, Guggenheimen 2026an
Bilboko museoaren fundazioko patronatuak bilera egin du bart, Miren Arzalluz zuzendari nagusi denetik egin duen lehenengoa. Museoak inoiz baino bisitari gehiago izan ditu 2025ean.
Artiumek Josu Bilbaoren eta Chantal Akermani buruzko erakusketa bana aurkeztu du
Euskal Herriko Arte Garaikidearen Museoak "h" bermeotarraren erakusketa eta "Chantal Akerman. Irudiari aurre egitea" Akermanek eta erakusketaren komisario Claire Athertonek elkarlanean sortutako instalazioak paratu ditu.