Ukitzeko moduko artea
Nola aurkeztu artelanak pertsona itsuei? Zein bitarteko erabili kalitatezko esperientzia bermatzeko? Zer behar eta jakin-min ase behar dira? Galdera horietatik abiatzen dira museoak, galeriak eta artistak artea ahalik eta irisgarriena eta inklusiboena izateko.
Guggenheim museoak duela ez asko aurkeztu du Jeff Koons eskultorearen "Idi-bihotzak" obraren erreprodukzio bat, museoaren erreplika-kolekziorako beste pieza bat; "Puppy", "Ama", "Zuhaitz handia eta begia" eta Guggenheim eraikinaren beraren maketak daude bertan.
Museoak lehen unetik erabaki zuen maketak izango zirela artea pertsona itsuei gerturatzeko "lerro nagusiena". Rogelio Diez Mantentze Lan eta Instalazioetako arduradunak azaldu du ONCErekin bildu zirela "kasik museoa ireki zenetik", haren aholkularitzarekin batera, guztientzako irisgarritasun unibertsala lortzeko.
Ana Davila ONCEko Afiliatuen Gizarte Zerbitzuetarako buruak azaldu du aholkatzen dituzten entitateekin duten "helburu amankomuna" dela bisita guztiak irisgarri egitea pertsona itsuentzat. "Garrantzitsua da ukitzea, baina jakin behar dugu kolore desberdinak dituztela tulipanek, ez direnak ukimenarekin hautematen. Artelana gida batekin osatu behar da", gehitu du. ONCEk braillera transkribatu ditu testuak, eta museora bisitak antolatuko ditu.
Tentu handiz aditzea
Testuaz gain, Davilak azpimarratu du zer-nolako garrantzia duen ez soilik obrak ukitzeak, baita ahalik eta ondoen ulertzeak ere; itsu batentzat garrantzitsua da informazioa zentzumen bat baino gehiagotik etortzea: "Audiogidetan pertsona itsuentzako kanal espezifiko bat jartzen saiatzen gara, ohikoena ez bada ere". Deskripzioa egiteaz gain, espazioaren erreferentziak ere izaten dituzte halakoek. "Informazio osagarria da. Ez dakit tulipanen koloreaz hitz egingo duten, petaloen eta koloreen ordenaz", adierazi du Davilak.
Diez artelanen audiodeskripzioekin lanean jarraitzeko asmoez aritu da. Aurretik, museoaren kanpoaldeko lanen audioak eginda daude. "Berriro ekin nahi diogu proiektuari, audioak aberastuz; erreminta oso egokiak dira", azaldu du.
Audioen garrantzia frogatzeko saiakera batean, Davilak gordeta zuen koadro bat atera du. Mozorro batekin, esperimentua hasi du. Iluntasun osoa; ez da ezer ere ikusten. Koadro laukizuzen bat, hondoan mihise testuraduna duena. Erliebedun lerro batzuk beheko ezkerreko muturretik goiko eskuineko muturrerantz doaz. Borobil formadun erliebea dago bertan; apur bat beherago, bi zirkulu txiki, erdian puntu batekin. Bi testurek inguratzen dituzte lerroak: bata leuna da; bestea, belusatua.
Hondoa zerua ote? Borobila, ilargia? Davila koadroa deskribatzen hasi: "Mihisean guztiz biluzik dagoen neska gazte bat dago, ikuslearen parean. Etzanda dago". Goyaren "Maja biluzia". "Ukimenak esperientzia zabaltzen du, baina ezinbestekoa da informazio osagarria ere izatea", gehitu du.
Ukitze ahalik eta antzekoena
Guggenheimeko maketen kolekzioa ukitzeko diseinatuta dago; museoak eskaintzen dituen bisita ukigarrietan ikus daitezke. "Idi-bihotzak" eskulturaren erreprodukzioa obra originala ukitzeko ezintasunagatik egin dute. "Idi-bihotzak eskultura ezin da ukitu, ezta bisita ukigarrietan ere. Hatz-markak uzten dituen altzairu leunduz dago eginda; eskularruekin ukitu ahalko litzateke, baina grazia guztia galduko luke, ezta?", Diezen ustez.
Forma ez ezik, artelan horren erreplikan jatorrizko materiala errespetatu da, gainerako besteetan bezala. Loreak imitatzen dituen azala "Puppy"-renarentzat; "Ama"-ren brontze, marmol eta altzairu landua; museoaren kanpoaldeko titanioa; "Zuhaitz handia eta begia"-ren altzairu landua. Oraingoan, metalezko hauts batekin, tulipanen petaloak 3D teknologiarekin inprimatu dira, materiala "ahalik eta antzekoena" izateko.
Halako lanen helburua "heztea eta gozatzea" da. "Horretarako mekanismoak eskaini behar dira; bisitari bakoitzak errealitate desberdin batekin egiten du topo, eta gai izan behar gara errealitate horren zatiren bat behintzat guztiengana heltzeko", azpimarratu du Diezek. Davilak hitz bakarrean laburbildu du ONCEren egitekoa: "Inklusioa".
Zure interesekoa izan daiteke
"Lurrak ez du jaberik izango" Marwa Arsaniosen erakusketa ireki du Artiumek
Euskal Herriko Arte Garaikidearen Museoak, Artium Museoak, Marwa Arsanios. Lurrak ez du jaberik izango erakusketa paratu du A1 aretoan, eta 2026ko apirilaren 12ra arte izango du ikusgai.
Guggenheimek 22 pieza berri jarri ditu ikusgai Bildumako artelanen artean
Bilboko museoak bere bildumako 39 artistaren 55 lan jarri ditu ikusgai, horietatik 22 pieza berriak: Basquiat, Klein, Tàpies, Twombly, Warhol, Chillida, Oteiza, Ibon Aramberri, Juan Pérez Agirregoikoa, Erlea Maneros Zabala.... Eraikinaren hirugarren solairuan bisitatu ahal izango dira. Musika: "La espera" (Amaia Miranda).
Amaia Arrazola arabar ilustratzailea zendu da
41 urteko artista bisuala Bartzelonan hil da. “Waba Sabi” eta “Totoro y yo” liburuak ondu zituen, baita 2024ko Andrea Maria Zuriaren jaietako kartela ere.
Euskadiko Artxibo Historikoak "Eraldaketa baten kronika (1900-1957)" erakusketa ireki du
BBVAk bere Artxibo Historikoaren eta Arte Bildumaren funtsekin antolatutako bigarren erakusketa da hau, Eusko Jaurlaritzako Kultura eta Hizkuntza Politika Sailarekin lankidetzan, eta apirilaren 6ra arte egongo da ikusgai.
"Egikera sortzaile bat" Marisa Gonzalezen erakusketa, Azkuna Zentroan
Bilbotar artistaren erakusketa antologiko hau Espainiako Reina Sofía Arte Zentro Museoan egon da ikusgai, eta orain Bilbora iritsi da
Maider Lopezen lanaren inoizko erakusketarik handiena, Donostian ikusgai
"Ukitu" erakusketa bikoitza Tabakaleran eta Kutxa Fundazioa Kubo aretoan egongo da ikusgai, otsailaren 1era arte. Donostiar artistaren 25 proiektu biltzen ditu. Musika: "Arnasa berriz" (Ke Lepo)
Danok Oteiza komunitatea jaio da, Jorge Oteizaren gurarietako bat betez
117 urte igaro dira jada Jorge Oteiza euskal artista Orion (Gipuzkoa) jaio zenetik. Bere jaiotzaren urteurrenarekin bat eginez, Danok Oteiza komunitatea aurkeztu dute bere lana zabaltzeko asmoz.
Danok Oteiza komunitatea aurkeztu dute, sortzailearen figura bultzatzeko
Oteiza Fundazioak artistaren obra eta pentsamendua zabaldu, komunitate bat eratu eta lankidetzarako egitura iraunkor bat sustatu nahi du komunitate berriaren bidez. "Oteiza, 14 apostulu" Oskar Alegriaren ikus-entzunezkoa aurkeztu dute, ekimenaren abiadan.
Oteizaren unibertsoa, Euskal Herrian barrena
Jorge Oteiza eskultorea jaio zela 117 urte beteko dira gaur, eta urteurrena baliatuko dute "Danok Oteiza" elkartea aurkezteko, artistaren eta haren ondarearen inguruan jaioko den ekimen berria. 11:00etan egingo dute prentsaurrekoa, Oteiza Museoan, Altzuzan. Euskal Herrian zein mundu osoan da ezaguna oriotarraren obra.
Zeintzuk dira historiako arte lapurretarik ospetsuenak?
Igandean, Napoleonen eta Eugenia de Montijo enperatrizaren bildumako 9 pieza lapurtu dituzte Parisko Louvre museoan. Baina... zeintzuk dira historiako arte lapurretarik ospetsuenak? Hona hemen horietako batzuk.