Zea Mays: "Oraina bizi behar da"
Azalkeriaren garaian, ohikotik ateratzea abentura epikoa den tenorean, nortasuna izatea eta berorri eustea balio handia da, epopeia bateko protagonista temati bihur zaitzakeen hautua. Eta Zea Maysek aspalditik eraiki du bere nortasuna, agerikoa denez, eta doitzen dihardu: unibertso musikal identifikagarria eraiki du ia 25 urteko ibilbidean diskoz disko, akordez akorde eta leloz lelo.
Kasu, dena dela. Koherentzia eta immobilismoa ez dira gauza bera, ezta hurrik eman ere, are gutxiago sorkuntzari gagozkiola. Unibertso musikal horretako zutabeak (Aioraren ahots indartsu eta zoragarria, esan gabe doa; Asier Basaberen zehaztasuna eta indarra baterian; Ruben Gonzalez baxu-jotzaile zoragarriaren sormena eta pisua; eta Pitiren gitarra originalak) okertu gabe, aurrerapausoak egin ditu laukoteak etengabe: abesti biribilagoak, ekoizpen zainduagoak, kontzertu bikainagoak, “Negua joan da ta” lanaren arrakasta ikaragarria, elektronika gero eta presenteagoa kantuetan…
Orain, koronabirusaren ondorioz Atera diskoa zoritxarrez behar bezala aurkeztu gabe, Adore dakarte besapean, bi kantuko (“Adore” eta “Zuk borroka hasi”) EP digitala. Maiatzaren 21ean kaleratuko dute, eta eitb.eus-en primizian ikus daitekeen bideoa da lehen aurrerapena: “Adore”.
Aiora Renteria taldeko kantariarekin hitz egin dugu, lan honetaz gehiago jakin nahian.
Ricky Falkner ekoizlearengana (Berri Txarrak, Love of Lesbian, Quique González…) jo duzue oraingoan Adore EPa grabatzeko. Zeren bila jo zenuten La Casamurada estudiora?
Aspalditik egon gara kontaktuan Rickyrekin berarekin lan egiteko, eta aurten lortu dugu behingoz bion agendak koordinatzea. Rickyk oso gustura lan egiten du La Casamuradan, eta gu poz-pozik joan gara estudio berri bat ezagutzera. Leku ederra eta estudio baketsua da, lan egiteko oso aproposa.
Ekoizle horrekin grabatuko zenituztela jakinda konposatu zenituzten abestiak edo konposizio horietarako ekoizle aproposa zelako aukeratu zenuten Falkner? Zer garapen izan dute kantuek?
Kontzertu asko bertan behera geratzen zirenez, nahiko frustraturik sentitu gara, eta, ez etsitzeko, lokalean abesti berriak egiten hasi ginen. Tartean, ekoizleak eta estudioak bilatzen egon ginen.
Eta dena oso azkar joan da. Abestiak oraindik bukatu barik zeudela, Rickyk baietz esan zion gure proposamenari, eta abestiak oso modu biluzian eraman genituen estudiora, aukera hori ez galtzeko.
Han, pixka bat entseatu, eta grabatzen hasi ginen jarraian. Ekipo oso ona egin dugu Ricky eta Jordirekin (Jordi Moura, soinu ingeniari eta nahaslea); moldaketa batzuk justu grabatu baino lehen egin ditugu. Lan polita izan da, erreza eta oso artistikoa eta sortzailea.

Ziurgabetasuna eta zalantza bizi izan ditugu han-hor-hemen azken urte luzean, baina Zea Maysek ahal izan den neurrian kontzertuak ematen eta konposatzen jarraitu du. Zer ematen dizue musikak eta nola azalduko zeniokete jendeari ia 25 urteren ondoren kantuak sortzeko grina horrek hor jarraitzen duela?
Musika eta Zea Mays gure motorra dira, eta ezin ditugu inoiz geldirik utzi. Gaztelaniaz esaten den bezala, adaptarse o morir. Ez dago beste legerik!!!
Ez da erraza izan: Atera disko luzea kaleratu eta gutxira, pandemia kaka honetan sartu ginen eta ezin izan dugu diskoa behar den bezala aurkeztu. Horregatik, kontzertu guztietan Atera zuzenean aurkezten jarraituko dugu, Adore EPko abesti berriekin nahasita.
Rock oinarri klasikoa du zuen musikak, baina gero eta toki gehiago dute sintetizadoreek (“Zuk borroka hasi” kantuan nabari da gehien). Jatorritik izaten dituzue kontuan edo gero sartzen dituzue, “osagarri” moduan?
Gauza poliki-poliki joan da. Lehen, abestiak bukatuta zeudenean sartzen genituen, osagarri gisa. Gero, konposatzean ere zati batzuetan sartzen hasi ginen, eta orain beste instrumentuak bezalakoa da sintetizadorea. Hasiera-hasieratik dago denerako, baita “Adore” abestian ere.
Zer aldaketa dakarzkizu zuzenekoetan sintetizadoreei adi egon beharrak?
Abesti gutxi batzuetan erabiltzen dut sinte-a; besteak ordenagailuarekin botatzen ditugu, kantatzen gusturago egoteko.
Bi kantuko single edo EPa aurkeztuko duzue, ohiko diskoa kaleratu beharrean. Merkatuaren bilakaerari jarraitu eta singleen formatua hobetsi duzue edo beste zerbaiten ondorioa da erabaki hori?
Egoerak derrigortu gaitu horrela lan egitera. Oraina bizi behar da, eta hobe dugu abestiak momentuan sortu, grabatu eta publikatu, hamar abesti izan arte itxaron beharrean, gaur egun etorkizuna oso aldakorra denez, ezinezkoa baita luzerako ezer planifikatzea.
Momentuz, horrela jarraituko dugu, onerako edo txarrerako. Pare bat abesti ditugunean, grabatu eta publikatu. Hau da gure asmoa, gero gerokoak.
Zure interesekoa izan daiteke
Ruper Ordorika: “Kantuen bitartez antolatzen dut neure anabasa”
Oñatiar musikari erraldoiak, herri honen bizitza emozionalaren kronikari nekaezinak, Lurra ikutu barik diskoa (Elkar, 2025) argitaratu du, sasoi zail batean “hautatu gabe, gainetik, etorri zaizkidan gai batzuk” musikatzeko ariketa zirraragarria. Lan hori ontzeko ahaleginaz, sortzeaz, musikariekiko harremanaz, ikaran ari den mundu batean kokatzeko moduaz eta musikaren industriaz hitz egin dugu Ordorikarekin, Durangoko Azokaren atarian.
Gatibuk adin guztietako zaleak bildu ditu oholtzatik jaitsi aurretik
Gernikako talde ospetsuak amaiera borobila emango dio 25 urteko ibilbideari, asteburu honetan eta hurrengoan, BECen, 45.000 pertsona bilduta. “Agur esan barik” kontzertua eskainiko du ETB1ek abenduaren 13an, zuzenean, 21:00etatik aurrera.
2026an ez da Koba Live jaialdia egingo Abadiñon, erakundeek diru-laguntzak murriztu ondoren
Ohar batean, Sugaar musika elkarte antolatzaileak azaldu du Bizkaiko Aldundiak eta Abadiñoko Udalak diru-laguntzak murriztu izana dagoela erabakiaren atzean. Etena behin betikoa dela ere argitu du elkarteak, eta ez du baztertzen etorkizunean metal eta rock jaialdia berreskuratzea.
Zea Mays, euskara 30 urtez kantuz zabalduz
Bilboko Udalak, euskararen nazioarteko egunaren ospakizunaren barruan, Zea Mays taldea omendu du euskarari egindako ekarpen handiagatik. Esker onez eta hunkituta jaso dute, eta azpimarratu dute 30 urte gehiagoz euskaraz abesten ibiliko direla, munduan zehar.
ETS taldeak disko berriaren aurrerapen festa egin du, 8.000 lagunen aurrean
En Tol Sarmiento musika taldeak "Konkista" deituriko disko berria aurkeztuko du ostiralean, Durangoko Azokan. Hala ere, igande honetan entzunaldi festa egin du 8.000 lagunen aurrean, eta abesti berriak zuzenean jo ere egin dituzte.
Delirium Tremens taldearen azken kontzertua
Rock munduko euskal talde mitikoak azken kontzertua eman du bart Bilbon, Zarama, Zea Mays, Jotakie eta Baldin Bada taldeetako kideekin batera. Argitaratutako lau diskoetako abestiak ekarri dituzte gogora bertan.
BOSek umeentzako bi kontzertu egingo ditu Basurtuko Ospitalean
Bilbao Orkestra Sinfonikoko interpreteak Bilboko ospitale horretako Neonatologia Unitatean eta Pediatria Zerbitzuan arituko dira.
Hertzainak taldeko hiru kidek Elkar auzitara eraman dute, diskoetxeak taldearen eskubide digitalak urratu dituelakoan
EITBk jakin duenez, musika taldeko hiru kidek (Josu Zabala, Luis Javier Saiz 'Txanpi' eta Enrique Saenz 'Kike') diskoetxeari leporatzen diote taldearen eskubide digitalak kontraturik gabe kudeatu izana. Garik ez du bat egin salaketarekin.
Jimmy Cliff reggaearen mitoa zendu da
James Chambers izenez jaioa, jamaikar musikaria "Sittin' in Limbo", "King of kings", "Vietnam", "You Can Get It If You Really Want" eta "Many Rivers to Cross" kantuengatik zen ezaguna, besteak beste. The harder they come filmeko protagonista ere izan zen Cliff. Irudietan, Donostiako 2015eko Jazzaldian egin zuen kontzertua. 81 urte zituela zendu da.
Sara Zozayak 'Elurra' aurkeztu du, aurrera jarraitzeko kemena nabarmentzen duen bideoklipa
Donostiar artista honen aitak 1992an Gasherbrumera (Himalaia mendilerroa, Pakistan) abiatu zuen "Lau Haizeta" espedizioan oinarritutako lana da. Bidaia hartako irudiekin, paralelismo ederra egiten du alpinismoaren gogortasunaren eta Zozayaren bizipenen artean, beldurra gainditzeko ausardia islatuz.