Jon Garaño: 'Aspaldidanik egin nahi genuen Altzoko Handiaren filma'
Gaur hasiko da Moriarti ekoiztetxeko lantaldea, Jon Garaño eta Aitor Arregi zuzendariak buru direla, "Altzoko Handia" pelikula filmatzen, XIX. mendean Tolosaldeko herrian jaio eta bizi izan zen 2,42 metroko gizasemearen istorioa pantailaratzeko lanean.
Migel Joakin Eleizegiren istorioak aspaldi piztu zuen Jon Garaño ("Loreak", "80 egunean"…) zinemagilearen arreta, eta, hainbat bueltaren ostean, gaur hasiko dira kameretan jasotzen, EiTBren parte hartzearekin, han-hor-hemen atrakzio gisa erakutsitako altzotar erraldoiaren istorioa.
Jon Garaño eta Aitor Arregi zuzendariekin hitz egin dugu.
Zerk erakarri zintuzten Altzoko Handiaren istoriotik? Zerk bultzatu zintuzten istorioa film bihurtzera?
Jon Garaño: Istorioa aspaldidanik zegoen Moriartiren agendan. Aspaldidanik esan izan dut pertsonaia horren inguruan pelikula bat egitea interesgarria izan zitekeela, baina bazkideek ez zuten istorioa argi ikusten.
Urte batzuk pasatuta, proiektua hobeto garatu eta aurkeztu nien, egokia izan zitekeela pentsatu zuten eta lantzekotan gelditu nintzen, baina, beste proiektu batzuetan murgilduta nenbilenez, ezin izan dut lehenago egin.
Bien bitartean, Irusoinen, Altzoko Handia pertsonaiaren inguruko gidoi bat jaso zuten, Andoni de Carlosen eskutik. Berak animaziozko filma egin nahi zuen, umeentzat, eta guk ez, baina antzekotasun batzuk ikusten genituen. Orduan, irudi errealeko filma egitea proposatu genion, eta hori garatzen aritu gara urte askoan.
Migel Joakin Eleizegi 2,42 metroko gizona zen, eta, esan gabe doa, erronka da horrelako gizon bat edo duela 150 urteko Euskal Herria pantailaratzea. Zer baliabide erabiliko dituzue hori guztia pantailara eramateko?
Aitor Arregi: Bai, jakina: hori da filmaren erronka handienetakoa. Ez dago 2,42 metro neurtzen duen aktorerik, noski, eta are gutxiago aktore euskaldunik.
Pertsonaia sortu egin behar izan dugu, beraz, efektu digitalak, efektu optikoak eta era guztietako trikimailuak erabiliz.
Hala ere, ez da komeni dena azaltzea, honen guztiaren magia galdu egin daitekeelako.
Non egingo dituzue filmatze lanak?
JG: Euskal Herri osoan ez, baina Euskal Herriko oso eremu zabalean ibiliko gara: Artikutzan hasiko gara, hortik Beizamara joango gara eta hurrengo asteetan Bilbo, Leioa, Durango, Irun, Hondarribia, Donostia, Biarritz, Baiona, Zestoa, Tolosa, Zerain, Ezkio-Itsaso, Altzo, Zumaia eta Zarautz bisitatuko ditugu.
Proiektu handia duzue aurretik, gurean ohikoak diren baino handiagoak. Zelan aurre egiten diozue horrek dakartzan buruhauste eta abantailei?
JG: Bai, egia esan, oso proiektu handia da, hemengoekin konparatuz.
Horrelako pelikula bat izateko (XIX. mendea, erraldoi bat, efektu berezi asko…), ez da garestia, baina egia da diru asko dagoela atzean, eta hori erronka bat da, orain arte ez baitugu horrelako film handirik egin.
Buruhauste handiak izan ditugu aurre-ekoizpen lanetan, baina orain argi dugu gauzak nola egin, zalantzak eta urduritasuna gorabehera. Halere, prest gaude.
Ikuskizun gisa, garaiko jendea entretenitzeko han-hor-hemen erakutsi zuten Eleizegi "euskal erraldoia" gaitzizenez, baina, ikuskizunaz haraindi, zelakoa zen Altzoko Handia? Nola hartzen zuen azaleko atrakzio izateko zeregin hori, behin ikuskizuneko argiak amatatzen zirenean?
JG: Egia esan, ez dakigu, eta hor ere badago pelikularen gakoa: gauza asko esan dira pertsonaiaren inguruan, baina inork ez daki egia; kontraesanak ere badaude.
Batzuek esaten dute oso isila, izaera mingotsekoa zela, eta beste batzuek, berriz, oso pertsona normala zela esaten dute. Guri interesgarria iruditu zaigu hori, eta filmak hori ere jorratu nahi du: nola, batzuetan, errealitatea eta fikzioa nahasten diren, bakoitzak nahi duenaren edo une jakin batean komeni zaionaren arabera.
Koldo Izagirrek eta David Azurzak "Altzoko Haundia" haurrentzako opera prestatu zuten 2010ean, eta David Lynchek "Elefante-gizona" filma egin zuen 1980an, Joseph Merrycken istorioa kontatzeko. Ikusi dituzue lan hauek?
AA: Bai, biak ikusi ditugu, eta esan daiteke gure filma "familia berekoa" dela baina, halaber, zerikusirik ez duela.
"Elefante-gizona" beste era bateko pertsonaia zen, "munstrotzat" hartzen zuten, baina Migel Joakin Eleizegiren izaera eta jarrera, gure ikuspegitik, ez zen horrelakoa. Beraz, erreferentzia bat izan da, baina ez dugu "Elefante-gizona" egin nahi.
Eta operetari dagokionez, pertsonaia bera da, baina berarengana hurbiltzeko era, tratamendua, oso ezberdina da. Opereta umeei begira egindakoa da, eta gurea publiko helduago batentzako pelikula da. Andonik aurkeztu zuen gidoiak antz handiagoa zuen operetarekin, agian, gaur egun esku artean dugun proiektuak baino.
Euskarazko filma izango da "Altzoko Handia"? Zelan jorratuko duzue hizkuntzaren kontua?
JG: Hizkuntzari dagokionez, tokian tokiko euskarari hurbilduko gatzaizkio. Pertsonaiak Tolosaldekoak izanik, bertako euskara erabiliko dugu, baina ez da erabat XIX. mendeko hizkera izango, ulergarritasunari garrantzi handia ematen diogulako.
Gehiena euskaraz izango da, elkarrizketa gehienak Migel Joakinen, anaiaren, tratulariaren eta aitaren artekoak izango baitira. Baina Espainiara, Frantziara eta Ingalaterrara ere mugituko dira, eta hango hizkuntzak ere entzungo dira pixka bat.
ra pixka bat.Albiste gehiago zinema
16 "perla" Donostiako Zinemaldian, aurrez ikusi gabeko ekoizpenez gozatzeko
Nazioarteko zinema-jaialdietan txalo-zaparradak jaso ondoren, 73. Zinemaldian ere egongo dira ikusgai "Perlak" saileko tituluak.
Mundu mailako zazpi estreinaldi izango dira Zinemaldiko Zabaltegi-Tabakalera saileko 23 filmen artean
Zinemaldiak Zabaltegi-Tabakalera sailaren programa osoaren berri eman du ostegun honetan, ohar baten bidez. 15 film luze, 6 film labur eta iraupen ertaineko 2 film eskainiko dituzte sail horretan, Lucile Hadzihalilovic, Luis Ortega, Hlynur Palmason, Paz Encina, Luis Ortega eta Harris Dickinson zuzendariek sinatutakoak, besteak beste.
Dominga Sotomayorrek Horizontes Latinos irekiko du, "Limpia" filmaren mundu mailako estreinaldiarekin
Donostia Zinemaldiko Horizontes Latinos saila Dominga Sotomayorren "Limpia" lanaren mundu mailako estreinaldiarekin hasiko da, eta Diego Cespedesen "La misteriosa mirada del flamenco" lanarekin emango zaio amaiera.
"Rondallas" eta "Hasta que me quede sin voz" filmak estreinatuko dira Belodromoan
Gainera, Go!azen telesailaren 12. denboraldiko lehen atalaren bi emanaldi eskainiko dira, lehenengoz. Sarrerak astearte honetan jarriko dira salgai, 10:00etatik aurrera, Zinemaldiaren eta Kutxabanken webguneetan.
"Made in Spain" sailak 28 titulu aurkeztuko ditu Zinemaldian
Ana Lambarri eta Julio Medemen filmak ikusi ahal izango dira, "Todo lo que no sé" eta "8", Malagan estreinatuak. Gainera, EITBren partaidetza duten ekoizpenak programatu dira: Helena Tabernaren "Nosotros" eta Arantxa Echevarriaren "La infiltrada".
'Maspalomas' filmak badu kartel ofiziala
Aitor Arregik eta Jose Maria Goenagak zuzendutako film luzeak zahartzaroari eta homosexualitateari buruzko istorio bat kontatzen du. Donostia Zinemaldiko Sail Ofizialean estreinatuko da irailaren 26an, eta Urrezko Maskorra eskuratzeko lehiatuko da.
'Karmele' Asier Altunaren film berriaren trailerra, esklusiban
Karmele Asier Altuna zuzendariaren (Amama, Aupa Etxebeste!, Agur, Etxebeste) film luzea urriaren 10ean estreinatuko da. EITBren parte-hartzea duen filma Donostiako Zinemaldian ikusiko da lehenago, nolanahi den, Sail Ofizialaren barruan baina lehiatik kanpo, proiekzio berezi batean. Fikziozko filma Elkarrekin esnatzeko ordua Kirmen Uriberen eleberrian oinarrituta dago, Jone Laspiur eta Eneko Sagardoy ditu protagonista eta Nagore Aranburu eta Javier Barandiaran daude antzeztaldean.
Europa, Asia eta Costa Ricako zinemagile hasiberriek osatzen dute New Directors saila
Jonatan Etzler suediarrak, Yukari Sakamoto japoniarrak eta Seyhmus Altun kurduak, besteak beste, bat egingo dute Irati Gorostidi Agirretxe nafarraren eta Jose Alayon kanariarraren proposamenekin.
Biba Zinema eta Lege Berriak!
Begoña del Tesok gaur egun zinema kontsumitzeko moduaren analisia egin du.
Marisa Paredes omenduko du Zinemaldiak 73. edizioko kartel ofizialean
Bestalde, gaur jakitera eman da Esther Garcia ekoizleak jasoko duela aurtengo Donostia sarietako bat, "Espainiako eta Latinoamerikako zinemagintza nazioartekotzeko egin duen lanagatik".