Maddi Barber: 'Itoitzek eragiten dizkidan kontraesanak filmatu nahi nituen'
Maddi Barber zinemagilearen (Iruñea, 1988) buruan hamaika buelta egin ditu galdera honek aspaldidanik: nola bizi daiteke jendea bizitoki, babesgune, erreferentzia zituzten haranak, herriak eta etxeak orain urpean daudela jakinda?
Erantzunaren bila, ondo ezagutzen dituen haranetara hurbildu da Barber Donostiako Zinemaldiko Zabaltegi-Tabakalera sailean lehiatuko den film labur dokumental honetan, Artzibar eta Longidara, Itoizko urtegiko urak hartutako lurrean izandako eraldaketa bortitzak bertako bizitza, animaliena eta gizakiena, nola aldatu duen ulertzen eta azaltzen saiatzeko.
Galde-erantzun horietatik jaio zen ‘592 metroz goiti’ dokumentala, urtegiaren gehienezko kotatik (592 metro, hain zuzen ere) gora bizitzak bidea nola egiten duen erakusten duen lana. Maddi Barberrekin hitz egin dugu, Kimuak programaren 2018ko uztarako hautaturiko lanaz gehiago jakiteko.
Zerk piztu zizun Itoizko uren gaineko bizitza dokumentalera eramateko gogoa?
Alde batetik, galdera batek piztu zidan gogoa: Nola bizi gaitezke gaur hemen, jakinda ezagutu dugun bailara, gure herri eta tokiak, egunero ikusten dugun ur horren azpian daudela? Zer-nolako bizitza da posible horrelako eraldaketa baten ondoren?
Bestalde, gaur egungo paisaia oso arraroa iruditzen zitzaidan, ederra eta latza aldi berean; urtegiaren urak behera egiten duenean urpean dagoen guztia azaleratzen da: errepideak, zuhaitzak, posteak, ibaiak...
Paisaia horretara hurbildu nahi nuen eta leku horrek niregan eragiten dituen kontraesanak filmatu nahi nituen.
Bizitzak bidea egin du Itoizko inguruan, halabeharrez, 592 metrotik gora, filmean ikusten denez. Bertako bizitza zertan aldatu dela esango zenuke? Zer helduleku dituzte eskualde horretako biztanleek? Nola egin dute aurrera?
Ehunka urteko herriak desagertzeak aldaketa erraldoia ezarri du eskualdeko historian. Lekua beste bat da orain. Lehen zegoena ezagutzen dugunok ez daukagu errealitate hori ekiditeko modurik, eta iruditzen zait zonalde honetan animaliek ere biografia paraleloa izan dutela.
Proiektuarekin hasi nintzenean, konturatu nintzen animaliak bitartekari zirela gizakien eta urtegiaren arteko erlazioan. Animaliak uretatik gertu zituztelako hurbiltzen ziren pertsona asko urtegiaren ertzetara. Horrek interes handia piztu zidan; izan ere, biztanleetako batzuek beren herriak zituzten urpean, eta animaliek nolabait "laguntzen" zieten errealitate horretara berriro hurbiltzen.

Modu berean, Itoizko urtegiko obrek beste espezieekiko zaintza lanak areagotzea eragin zuen, jende asko egon zen desagertzeko arriskuan zeuden espezieak zaintzen. Hala ere, kalteak handiak izan dira alde guztietatik begiratuta, eta sentsazioa da orain lurralde berrira egokitzen ari garela, gizakiak eta baita animaliak ere.
Nyongo jaialdian aurkeztu zenuen dokumentala. Zer harrera igarri zenuen?
Iruditu zitzaidan jendeari gustatu zitzaiola lana. Beste urtegi bati buruzko lan batekin batera jarri zuten, eta elkarrekin indarra hartu zuten. Banekien Itoizen gertatutakoa leku askotan gertatu dela eta gertatzen ari dela, baina konturatu nintzen zinema tresna indartsua zela horrek eragiten duen gatazka dokumentatu eta kontatzeko.
Ilargi unaia eta Javier basozaina aukeratu dituzu Itoizko urtegiaren gaineko lurren egungo egoerara hurbiltzeko. Zergatik?
Biak animaliekin duten erlazioa dela medio gerturatzen dira Itoizko urtegiko uretara. Biek ikusi dute lurraldearen eraldaketa, eta sumatzen nuen mundua ulertzeko modu berezia dutela, lotura nabarmena dutela beste espezieekin eta lurraldearekin.

Zerk eusten die bertan?
Haiei galdetu beharko genieke hori, baina nik uste dut lurralde horrekiko loturak eusten diela bertan. Lotura estua da, zerbait handiagoaren parte zaren susmoa. Eta leku hori zaintzeko nahia eta konpromisoa, are gehiago Itoizko urtegia egin eta gero.
Espero zenuen Zabaltegi-Tabakalera sailean izatea? Zelan bizi nahiko zenuke Donostiako Zinemaldian izateko esperientzia?
Niretzat ohore izugarria da Zinemaldian eta bereziki Zabaltegi-Tabakalera sailean egotea. Lasai bizi nahiko nuke esperientzia hau. Lana eginda dago, eta disfrutatu nahiko nuke orain.
Ikasi egin behar dudan zerbait da, zeren eta kezka eta larritasun puntu batekin bizi izan ohi ditut horrelako jendaurreko ekitaldiak. Hala ere, gogo handia daukat film asko ikusteko, azkenaldian ez baitut apenas ezer ikusteko aukerarik izan.
Itoizi buruzko bigarren lan bat duzu esku artean. Nolakoa izango da?
Bai! 592 metroz goiti bukatu nuenean konturatu nintzen gai asko landu gabe utzi nituela. Filma Itoizko urtegiarekin gertatutakora gerturatzen da, baina, espazialki eta gaiari dagokionez, muga 592 metroan zegoen.
Orain muntatzen nabilen lanak beste norabait eramango nau, Itoitzekin Elkartasuna taldekoek grabatutako irudietara, zonaldeko jendeak egun urperatutako lurrekin egiten dituzten ametsetara, Itoizko urtegiko uretara eta bertan bizi diren biztanle berrietara... Diptiko baten moduan ikusten ditut bi lanak. Besteak 592 metrotik gora egiten bazuen, honek behera joko du.

Zure interesekoa izan daiteke
EZAEk Zinemaren Euskal Festa ospatuko du larunbat honetan
Ekimenak publikoarekin loturak indartzea eta zinema-aretoen balio kulturalaren aitortza bultzatzea du helburu. Sarrera guztiak 3 euroko prezio sinbolikoan eskainiko dira.
Ikusi primizian "El mal" Bajo Ulloaren film berriaren trailerra
EITBren parte hartzea duen filmean, inoizko hiltzaile handienari buruzko liburu bat idazteko proposamena jasoko duen kazetari baten istorioa kontatzen du Juanma Bajo Ulloa zinemagile gasteiztarrak.
Odola! Odol gehiago!
Telebista-emankizun batentzako kamerak har dezaken horretatik harago doaz beti Albert Serraren eta Imanol Rayoren objektiboak, errealitateak ezkutatzen duen ‘egia’ horren bila. Eta ez egia biribila, osoa, aldaezina den hori, baizik eta gauzen, gizakion, bizidunen, momentuen esentzia dardartia gordetzen duena.
Oscarren banaketa ekitaldia Youtuben ikusi ahal izango da 2029tik aurrera
Hollywoodeko Akademiaren eta bideo plataformaren arteko akordioa 2033ra artekoa da gutxienez.
"Las hijas" filmaren grabaketan izan gara, Urduñan
Urduñan (Bizkaia), Las hijas filmatzen ari dira, EITBk parte hartzen duen pelikula. Emakumeak protagonista dituen thriller psikologikoa da eta hausnarketa sakona egitera gonbidatuko gaitu. Bost aste daramatzate grabazioak egiten, eta filmaketaren azken egunetan daude; beraz, laster ikusiko dugu pantaila handian.
Rob Reiner aktore eta zine zuzendaria eta Michele Singer haren emaztea hilda aurkitu dituzte Los Angelesen
Los Angeleseko Polizia ustezko homizidio gisa ikertzen ari da gertaturikoa.
'Los domingos' eta Jose Ramon Soroiz garaile Forque sarietan, Goyen atarian
Donostian Urrezko Maskorra eskuratu ostean, Alauda Ruiz de Azuaren filmak irabazi du larunbat honetan fikziozko film luze onenaren saria. Patricia Lopez Arnaizek eta Soroizek eskuratu dituzte aktore onenen golardoak.
Ikusi primizian "Aro berria" filmaren sekuentzia bat
Irati Gorostidiren lehen film luzeak aipamen berezi bat jaso zuen Donostiako Zinemaldiko New Directors sailean, eta ostiralean, abenduak 12, zinema aretoetara iritsiko da. Primizian erakusten dizugun txatalean, Oliver Laxe zinemagilearen kolaborazio berezia agertzen da. Donostian, 1978an, hainbat langilek asanblea egingo dute, greba bat bideratzeko, baina azkenean ez dute adostasun nahikorik lortuko. Etsirik, aldaketa sozialerako irrika bizitza pertsonalera eramango dute, eta komunitate bat sortuko dute, mendialdean. EITBren parte-hartzea du filmak.
"One Battle After Another" nagusi, Urrezko Globoen izendapenetan
Paul Thomas Andersonen filma dago Hollywoodeko atzerriko prentsaren sarietako izendapenen zerrendaren buruan, eta Affeksjonsverdi, Sinners, Hamnet eta Frankenstein ere nabarmendu dira. Jacob Elordik bi sari lortzeko hautagai da: Frankenstein filmagatik bigarren mailako gizonezko aktore onenaren sailean, eta The Narrow Road to the Deep Northgatik, minisail bateko gizon protagonistaren atalean.
Galiziatik Euskal Herrira egindako zeharkaldia ikusarazten du Mikel Urdangarin abeslariak zuzendutako "Itsasora" filmak
Musikariak bere belaontzi zaharberritua ekartzeko laguntza eskatu zion Unai Basurko nabigatzaileari, eta negu betean egindako bidaia hori jorratzen du lanak. Urdangarinen filmak hasiera eman dio Mendifilm jaialdiaren 18. edizioari.