"Kimuaken bidelagun guztientzako saria da Zinemira"
Edozein formatutan ezer sortzea ez da erronka makala. Ezerezetik zerbait asmatzeko, jakintza, bitartekoak, grina eta denbora behar dira gutxienez; lantegi gaitza da. Behin sormen lana eginda, baina, publikoari erakutsi behar zaio, eta horretarako ahalmena ez dago askotan sortzailearen esku.
Horren jakitun, euskal film laburren esparruan, Kimuak programa sortu zuen 1998an Eusko Jaurlaritzaren Kultura Sailak, Etxepare Euskal Institutuaren bitartez eta Euskadiko Filmategia Fundazioaren eta Zineuskadiren laguntzarekin, euskal film laburrak sustatzeko eta nazioartean zabaltzeko.
Epaimahai independente batek hainbat lan hautatzen ditu urtero, bilduma bat sortu eta han-hor-hemen Kimuak katalogoaren bermearekin aurkezteko. Zigilu horren pean erakutsi dituzte beren lanak Raul de la Fuentek, Izibene Oñederrak, Moriartitarrek, Ione Hernandezek, Koldo Almandozek, Begoña Vicariok, Oskar Santosek, Igor Legarretak, Maria Elorzak, Koldo Serrak, Isabel Herguerak…
Txema Muñoz programaren arduradunarekin eta Esther Cabero koordinatzailearekin hitz egin dugu, saria jasotzeko atarian.
Nola hartu duzue Kimuakek, zuen proiektuak, Zinemira saria jasoko duen albistea?
Ilusio handia egin digu, batetik, sektoreak berak ematen duelako, eta, bestetik, Kimuakek dituen bidelagun guztientzako saria delako.
Programak dituen 23 urteetan, erakundeen, sortzaileen eta erakusleen laguntza baldintzarik gabekoa izan da, eta, beraz, Zinemira saria sare horren guztiaren aintzatespena iruditzen zaigu.
1998an jaio zen Kimuak. Nola aldatu da panorama film laburren euskal egile batentzat hogeita hiru urteren buruan?
Gaur egun, jaialdiak dira film laburren erakusleiho nagusia, hori ez da ia aldatu. Aurrerapen teknologikoek zinema baldintza hobeetan banatu eta erakusteko erraztasun ugari ekarri dizkigute, kostuak merkatu egin dira eta mugak desagertu.
Plataformek aurkezten diguten erronkari aurre egin behar diogu orain: egileentzako baldintza kualitatibo onak bermatu behar ditugu, eta haien lanak eskaintza gero eta zabalagoan ez galtzea ziurtatu.
Zer bilatzen du bost laguneko epaimahaiak Kimuaken izena eman duten film laburretan, saridunak, azkenean katalogoan sartzen direnak, aukeratzeko?
Funtsezko premisa kalitate orokorra balioztatzea da. Epaimahaia aurrez aurre biltzen da, eztabaida irekia izan dadin. Behin zerrenda mugatuta, forma, genero, hizkuntza eta bestelako irizpideez baliatu daitezke behin betiko aukeraketa ahalik eta orekatuena eta adierazgarriena izan dadin.
Formatuen, generoen eta abarren arteko muga zurrunak hausten doazen heinean (hala da, ezta?), aldatu da publikoak film laburren gainean duen ikuskera?
Hala da, bai, genero ezberdinekin jokatzea gero eta ohikoagoa da eta sortzaile askok arrisku handiak hartzen dituzte zentzu honetan.
Halaber, film laburrena esperimentaziorako eremua izan da beti. Gure zinematografia aberasteaz gain, publiko zabalago batera iristea ere ahalbidetzen digu horrek, forma tradizionalagoak ere berdin ekoizten baitira.
Bestalde, esan genezake film labur bat ikusten duenak jarrera irekiagoa duela pantailaren aurrean jartzen den unean, beste luzera eta formatu batzuk ikustera joaten denean izaten duenarekin alderatuta.
90eko hamarkadaren amaieran film laburren arloan bizi izan zen oparotasuna beste esparru batzuetara ere lerratu da azkenaldian. Nola ikusi duzue euskal zinemaren azken urteotako goraldi eta nazioarteko aintzatespena kate horretan dagokizuen talaiatik?
Gaur egungo emaitza onak inbertsio luze eta etengabe baten ondorio dira. Banaketaren aldeko laguntza, Kimuak kasu, ekoizpenaren etapa desberdinetan ematen diren dirulaguntzekin, mentoretza eta egoitza programekin, hedapen ekimenekin eta abarrekin osatzen da, baita sortzaileen eta teknikarien prestakuntza gero eta espezializatuagoarekin. Sakoneko lana da, eta alderdi guztiak dira beharrezkoak mailari eusteko.
Zein da euskal zinemaren egungo osasuna, zuen ikuspegitik?
Sormen aldetik, oso ona. Urtero ekoizpen berriak kaleratzen dira, nazioartean zabalkundea daukatenak.
Nazio txiki baterako, zifra altuak dira, gainera. Beste kontu bat da sektorea ez dela erabat profesionalizatzera iritsi, eta laburren kasuan, hainbatetan prekarietatea dela nagusi egun ere. Euskal erakundeek ematen duten laguntza ikaragarria da, baina sektorea industrializatzea funtsezkoa da prozesu honetan.
Donostiako Zinemaldian jasoko duzue Zinemira saria. Zer eragin du euskal zinemagileentzat eta euskal ikus-entzunezkoen sistemarentzat Donostiakoaren tamainako zinema-jaialdi bat alboan izateak?
Ekosistema osatzen laguntzen du, eta exijentzia maila altua eskatzen digu eragile guztioi. Donostiakoa bezalako lehen mailako jaialdi batek, nazioarteko erakusle den heinean, proiektuen idazketa fasetik dauka eragina, eta bitarteko pauso guztiak lagunduta egotea ere bultzatzen du.
Zure interesekoa izan daiteke
EZAEk Zinemaren Euskal Festa ospatuko du larunbat honetan
Ekimenak publikoarekin loturak indartzea eta zinema-aretoen balio kulturalaren aitortza bultzatzea du helburu. Sarrera guztiak 3 euroko prezio sinbolikoan eskainiko dira.
Ikusi primizian "El mal" Bajo Ulloaren film berriaren trailerra
EITBren parte hartzea duen filmean, inoizko hiltzaile handienari buruzko liburu bat idazteko proposamena jasoko duen kazetari baten istorioa kontatzen du Juanma Bajo Ulloa zinemagile gasteiztarrak.
Odola! Odol gehiago!
Telebista-emankizun batentzako kamerak har dezaken horretatik harago doaz beti Albert Serraren eta Imanol Rayoren objektiboak, errealitateak ezkutatzen duen ‘egia’ horren bila. Eta ez egia biribila, osoa, aldaezina den hori, baizik eta gauzen, gizakion, bizidunen, momentuen esentzia dardartia gordetzen duena.
Oscarren banaketa ekitaldia Youtuben ikusi ahal izango da 2029tik aurrera
Hollywoodeko Akademiaren eta bideo plataformaren arteko akordioa 2033ra artekoa da gutxienez.
"Las hijas" filmaren grabaketan izan gara, Urduñan
Urduñan (Bizkaia), Las hijas filmatzen ari dira, EITBk parte hartzen duen pelikula. Emakumeak protagonista dituen thriller psikologikoa da eta hausnarketa sakona egitera gonbidatuko gaitu. Bost aste daramatzate grabazioak egiten, eta filmaketaren azken egunetan daude; beraz, laster ikusiko dugu pantaila handian.
Rob Reiner aktore eta zine zuzendaria eta Michele Singer haren emaztea hilda aurkitu dituzte Los Angelesen
Los Angeleseko Polizia ustezko homizidio gisa ikertzen ari da gertaturikoa.
'Los domingos' eta Jose Ramon Soroiz garaile Forque sarietan, Goyen atarian
Donostian Urrezko Maskorra eskuratu ostean, Alauda Ruiz de Azuaren filmak irabazi du larunbat honetan fikziozko film luze onenaren saria. Patricia Lopez Arnaizek eta Soroizek eskuratu dituzte aktore onenen golardoak.
Ikusi primizian "Aro berria" filmaren sekuentzia bat
Irati Gorostidiren lehen film luzeak aipamen berezi bat jaso zuen Donostiako Zinemaldiko New Directors sailean, eta ostiralean, abenduak 12, zinema aretoetara iritsiko da. Primizian erakusten dizugun txatalean, Oliver Laxe zinemagilearen kolaborazio berezia agertzen da. Donostian, 1978an, hainbat langilek asanblea egingo dute, greba bat bideratzeko, baina azkenean ez dute adostasun nahikorik lortuko. Etsirik, aldaketa sozialerako irrika bizitza pertsonalera eramango dute, eta komunitate bat sortuko dute, mendialdean. EITBren parte-hartzea du filmak.
"One Battle After Another" nagusi, Urrezko Globoen izendapenetan
Paul Thomas Andersonen filma dago Hollywoodeko atzerriko prentsaren sarietako izendapenen zerrendaren buruan, eta Affeksjonsverdi, Sinners, Hamnet eta Frankenstein ere nabarmendu dira. Jacob Elordik bi sari lortzeko hautagai da: Frankenstein filmagatik bigarren mailako gizonezko aktore onenaren sailean, eta The Narrow Road to the Deep Northgatik, minisail bateko gizon protagonistaren atalean.
Galiziatik Euskal Herrira egindako zeharkaldia ikusarazten du Mikel Urdangarin abeslariak zuzendutako "Itsasora" filmak
Musikariak bere belaontzi zaharberritua ekartzeko laguntza eskatu zion Unai Basurko nabigatzaileari, eta negu betean egindako bidaia hori jorratzen du lanak. Urdangarinen filmak hasiera eman dio Mendifilm jaialdiaren 18. edizioari.