"Kimuaken bidelagun guztientzako saria da Zinemira"
Edozein formatutan ezer sortzea ez da erronka makala. Ezerezetik zerbait asmatzeko, jakintza, bitartekoak, grina eta denbora behar dira gutxienez; lantegi gaitza da. Behin sormen lana eginda, baina, publikoari erakutsi behar zaio, eta horretarako ahalmena ez dago askotan sortzailearen esku.
Horren jakitun, euskal film laburren esparruan, Kimuak programa sortu zuen 1998an Eusko Jaurlaritzaren Kultura Sailak, Etxepare Euskal Institutuaren bitartez eta Euskadiko Filmategia Fundazioaren eta Zineuskadiren laguntzarekin, euskal film laburrak sustatzeko eta nazioartean zabaltzeko.
Epaimahai independente batek hainbat lan hautatzen ditu urtero, bilduma bat sortu eta han-hor-hemen Kimuak katalogoaren bermearekin aurkezteko. Zigilu horren pean erakutsi dituzte beren lanak Raul de la Fuentek, Izibene Oñederrak, Moriartitarrek, Ione Hernandezek, Koldo Almandozek, Begoña Vicariok, Oskar Santosek, Igor Legarretak, Maria Elorzak, Koldo Serrak, Isabel Herguerak…
Txema Muñoz programaren arduradunarekin eta Esther Cabero koordinatzailearekin hitz egin dugu, saria jasotzeko atarian.
Nola hartu duzue Kimuakek, zuen proiektuak, Zinemira saria jasoko duen albistea?
Ilusio handia egin digu, batetik, sektoreak berak ematen duelako, eta, bestetik, Kimuakek dituen bidelagun guztientzako saria delako.
Programak dituen 23 urteetan, erakundeen, sortzaileen eta erakusleen laguntza baldintzarik gabekoa izan da, eta, beraz, Zinemira saria sare horren guztiaren aintzatespena iruditzen zaigu.
1998an jaio zen Kimuak. Nola aldatu da panorama film laburren euskal egile batentzat hogeita hiru urteren buruan?
Gaur egun, jaialdiak dira film laburren erakusleiho nagusia, hori ez da ia aldatu. Aurrerapen teknologikoek zinema baldintza hobeetan banatu eta erakusteko erraztasun ugari ekarri dizkigute, kostuak merkatu egin dira eta mugak desagertu.
Plataformek aurkezten diguten erronkari aurre egin behar diogu orain: egileentzako baldintza kualitatibo onak bermatu behar ditugu, eta haien lanak eskaintza gero eta zabalagoan ez galtzea ziurtatu.
Zer bilatzen du bost laguneko epaimahaiak Kimuaken izena eman duten film laburretan, saridunak, azkenean katalogoan sartzen direnak, aukeratzeko?
Funtsezko premisa kalitate orokorra balioztatzea da. Epaimahaia aurrez aurre biltzen da, eztabaida irekia izan dadin. Behin zerrenda mugatuta, forma, genero, hizkuntza eta bestelako irizpideez baliatu daitezke behin betiko aukeraketa ahalik eta orekatuena eta adierazgarriena izan dadin.
Formatuen, generoen eta abarren arteko muga zurrunak hausten doazen heinean (hala da, ezta?), aldatu da publikoak film laburren gainean duen ikuskera?
Hala da, bai, genero ezberdinekin jokatzea gero eta ohikoagoa da eta sortzaile askok arrisku handiak hartzen dituzte zentzu honetan.
Halaber, film laburrena esperimentaziorako eremua izan da beti. Gure zinematografia aberasteaz gain, publiko zabalago batera iristea ere ahalbidetzen digu horrek, forma tradizionalagoak ere berdin ekoizten baitira.
Bestalde, esan genezake film labur bat ikusten duenak jarrera irekiagoa duela pantailaren aurrean jartzen den unean, beste luzera eta formatu batzuk ikustera joaten denean izaten duenarekin alderatuta.
90eko hamarkadaren amaieran film laburren arloan bizi izan zen oparotasuna beste esparru batzuetara ere lerratu da azkenaldian. Nola ikusi duzue euskal zinemaren azken urteotako goraldi eta nazioarteko aintzatespena kate horretan dagokizuen talaiatik?
Gaur egungo emaitza onak inbertsio luze eta etengabe baten ondorio dira. Banaketaren aldeko laguntza, Kimuak kasu, ekoizpenaren etapa desberdinetan ematen diren dirulaguntzekin, mentoretza eta egoitza programekin, hedapen ekimenekin eta abarrekin osatzen da, baita sortzaileen eta teknikarien prestakuntza gero eta espezializatuagoarekin. Sakoneko lana da, eta alderdi guztiak dira beharrezkoak mailari eusteko.
Zein da euskal zinemaren egungo osasuna, zuen ikuspegitik?
Sormen aldetik, oso ona. Urtero ekoizpen berriak kaleratzen dira, nazioartean zabalkundea daukatenak.
Nazio txiki baterako, zifra altuak dira, gainera. Beste kontu bat da sektorea ez dela erabat profesionalizatzera iritsi, eta laburren kasuan, hainbatetan prekarietatea dela nagusi egun ere. Euskal erakundeek ematen duten laguntza ikaragarria da, baina sektorea industrializatzea funtsezkoa da prozesu honetan.
Donostiako Zinemaldian jasoko duzue Zinemira saria. Zer eragin du euskal zinemagileentzat eta euskal ikus-entzunezkoen sistemarentzat Donostiakoaren tamainako zinema-jaialdi bat alboan izateak?
Ekosistema osatzen laguntzen du, eta exijentzia maila altua eskatzen digu eragile guztioi. Donostiakoa bezalako lehen mailako jaialdi batek, nazioarteko erakusle den heinean, proiektuen idazketa fasetik dauka eragina, eta bitarteko pauso guztiak lagunduta egotea ere bultzatzen du.
Zure interesekoa izan daiteke
Zinebi jaialdiak Pablo Berger eta Esther Garcia sarituko ditu
Bilboko Dokumentalen eta Film Laburren Nazioarteko Jaialdiaren 67. edizioa azaroaren 21ean abiatu, eta hilaren 28an itxiko dute, amaiera-gala eta sari-banaketa eginda.
Javier Gurrutxagak ohorezko Serantes saria jaso du Santurtziko Zinemaldian
Javier Gurrutxaga showman donostiarrak jaso du Santurtziko Zinemaldiko ohorezko Serantes saria. Bestalde, "Tragedium" eta "Erreka zoko hortan" film laburrek irabazi dute EITBren Euskal Pantailak saria.
Koldo Almandoz “Azken agurra” komedia filmatzen hasi da
Donostiar zinemagilearen hurrengo filmak “ironiaz, samurtasunez eta zentzu humanista sakonez” begiratzen die bizitzari eta heriotzari.
“Gaua”, urkijotarrentzat
Paul Urkijo arabar zinemagileak bere hirugarren film luzea estreinatu du, “Gaua”, irudi txundigarriz generoko filmen osagaiak eta euskal mitologiaren kondairak sendotzen dituen pelikula.
“Argi gorriak” seriea azaroaren 7an estreinatuko dute, Bartzelonako Serielizados jaialdian
Itziar Ituño protagonista duen “komedia garratzak” thriller ukitua du. Jaialdiaren Sail Ofizialean lehiatuko da, 2026an EITBko Primeran plataforman estreinatu aurretik.
Xanti Rodriguez eta Amancay Gaztañaga "Piztiak" seriea filmatzen ari dira
EITBren parte-hartzea duen lana 2026an ikusi ahalko da Primeran plataforman. Yune Nogueiras da Gaztañaga eta Rodriguez zuzentzen ari diren lanaren protagonista.
“Llámame Sinsorga” dokumentala azaroaren 28an estreinatuko dute zinemetan
Marta Gomezek eta Paula Iglesiasek zuzendu dute, eta La Sinsorga Bilboko espazio feministaren sortzeko lnak ditu ardatz.
"Aro berria" filmaren trailerra
Azaroaren 28an iritsiko da zinema aretoetara Irati Gorostidi zuzendariaren lehen film luzea, Donostiako Zinemaldiko New Directors atalean epaimahaiaren aipamen berezia jaso eta gero. EITBren parte-hartzea duen filma ur-kontagailuen fabrika bateko langileen batzarrarekin hasten da: azkenean aurrera egingo ez duen greba bat eztabaidatuko dute. Desengainatuta, inkonformistenek eremu intimoagoetara bideratuko dituzte errotiko transformaziorako dituzten nahiak. Batzuek, fabrika utzi, eta mendietako komunitate isolatu batean integratuko dira, non dozenaka gaztek bilaketa bizia egingo duten, esperientzia katartiko partekatuen medioz.
Zinemakumeak Gara jaialdiak Alauda Ruiz de Azua, Maria Ripoll eta Al Borde Films ekoiztetxea sarituko ditu
Emakumeek zuzendutako filmen jaialdiaren 30. edizioa urriaren 27tik 30era egingo dute, Bilbon. Ruiz de Azuak eta Ripollek Simone de Beauvoir saria jasoko dute, eta Al Borde Filmsek, Bihargi EITB saria.
Zinegileek Moriarti ekoiztetxea saritu dute "Maspalomas" lanagatik
Zinema industriaren barruan zuzendarien kolektiboa ordezkatzeko sortu zen Accion elkarteak Aitor Arregiren eta Jose Mari Goenagaran ekoiztetxea saritu du larunbat honetan Espainiako Zinema Akademian izan den ekitaldian.