"Gesto" eta "Bi arnas", istorio bereko bi ertz
Gesto eta Bi arnas. Giza eskubideen alde eta indarkeria salatzeko sortu zen talde bati aitortza egiten dio lehenak; torturei buruzko kontakizun gordina jasotzen du bigarrenak. Bakearen Aldeko Koordinakundea eta Iratxe Sorzabal ETAko presoa dira horien protagonistak, hurrenez hurren. Euskal gatazkaren bi ertz erakusten dituzten lanok Donostiako Zinemaldian erakutsi dira aurten.
Kima Arzuaga (Hondarribia, 1967) da Bi arnas proiektua pentsatu eta abian jarri zuena, eta Xuban Intxausti (Lasarte, 1980), berriz, Gesto dokumentala zuzentzeaz arduratu dena. Aurkezpen, estreinaldi eta elkarrizketen zurrunbiloan, elkarren ondoan eseri eta ondu dituzten lanen xehetasunak aletu dituzte. Batak bestearen lana puzzle bereko pieza osagarri modura ikusten du, begirada zabala eskatzen duena. Hizkera, paisaia, tonua… bakoitzak berea izan arren, korapiloaren ernamuinak lotura baduela esatean bat datoz. "Badirudi bi istorio direla, baina istorio bereko bi pieza dira. Elkarrengandik ikastea da helburua", azaldu dute, ia elkarri hitza kenduz.
Sorzabalen eta bere amaren arnasaldiak ditu ardatz Arzuagaren zintak, torturen eraginez ia eteteraino iristen diren bi arnasaldi. Gaia salatuz, bizikidetzaren bidean bere alea jarri nahi izan du hondarribiarrak, eta Zinemaldia bezalako plazen garrantzia azpimarratu nahi izan du.
Bakearen Aldeko Koordinakundeak 30 urtez bakearen alde egindako lana jarri du erdigunean Intxaustik, mugimendu horretan parte hartu zutenei aitortza eginez. Zinemaldiko langileek gai horiekiko duten konpromisoan jarri dute azpimarra. "Horiei esker gaude hemen", esan du.
Ideia pentsatu eta lana sortzerainoko bideak ezberdinak izan dira bi kasuetan. Arzuagak berak jarri zuen abian proiektua Sorzabal lagunak pairatutako torturak salatzeko, erakundeen laguntzarik gabe, crowdfunding kanpaina baten bidez bildutako diruarekin. Intxaustik, bere aldetik, enkarguz jaso zuen Bakearen Aldeko Koordinadoraren istorioa ikus-entzunezko batean kontatzeko lana, eta hainbat erakunde publikok babestutako egitasmoa izan da. Nafarroako Gobernuak, Eusko Jaurlaritzak, Terrorismoaren Biktimen Oroimenezko Zentroak eta EITBk lagundu dute, besteak beste.
Zinemiran eskainita, areto txikietan zein handietan lanak erakusten jarraitu nahi dute, etxean nahiz nazioartean.
Zure interesekoa izan daiteke
“Lurdes Iriondo, ez gera alferrik pasako” dokumentala zinemetatik pasatuko da
Iruñean, Bilbon, Donostian eta Madrilen izango da ikusgai filma estreinaren egunean, azaroaren 14an, eta herriz herri erakutsiko dute gero: Tolosa, Lasarte, Basauri, Aramaio…
Paul Urkijo: "Euskal izaki mitologikoak modu eder eta epikoenean erakutsi nahi nituen"
Gaua filmean berritzen eta omentzen diren izaki eta kondaira mitologikoez mintzo zaigu Paul Urkijo, EITBrentzat primizian: Gaueko, Inguma, Mateo Txistu, Akerbeltz... Aita Barandiaranek jasotako objektu eta kondairak, sorginkeria uxatzeko erritualak, sorginkeriarekin lotutako esaldi eta elezaharrak... Urkijok euskal tradizioa arakatu du bere hirugarren film luzean. Haien errepasoa egin eta, konjurua oker esan zuen gizona hegaz nola jarri zuen ulertzeko trukoa argitu digu, esate baterako.
Paul Urkijo: “Txikitan jaso nituen gaueko istorio guztien multzo bat da ‘Gaua’”
Gaua pelikula epikoaren zuzendariak azaldu duenez, “Inkisizioak sortu zituen gezurrak hartu, geureganatu, elikatu eta haien kontra jaurtitzeko” egin dute filma. “Bide argitsutik joateko esaten digute, baina batzuetan bide horretatik aldendu behar zara, beldurrak eta iluntasuna zeharkatu, zoriontasunera eta askatasunera iristeko, nahi dugun modukoak izateko”. Arabar zuzendariak eta Iñake Irastorza, Ane Gabarain eta Elena Irureta aktoreek EITBren parte-hartzea duen ekoizpenaren zertzelada batzuk aletu dizkigute bideo esklusibo honetan. Filmatze “gogor eta luzearen” sekretu batzuk eman dizkigu Yune Nogueiras protagonistak ere: “Paulekin lan egiteko ametsa bete dut”.
“Gaua”n ez galtzeko koordenadak: pelikularen materiala primizian
Paul Urkijoren hirugarren film luzea ostiralean, hilak 14, iritsiko da zinema-aretoetara. Lehenago, Urkijok berak pelikularen gako batzuk eman dizkigu primizian, gauean murgiltzeko mapa modura erabil ditzagun.
"Singular" Alberto Gastesiren filma azaroaren 28an iritsiko da zinema aretoetara
Patricia Lopez Arnaiz eta Javier Rey dira Alberto Gastesi donostiar zinemagilearen (Gelditasuna ekaitzean, Argi gorriak) bigarren film luzearen protagonistak "Adimen artifizialaren mugak eta giza dolua aztertzen dituen zientzia-fikziozko thriller honek EITBren parte-hartzea du, eta azaroaren 28an iritsiko da Hegoaldeko zinema aretoetara, fantasiazko zinemaren Sitgeseko jaialdian estreinatu ondoren. Diana (Lopez Arnaiz) Adimen Artifizialean aditua da, eta udako etxe zaharrera joango da Martin senar ohiarekin elkartzeko, hamabi urtez elkar ikusi gabe egon eta gero. Hasierako giro ona hankaz gora jarriko du, baina, gertakari batek: Andrea batuko zaio bikoteari, bikotearen semea zenarekin antz misteriotsua duen mutikoa.
Omenaldia egin diote Jose Ramon Soroizi Legorretan
Maspalomas pelikula estreinatu dute larunbat honetan Legorretan (Gipuzkoa), eta Jose Ramon Soroiz omendu dute bertan, horren jaioterria baita. Filma ikusteaz gain, herritarrek aktorea aurrez aurre ikusteko eta entzuteko aukera izan dute.
“Deathstalker”ek irabazi du Fantasiazko eta Beldurrezko Zinemaren Asteko film luze onenaren saria
Donostiako zinema jaialdiaren 36. edizioaren palmaresa iragarri dute. "Olentzerori eskatu nion" Amaia San Sebastianen pelikulak irabazi du Euskal Film Labur Onenaren EITB Saria.
“Popel”, nazien biktimen errautsen bila
Oier Plazak František Suchýren eta haren semearen historia bildu du gaurtik aurrera zinemetan ikusi ahalko den dokumentalean: nazien 2.000 biktimaren errautsak ezkutatu zituzten, hildakoon gizatasuna gordetze aldera.
"Subsuelo" zinema aretoetara iritsi da, Seminciko sariaren bermearekin
Fernando Francok zuzendu duen euskal koprodukzioak gidoi onenaren saria jaso zuen Valladolideko zinemaldian, Francok berak eta Begoña Arosteguik idatziz egindako lanari esker.
Zinemaz gozatzen 600 urte eta gero
Betidanik izan dira presente ijitoak zineman. Ez ahaztu, azken ikerketen arabera, ondorengoek baieztatuta, Charles Chaplinek berak bazuela odol ijitoa zainetan.