"O corno" Jaione Camborda donostiarraren filmak irabazi du Zinemaldiko Urrezko Maskorra
O corno Jaione Camborda donostiarrak Galizian eta Portugalen galizieraz filmatutako dramak irabazi du Urrezko Maskorra, film onenaren saria, Donostiako Zinemaldiaren 71. edizioan.
1983an jaio eta duela hainbat urte Galizian ezarrita dagoen zuzendariaren bigarren film luzea (lehenak Arima du izena) drama fisiko, aberetiar (emakumeek bizitza ernaltzeko duten ahalmenaz dihardu) eta basatia (Arousako uharteko eta Galiziaren eta Portugalen arteko mugako paisaia malkartsuak protagonismo handia du) da, eta ahizpatasuna eta emakumeen gorputza eta nahimena ditu ardatz.
HAU IRUDITU ZAIGU "O CORNO"
"O corno", ahizpatasunaren indarra
1971n, Mariak, beste emakume batzuei erditzen laguntzen dien itsaski-biltzaile batek, Galiziako herrixka batean bizitoki duen etxetik ihes egin beharko du, gertakari lazgarri baten ondoren. Beste emakume batzuen laguntzaz, Portugaleko mugaz haraindi ihes egingo du, kontrabandorako erabiltzen diren bideetatik.
O cornori saria eman ez ezik, Claire Denis zinemagilea buru izan duen epaimahaiak Kalak Isabella Eklöf suediarraren filma ere saritu du, aipamen berezia aitortuta.
Zuzendaritza onenaren Zilarrezko Maskorra Tzu-Hui Peng eta Ping-Wen Wang taiwandar emakumeentzat izan da, Chun Xing / A journey in spring filmarengatik, zeinetan gizon nagusi batek emaztea hildakoan egingo duen dolua kontatzen baita.
Interpretazioei dagokienez, epaimahaiak Macelo Subiotto (Puan) eta Tatsuya Fuji (Great absence) aktoreen lana saritu du, ex aequo, protagonistei dagokienez, eta Hovik Keuchkeriani eman dio saria antzeztaldeko aktoreen arloan, Un amor Sara Mesaren eleberri ospetsua oinarri hartuta Isabel Coixetek ondutako egokitzapenean egindako lana aitortzeko.
Epaimahaiak argazkilaritza onenari eta gidoi onenari emandako sariak Nadim Carlsenentzat (Kalak) eta María Alché eta Benjamín Naishatentzat (Puan) izan dira, hurrenez hurren.
Irizar saria, El sueño de la sultana-rentzat
Euskal film onenaren Irizar saria El sueño de la sultana animaziozko fabula feministarentzat izan da. Isabel Herguera donostiar zinemagilearen lan zoragarria "pazientziaren, dedikazioaren eta lan arretatsuaren adibide argia" da, epaimahaikideen aburuz.
Bestalde, Latxa Mikel Urretabizkaiak zuzendutako mikrofilmak (3 minutu) Eusko Label saria irabazi du, zinemaren bidez gertuko produktuak zabaltzen eta babeste dituen lan onena saritzen duen atalean.
Beste sail batzuk
Azkenik, Zabaltegi-Tabakalera saileko epaimahaiak El auge del humano 3 filmari (Eduardo Williams) eman dio saria, eta aipamen berezia El juicio lanari (Ulises de la Orden); Horizonts Latinos ataleko saria El castillo Martín Benchimol argentinarraren filmarentzat izan da; eta New Directors saileko irabazlea Bahadur the brave filma izan da, Diwah Shahrena.
Zinemaldiaren itxiera gala Dance first filmaren proiekzioak burutu du, James Marsh zuzendariak Samuel Becketten bizitza eta pentsamendua helarazteko zuzendu duen filmarenak.
Zinemaldiaren 71. edizioa joan da, baina, Victor Ericek ostiralean Donostia saria jasotzeko ekitaldian esan zuenez, zinema inoiz ez da bukatzen. "Beti ulertu dut zinema ezagutza-bide gisa", esan zuen Ericek, "horregatik, niretzat bere ikaskuntza ez da inoiz amaitzen".
Zure interesekoa izan daiteke
Jende-oste handi batez inguraturik eraikitako basoan
Gero eta luzeagoak dira filmen bukaerako kredituak, gero eta jende-multzo handiagoa baita ezinbesteko pelikula bat osatzeko. Are, Gaua filmean bezala, fantasiaren mugetan aritzen bagara.
“Lurdes Iriondo, ez gera alferrik pasako” dokumentala zinemetatik pasatuko da
Iruñean, Bilbon, Donostian eta Madrilen izango da ikusgai filma estreinaren egunean, azaroaren 14an, eta herriz herri erakutsiko dute gero: Tolosa, Lasarte, Basauri, Aramaio…
Paul Urkijo: "Euskal izaki mitologikoak modu eder eta epikoenean erakutsi nahi nituen"
Gaua filmean berritzen eta omentzen diren izaki eta kondaira mitologikoez mintzo zaigu Paul Urkijo, EITBrentzat primizian: Gaueko, Inguma, Mateo Txistu, Akerbeltz... Aita Barandiaranek jasotako objektu eta kondairak, sorginkeria uxatzeko erritualak, sorginkeriarekin lotutako esaldi eta elezaharrak... Urkijok euskal tradizioa arakatu du bere hirugarren film luzean. Haien errepasoa egin eta, konjurua oker esan zuen gizona hegaz nola jarri zuen ulertzeko trukoa argitu digu, esate baterako.
Paul Urkijo: “Txikitan jaso nituen gaueko istorio guztien multzo bat da ‘Gaua’”
Gaua pelikula epikoaren zuzendariak azaldu duenez, “Inkisizioak sortu zituen gezurrak hartu, geureganatu, elikatu eta haien kontra jaurtitzeko” egin dute filma. “Bide argitsutik joateko esaten digute, baina batzuetan bide horretatik aldendu behar zara, beldurrak eta iluntasuna zeharkatu, zoriontasunera eta askatasunera iristeko, nahi dugun modukoak izateko”. Arabar zuzendariak eta Iñake Irastorza, Ane Gabarain eta Elena Irureta aktoreek EITBren parte-hartzea duen ekoizpenaren zertzelada batzuk aletu dizkigute bideo esklusibo honetan. Filmatze “gogor eta luzearen” sekretu batzuk eman dizkigu Yune Nogueiras protagonistak ere: “Paulekin lan egiteko ametsa bete dut”.
“Gaua”n ez galtzeko koordenadak: pelikularen materiala primizian
Paul Urkijoren hirugarren film luzea ostiralean, hilak 14, iritsiko da zinema-aretoetara. Lehenago, Urkijok berak pelikularen gako batzuk eman dizkigu primizian, gauean murgiltzeko mapa modura erabil ditzagun.
"Singular" Alberto Gastesiren filma azaroaren 28an iritsiko da zinema aretoetara
Patricia Lopez Arnaiz eta Javier Rey dira Alberto Gastesi donostiar zinemagilearen (Gelditasuna ekaitzean, Argi gorriak) bigarren film luzearen protagonistak "Adimen artifizialaren mugak eta giza dolua aztertzen dituen zientzia-fikziozko thriller honek EITBren parte-hartzea du, eta azaroaren 28an iritsiko da Hegoaldeko zinema aretoetara, fantasiazko zinemaren Sitgeseko jaialdian estreinatu ondoren. Diana (Lopez Arnaiz) Adimen Artifizialean aditua da, eta udako etxe zaharrera joango da Martin senar ohiarekin elkartzeko, hamabi urtez elkar ikusi gabe egon eta gero. Hasierako giro ona hankaz gora jarriko du, baina, gertakari batek: Andrea batuko zaio bikoteari, bikotearen semea zenarekin antz misteriotsua duen mutikoa.
Omenaldia egin diote Jose Ramon Soroizi Legorretan
Maspalomas pelikula estreinatu dute larunbat honetan Legorretan (Gipuzkoa), eta Jose Ramon Soroiz omendu dute bertan, horren jaioterria baita. Filma ikusteaz gain, herritarrek aktorea aurrez aurre ikusteko eta entzuteko aukera izan dute.
“Deathstalker”ek irabazi du Fantasiazko eta Beldurrezko Zinemaren Asteko film luze onenaren saria
Donostiako zinema jaialdiaren 36. edizioaren palmaresa iragarri dute. "Olentzerori eskatu nion" Amaia San Sebastianen pelikulak irabazi du Euskal Film Labur Onenaren EITB Saria.
“Popel”, nazien biktimen errautsen bila
Oier Plazak František Suchýren eta haren semearen historia bildu du gaurtik aurrera zinemetan ikusi ahalko den dokumentalean: nazien 2.000 biktimaren errautsak ezkutatu zituzten, hildakoon gizatasuna gordetze aldera.
"Subsuelo" zinema aretoetara iritsi da, Seminciko sariaren bermearekin
Fernando Francok zuzendu duen euskal koprodukzioak gidoi onenaren saria jaso zuen Valladolideko zinemaldian, Francok berak eta Begoña Arosteguik idatziz egindako lanari esker.