David Perez Sañudo: "Kontatzen ez dena ikusten dena baino interesgarriagoa da"
Ane bere lehen filmarekin 2020an Euskal Zinemaren Irizar saria eta euskal gidoi onenaren saria irabazi zituen tokian bueltan da David Perez Sañudo (Bilbao, 1987) lau urte geroago. Zinemaldian berriz, New Directors sailean berriz, Azken erromantikoak euskarazko filma erakutsiko du oraingoan, Los últimos románticos Txani Rodriguezen eleberrian oinarrituta erromantizismoa gehiegi erromantizatzeari muzin egiten dion filma.
Miren Gaztañaga aktorearen lana du ardatz EITBren parte-hartzea duen pelikulak; horretan, Irune gorpuztu du Gaztañagak, gorputz eta arima, desagertzen ari den mundu zahar baten eta oraindik jaio ez den zerbaiten artean harrapatuta bizi den pertsonaia. Bizitzak irekitako zauriak sendatzen saiatuko da Irune, bere modura, horien eragilea inkomunikazioa, prekarietatea, biolentzia eta dolua direla.
Perez Sañudorekin hitz egin dugu, Azken erromantikoakez eta azken erromantikoez.
Nola bizi nahi duzu oraingoan Zinemaldiko esperientzia?
Donostiako Zinemaldian parte hartzea berezia da, lekurik onena da euskarazko film batentzat.
Nahiz eta New Directors sailean aurkeztu, oso konforme gaude pelikularekin, aurrerapauso bat eman dugu, eta espero dut harrera ona izatea.
Mirenen lana gustatzea nahi nuke bereziki.
Nola iritsi zen Los últimos románticos Txani Rodriguezen nobela zinemara ekartzeko prozesua?
La Claqueta eta Irusoin ekoiztetxeek proposatu zidaten. Eleberria irakurrita neukan, eta pila bat gustatu zitzaidan.
Erraza izan zen erabakia hartzea.
Eleberritik zerk egon behar zuen bai ala bai filmean eta zer gelditu da kanpoan, formatu aldaketarengatik edo dena delakoagatik?
Oso zaila izan da eleberria moldatzea. Atmosfera mantentzen da, baina, aldi berean, nobela hausnarketez beteta dago eta ikus-entzunezkoen gramatika desberdina da.
Horregatik, aldaketa batzuk proposatu ditugu; beste batzuk, berriz, kanpoan geratu dira. Hala ere, filmak bere horretan gorde du funtsa, generoen nahasketa eta nobelaren estilo arraro eta berezia.
Miren Gaztañaga da, zalantzarik gabe, Azken erromantikoaken ardatza. Zergatik aukeratu zenuen Gaztañaga eta nola landu duzue Irune Zubizarretaren pertsonaia?
Casting prozesua oso gogorra eta konplexua izan zen. Mirenek oso casting ona egin zuen, eta horregatik aukeratu genuen. Dudarik gabe, pelikularen elementurik garrantzitsuena da.
Esposizio handia du, psikologikoa zein fisikoa. Ez dut topikorik esan nahi, baina bere lana itzela da benetan: freskoa, desberdina. Bere gaitasunak, antzerki-munduko esperientziak eta fisikoak inpaktu potentea eragingo dio ikusleari.
Irune pertsonaiak entzun egiten du, hitz egin baino gehiago. Ez da nolanahiko lana aktore batentzat… Zer lanketa dago horren atzean?
Aktorea izatea ez da testua botatzea, ez hori bakarrik, behintzat. Entzumenak markatzen du Iruneren mundua, eta filmaren atmosfera ere bai.
Baina, beste alde batetik, monologo potenteak ere baditu Irunek. Kontua da pertsonaia jakin batzuekin egiten duela berba, eta beste batzuekin, ez.
Komunikatzeko zailtasuna etengabe dago hor, istorioaren atzean, filmaren harietako bat da isiltasuna. Nolako erronka da zinemagile batentzat ez dagoena irudikatzea? Nola erakusten da faltan dagoena?
Oso interesgarria iruditzen zait galdera. Niretzat, kontatzen ez dena ikusten dena baino interesgarriagoa da. Pelikulak erritmo luzakorra du hasieran, erronka botatzen dio ikusleari, baina poliki-poliki erritmoa bizitu egingo da, hirugarren aktoa dinamikoagoa bihurtzen da eta pelikula, irekiagoa.
Sinboloak eta keinuak dira protagonistak. Azken urteetan, zinemaren kodeak (jaialdietako kodeak) errepikatu egiten dira: fikzioaren eta dokumentalaren arteko muga lausoak, musikarik gabeko filmak, Dardenne estilokoak… Oso interesgarria da, baina estetika berdina proposatzen dute film askok.
Gu gure gramatika propioari jarraitzen saiatu gara. Ez dakit emaitza ona den ala ez, baina saiakera hor dago.
Zaintzak, kapitalismoaren ajeak, elkartasuna, tratu txarrak, enpatia, prekarietatea, bukatzen ari den munduaren eta datorrenaren arteko talka… Hamaika hari mutur eskaintzen ditu filmak, baina zein esango zenuke dela horiei guztiei eusten dien enborra?
Esango nuke "erromantiko" kontzeptuak markatzen duela pelikularen tenpoa. Erromantikoak, kasu honetan, esan nahi du zerbait idealizatua egotea, maitasun harremanen lehen urratsetan pertsonen ezaugarriak distortsionatzen direnean bezala.
Euskal Herrian, beste edozein tokitan bezala, ideia erromantikoak edonon ditugu. Adibidez, Bizkaiko Ezkerraldeko iraganaren irudi mitifikatua daukagu: 70eko eta 80ko hamarkadetan, mugimendu sozial oso dinamikoa eta aktiboa zegoen, langileen mobilizazio ahalmen handikoa eta, era berean, oparoaldi ekonomikoaren nolabaiteko irudiarekin, ingurune metalizatu batean.
Toki batzuetan, nobelako Laudion adibidez, industria ez da jada garai batean zena, eta udalerriaren ideia hura ez da bueltatuko. Pelikulak atmosfera erromantiko hori indartzen du: orainik gabeko toki bat, joan den iragan bat duena eta oso probablea ez den etorkizun bat nahi duena.
Uste dut euskal zinemak gehiegi aipatzen dituela hemengo historiaren, jendearen eta lurraldearen ezaugarri positibo eta gogoangarriak, baina niretzat zinema ekintza politikoa da eta, edozein tokitan bezala, hobetzeko alderdiak daude.
Nire konpromisoa arreta ematen didaten gauzetan dago beti, horretan saiatzen naiz joeren alde ez joaten, harrera ona izan dezakeena bilatu gabe.
Hala ere, filmak planteatzen duenez, isiltasunen atzean, komunitate ahularen eta indibidualismo behartuaren atzean, badaude azken erromantiko batzuk, mundu osoa sutan dagoen bitartean. Zein dira erromantiko horiek, zure ustez, hemen eta orain?
Erromantikoak dira arauetatik kanpo gelditzen direnak. Zerbait desagertzen ari denean geratzen den azkena erromantiko bat da.
Baina kontuz kontzeptuarekin, erromantikoak ez du, halabeharrez, aukerarik onena egiten. Hor dago gakoa: erresistentziaren konnotazioak nahastu egiten dira ideia erromantikoaren alderdi distortsionatuarekin eta are kursiarekin.
Azken finean, "azken erromantikoak" kontzeptua omenaldi bat da, baina aldi berean kritika bat ere bai.
Zer etorkizun opa diozu pelikulari?
Oso urte zaila da zinema aretoetan lekua aurkitzeko, baina, nire ikuspuntutik, gure filma berezia da, sakona, konplexua.
Gustatuko litzaidake ikusleen artean interesa piztea, ez aurten bakarrik. Bi, bost edo hamar urte barruko ikusleei ere aurkezten diegu filma.
Zure interesekoa izan daiteke
Paul Urkijo: "Euskal izaki mitologikoak modu eder eta epikoenean erakutsi nahi nituen"
Gaua filmean berritzen eta omentzen diren izaki eta kondaira mitologikoez mintzo zaigu Paul Urkijo, EITBrentzat primizian: Gaueko, Inguma, Mateo Txistu, Akerbeltz... Aita Barandiaranek jasotako objektu eta kondairak, sorginkeria uxatzeko erritualak, sorginkeriarekin lotutako esaldi eta elezaharrak... Urkijok euskal tradizioa arakatu du bere hirugarren film luzean. Haien errepasoa egin eta, konjurua oker esan zuen gizona hegaz nola jarri zuen ulertzeko trukoa argitu digu, esate baterako.
Paul Urkijo: “Txikitan jaso nituen gaueko istorio guztien multzo bat da ‘Gaua’”
Gaua pelikula epikoaren zuzendariak azaldu duenez, “Inkisizioak sortu zituen gezurrak hartu, geureganatu, elikatu eta haien kontra jaurtitzeko” egin dute filma. “Bide argitsutik joateko esaten digute, baina batzuetan bide horretatik aldendu behar zara, beldurrak eta iluntasuna zeharkatu, zoriontasunera eta askatasunera iristeko, nahi dugun modukoak izateko”. Arabar zuzendariak eta Iñake Irastorza, Ane Gabarain eta Elena Irureta aktoreek EITBren parte-hartzea duen ekoizpenaren zertzelada batzuk aletu dizkigute bideo esklusibo honetan. Filmatze “gogor eta luzearen” sekretu batzuk eman dizkigu Yune Nogueiras protagonistak ere: “Paulekin lan egiteko ametsa bete dut”.
“Gaua”n ez galtzeko koordenadak: pelikularen materiala primizian
Paul Urkijoren hirugarren film luzea ostiralean, hilak 14, iritsiko da zinema-aretoetara. Lehenago, Urkijok berak pelikularen gako batzuk eman dizkigu primizian, gauean murgiltzeko mapa modura erabil ditzagun.
"Singular" Alberto Gastesiren filma azaroaren 28an iritsiko da zinema aretoetara
Patricia Lopez Arnaiz eta Javier Rey dira Alberto Gastesi donostiar zinemagilearen (Gelditasuna ekaitzean, Argi gorriak) bigarren film luzearen protagonistak "Adimen artifizialaren mugak eta giza dolua aztertzen dituen zientzia-fikziozko thriller honek EITBren parte-hartzea du, eta azaroaren 28an iritsiko da Hegoaldeko zinema aretoetara, fantasiazko zinemaren Sitgeseko jaialdian estreinatu ondoren. Diana (Lopez Arnaiz) Adimen Artifizialean aditua da, eta udako etxe zaharrera joango da Martin senar ohiarekin elkartzeko, hamabi urtez elkar ikusi gabe egon eta gero. Hasierako giro ona hankaz gora jarriko du, baina, gertakari batek: Andrea batuko zaio bikoteari, bikotearen semea zenarekin antz misteriotsua duen mutikoa.
Omenaldia egin diote Jose Ramon Soroizi Legorretan
Maspalomas pelikula estreinatu dute larunbat honetan Legorretan (Gipuzkoa), eta Jose Ramon Soroiz omendu dute bertan, horren jaioterria baita. Filma ikusteaz gain, herritarrek aktorea aurrez aurre ikusteko eta entzuteko aukera izan dute.
“Deathstalker”ek irabazi du Fantasiazko eta Beldurrezko Zinemaren Asteko film luze onenaren saria
Donostiako zinema jaialdiaren 36. edizioaren palmaresa iragarri dute. "Olentzerori eskatu nion" Amaia San Sebastianen pelikulak irabazi du Euskal Film Labur Onenaren EITB Saria.
“Popel”, nazien biktimen errautsen bila
Oier Plazak František Suchýren eta haren semearen historia bildu du gaurtik aurrera zinemetan ikusi ahalko den dokumentalean: nazien 2.000 biktimaren errautsak ezkutatu zituzten, hildakoon gizatasuna gordetze aldera.
"Subsuelo" zinema aretoetara iritsi da, Seminciko sariaren bermearekin
Fernando Francok zuzendu duen euskal koprodukzioak gidoi onenaren saria jaso zuen Valladolideko zinemaldian, Francok berak eta Begoña Arosteguik idatziz egindako lanari esker.
Zinemaz gozatzen 600 urte eta gero
Betidanik izan dira presente ijitoak zineman. Ez ahaztu, azken ikerketen arabera, ondorengoek baieztatuta, Charles Chaplinek berak bazuela odol ijitoa zainetan.
"Los domingos" eta "Maspalomas", Forque sarietarako izendatuta
Alauda Ruz de Azuaren eta Jose Mari Goenaga eta Aitor Arregiren filmek hiruna izendapen dituzte EGEDA Ikus-entzunezko Ekoizleen Eskubideak Kudeatzeko Espainiako Erakundeak banatzen dituen sarietan.