Biba Zinema eta Lege Berriak!
Begoña del Tesok gaur egun zinema kontsumitzeko moduaren analisia egin du.
Pandemiatik hona zeharo, erabat, aldatu dira gure zinema ikusteko eta aretoetara joateko moduak.
Ez COVID-19K ez itxialdiak ez dute baina erru osoa izan, aspalditik ari baitziren mudatzen zinemarekiko gure harremanak. Telebistak gero eta handiagoak izaten hasi zirenetik, gero eta bereizmen zehatzagoa lortu zutenetik. Bazen ere gure etxeetako egoeraren kontu bat: joandako garaietan, oraingoak baino askoz ilunagoak ziren horietan, jendeak zinema zuen aterpe. Eta ez bakarrik kanpoan, ai, latza eta zakarra zelako bizitza eta saloi zinematografiko horien barruan, aldiz eta eskerrak, amets egitea posiblea zelako, sosa batzuen truk. Ez, aterpe fisikoaz ari natzaizue. Hotza egiten zuen gure gurasoen edo aitona-amonen etxeetan. Ez ziren ez erosoak ez gozoak. Sarri, sarriegi, bizpahiru familia bizi ziren pisu berean.. Eta pisu horietako askok ez zuten ez komuna ez bainu pribaturik, beste auzoekin partekatu beharrekoa baizik... Jendeak ez zuen nahi etxe haietan orduak eta orduak eman. Zineman beroa egiten zuen eta eserlekuak ez ziren zur txarreko aulkiak besaulkiak baizik. Zineman bi pelikula segidan ikus zenezake, arratsalde osoa ematen zenuen bertan, etxetik merienda eramanda.
Gustura joaten zen jendea gordeleku horietara non, ametsak ere merkeak ziren.
Pasa hamarkadetan, jendeak ez zuen, ez, guk geuk egun ditugun horrenbeste estimulu. Futbola existitzen zen, egia. Zezenketak ere. Zirkua noizbehinka iristen zen herri eta hirietara. Baina ez zegoen gaur dauden horrenbeste kontzertu, horrenbeste erakusketa, horrenbeste taberna, horrenbeste... pantailarik (telebista ez zegoeneko denboraz ari naiz ni). Ez zegoen sare sozialik eta jende gutxik zuen telefonorik. Ez zegoen ez diru askorik...
Beraz, zinema zen pena (eta amodio) guztitatik libre sentitzeko gordeleku bakarra. Astelehenean bertan erreserbatzen ziren larunbat edo iganderako sarrerak. Txartel-leihatiletan, jakina eta ez telefonoz, ez online...
Antigoaleko denboraz, garaiez eta aroez ari naiz ni. Hobera egin du gure egoerak. Baita (badakit hau esatea ausart edo baikorregi dirudiela...) munduarena, gizartearena ere. Badugu mila kontu gure tarte libreak bete ahal izateko, kasik gainezka egin arte. Baditugu gutxi-asko dibertitzeko diru, denbora eta aukera adina... Aldatu dira ba zinemarekiko hartu-eman gureak.
Ez, COVID-19k ez du erru osoa. Ezta konfinamenduak ere. Baina bizimodua hankaz gora jarri ziguten bi gertakari horiek aldrebestu zituzten gure usadio hamaika. Tabernetan ere. Euskaldunon afari-meriendarako ohitura adoptatu zuten denok. Terrazetan eta tabernetako barretan. Oso gutxi ateratzen gara orain gauez; aitzitik, arratsa luzatzen dugu oro.
Hitza ere asmatu dugu gaztelaniaz: ‘tardeo’. Ez da zaila, nik uste, euskarara ekartzen... ‘hamaiketakoa’ eta ‘hamarretakoa’ esaten badugu ‘arratsekoa’ esan dezakegu, lasai asko...
Zinemara ere ez gara, jada, gauez joaten. Beraz, gaueko emanaldiak bertan behera utzi izan dituzte. Ostiralekoak eta larunbatekoak izan ezik. Beste aldetik, zinema programatzen dutenek probestu egiten dituzte jaietako bezperak ere. Beraz, jai egun handi bat suertatzen bada ostegun batean, normalean ostiraletan izaten diren estreinaldiak asteazkenera pasatzen dituzte...
Bai, aldatu da oso zinemarekiko gure atxikimendua. Kasu askotan, onerako. Plataforma askok ematen digute telesailak jatorrizko bertsioan entzuteko beta. Eta ohitu gara. Ondorioz, gero eta ugariagoak dira jatorrizko bertsioetan estreinatzen diren filmak. Eta ez bakarrik gutxiengo batentzat eginak diruditen pelikulak. Baita superheroienak ere. dinosauro erraldoiak protagonista dituzten horiek ere. Alde batetik, bertakook usatu garelako. Bestaldetik, gero eta handiagoa baita kanpotik etorritako ikasle edo zientzialari edo ikerlari edo irakasle edo eliteko kirolarien kopurua. Baita lur hau bizileku aukeratu duten familiena ere.
Indarrean ezarri dira inon idatziak ez diren zinema ikusteko lege, arau, modu berriak. Oraindik, horixe pena bakarra, ez da berreskuratu izurrite aurretik izan ziren ikusle kopuruak. %70 bueltatu da aretoetara eta zazpi ahaleginetan daude zinema pantailetara eramateko ardura (eta negozio) duten horiek falta den %30 hori konbentzitzeko: estreinaldi bereziak, familia osoa elkarturik, gurasoek eta haurrek ikus ditzaketen pelikulen eskaintzak... Badira tentazio ugari, zinema dastatzeko manera gaurko hauetarako egokitzeko. Azken kontu kurioso bat: programazio korrientetik at dauden emaldietara jende gehiago hurbiltzen da astelehenetan eskaintzen badituzu ostegunetan baizik. Zergatik? Auskalo. Ikusle horiei galdetu behar... beraiek baitira lege berriak ezartzen dituztenak...
Albiste gehiago zinema
“Gaua” Paul Urkijoren filmak irekiko du Fantasiazko eta Beldurrezko Zinemaren Donostiako Astea
Zinema jaialdiaren 36. edizioa urriaren 31tik azaroaren 7ra egingo dute, eta “Decorado” animaziozko euskal filma ere lehiatuko da Sail Ofizialean. Abonuak urriaren 23an jarriko dituzte salgai, eta sarrera solteak urriaren 27tik aurrera.
Jende ilara luzeak lehen ordutik Zinemaldirako sarrerak erosteko
Pertsona ugari hurbildu dira goizean Kursaalera, Donostiako Zinemaldiaren 73. ediziorako sarrerak erosteko asmoz. Sarrerak arin erosten ari dira, eta ilarak azkar doaz aurrera.
Salgai dira jada Zinemaldirako sarrerak
Online edo leihatiletan aurrez aurre erosi ahalko dira, eta modu mailakatuan salduko dituzte; igandean hilaren 19, 20 eta 21erako txartelak bakarrik erosi ahalko dira.
Ikusi "Popel" Oier Plazaren dokumentalaren trailerra
Filmak Donostiako Zinemaldiaren 73. edizioko Zinemira sailean parte hartuko du, eta azaroaren 4an iritsiko da zinema aretoetara.
Mariana, Ariana, aretoetan espero zaituztegu
Paperezkoa da askotan zinema. Eta zeluloidezkoak dirudite maiz liburuek…
Irati Gorostidik "Arcoíris 82" erakusketa inauguratu du Tabakaleran
Erakusketak Aro berria (2025) pelikula filmatzean sortutako material argitaragabea du abiapuntu. Donostiako Zinemaldiko New Directors sailean estreinatuko den filmean, Gorostidik 1980ko hamarkadan Ultzaman (Nafarroa) finkatutako Arco Iris komunitatea du hizpide.
“Singular” Alberto Gastesiren filma Sitgesen estreinatuko dute
Patricia Lopez Arnaiz eta Javier Rey protagonista dituen film luzea fantasiazko zinemako jaialdiaren 58. edizioko Sail Ofizialean lehiatuko da, Kataluniako herrian.
"Karmele" filmaren trailerra
Jone Laspiur eta Eneko Sagardoy dira Asier Altunak zuzendu duen pelikularen aktore protagonistak. Zinemaldiko Sail Ofizialean estreinatuko da film luzea, eta urriaren 10ean iritsiko da zinema aretoetara.
Horrelakoa da "Decorado", Uniko Bilboko estudioaren film berria
Alberto Vazquezek zuzendutako animaziozko film luzea Fantastic fest jaialdian estreinatuko dute irailean, AEBetan, eta urrian Sitgeseko zinema jaialdian lehiatuko da.
Jim Jarmuschek irabazi du Veneziako Urrezko Lehoia, 'Father Mother Sister Brother' filmarekin
The voice of Hind Rajab filmak, Israelen eraso batean sei urteko neskato palestinar baten heriotza kontatzen duenak, Zilarrezko Lehoia eskuratu du Veneziako 82. Zinemaldian, epaimahaiak zuzendari onenari ematen dion saria.