Hind neskatoak Herman “reichsmarschalla” gainditu
Kontu ukaezina da: Gazako gatazka krudelean, Israelek kontakizunaren borroka galdu du. Munduko populazio gehiena Palestinaren alde jarri da, bere eginez palestinarrek irudiz zein hitzez eta zenbakiz kontatzen duten oro. Harrigarria da oso, zeren juduak betidanik izan baitira komunikazioaren maisu-maistrak, izan zinema, izan literatura, izan hedabideak, izan publizitatea. Alta, egunotan ikusleek errezeloz begiratzen dituzte Shoah edo Holokaustoaren inguruan eginiko pelikulak. Aldiz, Gazan bizi eta hiltzen diren horien tristezia hondogabea azaltzen dutenak saritu, txalotu, gomendatu egiten dituzte sutsu.
Ez da horren aspaldiko kontua. Iragan maiatzean hasi zen dena. Cannesen. ACID izeneko sail errebeldean. Aurkeztu zen bertan Sepideh Farsi Irango emakume zinemagileak sortutako Put your Soul on Your Hand and Walk lana; ’sortu’ baino askoz zehatzago joko nuke, ‘josi’ hitza erabiliz gero.
Hain zuzen ere, ausarta oso den Sepidek Palestinatik bertatik neska gazte batek hala moduan helarazten zizkion argazkiak, bideoak, audioak hartu eta izugarrizko muntaketa presazkoa asmatu zuen. Izugarrizkoa. Presazkoa. Argia. Esanguratsua. Memento askotan pelikulak bazuen Sirian jasandako sarraskiaren lehengo unetan mugikorrez hartutako irudi zakar eta trakets haiei zerien indar eta egia bera. Siriako biztanleek munduratu horiena, bai. Edo geroxeago matxinatuko ziren Irango neskenek zuten gordintasun garden bera.
26 urteko Fatma Hassouna argazki kazetaria zen Sepediri Gazako errealitatearen berri bidaltzen ziona. Sortzaile iraniarra beti agertu zen beldur. Goizero, arratsaldero, gauero. Ez bazuen egunean zehar Fatmaren seinalerik, zer ote gertatu? Bidaltzeko modurik ez zuela lortu edo, okerrago, ezbeharren baten adierazgarri?
Azkenean, irandarraren susmo txarra bete zen: Cannesera joatear zela, Israelek jaurtitako misil batek akabatu zuen kazetari gazte eta oldartsua. Pelikula estreinatu zen egunean, txalo zaparrada eskaini zioten ikusleek hor ez zen Hassounaren errekuerdoari.
Venezian, antzeko zerbait gertatu zen Kaouther Ben Hania emakume zinemagile tunisiarrak buruturiko The voice of Hind Rajab filmarekin, zeina gure karteldegian ikusgai dagoen. 23 minutuz txalotu zuten Lidon, eta Epaimahaiaren Saria preziatua eskuratu zuen. Jasoko zuen geroxeago Chicagon Zilarrezko Hugo saria, baita ikusleen saria ere, Donostian. Are, Zinemaldian eman zuten egunean, hainbat elkartek manifestazio batera egin zuten dei, Hind neskatoaren izena bandera harturik. Eta jendez gainezka izan ziren kaleak.
La voz de Hind-ek zer kontatzen duen ederki dakizue. Benetako gertaera garratz bat, alegia. Tankeek inguratua den kotxe batean denak daude hilik… neskato bat izan ezik.
Honek Palestinako Ilargi Gorrikoei deitzen die mugikorraz, salbatzeko erregutuz. Egoera, protokoloak, burokrazia eta ezina hain dira latzak ze ez baitira garaiz iritsiko, Hind hilik aurkituz.
Ilargi Gorrikoen egoitzan jasotako dei benetakoak hartzen ditu Kaouther Ben Haniak bere filmaren ardatz. Hind ari da gure etxe ondoko aretoetan den jendearekin hizketa desesperatuan… Ikusleek negar egiten dute…
Ez dut uste erraturik nagoenik: Palestinak Israel gainditu du kontakizunean. Izan ere, askoren ustez (gehiegikeria deritzot nik horri, barka) Hind Ana Frankekin berarekin konpara daiteke…
Israelen kontraerasoak alferrikakoak suertatu dira. Ugaritzen ari dira pantailetan naziek eginiko bassakeriak gai dituzten filmak, baina badirudi genozidio hitza sorrarazi zuen herio-industria hura iraganeko kontutzat hartzen duela jendeak. Okerrago ere, nik uste, Auschwitzen, Dachaun, Bünchelwald bezalako deuseztatze-esparruetan gertaturiko triskantza antolatuaren berri ematen denero, ikusleek biktima haien ondorengoak borreroak nola bilakatu diren galdetzen diote beren buruari, gogoeta haratago eraman gabe. Nire irudiko, ordea, gas-kamera haietan, errausste-labe horietan gaur egun Palestinan gertatzen ari denari buruzko galdera askorentzako erantzuna ezkutatzen da.
Israelek galdu du borroka. Orain badugu karteldegian, Hitlerrren laguntzaile fidelena, ahalmentsuena izan zen Herman Goering pertsonaiaren erretratu poliedrikoa egiten duen Nüremberg izenburuko filma. Akademikoa, txukuna. Ez da, ez, El hijo de Saul edo The Zone of Interest bezain behin betikoa. Ez du inor harritzen eta modaz pasatako zinemaren manerak ditu. Galdu du Israelek kontakizunaren lehia.
Zure interesekoa izan daiteke
EITBren parte-hartzea duen Alberto Gastesiren "Singular" thrillerra zinema-aretoetan ikusgai dago
Filma Sitgesen estreinatu zen, eta Patricia Lopez Arnaiz eta Javier Rey ditu protagonista. Dianaren eta Martinen istorioa kontatzen du. Semea hil eta hamabi urtera, bikoteak lakuko bere etxe zaharrean berriz elkartzea erabakitzen du. Hildako semearen antza duen gazte enigmatiko bat etxean agertzen denean, antzinako sekretuak eta susmo berriak argitara ateratzen dira.
“Correct me if I’m wrong” film laburrak irabazi du Zinebiko Sari Nagusia
Hao Zhou txinatar zinemagilearen lan dokumentalak jaso du Bilboko Dokumentalen eta Film Laburren Nazioarteko Jaialdiko epaimahaiaren aintzatespen nagusia. Euskal film labur onenaren saria “Habana industrial” Ainhoa Ordoñezen lanak irabazi du, eta Aitor Gametxoren "Geratzen den hori" filmak Espainiako Film Labur Onenaren Sari Nagusia.
"Los domingos" eta "Maspalomas", Feroz sarietarako film izendapen gehien dituzten filmak
Los domingos, bederatzi izendapenekin, eta Maspalomas, zazpirekin, dira 2026ko Feroz sarietarako izendapen gehien jaso dituzten filmak.
Billy Wilderren 32 film emango ditu Tabakalerak 2026ko zinema programaren barruan
Tabakalerako 2026ko zinema denboraldi berria Donostia Kulturak, Donostiako Zinemaldiak, Euskadiko Filmategiak, Elías Querejeta Zine Eskolak eta Tabakalerak berak diseinatu dute, eta urtarrilaren 8an hasiko da.
Mendi Film, Bilboko nazioarteko mendi zinemaldiaren XVIII. edizioa
Euskalduna Jauregia izango da jaialdiaren kanpaleku nagusia eta abenduaren 5etik 14ra 55 film proiektatuko dira, horietatik 12 euskal ekoizpenak. Jaialdiaren irekiera ekitaldian Entre Juan y Juanito izango da ikusgai, Juanito Oiarzabali buruz Javier Alvarok zuzendu duen filma. Bestalde, iazko Mendi Film bekari esker sortutako Luis Arrietaren filma aurkeztuko da: Sustraiak.
Norma Vila "Salitre" izeneko bere lehen film luzea filmatzen ari da, Nagore Aranburu protagonista duela
Egunotan Arrigorriagan Norma Vila zuzendariaren Salitre pelikula filmatzen ari dira, drama intimoa eta thriller psikologikoa uztartzen dituen film luzea. Nagore Aranburu eta Haizea Carneros dira protagonistak.
Zinebik "Llámame sinsorga" dokumentala aurkeztu du
EITBren parte-hartzea duen filma Zinebi film laburren eta dokumentalen Bilboko jaialdian proiektatuko dute, hilaren 28an zinemara iritsi aurretik. Al Borde Flims etxearen filmak La Sinsorga Bilboko espazio feminista eraikitzeko prozesua jasotzen du.
Umorez, musikaz eta Pablo Bergerrentzako Ohorezko Mikeldiaz abiatu da Zinebi
Zinebiren 67. edizioa Arriaga Antzokian hasi da, Bilboko errodajearen gorakadari, musika emanaldiei eta nobedadeen aurkezpenari keinu eginez. Hasierako saioan Euskal Film Laburren Sail Ofiziala proiektatu dute eta Pablo Berger zinemagile bilbotarrari Ohorezko Mikeldia eman diote.
Bost euskal film labur, Zinebiren Sail Ofizialean
Bea Lema, Aitor Gametxo, Ainhoa Ordoñez, Giulia Cosentino, Perla Sardella eta Maren Zubeldia eta Silvina Guglielmottiren azken lanak Bilboko Dokumentalen eta Film Laburren Nazioarteko Jaialdiak lehiatuko dira. Gaur hasi, eta hilaren 28an amaituko da 67. edizioa.