Gasteizko tren-geltoki berria 2030ean amaitzea espero dute, eta, ondoren, lurperatzeari helduko diote
Ez dago data zehatzik, baina, oro har, 15 urte inguru behar izaten dira (5 urte eraikuntza proiekturako eta 8 eta 10 urte lanetarako) hiri batean lurperatze lanak burutzeko.
AHTak Gasteizen izango duen geltokia. Irudia: Irekia
Gasteizko tren geltoki berria 2027aren amaieran hasiko dira eraikitzen, eta 2030erako amaituta egongo da, abiadura handiko treneko bidaiariak hartzea espero baita, Jose Antonio Santano Garraio Estatu idazkariak iragarri duenez.
Udaletxean emandako prentsaurrekoan, Maider Etxebarria alkatearekin eta Montserrat Rallo Adifeko proiektuen zuzendariarekin batera, Santanok Gasteizen geltoki berri bat eraikitzeko lehen fasea aurkeztu du. Bigarren fasea, lurperatzea, aurrerago egingo da, data zehatzik gabe.
Gaur egungo geltokiaren eraikina, 1934koa, kontserbatu egingo da. Atari txikia du, 300 metro karratukoa, eta handitzearekin batera, bidaiarientzako 2.000 metro karratura iritsiko da, nasa eta eskailera mekaniko hobeekin eta Dato kalearen eta unibertsitatearen arteko lotura hobearekin.
Gasteizko geltokitik urtean 850.000 bidaiari igarotzen dira gaur egun, eta 2030erako aurreikusitako abiadura handiko trena iristen denean, urtean 4,7 milioi bidaiari hartzea espero dira; horietatik erdiak baino gehiago barne-trafikokoak izango dira.
Euskal Autonomia Erkidegoko (EAE) beste bi hiriburuetan, aurreratuena Donostiako geltokia da, laster amaituko dena; Bilbon, berriz, Basaurira iristeko behin-behineko irtenbide bat aukeratu da.
Gasteizko kasuan, geltokia handitzea ez dela behin-behineko konponbidea berretsi da, baizik eta lurperatzearekin batera bigarren fase batean amaituko diren lanen lehen fasea.
Saihesbidea
Egungo geltokia handitzeaz gain, gaur beste proiektu garrantzitsu bat iragarri dute: merkantzia trenentzako bypass bat egitea, Arabako hiriburua inguratu dezaten.
Gaur egun merkantzientzako hub bat egiteko lanak amaitzen ari dira Jundiz industrialdean, Gasteizko kanpoaldean, eta helburua saihesbide bat sortzea izango da, merkantzia trenak hiriaren erdigunetik, hau da, geltokitik, igaro ez daitezen.
Saihesbide berri horri esker, merkantziak ez dira hiriaren erdigunetik igaroko, eta, gainera, geltokiaren bigarren fasea, lurperatzea, nabarmen merkatuko da.
Ez dago data zehatzik, baina, oro har, 15 urte inguru behar izaten dira (5 urte eraikuntza proiekturako eta 8 eta 10 urte lanetarako) hiri batean lurperatze lanak burutzeko.
Gasteizek saihesbidea eraikiz gero merkantziak sartuko ez liratekeelako abantaila duenez, nabarmen laburtuko litzateke obren fasea, baina, hala ere, ez da eman geltokia lurperatzeko datarik.
Lehen faseko lanak, geltokia handitzea eta merkantzientzako saihesbidea, Ministerioak ordainduko ditu oso-osorik, baina ez da kosturik zehaztu; lurperatzean, berriz, EAEko erakundeek ere jarriko lukete dirua.
Santanok ez du xehetasun berririk eman Abiadura Handiko Trenaren (AHT) loturari dagokionez. "Lagin-zuloak egiten ari gara, eta laster erabaki bat hartuko dugu", esan du.
Ekonomiari buruzko albiste gehiago
Kutxabank, Espainiako bankurik kaudimendunena Europako Banku Zentralaren arabera
Erakundeak aise gainditzen du Europako batezbestekoa erresistentzia-testetan, eta Espainiako finantza-sektoreko kapital- eta palanka-adierazle nagusien buru da.
Ardo-ekoizleek AEBko muga-zergen eragin handiaz ohartarazi dute: "Ardoa % 50 garestituko da"
Mariasun Saenz de Samaniegok (Ostatu) Europako ardoaren garestitzeaz ohartarazi du, eta merkatu berriak bilatzeko deia egin du, Estatu Batuetan salmentak galduko direlako.
BBVAk 5.447 milioi euro irabazi ditu ekainera arte, % 9,1 gehiago, Espainian eta Mexikon izandako negozioari esker
Entitateak merkatuaren aurreikuspenak gainditzeaz gain, datozen urteetarako aurreikuspenak hobetu ditu, Sabadell erosteko eskaintza publikoaren harpidetza irekitzeko atzerako kontaketa bete-betean murgilduta dagoela. Hala ere, erakundeak ez du baieztatzen abiaraziko dutenik eta atzera egiteko aukera zabalik uzten du.
Bruselak baieztatu du ardoak AEBn % 15eko muga-zerga izango duela ostiraletik aurrera
Arabako Errioxarentzat, Ameriketako Estatu Batuak oso garrantzitsuak dira, bigarren merkatua baita bolumenari dagokionez eta lehena balioari dagokionez. Horregatik, Amaia Barredo Nekazaritza sailburuak "bide diplomatikoa eta negoziazioa azken minutura arte agortzea" eskatu du, ardoa salbuespena izan dadin.
ArcelorMittalen mozkinak % 80 handitu dira mundu mailan, 2.268 milioi euroraino
Sestaon, Basaurin, Legution, Agurainen, Olaberrian, Bergaran, Berriobeitin, Legasan eta Lesakan fabrikak dituen taldeak 2025eko bigarren hiruhilekoari dagokion txostena argitaratu du.
Gorenak arrazoia eman dio Bizkaiko Ogasunari BEZaren auzian, eta Euskadik 700 milioi euro berreskuratuko ditu
Gorenak eman berri du Coca-Cola enpresaren BEZa dela eta Foru Ogasunak eta Estatukoak zuten desadostasunari buruzko epaia. Horrelako kasuetan BEZa nork bildu behar duen zegoen auzibidean, eta ebatzi du Bizkaiak egin behar duela.

Elkarretaratzea egingo dute ostegunean Gasteizko Mercedesen, bederatzi orduko lanaldien aurka
Enpresak bederatzi orduko bi lanaldi ezarri zituen martxoan. CCOOk salatu duenez, eredu horrek "kontziliazioa eta atsedena erabat bazter uzten ditu".
Gehiengo sindikalak 100.000 sinaduratik gora bildu ditu gutxiengo soldata propioaren alde, eta abuztuan eramango ditu Legebiltzarrera
ELA, LAB, ESK, Steilas, Hiru eta Etxalde sindikatuek "arrakasta ikaragarritzat" jo dute kanpaina, eta ezarritako epea agortu baino itxi dute lehen sinadura-bilketa, "Eusko Legebiltzarrak gutxiengo soldataren eskumena lehenbailehen eska dezan".
Zuiako bizilagunek mila alegazio aurkeztu dituzte Solariaren proiektuen aurka
Aurkeztutako argudioen arabera, eraiki nahi diren parke fotovoltaikoak "mehatxu larria dira natura-ingurunearentzat, gizarte-ehunarentzat eta tokiko ekonomiarentzat".
Gasteizko lorezainek grebari eutsiko diote, azken bilera akordiorik gabe amaitu baita
ELA, LAB eta ESK sindikatuek "ulertezintzat" jo dute Udalak Enviserren "kontratua ez etetea" eta lan-baldintzen hobekuntzei "mugak jartzea".