Gasteizko tren-geltoki berria 2030ean amaitzea espero dute, eta, ondoren, lurperatzeari helduko diote
Ez dago data zehatzik, baina, oro har, 15 urte inguru behar izaten dira (5 urte eraikuntza proiekturako eta 8 eta 10 urte lanetarako) hiri batean lurperatze lanak burutzeko.
AHTak Gasteizen izango duen geltokia. Irudia: Irekia
Gasteizko tren geltoki berria 2027aren amaieran hasiko dira eraikitzen, eta 2030erako amaituta egongo da, abiadura handiko treneko bidaiariak hartzea espero baita, Jose Antonio Santano Garraio Estatu idazkariak iragarri duenez.
Udaletxean emandako prentsaurrekoan, Maider Etxebarria alkatearekin eta Montserrat Rallo Adifeko proiektuen zuzendariarekin batera, Santanok Gasteizen geltoki berri bat eraikitzeko lehen fasea aurkeztu du. Bigarren fasea, lurperatzea, aurrerago egingo da, data zehatzik gabe.
Gaur egungo geltokiaren eraikina, 1934koa, kontserbatu egingo da. Atari txikia du, 300 metro karratukoa, eta handitzearekin batera, bidaiarientzako 2.000 metro karratura iritsiko da, nasa eta eskailera mekaniko hobeekin eta Dato kalearen eta unibertsitatearen arteko lotura hobearekin.
Gasteizko geltokitik urtean 850.000 bidaiari igarotzen dira gaur egun, eta 2030erako aurreikusitako abiadura handiko trena iristen denean, urtean 4,7 milioi bidaiari hartzea espero dira; horietatik erdiak baino gehiago barne-trafikokoak izango dira.
Euskal Autonomia Erkidegoko (EAE) beste bi hiriburuetan, aurreratuena Donostiako geltokia da, laster amaituko dena; Bilbon, berriz, Basaurira iristeko behin-behineko irtenbide bat aukeratu da.
Gasteizko kasuan, geltokia handitzea ez dela behin-behineko konponbidea berretsi da, baizik eta lurperatzearekin batera bigarren fase batean amaituko diren lanen lehen fasea.
Saihesbidea
Egungo geltokia handitzeaz gain, gaur beste proiektu garrantzitsu bat iragarri dute: merkantzia trenentzako bypass bat egitea, Arabako hiriburua inguratu dezaten.
Gaur egun merkantzientzako hub bat egiteko lanak amaitzen ari dira Jundiz industrialdean, Gasteizko kanpoaldean, eta helburua saihesbide bat sortzea izango da, merkantzia trenak hiriaren erdigunetik, hau da, geltokitik, igaro ez daitezen.
Saihesbide berri horri esker, merkantziak ez dira hiriaren erdigunetik igaroko, eta, gainera, geltokiaren bigarren fasea, lurperatzea, nabarmen merkatuko da.
Ez dago data zehatzik, baina, oro har, 15 urte inguru behar izaten dira (5 urte eraikuntza proiekturako eta 8 eta 10 urte lanetarako) hiri batean lurperatze lanak burutzeko.
Gasteizek saihesbidea eraikiz gero merkantziak sartuko ez liratekeelako abantaila duenez, nabarmen laburtuko litzateke obren fasea, baina, hala ere, ez da eman geltokia lurperatzeko datarik.
Lehen faseko lanak, geltokia handitzea eta merkantzientzako saihesbidea, Ministerioak ordainduko ditu oso-osorik, baina ez da kosturik zehaztu; lurperatzean, berriz, EAEko erakundeek ere jarriko lukete dirua.
Santanok ez du xehetasun berririk eman Abiadura Handiko Trenaren (AHT) loturari dagokionez. "Lagin-zuloak egiten ari gara, eta laster erabaki bat hartuko dugu", esan du.
Ekonomiari buruzko albiste gehiago

Auzitegiak artxibatu egin ditu 17 medikuren aurkako salaketak, Osakidetzako Lan Eskaintza Publikoko filtrazioengatik
Arabako Auzitegiak artxibatu egin ditu Osasun Zerbitzuaren 2016-2017ko Lan Eskaintza Publikoan ustez egindako filtrazioengatik ikertutako 17 medikuren aurkako salaketak, eta ikertutako 19 lagunetatik 2ren aurka irekita uztea erabaki du.
Jaurlaritza langabezia subsidioen transferentzia bereganatzen saiatuko da asteazken honetan Espainiako Gobernuarekin
Kontribuzio-prestazioen eta langabezia-subsidioaren arloko eskumenak eskualdatzeko akordioa posible izan dadin "nahikoa denbora" eduki izana espero du Autogobernuko sailburuak.
Eusko Jaurlaritzak 2026ko urtarriletik aurrera berrekingo dio telelanari
Langile publikoek astean bi egunetan jardun ahal izango dute lan-modalitate horretan. Gainera, telelanaren bitartez lan egin dezaketen langile guztiei ere aukera hori ematen die dekretuak, betiere zerbitzu publikoa behar bezala ematen dela bermatzen bada.
Euskadik % 40 handitu du bere egungo potentzia elektrikoa, eta 16.000 megawatteko edukiera gaindituko du
Hala, "70.000 langilerentzako lana bermatzen da", eta bultzada esanguratsua dakar enpleguarentzat eta egonkortasun ekonomikoarentzat. Eusko Jaurlaritzak 6.000 megawatteko edukiera gehigarria nahi zuen, 18.000 MWetara iristeko.

Zenbateko potentzia elektrikoa behar du Euskadik?
Industria, Trantsizio Energetiko eta Jasangarritasun Sailak 6.000 MW gehiago eskatu ditu bere sarean, helburu industrialak eta deskarbonizazioa betetzeko.
Eusko Jaurlaritzak eta banku-erakundeek gazteentzako lehen etxebizitza eskuratzeko abalen programa jarri dute abian
Kutxabankekin, Laboral Kutxarekin eta Abancarekin ekin zaio programari, oraingoz lankidetza-hitzarmena sinatu dutenekin; baina, zabalik da erakunde gehiagok bat egin ahal izango dutela aurreikusten da. Finantzatu beharreko etxebizitzen erosketa-prezioa ezin izango da 340.000 eurotik gorakoa izan.
Albiste izango dira: Ustelkeriaren aurkako txostena Nafarroan, sare elektrikoari buruzko bilera Madrilen eta Venezuelako ontzi bati erasoa
Gaurkoan Orain-en albiste izango direnen laburpena, bi hitzetan.
Euskal gehiengo sindikalak pentsiodunen mobilizazioarekin bat egin du Herri Ekimen Legegilea izapidetzea eskatzeko
ELA, LAB, ESK, Steilas, Hiru eta Etxalde ere mobilizatuko dira irailaren 20an EAJri eta PSE-EEri beren jarrera "zuzentzeko" eta gutxieneko pentsioa gutxieneko soldatarekin parekatzeko ekimena izapidetzea eskatzeko.

Euskadiko inbertsio elektrikoa aztertzeko bilera izan du Jauregik Espainiako Energia idazkariarekin
Joan Groizard Energiaren Estatu idazkariarekin batzartu da Jauregi, 2025-2030 aldirako elektrizitatea garraiatzeko sarea planifikatzeko proposamenaren barruan sare elektrikoetan egingo den inbertsioari buruz eta horrek Euskadin izango duen eraginaz mintzatzeko.
Abian da siderurgiako mahai sektoriala, muga-zergen eraginaren diagnosi partekatua egin eta laguntza-bideak aztertzea xede dituela
Mahaiaren lehen bileran, Mikel Jauregi sailburuak sektore siderurgikoarekiko erakundeen konpromisoa nabarmendu du. Azaldu duenez, sektore horrek nazioarteko merkataritzarekiko esposizio handia du, eta funtsezkoa da Euskadiko egitura esportatzailean, eta Trumpek ezarritako % 50eko muga-zergek sektorearen lehiakortasuna kolokan jarri dute.