Katixa Agirre: "Neure buruaz seguruago edo sentitzen naiz, eskarmentua irabaztearekin batera"
Katixa Agirre idazleak (Gasteiz, 1981) XXI. mende erdialdera eta Parisera jo du Berriz zentauro bere hirugarren eleberria girotzeko, 2015ean Atertu arte itxaron eta 2018an Amek ez dute argitaratu eta gero. Oraingoan, errealitate birtualak, errealitate areagotuak eta errealitate hedatuak itxuraldatu duten mundu bat irudikatzen digu Agirrek; "hein batean" itxuraldatu dutena behintzat, teknologia -ez dezagun ahaztu- helburuz mozorrotutako baliabidea baita, nahiz eta sakralizatuta aurkezten zaigun egun han-hor-hemen, seguru asko helburu eskuragarrien eskasiaren ondorioz.
Paula Pagaldai protagonistaren eskutik mugituko gara Parisen gora eta behera, OFtal betaurrekoak jantzita, Mary Wollstonecraft XVIII. mendearen bigarren erdialdeko ingeles idazlearekin batera (errealitate birtualaren abantailak), aurrerapen teknologikoek gizakien on-gaitzei zer bide itxi eta zabaldu dieten ikusteko.
Agirrerekin hitz egin dugu.
Paula Pagaldai protagonistak, istorio-sortzailea den neurrian, "botere bat" daukala eta "arduraren pisua" sentitzen duela esaten da liburuan. Zer gorputzaldirekin ekin zenion zuk liburu hau idazteari?
Ardura eta botere sentsazioarekin nik ere, beti bezala. Boterea, mundu berri bat sortzeko aukera ematen dizuna; eta ardura ere, gaizki aterako ote den beldur hori.
Hala ere, esan behar dut neure buruaz seguruago edo sentitzen naizela eskarmentua irabaztearekin batera. Hala ere, porrotaren aukera beti dago hor, eta horrekin jolastu behar.
Mary Wollstonecraften istorioa liburu batera eramateko nahia aspaldi darabilzula esan duzu. Nola antolatzen ditu idazleak bere buruan istorioak edo istoriogaiak? Batez erabat hustu behar duzu beste bati ekiteko?
Neure kasuan, bai. Amek ez duteren ondoren, oso hustuta geratu nintzen. Promozio lanak, gainera, hainbat hizkuntzatan, asko luzatu ziren, eta garai luze batean ez nuen beste ezer idatzi.
Gero, poliki-poliki, berriz sortzen da grina, eta kasu honetan Mary Wollstonecraften figura errekuperatu nuen, Amek ez dute idazten nuen bitartean dagoeneko inguruan nuen pertsonaia.
Zein neurritan gozatu eta zein neurritan, hala izatera, sufritzen duzu idazteko orduan?
Bietatik dago. Asko dibertitzen naiz eta poztasun handia sentitzen dut tarteka, baina beti dago puntu kritiko bat, erdibidea igarota, zeinetan lan guztia zaborretara botatzeko gogoa izaten duzun, galduta zauden, eta ez diozun zentzua ikusten. Momentu horretan, dezente sufritzen da ere.
XXI. mende erdialdean eta Parisen kokatu duzu eleberria. Eleberrian esaten denez "orainaldiaren talaiatik, etorkizuna eta ametsak gauza bera" badira, zer espazio utzi diozu lilurari eta zein muga ezarri zure buruari, sinesgarritasunaren izenean?
Arazo bat izan da hori eleberri honetan. Izan ere, denbora eta espazio luzea eskaini dizkiot mundu baten sorkuntzari, etorkizun horretako klabeak deskribatzeari, eta gero azpitramak eta azpitramak etortzen zitzaizkidan burura.
Horri muga jartzea, eta hasierako ideia originalera lotzea erronka izan da.
Salbuespenak salbuespen, ebasiorako bidetzat eta nork bere burua asetzeko erabiltzen dute teknologia eleberriko pertsonaiek. Zergatik agortzen da komunikazioen teknologiaren aplikazioa, gutxi-asko, norberaren buruarengan?
Teknologiak berak hala ahalbidetzen duelako (eleberriaren kasuan, errealitate birtualeko betaurrekoen barruan gertatzen da, norbera bakanduta egon daitekeenean) eta baita sistemak hala bideratzen duelako ere: soluzio indibidualak arazo indibidualetarako.
Berez, badago teknologia modu kolektiboan erabiltzeko potentziala, baina zaila da asmatzen nola artikulatu hori, oso gizarte indibidualista batean bizi garelako.
Horrekin kontrakarrean, anti-unibertsitateko kideak gorpuztasunera, fisikotasunera, eta teknologiaz kanpoko bizimodura lerratzen dira, erresistitzeko. Aurrerapen teknologikoei erabat muzin egitea da berorren sortzaile eta sustatzaileek markatutako bidetik irteteko modu bakarra?
Lehenengo pausoa behintzat bai, konturatzeko teknologiarekiko mendekotasun hori ez dela saihestezina.
Konbentzimendu horretatik sor daitezke harreman ez hain patologikoak teknologiekin, kritikoagoak eta kontzienteagoak.
Hezkuntzak ere badu bere tokia eleberriko istorioan. Errealitate birtuala eremu horretan lagungarria izan litekeela uste duzu? Zer konpon lezake?
Bai, zoragarria izan daiteke Iraultza Frantsesa bertatik bertara ikustea, Asanblada Nazionalean egongo bagina bezala, diputatuen argudioak entzuten, adibidez.
Gauza bat bertatik bertara bizitzeak asko lagundu dezake ezagutzan eta ulermenean, eta horretan lagundu dezake errealitate birtualak.
Hesi zurrun asko urtu egiten dira eleberrian: identitatea, generoa, gizarte konbentzioak, distantzia eta denbora… Eta distopiaren eta utopiaren artekoa ere, nolabait. Zer zantzuk irekitzen dizute itxaropenerako tarte hori, hemen eta orain?
Humanitatearen historiak esperantzarako aukera ematen digu. Asko da gure espezieak lortu duena. Hondamendi askoren ostean, berriz altxatu da, eta hala egingo du etorkizunean ere.
Nola doa Amek ez dute eleberriaren zinemarako egokitzapena? Zelako lotura duzu proiektuarekin?
Gidoia idatzita dago, dirulaguntza gehienak bilduta… Hiru urteren ostean, errodajea noiz hasiko dago Mar Coll zinegilea.
Nire harremana gertukoa da, baina ez dut zuzenean parte hartu. Zinegilearen lana da orain, eta seguru pelikula ederra egingo duela.
Durangoko Azokako protagonistetako bat izango da Berriz zentauro. Bertan salgai egongo diren zein beste liburu edo diskok eman dizute arreta azkenaldian?
Badaukat nire zerrendatxoa. Gustatuko litzaidake erostea Jon Benitoren Lagun minak, Mikel Alvarezen Euskalia eta Nerea Ibarzabalen Bar Gloria. Zart kolektiboaren Loti (herrena) proiektuak ere nire arreta piztu du.
Zure interesekoa izan daiteke
Delaware Choral Scholars abesbatzak irabazi du Tolosako 56. Abesbatza Lehiaketa
AEBko abesbatzak lau sari eskuratu ditu: polifonia saileko eta folklore saileko lehenengo sariak, Kutxaren sari nagusia eta euskal abesti baten interpretazio onenaren saria.
Liburuetan ahaztutako objektuen bilduma bitxia ikusgai, Errenteriako Udal liburutegian
Errenteriako Udal Liburutegiak 'Altxorrak orrien artean' erakusketa antolatu du, liburuetan ahaztuta geratutako objektuen bilduma bitxia. Liburuekin batera itzuli diren gauza txikiak daude ikusgai: orri-markatzaileak, tiketak, argazkiak, postalak, eskuz idatzitako oharrak eta irakurleek utzitako bestelako aztarnak.
Eusko Ikaskuntzak "EzBerdin Berdinak" ikuskizuna plazaratu du Bilbon, EITBren egoitzan
Dantza garaikidea eta tradizionala, bertsolaritza, antzerkia eta musika zuzenean uztartzen dituen gogoeta sortzailearen zazpi emanaldi izango dira guztira Euskal Herriko hainbat tokitan.
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                            
                        Beste kontzertu bat emango du La Oreja de Van Gogh taldeak BECen
Donostiako taldeak 2026ko birako sarrerak agortzen eta data eta leku berriak iragartzen jarraitzen du. Abenduan BECera itzuliko dira.
Oteizaren unibertsoa, Euskal Herrian barrena
Jorge Oteiza eskultorea jaio zela 117 urte beteko dira gaur, eta urteurrena baliatuko dute "Danok Oteiza" elkartea aurkezteko, artistaren eta haren ondarearen inguruan jaioko den ekimen berria. 11:00etan egingo dute prentsaurrekoa, Oteiza Museoan, Altzuzan. Euskal Herrian zein mundu osoan da ezaguna oriotarraren obra.
Lekeitioko 48. Euskal Zine Bilerak Urrezko Antzarra eta Zilarrezko Antzarra eman ditu
Film onenaren saria Eneko Muruzabal Elezcanoren “Planetagatik” lanak irabazi du, "film borobil eta jostaria" osatzeagatik. Zuzendari onenaren saria Aitzol Saratxagak jaso du, “Ehiza” filmean egindako lanagatik. EITB Ikuslearen saria, berriz, Mikel Balerdi eta Deñe Garcia-Bravoren “Eraman zutela” lanak eskuratu du.
Maren Galvezek eta Gorka Granadok irabazi dute 49. Euskal Herriko Dantza Txapelketa
Maren Galvez Garmendiak eta Gorka Granado Terronesek osatutako bikoteak irabazi du 49. Euskal Herriko Dantza Txapelketa, Seguran. Bikoteak bigarrenez irabazi du txapelketa, 2021ean ere irabazi baitzuen.
Durangoko Azoka 60. edizioari begira, “Kulturaren Jaialdia” leloari helduta
“Kulturaren Jaialdia” lerroburua erabiliko du aurrerantzean Durangoko Azokak, eta Iratxe Reparaz arduratu da 60. edizioaren iruditegi berriaz.
Sitgesen lehiatuko da "Singular", Alberto Gastesiren bigarren film luzea
Duela hamar urte garatzen hasi zen zientzia-fikziozko drama humanista bat da. Adimen Artifizialaren eta giza doluaren mugak aztertzen dira EITBk babestutako lan horretan. Sitgesko jaialdiko sail ofizialean lehiatuko da Alberto Gastesi eta Alex Merino donostiarrek idatzitako filma.
Lara Izagirreren "El regalo" film laburrak lehen saria eskuratu du Berlinen, Ake Dikhea zinema-jaialdian
Bilboko Otxarkoaga auzoko hiru emakumerekin grabatutako film laburrak ijitoek pairatzen duten diskriminazioa du ardatz.