Izibine Oñederra: 'Film txikia da ‘Lursaguak’, hauskorra'
“Inoiz ezagutu ez den espezie bateko milioika lursagu milaka urteko kulturaren oinarri kontzeptuala birrintzen ari diren garai horretantxe bizi gara”, Hélène Cixous intelektualaren esaldi hori du abiapuntu Lursaguak Izibene Oñederra (Azkoitia, 1979) zinemagilearen 12 minutuko film, ohi bezala, artegatsuak.
Kimuaken aurtengo katalogoan sartu den lana, ikusleari hainbat helduleku eskaintzen dizkion istorio iradokitzailea, Zabaltegi-Tabakalera sailean lehiatuko da, lanik berritzaile eta ezohikoenak biltzen dituen atalean. “Abiapuntu aparta” izango da filmerako, Oñederrak jarraian bildu dugun solasaldian esan digunez.
Zinemaldian, “Lursaguak” lanaren estreinaldia egingo duzu, lana publikoari erakutsiko diozu. Norentzat kaleratzen dituzu filmak?
Ikusle aktiboa dela uste dut, bere munduarekin osatzen duela nire proposamena. Ez da nire asmoa ikusleari lana ematea, plazera konpartitu nahi dut. Hitzekin baldar arituko nintzatekeen horretaz jarduteko nire modua da filmak egitea, dudan modurik eta onena.
Ikuslea edozein izan liteke, ez dago ikusle hoberik: zenbaiti iritsi egingo zaie filma, eta beste batzuk hotz utziko ditu. Nire filmak, hala ere, ez dira alor jakineko adituentzat egindakoak, inondik inora.

Zinemaldian izango da estreinaldia, Zabaltegi-Tabakalera sailean, eta aurretik ere parte hartu duzu Donostiako zinema jaialdian. Zer garrantzi ematen diozu Donostiako Zinemaldiari?
“Lursaguak” film txikia da, hauskorra. Ez dago egina zinema industriako betebeharrei jarraituta, eta biziraupena zinemaldien sasoian izango duen oihartzunak markatzen du.
Nazioartean lehen mailako kategoria duen zinemaldian estreinatzeak indarra ematen dio filmari. Abiapuntu aparta da, eta gainera etxean!
Zabaltegi-Tabakalera saileko filmen artean, dagokion tokian ikusten dut, arriskuz egindako proposamenen artean.
Nola bizi izaten duzu Donostiako Zinemaldia?
Nahiko modu konpultsiboan aritzen naiz egun horietan filmak ikusten, betiere bestelako zereginek lagatzen didaten denboran.
Hélène Cixousen esaldi bat du oinarrian filmak. Zinemak badu gaitasunik unean uneko oinarri kontzeptualak birrintzeko? Zertan lagun dezake?
Milioika urtean eraikitako kultura birrintzen ari direnen irudia oso indartsua da. Esaldi horretan, interesgarria iruditzen zait, bestalde, orainaldiaren erabilera eta satorren edo lursaguen metafora: poliki, etenik gabe, iluntasunean eta lurrari lotuta.
Ez dakit arteari edo zinemari lan hori eskatzea gehiegitxo ez ote den edota beste inori lana emanaz norbera ardura gabe sentitzeko aitzakia. Bizitzeko aukeratzen dugun moduak eragin dezake inguru hobeagoa. Hortik aurrera galdera potoloegiak iruditzen zaizkit.
Estilo pertsonala duzu, zure lan guztiek zuri lotutako iruditeria bat osatu dute. Nola egiten duzu lan istorioa irudietara eramateko orduan?
Garrantzitsua iruditzen zait hasiera batean lanaren alderdi plastikoa hobestea narrazioaren gaitasunaren gainetik. Ideien senaren bitartezko analogietan konfiantza jartzen dut.
Lan prozesu irekietan jarduten dugu, eta, animazioan garatzen diren lan metodologiak errespetatu arren –lantaldean aritzeko ezinbesteko ordena ematen dute–, oso malgua naiz eszena batean gerta daitekeenaren mugak jartzerakoan.
Zuk esandakoa paradoxikoa da, inoiz baino gutxiago marraztu dudalako film honetan.
Zure obretako unibertso artega hori eraikitzeko, berebiziko garrantzia du musikak. Oraingoan, Javier Ucarrekin egin duzu lan. Nola egiten duzue lan irudiak eta musika txertatzeko orduan?
Pozten nau musikaren pisua nabarmendu izanak.
Egia esan, sortze prozesuan zehar ez dut animaziorik entzuten. Esan nahi dut animazio proiektu batekin bizi naizen bitartean bai eragiten didatela egunerokotasunak edo ametsek, edo ikusitako filmek edo irakurritakoek, baina soinuari ez diot erreparatzen.
Filma egituratutakoan joaten naiz soinu proposamenaren eskean. Uste dut Javik (Amsia) lan itzela egin duela: milaka kapa dituen atmosfera konplexua eraiki du, aldiro modulatzen ari dena, filma mikropasadizoz osatuta dagoelako.
Aldi berean aldakorra baina osotasunean sendoa den soinua da. Marrazkietako munduak modu naturalistan entzuten dira (horrela behar zuten hainbat gertaerak, esaterako baserrian gertatzen direnek), baina, bestalde, soinuak ametsezko irudikapen moduarekin lotura du. Bere erara eramateko gaitasun hipnotikoa du, beldurgarria, zirraragarria eta isila da aldika. Soinuaren fana naiz
Zer bide aurreikusten diozu edo opa diozu “Lursaguak” lanari?
Opa diot bere tokia bilatzea nazioarteko zinemaldietan, bizi luzea izateko modua hori delako.

Zure interesekoa izan daiteke
EZAEk Zinemaren Euskal Festa ospatuko du larunbat honetan
Ekimenak publikoarekin loturak indartzea eta zinema-aretoen balio kulturalaren aitortza bultzatzea du helburu. Sarrera guztiak 3 euroko prezio sinbolikoan eskainiko dira.
Ikusi primizian "El mal" Bajo Ulloaren film berriaren trailerra
EITBren parte hartzea duen filmean, inoizko hiltzaile handienari buruzko liburu bat idazteko proposamena jasoko duen kazetari baten istorioa kontatzen du Juanma Bajo Ulloa zinemagile gasteiztarrak.
Odola! Odol gehiago!
Telebista-emankizun batentzako kamerak har dezaken horretatik harago doaz beti Albert Serraren eta Imanol Rayoren objektiboak, errealitateak ezkutatzen duen ‘egia’ horren bila. Eta ez egia biribila, osoa, aldaezina den hori, baizik eta gauzen, gizakion, bizidunen, momentuen esentzia dardartia gordetzen duena.
Oscarren banaketa ekitaldia Youtuben ikusi ahal izango da 2029tik aurrera
Hollywoodeko Akademiaren eta bideo plataformaren arteko akordioa 2033ra artekoa da gutxienez.
"Las hijas" filmaren grabaketan izan gara, Urduñan
Urduñan (Bizkaia), Las hijas filmatzen ari dira, EITBk parte hartzen duen pelikula. Emakumeak protagonista dituen thriller psikologikoa da eta hausnarketa sakona egitera gonbidatuko gaitu. Bost aste daramatzate grabazioak egiten, eta filmaketaren azken egunetan daude; beraz, laster ikusiko dugu pantaila handian.
Rob Reiner aktore eta zine zuzendaria eta Michele Singer haren emaztea hilda aurkitu dituzte Los Angelesen
Los Angeleseko Polizia ustezko homizidio gisa ikertzen ari da gertaturikoa.
'Los domingos' eta Jose Ramon Soroiz garaile Forque sarietan, Goyen atarian
Donostian Urrezko Maskorra eskuratu ostean, Alauda Ruiz de Azuaren filmak irabazi du larunbat honetan fikziozko film luze onenaren saria. Patricia Lopez Arnaizek eta Soroizek eskuratu dituzte aktore onenen golardoak.
Ikusi primizian "Aro berria" filmaren sekuentzia bat
Irati Gorostidiren lehen film luzeak aipamen berezi bat jaso zuen Donostiako Zinemaldiko New Directors sailean, eta ostiralean, abenduak 12, zinema aretoetara iritsiko da. Primizian erakusten dizugun txatalean, Oliver Laxe zinemagilearen kolaborazio berezia agertzen da. Donostian, 1978an, hainbat langilek asanblea egingo dute, greba bat bideratzeko, baina azkenean ez dute adostasun nahikorik lortuko. Etsirik, aldaketa sozialerako irrika bizitza pertsonalera eramango dute, eta komunitate bat sortuko dute, mendialdean. EITBren parte-hartzea du filmak.
"One Battle After Another" nagusi, Urrezko Globoen izendapenetan
Paul Thomas Andersonen filma dago Hollywoodeko atzerriko prentsaren sarietako izendapenen zerrendaren buruan, eta Affeksjonsverdi, Sinners, Hamnet eta Frankenstein ere nabarmendu dira. Jacob Elordik bi sari lortzeko hautagai da: Frankenstein filmagatik bigarren mailako gizonezko aktore onenaren sailean, eta The Narrow Road to the Deep Northgatik, minisail bateko gizon protagonistaren atalean.
Galiziatik Euskal Herrira egindako zeharkaldia ikusarazten du Mikel Urdangarin abeslariak zuzendutako "Itsasora" filmak
Musikariak bere belaontzi zaharberritua ekartzeko laguntza eskatu zion Unai Basurko nabigatzaileari, eta negu betean egindako bidaia hori jorratzen du lanak. Urdangarinen filmak hasiera eman dio Mendifilm jaialdiaren 18. edizioari.